آیت الله رئیسی: بومی گزینی قضات در دستور کار است

گروه سیاسی الف،   3980211176 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت دانش افزایی و روزآمدسازی قضات و همچنین تقویت ملکه تقوا و عدالت، از انجام برنامه ریزی‌های لازم برای بومی گزینی قضات خبر داد.

به گزارش فارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری سیستان و بلوچستان، امر قضا را بسیار خطیر و مهم توصیف کرد و با بیان اینکه «علم» و «تقوا» دو اصل اساسی در امر قضاوت است، تصریح کرد: فقها در خصوص دانش قاضی، شرط اجتهاد را قائل شده‌اند اما اجازه داده‌اند که اگر به هر دلیل، قاضی مجتهد نبود، مقلدان آشنا به امر قضا هم می‌توانند قضاوت کنند. این در حالی است که نسبت به شرط دوم یعنی تقوا، هیچ فقیه و متفقهی تنازل نکرده و اجازه نداده که بتوان امر قضا را نزد فرد ناصالح برد.

رئیس قوه قضاییه با تبیین ابعاد مختلف عدالت و میزان و شدت آن، تقوا را لازمه خروج از تهدیدها و تطمیع‌ها برای قضات دانست و افزود: کسانی که در مقابل میز قاضی می‌ایستند، عمدتا سعی دارند حق را باطل و باطل را حق جلوه دهند. بر همین اساس، همه ما سخت نیازمند ملکه فرقان برای تمییز حق و باطل هستیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در داوری و قضاوت، باید دانش خود را روزآمد کنیم و به‌هنگام باشیم، تاکید کرد: دانشی که در دانشگاه و حوزه و در مقاطع مختلف تحصیلی کسب می شود، لازم است اما کافی نیست. همه ما نیازمند دانش افزایی هستیم. این علم افزایی نیز صرفا با دانش آموختگی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به دست نمی آید بلکه مهم تر از آن، دانش افزایی ضمن خدمت است.

رئیس قوه قضاییه همچنین در خصوص لزوم عدم تاثیرپذیری قاضی گفت: حتی تاثیرپذیری از خود و دخالت دادن حب و بغض های شخصی، خط قرمز قاضی است؛ چه برسد به تاثیرپذیری از دیگران و عوامل بیرونی.

آیت الله رئیسی در ادامه با قدردانی از تلاش های مدیران، قضات و کارکنان دادگستری استان سیستان و بلوچستان، توسعه این استان را در گرو تعامل مجموعه قضایی با دستگاه‌های اجرایی در عین حفظ صلابت و استقلال قضایی دانست و یادآور شد: هر اقدامی در جهت رفاه و افزایش کارآمدی قضات و کارکنان دادگستری استان و سازمانهای وابسته را پیگیری می کنیم و بنای ما این است که در حد توان، امکانات لازم را فراهم کنیم.

رئیس قوه قضاییه، حفظ کرامت قضات و کارکنان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد:حفظ عزت قاضی و کارمند، از وظایف ماست و هیچ انسانی نباید کرامت ذاتی اش که موهبتی از جانب خداست، تهدید شود.

آیت الله رئیسی همچنین اعلام کرد: بومی گزینی قضات در دستور کار ماست و اگر بتوانیم قضات را از خود سیستان و بلوچستان یا استان های همجوار جذب کنیم، قطعا این امر برای ما اولویت دارد. 

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت تلاش برای حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی قضات و کارکنان، در خصوص درخواست تعطیلی روزهای پنجشنبه تصریح کرد: آنچه ساعت فعالیت ما را تعیین می کند، کار مردم است. اگر کار مردم به تاخیر و تعویق بیفتد، شاید لازم باشد روزهای تعطیل یا ساعات غیراداری هم فعالیت کنیم. تعویق کار مردم و معوقه شدن امور به هیچ عنوان قابل قبول نیست. البته شادابی، نشاط و انگیزه همکاران هم بسیار برای ما مهم است اما انگیزه و روحیه انقلابی را شرط موفقیت می دانیم و اندیشه انقلابی و عمل انقلابی را که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، مد نظر داریم.

آیت الله رئیسی با اشاره به پیشنهاد ایجاد کرسی های آزاداندیشی و ارائه انتقادات و پیشنهادات نیز اظهار کرد: ما قطعا از این امر استقبال می کنیم و بنای خود بنده نیز در این دوره، ارتباط با بدنه دستگاه قضایی است. به مسئولان دادگستری و دادستان ها نیز توصیه کرده ام که نه تنها سخن همه همکاران را بشنوند بلکه حتی از نظرات افراد خارج از دستگاه قضایی، ‌حقوقدانان، صاحب نظران و نخبگان دانشگاهی نیز نهایت استفاده را ببرند. ما هم در حال فراهم کردن ساز و کاری جهت برقراری ارتباط با بدنه قوه قضائیه هستیم تا به صورت حقیقی یا از طرق مجازی، شنونده سخنان همه عزیزان باشیم.

رئیس قوه قضائیه در خصوص کمبود امکانات و اعتبارات نیز گفت: تلاش ما بر این است که اعتباراتمان در دولت افزایش یابد و اگر محقق نشد، از وجوه در اختیار رئیس قوه قضاییه تا حد امکان برای رفع مشکلات استفاده کنیم. استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان نیز قطعاً برای ما اولویت دارند.

آیت الله رئیسی بر ضرورت برخورد با فساد، قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان‌یافته و اقدامات اشرار تاکید کرد و گفت: امیدواریم مجموعه اقدامات همکاران، موجبات رضایت حق تعالی، ‌حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری و مردم عزیزمان را فراهم آورد و هموطنان شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان، در کنار یکدیگر و با در پیش گرفتن سبک زندگی اسلامی، هر چه بیشتر طعم شیرین امنیت را بچشند.

رئیس قوه قضائیه در پایان با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، ابراز امیدواری کرد که همگان بویژه قضات از برکات و فیوضات این ماه در جهت ارتقای روحی و خودسازی هر چه بیشتر بهره مند شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین