از عزت کشور در فضای حقیقی تا ذلت ملت در فضای مجازی

رضا صفری،   3980209172 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
از عزت کشور در فضای حقیقی تا ذلت ملت در فضای مجازی

حذف اپلیکیشن های ایرانی در اپ استور (App Store) و گوگل پلی استور (Google Play) در سال گذشته و امسال، حکایت از این دارد که به رغم خواب ماندن، بی مدیریتی و ناآگاهی بعضی از مسئولین–در خوشبینانه‌ترین حالت -، دشمن علاوه بر فضای حقیقی، در زمین فضای مجازی نیز نقشه هایی در سر دارد و مخفی هم نیست که نقطه امید برده داری مدرن در عصر اطلاعات بر بستر همین فضای مجازی است.

در روزهای اخیر گوگل با عنوان «هشدار سپر ایمنی play» چنین پیامی را در مورد تلگرام طلایی و هاتگرام – دو پوسته ایرانی تلگرام - برروی صفحه موبایل های با سیستم عامل اندروید می آورد:

«این برنامه در تلاش است از داده های شخصیتان مانند پیامک ها، عکس ها، صوت های ضبط شده یا سابقه تماستان جاسوسی کند.»

اما اقدام جالب توجه گوگل این است که بدون اجازه کاربران و به صورت خودکار، نسخه های این دو اپلیکیشن را از گوشی ایرانی ها حذف کرده است! هر چند که اصل تولد تلگرام طلایی و هاتگرام از همان ابتدا محل منازعه بوده و هدف نگارنده، دفاع از این دو فیلتر شکن دولتی نیست اما برای روشن تر شدن ابعاد این قضیه، ذکر چند جمله در این رابطه خالی از فایده نیست :

۱- بعد از اغتشاشات دی ماه سال ۹۶ و فعالیت های ضد امنیتی تلگرام و همچنین وجود خطرات اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و همچنین خروج اطلاعات محرمانه کشور به خارج از مرزها و ذخیره شدن آن در سرورهای بیگانه، اوایل سال 97 تصمیم بر این شد که این شبکه اجتماعی در ایران مانند بعضی از کشورهای دیگر فیلتر شود. بعد از این بود که سیل عظیمی از مردم در حال کوچ به پیامرسان های ایرانی بودند.

در شرایطی که استقبال قابل توجهی از پیامرسان های داخلی شده بود، به یک باره نام تلگرام طلایی (طلاگرام) و هاتگرام بر سر زبان ها افتاد. دو فیلتر شکنی که به گفته بعضی از افراد مطلع از جمله عبدالصمد خرم آبادی، معاون اسبق دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، از امکانات وزارت ارتباطات و دولت بهره گرفته و به نوعی فیلتر تلگرام را دور زده و به نسخه اصلی آن متصل می شدند. اما این اقدام توانست تلگرام اصلی را که به یک باره شاهد سقوط قابل توجهی در تعداد مخاطبانش بود، دوباره زنده کرده و جلو ضررهای اقتصادی و کاهش ارزش سهام آن را بگیرد.

هاتگرام و تلگرام طلایی در واقع سگ های زرد برادر شغال بودند که در دوران تنفس مصنوعی به داد تلگرام رسیدند و هم اکنون تاریخ مصرف آنها تمام شده است. و نکته جالب اینجاست که پوسته های ایرانی تلگرام از همان زمان شروع به کار خود، حذف نشدند بلکه هنگامی حذف شده اند که نقش خود را در پروژه شکست پیامرسان های ایرانی به خوبی ایفاء کردند. یعنی خود تلگرام نیز دسترسی پوسته های غیر اصلی خود را در این یک سال مسدود نکرد.

هم اکنون نیز زمزمه های فراگیر شدن نسخه جدید تلگرام با محوریت فناوری بلاک چین و رمز ارزهای دیجیتال به گوش می رسد. نسخه ای از تلگرام که به مراتب اثرات زیان باری برای امنیت و اقتصاد کشور می تواند به همراه داشته باشد.

۲- بنابر دستور مقام قضائی، فیلتر تلگرام باید به گونه ای صورت می گرفت که به هیچ عنوان امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد. بنابراین حذف این دو اپلیکیشن باید توسط مسئولین مربوطه در ایران صورت می گرفت. اما جای تعجب است که اکنون گوگل اقدام به فیلتر آن می کند!

این اقدام و اقدامات مشابه آن مانند مسدود کردن صفحات اینستاگرام منسوب به فرماندهان عالی رتبه نظامی کشور و همچنین مقام معظم رهبری و برخی از شخصیت های نظام نشان می دهد که فیلترینگ فضای مجازی امری غیر قابل انکار است که نمی توان با سطحی نگری به راحتی از کنار آن گذشت. اما حذف خودکار اپلیکیشن موجود در یک موبایل بدون رضایت کاربر، به نوعی به استبداد و دیکتاتوری مجازی شبیه است.

۳- بی بی سی و برخی رسانه های دیگر علت حذف این دو اپلیکیشن را انجام جاسوسی عنوان می کنند. این در حالی است که اقدام گوگل در حذف خودکار این دو و همچنین دسترسی به محتوای موجود در موبایل ها و مدیریت آنها، خود نقض حریم خصوصی و به تعبیری جاسوسی محسوب می شود!

۴- لشگر مخلص مدافع حرم و نیروهای نظامی جان بر کف ایران، آن قدر قدرتمند شده اند که دشمن را در فرسنگ ها آن طرف تر در دریای مدیترانه زمین گیر کنند و نگذارند یک وجب از خاک این مرز و بوم به اشغال داعش و یا هیچ نیروی مهاجمی در بیاید، اما متأسفانه در زمین فضای مجازی دشمن آنقدر به داخل کشور نفوذ کرده است که برای ما تعیین می کند چه پیامی را حق داریم ببنیم و چه پیامی را نباید ببینیم، چه برنامه ای باید در تلفن همراه ما نصب باشد و چه برنامه ای نباید نصب باشد. از کدام برنامه استفاده کنیم و از کدام برنامه استفاده نکنیم! به عبارتی حقارت برجام فضای حقیقی را با جان و دل به فضای مجازی هم کشانده ایم. و همین طور دشمن را گستاخ تر می کنیم.

۵- مسولین مربوطه پاسخ دهند چه مقداراز امکانات بیت المال در اختیار دو پوسته تلگرام قرار گرفت؟

چه مقدار ضرر از زمین زدن پیام رسان های ایرانی به کشور وارد شد؟

چه کسانی این دو فیلتر شکن دولتی را سرپا نگه داشتند تا مانع کوچ کاربران به سوی پیامرسان های ایرانی شوند؟

آیا مدیریت غلط و حیف و میل کردن بودجه برای کمک به شبکه های اجتماعی خارجی حق الناس نیست؟ قدرتمند تر کردن دشمنان و باز گذاشتن راه نفوذ آنها از طریق فضای مجازی حق الناس نیست؟آیا قراردادن پهنای باند کشور در اختیار بیگانگان و ناامید کردن متخصصان IT و جوانان نخبه این حوزه، حق الناس نیست؟ کمک به گسترش ابزار تروریسم رسانه ای حق الناس نیست؟

سؤال اینجاست که وظیفه مسئولین فضای مجازی کشور بیان گزارش،توییت زدن، نشان دادن محکومیت هایی که مصرف داخلی دارد است یا واکنش مناسب به گستاخی ها و مدیریت صحیح حاکمیت فضای مجازی کشور است؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۷۸۴۰۰۱۸:۲۴:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۹
الان ما در فضای حقیقی عزیزیم ؟!!!!!!!
آخر عزت با حقوق 2/5 میلیونی !۸۷۸۴۳۰۱۸:۴۲:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۹
چون گرسنه ایم و هر روز قیمت ها میرن بالا و ملت هر روز در ماتم قیمت ها ، عزادار هستند
ناشناس۸۷۸۶۸۳۲۱:۲۸:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۹
عزت در فضای حقیقی! در کدام کشور زندگی می کنی سوئیس!
ناشناس۸۷۸۷۴۲۲۲:۲۶:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۹
اون عزتی که سوئیس داره عین ذلته برادر من اگه جرأت داره یک قدم خلاف آمریکا برداره شما یه کشور توسری خور و خنثی رو عزیز میدونی؟ لابد یا معنی عزت رو نمی دونی یا سوئیس رو نمیشناسی!
ناشناس۸۷۸۸۲۶۲۳:۲۴:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۹
.. برای سوییس تعیین تکلیف نکن.
ناشناس۸۷۸۸۶۵۰۰:۰۳:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۰
داداش اینجا بحت نکن اینا از هیئت سوئیسی‌های مقیم ایران هستند
ناشناس۸۷۸۹۱۵۰۰:۴۸:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۰
در سوئیس مردم تصمیم می گیرند برای کشورشان نه مقامات در رفاه ؛ که از قول مردم برای منافع بیشتر خودشان تصمیم می گیرند ! .. کدام مقام ایرانی هست که مشکل مسکن یا دارو خود یا فرزند و یا نوه خود دارد ؟! بیخودی شعار نده
ناشناس۸۷۹۰۳۹۰۷:۲۸:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۰
خدا شفا دهد!
ناشناس۸۷۹۱۱۷۰۸:۳۲:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۱۰
از كدوم عزت حرف ميزني؟ سن اعتياد؟ فقر؟ كودكان كار؟ كليه فروشي؟
ناشناس۸۷۹۳۱۴۱۰:۳۱:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۰
یک پرس ذلت سوییسی لطفا
ناشناس۸۷۸۴۶۵۱۹:۰۷:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۹
حسن و شرکایش در هر دو فضا ذلیلمان کردند
مخ پریش۸۷۸۴۸۸۱۹:۱۶:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۹
اقتصاد شکوفای ما همطرازی مردم و مسئولان در برخورداری از امکانات عمومی کشور رضایت کامل مردم از مسئولان رفاه مردم شفاف بودن اقتصاد نبود رانت تقسیم قدرت بر اساس شایسته سالاری کشور ما رو عزیز کرده در دنیا
ناشناس۸۷۸۵۳۱۱۹:۴۸:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۹
هر که را بهر کاری ساختند اینها را هم بهر فساد و رانت ساختند
ناشناس۸۷۸۷۷۶۲۲:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۹
به دور و برمون تو خاور میانه نگاه کن، متوجه میشی عزیز هستی. مهم این هست که برای خدا و آدمهای خوب عزیر باشی نه ترامپ و امثالش.
ناشناس۸۷۸۴۰۲۱۸:۲۶:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۹
وقتی شما از ملت توقع دارید به جای تلگرام از پیام رسان های داخلی استفاده کنند حداقلش اینه که اپلیکیشن های داخلی چه از لحاظ کیفیت و امکانات و چه از لحاظ امنیت سایبری و حفظ حریم شخصی در سطح تلگرام، وایبر، واتساپ و سیگنال باشند.
مهربان۸۷۸۴۶۸۱۹:۰۹:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۹
هر جای دنیا این رسوایی رخ میداد وزیرش عزل و محاکمه میشد
ناشناس۸۷۸۵۶۵۲۰:۰۷:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۹
ولی برعکس در ایران این مردم هستن که همیشه محکوم هستن ..............؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امید از گیلان۸۷۸۵۴۸۱۹:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۹
پیام رسان خارجی به گرد پیام رسان داخلی نمی رسن،باور ندارین امتحان کنید،سروش و ... به جای تلگرام،پرستوک به جای توئیتر،پارسی جو به جای گوگل ،کاش می شد این گوگل قلدرا از صفحه همه موبایل ها ی کشور شهید پرورمون حذف کردو از پارسی جو یا یوز ایرانی استفاده کرد،همواره مرغ همسایه غازه تاکی آخه؟
ناشناس۸۷۸۴۰۸۱۸:۳۰:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۹
در فضای حقیقی ما خیلی عزیزیم!!!!.
ناشناس۸۷۸۵۱۸۱۹:۴۰:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۹
بعد از ونزوئلا مائیم
ناشناس۸۷۸۸۶۷۰۰:۰۶:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۰
البته شما که ساکن آلبانی هستی تابلوئه
ناشناس۸۷۸۴۱۰۱۸:۳۰:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۹
#استعفای جهرمی
ناشناس۸۷۸۴۶۱۱۹:۰۳:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۹
به جهرمی چه ربطی داره که بعضی مسئولان خودشون توی اینستاگرام بودند ؟!
منتقد۸۷۸۴۶۲۱۹:۰۴:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۹
استعفای همه مسئولانی که در اینستا و تلگرام صفحه دارن و داشتند .
ناشناس۸۷۸۵۰۹۱۹:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۹
به جهرمی چه ربطی داره که مردم و مسئولان شب و روز توی فضای مجازی ان
گنجی۸۷۸۴۱۱۱۸:۳۱:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۹
چقدر حرص خوردی بزور که نمی شود برای مردم پیام رسان فرستاد بهتر است اگر پیام رسانی داریم در بازار و کم کم خودش را معرفی کند وگرنه این مردم ناامید .. هرگز سراغ این پیام رسان های دستوری نمی روند
ناشناس۸۷۸۴۲۸۱۸:۴۲:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۹
عزیز با ای حرفها نمیشه فضای مجازی را بی اعتبار کرد تلگرام را هم بستید نتیجه نداد فقط فیلاترکشنها رو باب کرد که خودش مصرف برق رو بالا میبره
ناشناس۸۷۸۸۶۹۰۰:۰۸:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۰
فیلاترکشنها رو با رسم شکل نشون بده
امیر۸۷۸۴۵۴۱۸:۵۸:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۹
درست نیست صفت ذلت را به مردم نسبت دهید. کسانی که ذلت آفرینند سزاور شماتت هستند نه مردم
ناشناس۸۷۸۵۰۰۱۹:۲۴:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۹
کاش نویسنده محترم در خصوص موضوعاتی که باعث عزت ما در فضای واقعی شده توضیح بیشتر مرحمت کنند آمار بیکاری پایینه ؟ ارزش پول ملی بالاست ؟؟ ملت خوشحالی هستیم ؟؟ پاسپورت ارزشمندی داریم ؟؟ آینده درخشانی در پیش رو داریم و مدام تحریم و تهدید نمی شیم ؟؟ همه ازدواج کرده ایم و سر و سامان داریم و پدران و مادران نگران بچه های مجرد بیکار نداریم ؟؟ بازنشسته ها در رفاه هستند ؟؟ اوضاع بهداشت و درمان عالیه ؟؟ چند محصول صنعتی مهم و باکیفیت داریم که به کل دنیا صادر می کنیم ؟؟ صنعت توریسم رونق بسیار دارد ؟؟ ماشین های با کیفیت ساخت وطن را در جاده های امن می رانیم ؟؟ یا چی ؟؟
ناشناس۸۷۸۵۲۳۱۹:۴۳:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۹
آقا اعتماد به برنامه های داخلی نیست.
ناشناس۸۷۸۵۳۳۱۹:۴۹:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۹
واقعا که ما چقدر در دنیا اقتدار داریم ، ارزش پولی مان به اندازه دستمال شده
ناشناس۸۷۸۶۲۴۲۰:۴۵:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۹
کدام عزت..
علیرضا۸۷۸۶۵۳۲۱:۰۲:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۹
دوست عزیز، برادر من، تاج سر ، لطفا کمی واقع بین باشیم . هزینه‌ی تصمیمات اشتباه مسئولین را مردم می‌دهند . حالا در هر زمینه‌ای . چنان قلم فرسایی کردید انگاری همه چی آرومه
ناشناس۸۷۸۷۳۰۲۲:۲۰:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۹
هر چیزی در جای خودش باید بررسی بشه دوست عزیز.
ناشناس۸۷۸۶۷۱۲۱:۱۶:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۹
" این در حالی است که اقدام گوگل در حذف خودکار این دو و همچنین دسترسی به محتوای موجود در موبایل ها و مدیریت آنها، خود نقض حریم خصوصی و به تعبیری جاسوسی محسوب می شود!" این جمله کاملا غلط است Play protect از طرف گوگل ارائه شده و آنتی ویروس می باشد! شما می تونین خاموش کنید که از سیستم پاک نکنه ولی در مقابل ویروسها در امان نیستین. مقالات در این شک تمام یا از روی بی اطلاعیه یا از روی هدفی خاص من مستنداتی دارم از این ۲ برنامه که بدون اینکه کاربر بخواد از اطلاعات سیستمش استفاده می کردن! درباره اپل هم مشکل از فیس بوک شروع شد که یکسری سرتیفیکیت که ما ایرانیها استفاده می کردیم رو برای جاسوسی استفاده کرد اپل هم همه اون مدل سرتیفیکتهارو بست نه فقط ایرانو
ناشناس۸۷۹۰۴۸۰۷:۳۴:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۰
توجیه نکن دوست من. خداییش اگه همین کار رو یه نرم افزار ایرانی انجام میداد همین حرف رو می زدی؟ در ضمن مثلاً خود گوگل از اطلاعات پیامک، عکس ها و فیلم های ما استفاده نمی کنه که به دو تا فلتر شکن ایرانی برچسب جاسوسی می زنه؟ جاسوسی برای گوگل خوب برای بقیه بد؟! اینا انگشت کوچیک امثال گوگل نمیشن برادر من از چی صحبت می کنی ؟
ناشناس۸۸۰۵۹۸۲۲:۳۲:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۰
چون ایرانی هستند بدافزار نیستند؟ چون فیلتر دور میزنن امکان جاسوسی ندارند؟ اگر مبنا به ضربه زدن باشه وجود فیلترشکن رو سیستم مردم سودش برای اونا بیشتر تا نبودش! این ۲ تا نرم افزار بصورت نا متعارف از اطلاعات در زمانیکه کاربر استفاده نمی کرد استفاده می کردند این یعنی جاسوسی!
ناشناس۸۷۹۰۶۳۰۷:۴۸:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۰
«من مستنداتی دارم از این ۲ برنامه که بدون اینکه کاربر بخواد از اطلاعات سیستمش استفاده می کردن!» فقط همین جمله شما نشون میده که از اینترنت و گوگل و اپل و ..اطلاع نداری. الکی نویسنده رو متهم نکن. هر نرم افزار شبکه اجتماعی این قابلیت رو داره که از اطلاعات شما استفاده کنه . گوگل خواسته من و شما رو بازی بده و برای کارش توجیه بیاره. اطلاعات دست گوگل باشه خوبه دست بقیه باشه خطرناکه؟ آهان آخه گوگل باید تا سر برای آمریکایی ها خم بشه پس امن تره!!!! با وجود گوگل و فیسبوک که دیگه نیازی به سیا و ...نیست خودشون یه پا سازمان سیا هستند.
ناشناس۸۷۸۷۹۲۲۲:۵۵:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۹
عزت مان کاملا در ارزش پول ملی و کیفیت خودرو هامون مشخصه ممنون ..
ناشناس۸۷۸۸۸۶۰۰:۲۴:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۰
جالبه که هنوز فکر میکنین فیلترینگ چاره کاره
ناشناس۸۷۹۰۸۹۰۸:۰۷:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۰
مردم رو معتاد کردند و همین باعث مقاومت با ترک اعتیاد است . خود مردم هم می دانند که آثار مخربی که روی جوانانمان داشته بسیار بیشتر از منافع آن بوده . در گوشی های جوانان انواع فیلم های مستهجن و سوئ استفاده های هکرها و... را کسی نمی تواند منکر شود .
ناشناس۸۷۹۰۸۳۰۸:۰۳:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۰
یادم میاد برای ماهواره هم همین مشکلات را داشتیم و متاسفانه آثار مخرب فرهنگی فراوان آنرا هم اکنون در کلیه سطوح جامعه شاهد هستیم . در مورد فضای مجازی نیز با وجود تجربه قبلی ماهواره کار بدتر شده و باز هم مسئولین مردد تصمیم گیری هستند .
ناشناس۸۷۹۴۳۴۱۱:۱۷:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۱۰
برای کسی که اعتبارش را از تلگرام و اخبار دروغ آن می گیرد متاسفم شکل دهی به افکار و برداشت آنها از اطرافشان کمترین ضرری است که دریافت می کنند فضاهای مجازی که مستقیما امنیت و منافع ملی ایران را هدف قرار داده اند و با اخبار و ارقام غلط واقعیات را وارونه نشان می دهند
ناشناس۸۷۹۶۵۱۱۲:۵۰:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۰
تلگرام باید رفع فیلتر بشه
ناشناس۸۸۰۳۳۱۱۸:۴۳:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۰
چوذلت طلبان بر فضای مجازی سوار هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین