فتحی و شفر مثل رویانیان و ژوزه؟

گروه ورزشی الف،   3980210036
فتحی و شفر مثل رویانیان و ژوزه؟

«ما باید بریم سر تمرین! می‌فهمی؟ همین الانش هم دیر شده» تماشای فیلم ضبط‌شده از شفر و مجادلاتش با نگهبان زمین تهرانسر، می‌تواند شبیه کپشنی باشد از این فیلم‌ها و سریال‌های جدید. جایی که یک موقعیت سخت و بحرانی را در ابتدای کار نشان می‌دهند و بعد صحنه را فلاش‌بک می‌زنند به چند ساعت یا چند روز قبل‌تر! این هم برای خودش فیلمی می‌شود، اگر با این دیالوگ‌های شفر و نگهبان آغاز کنیم و بعد نزدیک به دو روز قبل برش گردانیم؛ جایی که بهنام برزای با گلش، استقلال را در مشهد از کورس قهرمانی دور کرد و شفر بعد از بازی، فهمید زمزمه‌هایی برای برکناری‌اش درحال آغاز شدن است. تیم در مشهد بود که خبر برکناری‌اش به تهران رسید و حتی روی جلد برخی روزنامه‌ها نیز جای گرفت. برکناری تلخی که اعلام کردنش 24 ساعت زمان نیاز داشت.

در این میان، خبرها مدام می‌آمدند و تکذیب می‌شدند. همان فرمول همیشگی مهندسی افکار عمومی! آنقدر روی سر مردم خبر بریز و تکذیب کن که خسته شوند.

اولین واکنش‌ها

خبرها از درون باشگاه به بیرون منتقل شد تا برکناری شفر به رسانه‌ها اعلام شود. درحالی که تیم هنوز به تهران برنگشته بود، خبر برکناری وینفرد شفر مثل نقل دست به دست می‌شد. کمی بعد از تذکر چند خبرنگار به منابع خبری درون‌باشگاهی، مبنی‌بر شکایت شفر به فیفا، نخستین به‌روز‌رسانی خبری رخ داد: «شفر اخراج نشده بلکه تعلیق شده و درمورد فصل بعدش بعدا تصمیم گرفته می‌شود. فعلا فرهاد مجیدی سرمربی موقت است.»

این همه ماجرا نبود. خبرهای پیرامون فرهاد مجیدی هم ضدونقیض به تهران مخابره می‌شد. ابتدا از این سخن گفتند که فرهاد شرط کرده حتما قرارداد سرمربیگری فصل بعد را با او امضا کنند تا تیم را تحویل بگیرد. 24 ساعت بعد اعلام شد که مجیدی شرط کرده مربی موقت باشد و بعد تیم را تحویل نفر بعدی بدهد.

این تنها خبری نبود که برعکس روایت شد. خبر برکناری شفر هم ابتدا توسط منابع درون‌باشگاهی به بیرون درز داده شد و بعد به صورت رسمی توسط فتحی تکذیب شد تا سرگیجه و سرسام خبری بگیریم. با این همه، فردای بازگشت تیم به تهران نه‌تنها شفر برکنار شد که حتی به او اجازه ورود به محل تمرین تیم هم ندادند.

جانشین خارجی

تنها خبری که از مشهد تا تهران نه تکذیب شد و نه تغییر کرد، خبر حضور مربی خارجی در تیم بود که باشگاه همچنان مشغول تکرار آن است. فتحی تاکید کرده که قصد استفاده از یک سرمربی خارجی را دارد. از زنگا و مامیچ به‌عنوان مربیان احتمالی استقلال نام برده شد، اما هیچ منبع خبری مشخصی این اسامی را تایید نکرد.

اقدام قابل‌درک

خارج از حواشی خبری بسیار اشتباهی که پیرامون این اتفاق رخ داد، می‌شود اقدام باشگاه در رد برکناری مربی خود را درک کرد. شفر در طول مدتی که در استقلال بوده، هزینه‌های سنگینی را به باشگاه تحمیل کرده، مخصوصا در فصل اخیر، اما نتایج ناامیدکننده او، خشم هواداران را برانگیخته است. هرچند عده‌ای نیز اعتقاد دارند می‌شد او را تا انتهای فصل تحمل کرد و بعد در فضایی آرام‌تر نسبت به لغو سال باقی‌مانده قرارداد او اقدام کرد، اما درنهایت سیر وقایع به سمتی رفت که دیدیم.

نگرانی درست هواداران و رسانه‌ها

هرچند قیاس بین مدیر کم‌تجربه‌ای در دنیای فوتبال مثل رویانیان با فتحی که سال‌هاست در ورزش ایران مدیریت کرده، کار درستی نیست، اما سیر وقایع برکناری شفر بسیار به برکناری ژوزه مانوئل شباهت دارد. مرد پرتغالی بابت برکناری خود از رویانیان به فیفا شکایت کرد و سرانجام هم چندبرابر پولی را که طلب داشت، گرفت.

یکی از بزرگ‌ترین مدارک مانوئل علیه پرسپولیس فیلمی بود که او با گوشی خود ضبط کرده بود که نشان می‌داد از ورود او به تمرین پرسپولیس ممانعت به عمل می‌آید. اتفاقی که دیروز هم در تهران رخ داد و وینفرد شفر با وجود دریافت ابلاغ باشگاه و اطلاع از برکنار شدنش، به همراه فرزند خود به محل تمرین رفت و درحالی که نفر سومی مشغول فیلمبرداری بود، از صحنه‌های ممانعت حراست مجموعه ورزشی تهرانسر از ورود این دو فیلم گرفته شد تا بعدا به‌عنوان مدرک استفاده شود.  این وسط، فتحی تاکید کرده که مراحل قانونی برکناری شفر به‌گونه‌ای صورت گرفته که باشگاه بابت کنار گذاشتن او هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و کسی نگران شکایت‌های احتمالی نباشد. با این همه باید صبر کنیم تا ببینیم بیانیه رسمی دو طرف درمورد این جدایی چگونه خواهد بود، چراکه آن زمان رویانیان نیز تاکید داشت که پرسپولیس دچار مشکل نمی‌شود و بعدها نیز در اظهارنظری عجیب گفت که اگر ژوزه ادعایی کند، باشگاه دبه خواهد کرد!

اقتدار فرهاد با اخراج منشا

فرهاد مجیدی هرچند سابقه‌ای در مربیگری ندارد، اما روز اول را با جدیت خاصی آغاز کرد که امیدوار‌کننده بود. دستور به عدم‌حضور منشا در تمرینات بابت حواشی به‌راه‌افتاده توسط او در مشهد، تصمیم درستی بود که از سوی مجیدی گرفته شد تا منشا در اختیار کمیته انضباطی قرار بگیرد.

مجیدی مثل منصوریان؟

باید دید فرهاد می‌تواند در ادامه مسیر استقلال را کنترل کند یا او هم مثل مربیان دیگر همچون منصوریان که با استقبال هواداران آمد و با اعتراض آنها هم رفت، با مشکل مواجه خواهد شد. اگر او در 5 بازی باقی‌مانده استقلال تا پایان فصل نتایج قابل‌قبولی بگیرد، بعید نیست که فصل بعد هم به‌عنوان سرمربی استقلال کار را شروع کند!

منبع: فرهیختگان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین