اژه‌ای: قانونی را می‌خواهیم که گره‌گشا باشد

گروه اجتماعی الف،   3980209141 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به وظیفه معاونت حقوقی دستگاه قضا در تدوین لوایح قانونی گفت: ما امروز قانونی را می‌خواهیم که گره گشا باشد و ما نمی‌خواهیم مترجم قوانین از بیرون تحمیل شده باشیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: آقای خداییان یکی از مدیران دلسوز و وظیفه شناس و ولایت مدار و اشنا به امور حقوقی بود. زحمات ایشان و همکارانشان مفید و موثر بوده است  و به سهم خود از ایشان تشکر می کنم.

وی افزود: حجت الاسلام والمسلمین مصدق روحانی فاضل و محقق و اهل قلم و تحقیق و اشنا به امورقضایی و دارای روابط خوب و حسنه باهمکاران است. ما بسیار امیدواریم که در دوره مسئولیت ایشان این معاونت از ارتقای بالاتری برخوردار شود و خلاها تکمیل شود و مجموعه ای از قوانینی که متناسب با نظام اسلامی باشد را با ان مواجه باشیم.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه تحقق بخشیدن به عدالت در جامعه است. در تحقق عدالت دو رکن قانون و قاضی خوب برای اجرای قانون خوب وجود دارد  و اگر این دو رکن باشد عدالت تحقق می بخشد.

محسنی اژه ای  تاکید کرد: امروز وظیفه همه است که این معاونت قوانین  مبتنی بر حق و مبتنی بر سیاست های کلی ابلاغی را تدوین کند.  ابتدا لایحه نوشته و تنظیم و به دولت و از طریق دولت به مجلس و با همکاری دولت و مجلس آنچه را که در قوه قضاییه نوشته می‌شود تصویب کند. ما امروز قانونی را می‌خواهیم که گره گشا باشد،  ما نمی‌خواهیم مترجم قوانین از بیرون تحمیل شده باشیم.

وی افزود: یکی از زحمات دکتر خداییان این بوده که می گفتند بیش از ۱۱ هزار نظر مشورتی حقوقی دادند و این نشان می دهد که قوانین ابهام دارد؛ لذا باید قانون صریح باشد و مبهم نباشد. اگر قانون صریح باشد افراد کمتر سوء استفاده می کنند و قانون گریزها از صراحت قانون نمی توانند بگریزند و توصیه می کنم قانون شفاف و  مبتنی برحق و صریح باشد.

محسنی اژه ای با تاکید براینکه باید به مجازات ها توجه شود گفت:  همه قایل هستیم که مجازات ها باید متناسب و بازدارنده باشد و ببینیم مجازات هایی که در طول۴۰ سال بوده بازدارنده و متناسب بوده یا نه؟ اگر بازدارنده نبوده ببینید اشکال چیست.

وی افزود: اگر بخواهیم قانون بازدارنده و متناسب باشد باید  مجازات شفاف برای مردم بیان شود و اگر واقعا دادگاه های علنی آن مقداری که قانون اساسی اجازه داده پخش می شد و مردم در جریان محاکمات قرار می گرفت به نظرم هم بازدارندگی اش بیشتر بود وهم برای اسیب شناسی قوه قضاییه و قاضی موثر بود. اگر این حرف من درست باشد اقای مصدق باید بدنبال ان برویم. اگر در یک دادگاه علنی که قانون اساسی هم  اجازه داده باز هم بگوییم که قابل انتشار نیست و بگوییم به عنوان مثال " م. ه یا م. ر "  برای مردم ملموس نیست.

وی افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم همه مدیران در قوه قضاییه تکلیف مدار هستند و هر وقت به هر مدیری گفته شده فلان مسئولیت را پذیرا باشید با احساس تکلیف آن مسئولیت را با آغوش گرم می پذیرند.  کسی که با این انگیزه شانه زیر بار مسئولیت می‌دهد همه توان و امکاناتی که هست را  به نحو احسن به کار می گیرد و نقص و کمبودی که هست را مرتفع کرده  و تلاش می‌کند آینده را از گذشته بهتر کند.

وی یادآور شد:  در طول مدت سالیان گذشته همه کسانی که در معاونت حقوقی قوه قضاییه کار کردند تلاش کردند و زحمت کشیدند و با شرایطی که فراهم بود توفیقاتی داشتند.

وی افزود: امروز در مقام بیان قانون خوب هستیم. آقای مصدق وظیفه  این امر را دارند  که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته عدالت تحقق  و گسترش پیدا کند و یک پایه و رکن اساسی قانونی است که می‌خواهد عدالت را گسترده کند و  بدانند که مسئولیت بسیار سنگینی را عهده‌دار شدند و اگر تا به امروز ۱۲-۱۳ ساعت بوده_ چون سراغ ندارم از مدیران عالی که کمتر از ۱۲ ساعت کار کنند_ از این به بعد باید بیشتر کار کنند.

وی تاکید کرد: ما در گام دوم انقلاب هستیم، این گام دوم اقتضائات خاص خود را دارد. مقام معظم رهبری در این سند به سرتیترهایی اشاره کردند. هر دستگاه و هر بخشی باید اینها را نصب العین خود قرار داده و آن وظیفه‌ای که نسبت به نظام، مردم و آینده این کشور داریم را  به نحو احسن انجام دهیم.

معاون اول قوه قضاییه خطاب به مصدق گفت: با عنایت به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و با توجه به فضای مجازی، فناوری‌های جدید که با یک سرعت و شتاب بسیار زیادی دنیا و از جمله کشور ما را تحت تاثیر قرار داده و با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی و  مسائل مستحدثه و با عنایت به ضرورت‌هایی که وجود دارد لازم است حتماً از همه نخبگان در این عرصه و به خصوص کسانی که با مبانی فقه و اصول و مبانی اسلام آشنا هستند از دانشگاه و از حوزه، از حقوقدانان کمال استفاده  کرد تا آنچه را که می‌نویسیم و آنچه می‌خواهیم بعد از نوشتن به صورت قانون باشد اولاً پایدار باشد و هر روز نیاز نباشد اینها را تغییر دهیم و پاسخگوی زمان  باشد و قابلیت اجرا داشته باشد.

محسنی اژه‌ای گفت: باید از آن قانون آنچنان دفاع کنیم که متناسب با نیازمندی‌های جامعه و مبتنی بر حق است و قابلیت اجرا دارد و از مجلس شورای اسلامی هم همان قانون به بیرون بیاید. باید از دانشمندان مطلع در این رشته استفاده کرده و این قانون‌ها را تنظیم کنیم.

وی افزود: درست است که ما بشر و انسان هستیم اما باید نهایت تلاشمان را کنیم علاوه بر اینکه مبتنی بر حق است، صریح هم باشد و مبهم و مجمل نباشد. با این قوانین است که بعضی کارها اضافه می‌شود و تبدیل به وحدت رویه می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: تغییرات زیادی در امور کیفری داشتیم، من خواهشم از شما این است که نگاه کنید و ببینید آیا آسیبی بوده که ما این مقدار تغییرات داشتیم یا نه اقتضائات زمان بوده، قطعاً بخشی از آن اقتضائات زمان بوده اما بخشی از آن که شما در مورد تجدیدنظرخواهی اشاره کردید، چطور الان می‌گوئید که اتفاق نظر دارند که تغییر کند؟

وی افزود:  مردم از ما گاه و بی‌گاه مطالبه می‌کنند. اگر واقعاً این قانون هست که حتی دادگاه غیرعلنی هم غیرقابل انتشار است تا زمان قطعیت حکم این را برای مردم تبیین کنیم که اعتراضی به حکم نداشته باشند.

محسنی اژه‌ای گفت: اگر می‌خواهیم قانون و مجازات ما بازدارنده باشد علاوه بر شفافیت، ما از ظرفیت مردم هم استفاده کنیم. ما بیشتر از آنچه که تا به امروز استفاده کرده‌ایم می‌توانیم از حقوقدانان جامعه و از حوزه و دانشگاه استفاده کنیم. بعضی از مسائلی که از گذشته مطرح بود و امروز هم مطرح است مانند محکومیت‌های مالی، اگر از اینها  ما درست استفاده می‌کردیم و  از ظرفیت‌های جامعه برای تعیین یک مجازات متناسب استفاده کنیم و در قانون هم گنجاندیم که برای جایگزین حبس مجازات‌های دیگری تعیین کنیم. ما برای این امر نیاز به ۳ کار داریم. بعضی از امور جرم انگاری نشده، بعضی از مسائل هست که مردم از آن رنج می‌برند اما در عین حال قانون روشنی برای برخورد با آن قضیه نداریم، بعضی از امور هست که برعکس، باید قضا زدایی کنیم یعنی بی وجه جرم انگاری شده و بی وجه کار دادگاه‌های ما و تجدیدنظرهای ما را گرفته و  بعضی از قوانین هم باید حتماً اصلاح شود و مجازات‌ها اصلاح شود.

وی افزود: یک جرمی را آقای اسماعیلی رییس دادگستری تهران  برای من فرستاده بودند، وقتی من دیدم نوشته بودند که این آقا  به ۱۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم شده، من گفتم اشتباه نمی‌کنید؟ گفتند نه، قانون همین است. البته ۶ ماه حبس هم داشت، جزای نقدی آن از  ۱۰ هزار ریال بود. لذا  همانطور که در قانون حداکثر مجازات در نظر گرفته شده است پس باید بعضی قوانین هم اصلاح شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین