نماینده بم: هنوز 30 درصد آوارهای زلزله بم باقیست

گروه اجتماعی الف،   3980210203 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس گفت: اعلام پایان عملیات بازسازی بم کار اشتباهی بود در حالی که هنوز 30 درصد آوارهای زلزله بم باقی است.

ت


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حبیب‌الله نیکزادی‌پناه عصر امروز در همایش شوراهای اسلامی و شهرداران استان با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در شهرستان بم اظهار داشت: تعادل توزیع ثروت و منابع در کشور رعایت نمی‌شود.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس بیان داشت: از خواسته‌های مناطق محروم و غیربرخوردار این است که به تعادل‌بخشی احترام گذاشته شود، چرا که همه مردم از حقوق مساوی و منابع در اختیار دولت برخوردار هستند.

نیکزادی‌پناه توانمندسازی مردم را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: اعلام پایان عملیات بازسازی بم کار اشتباهی بود، در حالی که هنوز 30 درصد آوارهای زلزله بم باقی است.

وی به توفان‌های شدید شن در شرق استان اشاره داشت و خواستار نگاه ویژه به این منطقه شد و با اشاره به کمبود بودجه‌ شهرداری‌ها بیان کرد: شهرداری‌ بم قدرت پرداخت حقوق کارگران خود را هم ندارد و با محدودیت‌های اعتباری استان نمی‌توان، کاری برای بم انجام داد.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان از معضلات شهرهای بزرگ را مهاجرت روستاییان دانست و اظهار داشت: از وظایف مسئولان این است که در توسعه روستاها و رساندن خدمات زندگی به روستاییان تلاش کنند اما این اتفاق نمی‌افتد و همین امر موجب مهاجرت می‌شود.

وی پیشنهاد داد: برای نجات شهرداری‌ها منابع ارزان قیمت در اختیار آنها قرا گیرد که از محل اجرای طرح‌ها، بتوانند درآمد خود را تامین کنند.

نیکزادی همچنین خواستار تامین قیر رایگان و تعیین تکلیف نیروهای شهرداری‌ شد.

 رفع آسیب‌های زلزله در توان شهرداری بم نیست

حجت‌الاسلام قاسم دانشی امام جمعه بم، توزیع عادلانه منابع و تامین مناطق کم برخوردار را مورد تاکید قرار داد و گفت: همه دولت‌ها تلاش کردند و امروز شاهدیم که از دل ویرانه‌های بم، شهری ساخته شده است اما کم و کاستی‌هایی هنوز وجود دارد، اکثر کوچه‌ها و معابر شهر بم خاکی هستند.

وی بیان داشت: خارج از توان شهرداری بم و بروات است که آسیب‌های ناشی از زلزله بم را برطرف کنند و نیازمند توجه خاص هستند.

دانشی افزود: محرومیت‌هایی در شرق استان و شهرستان‌های ریگان، فهرج و نرماشیر وجود دارد که کمتر از دیگر مناطق محروم استان نیست.

80 درصد معابر شهر بم خاکی است

هادی شهسوارپور فرماندار بم در این جلسه عنوان کرد: شهرستان بم دارای چهار اثر ثبت شده جهانی است و با 5 هزار و 110 مترمربع وسعت، جمعیت 228 هزار نفری دارد که 150 هزار نفر آن شهرنشین هستند.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری شهرستان بم بیان کرد: 28 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان بم تحت کشت قرار دارند که بیشترین آن را خرما تشکیل می‌دهد و سال گذشته 67 هزار تن صادرات این محصول را داشته است.

شهسوارپور ادامه داد: علی‌رغم اینکه سال گذشته بحث تحریم‌ها به ویژه در حوزه خودرو را داشتیم، اما سال قبل بالای 3 هزار و 400 میلیارد تومان از این حیث به حساب خزانه واریز شد.

وی خاطرنشان کرد: 80 درصد معابر شهر بم خاکی است و نیاز است که با توجه به فعالیت‌های اقتصادی که در این خطه انجام می شود و ارزش‌افزوده‌ای برای کشور دارد، بخشی از آن به شهرستان داده شود که توسعه و پیشرفت شهر را شاهد باشیم.

شهسوارپور گفت: 3 میلیون و 200 هزار مترمربع معابر خاکی در بم و بروات است که در توان شهرداری‌های این مناطق نیست، از مجموع بودجه شهرداری بم 36 میلیارد تومان فقط محقق شده که کفاف هزینه‌های جاری شهرداری را هم نمی‌دهد.