سکوت وزارت صنعت در مقابل گرانفروشی بی‌سابقه خودرو

گروه اقتصادی الف،   3980211077 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار خودرو برای چندمین ماه متوالی به دلایلی نامعلوم جهش را تجربه می‌کند و وزارت صنعت به عنوان متولی تولید و بازار، موضع منفعلانه ای را در پیش گرفته است.

سکوت وزارت صنعت در مقابل گرانفروشی بی‌سابقه خودرو
 
 

مهر نوشت: بازار خودرو دوباره با تلاطم عجیب و غریبی مواجه شده است. این اولین باری نیست که از زمان روی کار آمدن رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بازار خودرو آشفتگی را تجربه می‌کند و در نهایت، بالاترین واکنشی که وزارتخانه تحت مدیریت او داشته حمایت‌های مالی از خودروسازان و اعلام محافظه کارانه برنامه‌ای سختگیرانه برای افزایش تولید بوده است.

تمام این موارد در شرایطی است که هیچگونه نظارتی بر شیوه فروش خودروسازان، بازار و دلالان خودرو، سایت‌های اینترنتی فروش خودرو و حتی نمایشگاه‌های اتومبیل در سطح شهر نیست؛ در حالی که نظارت بر بازار خودرو وظیفه مسلم دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است که متأسفانه فقط یک اسم و چند پست مدیریتی بدون اثرگذاری از آن بیشتر باقی نمانده است.

بر این اساس و در اثر این حرکتهای منفعلانه است که بازار خودرو یله و رها نه مدل بازار آزاد را یدک می‌کشد و نه انحصار بی حد و حصر خودروسازان در آن به پایان رسیده است؛ به این معنا که واردات ممنوع، کیفیت خودروها همچنان پایین، قیمت بی ضابطه و انحصار تولید بی حد و حصر است و هر زمان هم که صحبت از پایان وضعیت کنونی و بهکارگیری روش‌های ضابطه مند که در نهایت منجر به شکل گیری یک بازار رقابتی می‌شود، به میان می‌آید، اشتغال موجود در صنعت خودرو و بهانه‌های مختلف برای حمایت‌های بی اثر گلخانه‌ای به میان می‌آید که البته طرح این موضوعات یک تفاوت دیگر هم با دوره‌های قبلی وزرای صنعت از خودروسازی در ایران دارد و آن، وجود کوچک‌ترین برنامه مدیریتی منسجم، کارا و اثرگذار در بازار از سوی وزارت صنعت است؛ در حالیکه مدیران این وزارتخانه قائل به این هستند که برای بازار و تولید خودرو برنامه دارند.

ترفند تازه دلالان در فضای مجازی

در انفعال وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان، عرصه برای جولان دلالان حسابی مهیا شده و گویا اکنون تمام توان دلالان بازار ارز به خدمت بازار خودرو درآمده است. این روزها دلال‌ها قیمت خودرو را با ایجاد جو هیجانی دروغین در سایت‌های اینترنتی و کانال‌های تلگرامی بصورت حساب شده و بدون هیچ ضابطه‌ای بالا می‌برند.

ترفند این روزهای دلال‌ها به این صورت است که با درج آگهی‌های دروغین فروش خودرو، قیمت‌های نجومی، دور از ذهن و غیرواقعی برای خودروی آگهی شده اعلام می‌کنند و با درج متونی هیجانی سعی می‌کنند به مخاطبان سایت و کانال القا کنند که بازار خودرو آبستن یک جهش شدید قیمت است و اگر خودروی آگهی شده با قیمت نجومی را نخرند، بعداً احساس پشیمانی خواهند کرد.

یکی از دست اندرکاران بازار خودرو گفت: در تلگرام گروه‌های مختلفی جهت دستکاری قیمت خودرو وجود دارد که هراز گاهی به صورت متمرکز روی یک خودرو کار می‌کنند. به این صورت که اعضای این تیم ابتدا با انجام یک نظرسنجی، فضای روانی و قیمت قابل پذیرش برای خودروی مذکور را مورد سنجش قرار می‌دهند و سپس آن قیمت را در سایت‌های خرید و فروش کالا، شروع به عادی سازی می‌کنند. برای عادی سازی این نرخ‌ها، گاهی در نقش فروشنده، و گاهی در نقش خریدار ظاهر می‌شوند و اگر قرار بر این بوده که قیمت جدید یک خودرو ۳۰۰ میلیون تومان باشد، آگهی‌های تقاضای خرید را در محدود ۲۸۰ میلیون تومان تنظیم می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی تعداد چنین آگهی‌هایی در سایت‌های مختلفی همچون شیپور و بازار و باما زیاد می‌شود، مخاطب و خریدار واقعی از همه جا بی خبر، تصور می‌کند واقعاً خبری در راه است و قیمت‌ها قرار است دچار جهش شود. پس ترغیب می‌شود که با همین قیمت‌های غیرواقعی خرید کند.

واکنش‌های منفعلانه وزارت صنعت

این آشفتگی بازار خودرو و قیمت‌های ساعتی آن در حالی است که وزارت صنعت مدتها پس از تشدید آشفتگی و جهش دوباره قیمت، بالاخره دیروز، دهم اردیبهشت ٩٨ اعلام کرد که به خودروسازان الزام کرده تا ده درصد اضافه‌تر از برنامه قبلی نسبت به فروش فوری خودروهای تولید روزانه خود اقدام کنند؛ البته ثبت نام برای این فروش فوری به صورت اینترنتی انجام می‌شود و بسیاری از مردم و مصرف کنندگان واقعی از ثبت نام و خرید از طریق آن جا می‌مانند.

به نظر می‌رسد لازم است رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی در این موضوع ورود کنند برای ساماندهی بازار خودرو، فکری اساسی بیاندیشند. همانطور که تجربه بازار ارز نشان داد مدیریت قوی و تصمیمات دقیق و حساب شده می‌تواند هر آشفته بازاری را مدیریت کند.

جدیدترین قیمت انواع خودرو

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه پراید١١١ در کارخانه ٣٦میلیون و ١٠٠ هزار تومان و در بازار ٥٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان، پراید ١٣١در کارخانه ٣٣ میلیون و ٧٢٥ هزار تومان و در بازار ٤٨ میلیون تومان، پراید ١٥١ در کارخانه ٣٤ میلیون و ٢٠٠ و در بازار ٤٧ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان است.

در عین حال قیمت سابق چانگان در کارخانه ۱۲۷ میلیون تومان و در بازار ۲۰۰ میلیون تومان، قیمت تیبای صندوق دار در کارخانه ۴۲ میلیون تومان و در بازار ۵۴ میلیون تومان است.

سمند EF۷ در کارخانه ۴۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و در بازار ۹۳ میلیون تومان، دنا تیپ دو در کارخانه ۶۶ میلیون تومان و در بازار ۱۲۳ میلیون تومان، دنا پلاس در کارخانه ۷۶ میلیون تومان، در بازار ۱۵۶ میلیون تومان، پژو پارس LX در کارخانه ۷۸ میلیون تومان و در بازار ۱۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در کارخانه ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در بازار ۱۱۰ میلیون تومان، رانا LX در کارخانه ۵۱ میلیون تومان و در بازار ۹۴ میلیون تومان، پژ و۴۰۵SLX در کاخانه ۶۸ میلیون تومان در بازار ۸۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات در کارخانه ۸۵ میلیون تومان در بازار ۱۷۰ میلیون تومان، رنو ساندرو دنده‌ای در بازار ۱۴۵ میلیون تومان و رنو ساندرو اتومات در بازار ۱۷۰ میلیون تومان است.

همچنین رنو ساندرو استپ وی دنده‌ای و اتومات به ترتیب ۱۵۴ و ۱۹۰ میلیون تومان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۸۱۲۴۹۱۱:۱۴:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۱۱
دولت افتضاح ترین دولت ممکنه بخدا...
ایرانی۸۸۱۳۷۹۱۱:۴۰:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۱
عکس العمل نشان ندادن وزارت صنعت به قیمت خودرو نشان از این دارد که هر دو یعنی کارخانه و دولت از این فزایش قیمت سود می برند و بیچاره فقط مصرف کننده می باشد که کسی به دادش نمی رسد.
ناشناس۸۸۱۷۸۴۱۲:۵۶:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۱
نخر مجبوری
ناشناس۸۸۱۹۶۰۱۳:۳۵:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۱
تا کی نخریم و نخوریم و یک زندگی معمولی داشته باشیم
ناشناس۸۸۱۹۱۱۱۳:۲۷:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
خود وزارت صنعت از دو سال قبل ، دونسته و ندونسته ، با مصوبات و بخشنامه های عجیبش باعث گرونی وحشتناک خودرو شد . اون موقع ب ام و سری هفت رو میدادن ششصد میلیون الان شده سه میلیارد . پراید بود بیست میلیون الان شده پنجاه میلیون .
ناشناس۸۸۱۳۲۶۱۱:۳۱:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
فساد سیستماتیک که میگن همینه دیگه سر تمام دلالهای بزرگ به خود خودرو ساز میرسه و سر خودرو ساز ...دنبال پرتقال فروش می گردید، !!!!؟تنها راه نجات کشور کوچک کردن دولت هزینه ساز و کم کردن دستگاههای عریض و طویل و باز کردن اقتصاد رقابتی یه تا دست رانت خورها قطع شه همین.
رضا۸۸۱۳۳۵۱۱:۳۲:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۱
تقریبا روزی دو سه مقاله در این زمینه در سایت های خبری مختلف زده می شود و این حجم از بی اطلاعی و عوامی گری جای تاسف بسیار دارد.برادر دلار 3750 تومانی واردات در اول سال 97 در اول سال 98 در سامانه نیما شده 12000 تومان یعنی 3/5 برابر که با توجه به اثر مستقیمش روی تمام نهاده های تولید باید بپذیرید که همه چیز هم به همین نسبت گران شود پس 3 برابر شدن قیمت خودرو امری بدیهی است و اگر برای شما قابل درک نیست کمی در زمینه اقتصاد خرد و کلان مطالعه کنید.
امیر۸۸۲۳۹۱۱۵:۲۹:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۱
تازه اون دلار 12000 تومانی فقط برای خرید جنس هست و اگر شما موندن جنس تجار تو گمرکات رو برای 6 ماه و 8 ماه و بیشتر و خواب پول رو حساب کنید ، یه تاجر بدبخت باید جنسش رو بعد 1 سال که از گمرک خارج میکنه با قیمت تمام شده دلار 15000 و 16000 تومان بفروشه تا سود کنه . اگر فکر میکنین دروغ میگم از یه تاجر که واردات انجام میده بپرسید . معلوم نیست داریم به کجا میریم . به خدا معلوم نیست .
ناشناس۸۸۲۴۷۴۱۵:۵۵:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
شما قدرى مطالعه بفرماييد كه اطلاعاتتون زياد بشه اگر باور كنيم جناب شريعتمدارى وزير سابق صنعت درست ميفرمودن هر پرايد مبلغ ١٢٠٠ دلار ارز برى داره با توصيف شما از منبع ارزى ٨ ميليون تومن اضافه به توليد پرايد تعلق ميگيره حالا محاسبه كنيد پرايد زمان دلار ٣٨٠٠ تومنى چند بوده دلارشو كم كنيد سود شركت هم كم كنيد مبلغ مانده ريالى هم سه برابر كنى باز به اين قيمتها خيلى مونده كه برسيم كوركورانه به نفع يه عده منفعت طلب حكم ندين و طرفدارى از اين مسئولين نكنيد
رضا۸۸۲۶۵۸۱۷:۱۰:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
اخوی من آن استدلال 1800 دلاری و 8 میلیون تومان را خواندم که ناشی از کم اطلاعی نگارنده است وقتی ارز گران می شود از صدر تا ذیل هزینه ها به همان نسبت گران می شود مثلا از سال 91 که پراید 20 میلیون تومان شد تا الان حد اقل دستمزد 400 هزار تومانی هم شده 1.6 میلیون تومان و 4 برابر شده سربار و قیمت مواد اولیه که جای خود دارد پس چه منطقی وجود دارد که قیمت هم به این نسبت اضافه نشود؟
ناشناس۸۸۱۴۱۸۱۱:۵۰:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۱۱
گرون کردن خودرو دستور وزارت صنعت و معدنه و عامدانه صورت می گیرد،بیش ازاین با روان مردم بازی نکنید..
11111۸۸۱۴۲۶۱۱:۵۲:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۱۱
تا 1400 با روحاني چيزي نمونده
ناشناس۸۸۱۴۳۳۱۱:۵۳:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۱۱
سکوت علامت رضایت است مافیای خودرو چه کسانی هستند ؟
ناشناس۸۸۱۶۵۵۱۲:۳۳:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
هیئت مدیره دو خودرو ساز و تمام شرکت های تابعه را باید دور میدان آزادی به چوب و فلک بست ببینید فرداش چه مملکت گل و بلبلی خواهیم داشت. امروز ننگی بالاتر از مدیریت در این صنعت نیست. همان صمعت که بعد تیتر دوم زدید درست است.
میثم۸۸۱۶۷۲۱۲:۳۶:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۱۱
چرا کاهش تعرفه خودروهای ولرداتی بررسی نمیشه؟ چه از طرف جلس و چه دولت؟
ناشناس۸۸۲۶۸۴۱۷:۱۸:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۱
با این دلار فکرهم می کنی خودرو وارداتی مثلا با بیست میلیون گیرت میاد؟ ..
ناشناس۸۸۱۷۰۴۱۲:۴۲:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۱
واقعا انسان چنین دولتی تاسف میخوره .اخرش مدیران این دولت همه را به فنا میده .نه برنامه ای نه ابراز نگرانی فقط همشون بلدند خوب حرف بزنند .بیچاره مردم را به امان خدا ول کرده اند. قولهایی که برای ارزاق ما مبارک رمضان داده اندانرا هم حاشا میکنند.
ناشناس۸۸۲۳۵۵۱۵:۱۹:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۱
اصلا نگران نباشید فردا جناب روحانی میاد میگه باااااید قیمت خودرو کاهش پیدا کنه و مشکل حل میشه،تا 1400 با روحانی ...!!
ناشناس۸۸۲۴۴۷۱۵:۴۶:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۱
کارخود دولته . این کار را کرده که نقدینگی این روزهای بد به جای این که دوباره بره سراغ دلار .برود سراغ خودرو
محسن جوکار۸۸۲۴۶۷۱۵:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۱۱
خودخودروسازها بیشترازهرکسی از بازارنابسامان خودرو سود می برند تا الان ۵ درصد وازاین به بعد ۱۰درصد تولیدات خودرابه صورت فروش فوری با قیمت گزاف به فروش می رسانند .متاسفانه شرکت سایپا دردعوتنامه تکمیل وجه خودروساینا با موعد تحویل اسفند ۹۷ بجای محاسبه قیمت با قیمت مصوب؛اخیرا قیمت ۵درصد زیر قیمت بازاررا ملاک عمل قرارداده و ازطرفی باترفندی زیرکانه اعلام‌کرده که به ثبت نا م کنندگان بهمن واسفند ماه ۹۷ به ترتیب ۲۰ و۱۵درصد تخیف می دهد درحالیکه با اعمال این تخفیف برقیمت ها از ۵درصد زیربازارباز قیمت فروش بالاترازقیمت مصوب هست .
ناشناس۸۸۲۷۰۵۱۷:۳۱:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۱
جدای از مشکلات چند روز اخیر بازار خودرو، دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو قیمت ارز هست. یک ماشین استاندارد اروپایی یا کره ای حداقل 15000 دلار قیمت داره که به قیمت امروز میشه 200 میلیون و با توجه به تعرفه نجومی و مالیات و حق و حسابهای مختلفی که باید داده بشه در کنار سود وارد کننده رقمی کمتر از 300 تا 350 میلیون نخواهد داشت و این برای ماشینی بسیار کوچک و ارزان هست نه خودروهای گران با آپشنهای بالاتر که بالای 20 هزار دلار قیمت دارند. در این فضا پراید تا قیمت 60 میلیون تومن هم بی رقیب خواهد بود(حتی با در نظر گرفتن رقبای چینی) و تنها راه وارد کردن خودروهای ارزان قیمت دست دوم هست که البته اونهم داستانهای خودشو داره. بازار خودرو مشت نمونه خروار اقتصاد دولتی و غیر رقابتی هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین