لطفا ترامپ را بسیار جدی بگیرید

علی امیری، گروه تعاملی الف،   3980209020 ۱۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
لطفا ترامپ را بسیار جدی بگیرید

بعد از اعلام تصمیم اخیر ترامپ در پایان معافیت های ششماه نفتی شاهد موج بزرگی از اعلام مواضع و اظهار نظر ها و تحلیل‌ها سیاسی و اقتصادی از سوی مسئولان و سیاستمداران و رسانه ها و کارشناسان اقتصادی و انرژی در ایران و در دنیا هستیم که عموما بدنبال پاسخ به شش سوال اساسی می باشند:

1- دلیل اعلام رسمی عدم صدور معافیت برای واردات نفت ایران و میزان احتمالی موفقیت و واقعی بودن آن
2- پیش بینی برنامه سیاسی و اقدامات بعدی دولت ترامپ در مورد ایران و سیاست موسوم به فشار حداکثری
3- سرنوشت انتخابات 2020 و تاثیر احتمالی ‌آن بر این تقابل
4- مواضع احتمالی و میزان همکاری کشورهای به ظاهر همراه ایران مانند روسیه و چین و هند و ترکیه و سایر کشورها مانند اروپا و ژاپن و کره جنوبی و عربستان و امارات و کویت و البته عراق.
5- تاثیر این تحریم‌ها و فشار حداکثری بر اقتصاد ایران در سال 1398
6- راه حل‌های احتمالی برای کنترل و مدیریت و تخفیف این تهدیدات در سیاست خارجی و اقتصادی کشور.

از آنجا که این تصمیم دولت ترامپ از هر زاویه‌ای که دیده شود می تواند تاثیر بسیار مهم و منفی و غیر قابل انکاری بر منافع ملی کشور داشته باشد در این یادداشت تلاش می شود با صراحت و بدون تعارف ضمن پاسخ نسبتا مشروح به این سوالات نکاتی را به همه تحلیلگران و کارشناسان و مسئولان و دلسوزان وطن یادآور شویم و پیشا پیش از طولانی شدن و یا برخی مواقع لحن بدبینانه آن از خوانندگان محترم پوزش بخواهیم. ولی حساسیت مسئله ایجاب می کند که تا انجا که امکان دارد به همه زوایا آن پرداخته شود:

1- هر چند بسیاری از ناظران و کارشناسان داخلی و خارجی از اعلام عدم صدور معافیت برای واردات نفت ایران توسط امریکا غافلگیر شدند ولی باید گفت اصلا این اقدام نه تنها غیر قابل پیش بینی نبود بلکه همانطور که در مقاله ارسالی "برنامه بی نقص ترامپ مجنون، برای اقتصاد ایران و روسیه" در بهمن ماه 1396 آمده بود در ادامه خروج ترامپ از توافق زیست محیطی پاریس در حمایت از منابع نفت و گاز آمریکا و برجام برای ایجاد امکان تحریم نفت ایران در دستور کار ترامپ قرار داشت و اگر ششماه پیش ترامپ به 8 کشور مجوز واردات نفت ایران را صادر کرد تنها دلیل فنی و تکنیکی داشته است نه سیاسی. بزرگترین اولویت و برنامه محوری اقتصادی برای ترامپ و دولت او همانا توسعه هر چه بیشتر تولید نفت و گاز آمریکا با توجه به انقلاب نفت شیل هست و در این راستا او نیاز دارد که قیمت نفت بصورتی مدیریت شود که از 50 دلار که استانه سوددهی کمپانی‌های نفتی درگیر شیل نفت هستند ارزانتر نشود و در عین حال از 80 دلار که استانه تحمل اقتصاد امریکا بدون کاهش رشد اقتصادی یا افزایش تورم است افزایش نیابد. ولی از آنجا که تولید روز افزون و سونامی گونه نفت و گاز شیل آمریکا حتی از پیش بینی کارشناسان خود آمریکا هم بیشتر بود عملا آمریکا در پاییز گذشته با فقدان و کمبود ظرفیت خط لوله برای انتقال و صادرات این حجم عظیم نفت بیشتر روبرو شده بود و با وجود ده‌ها پروژه عظیم خط لوله جدید برای انتقال این حجم تولید هنوز نیاز به ششماه زمان برای در سرویس قرار گرفتن این خطوط جدید بود و دلیل دادن معافیت ششماهه فقط خریدن زمان برای رسیدن به بهره برداری این خطوط جدید بود.

ولی حالا در این ششماه و در زمانی که برخی کارشناسان دولتی و رسانه‌ای ما تماما از عدم توانایی خارج کردن نفت ایران در پایان این ششماه سخن می گفتند تمام اتفاقی که افتاد این بود که این خطوط لوله جدید که 24 ساعته مشغول ساخت آنها بودند با سرعت در 7 منطقه اصلی تولید شیل نفتی امریکا به مرحله بهره برداری می رسند و فقط در تکزاس به عنوان بزرگترین تولید کنند نفت شیل که بزرگترین پایگاه سنتی حزب جمهوریخواه آمریکا و ترامپ هم هست در همین دو ماه گذشته دو خط لوله کم حجم تر 200 و 300 هزار بشکه ای در روز سه ماه زودتر از پیش بینی اولیه به بهره برداری رسیدند ولی سونامی اصلی سه خط لوله جدید 900 و 850 و 670 هزار بشکه در روز و مجموعا 2.5 میلیون بشکه جدید است که از همین ماه آینده یعنی همزمان با توقف صدور معافیت برای وارد کردن نفت ایران با فواصل دو ماه به بهره برداری خواهند رسید و موج سونامی گونه از تولید نفت و گاز شیل امریکا به بازار جهانی نفت و گاز دنیا روان خواهند نمود.

نکته مهم دیگری که اغلب در بین کارشناسان نفتی و مسئولان داخلی و وزارت نفت مغفول می ماند تمرکز آنها بر ارقام تولید نفت در دنیا است. ولی این کارشناسان توجهی به بحث افزایش شدید و به مراتب بیشتر تولید گاز شیل در آمریکا و اصولا افزایش شدید تولید و تجارت گاز طبیعی مایع در دنیا مانند قطر و استرالیا و آمریکا نمی‌نمایند. فقط در یکسال گذشته تولید گاز امریکا حدود 150 میلیارد مترمکعب افزایش یافته و از آنجا که هر مترمکعب ارزش حرارتی گاز طبیعی معادل یک لیتر فراورده نفتی است این به همراه افزایش تولید دو میلیون بشکه ای نفت خام یعنی افزایش تقریبا 5 میلیون بشکه در روز فراورده نفتی جدید فقط در یکسال و همین باعث شده که ارزش گاز طبیعی در بازار امریکا و شرق اسیا شدیدا کاهش بیابد. قیمت گاز در امریکا در ده سال پیش تا 18 دلار در واحد بود امروز به 2.5 دلار در واحد یا یک هفتم ده سال پیش رسیده است و بسیاری از صنایع و نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی در امریکا و ژاپن و چین و اروپا مصرف گاز را جایگزین نفت نمودند و ظرفیت عظیمی برای صادرات نفت و البته گاز مایع به بازار جهانی بوجود اوردند و پیش بینی می شود در امسال و سال اینده نیز این افزایش تولید افسانه گونه ادامه یابد که اگر نتوان برای آن بازار مصرفی پیدا کرد باعث کاهش شدید قیمت نفت و گاز در دنیا خواهد شد.

به همین دلیل است که بر خلاف نظر برخی کارشناسان محترم باید صراحتا به همه دست اندرکاران سیاسی و اقتصادی و انرژی کشور هشدار داد که نه تنها بازار جهانی نفت از عدم صدور باقیمانده نفت ایران دچار کمبود نمی شود بلکه تیم ترامپ و حاکمیت امریکا برای تضمین سوددهی این صنعت عظیم از هیچ اقدامی سیاسی یا اقتصادی حتی تحریم سخت تر حتی علیه عربستان و روسیه و سایر تولید کننده‌های نفت و گاز خودداری نخواهند کرد. فقط دولت کانادا برای اولین بار در طول تاریخ خود شرکت‌های خصوصی نفت وگاز کانادا را مجبور کرده است تا برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت صادراتی کانادا به بازار امریکا 350 هزار بشکه از تولیدات نفت شن خود را کاهش دهند. بنابراین تصور اینکه نفت ایران بازار خود را با وجود تحریم‌های امریکا به خاطر کمبود نفت در دنیا حفظ خواهد کرد متاسفانه نسبتی با واقعیت امروز بازار انرژی دنیا ندارد.

برای اینکه بهتر متوجه شویم دنیای انرژی که با سرنوشت اقتصادی کشور ما و اقتصاد خاورمیانه نسبت مستقیم دارد تا چه اندازه متحول شده است باید یاداوری کنیم که پنجاه سال پیش که مصرف نفت دنیا به زحمت به 40 میلیون بشکه می رسید در جریان تحریم نفتی اعراب علیه غرب قیمت نفت از سه دلار با چهار برابر افزایش به حدود 13 دلار رسید. و یا در چهل سال پیش همزمان با انقلاب ایران و متعاقب ان جنگ ایران و عراق و در اوج رکود اقتصادی غرب به خاطر فقط کاهش تولید ایران و عراق قیمت نفت دوباره از 13 دلار تقریبا با سه برابر افزایش به 35 تا 36 دلار رسید که اگر می خواست با تحریم نفت ایران و ونزویلا این داستان تکرار شود باید قیمت نفت با همان نسبت به بالای 250 دلار برسد و با توجه به ارزش دلار در ان مقاطع باید امروز شاهد نفت 400 دلاری می بودیم. ولی حالا می بینید که با وجود اینکه مصرف نفت دنیا به بالای صد میلیون بشکه رسیده و با وجود خارج شدن کامل نفت صادراتی ایران و ونزویلا و کاهش شدید تولید سایر کشورها مانند عربستان و عراق و روسیه و کانادا و... نه تنها قیمت نفت تغییری نکرد بلکه متاسفانه رو به کاهش می رود و اگر همین اراده سیاسی امریکا برای حمایت از تولید کننده های شیل نفتی و در نتیجه تحریم‌های ایران و ونزویلا نباشد الان قیمت نفت به راحتی به زیر سی دلار می رسید. ولی متاسفانه باز بسیاری از مسئولان و حتی کارشناسان انرژی و اقتصاد ما تصور می کنند هنوز همان پنجاه سال یا چهل سال پیش است و این چنین مشاوره و تحلیل‌های غیر دقیق و به روز نشده در اختیار مسئولان بالاتر قرار می دهند.

2- اما در مورد پیش بینی حرکات سیاسی آینده ترامپ در مورد ایران در این دو سال باقیمانده تا انتخابات 2020 همانطور که در مقاله "پوتین، نتانیاهو، ترامپ و امنیت ملی‌ ایران" در تاریخ دی ماه 95 آورده شده بود باید گفت که بالا اوردن ترامپ و تیم او در صحنه سیاسی آمریکا به واقع بزرگترین پروژه سیاسی تاریخ اسرائیل و لابی قدرتمند آن در امریکا هست و تمام هدف نتانیاهو و لابی بسیار تندرو طرفدار او در امریکا از این سرمایه گذاری سنگین و خطرناک اجرا برنامه‌های خود که در راس آنها مقابله با حزب‌الله و حامی اصلی آن یعنی ایران است. از این رو تعهد و اولویت سیاسی ترامپ برای اجرای منویات این لابی غیر قابل تشکیک است. این لابی چنان بر ترامپ و حیات سیاسی و حتی مالی او و خانواده او احاطه دارد که او هرگز قادر نیست که در برابر خواست‌های این لابی بسیار قدرتمند و پر نفوذ مقاومت کند. حتی بسیاری از تندروترین سیاسیون دمکرات و جمهوریخواه طرفدار اسراییل هم باور نمی‌کردند که ترامپ در همین دو سال قدس را به عنوان پایتخت اسراییل و جولان را به عنوان سرزمین اسراییل به رسمیت بشناسد و ضمن خروج از برجام در هفته های اخیر سپاه و نفت ایران را تحریم کامل کند.

برای دلسوزان وطن این باید زنگ خطری اساسی باشد که ترامپ را با تمام تهدیدات و چالش‌های چهل سال اخیر متفاوت ارزیابی کنیم و خطر او را بسیار جدی و واقعی و فوری ارزیابی کنیم چرا که همه نشانه‌ها حکایت از آن دارد که اصولا ترامپ و کاخ سفید در مورد خاورمیانه هیچ استقلال تصمیم گیری ندارند و برنامه های آمریکا در خاورمیانه را در واقع نتانیاهو به کاخ سفید از طرف مهره خود یعنی کوشنر اعلام و دیکته می‌کند و به همین دلیل هم نباید اصلا تعجب کنیم که دقیقا همزمان با تبرئه ترامپ در پرونده همکاری با روسیه دستور اجرایی ترامپ برای تحریم سپاه و خرید صفر نفت ایران صادر گردید. هر چند خود ترامپ و تیم او از جمله پمپئو بدنبال جنگ جدیدی در خاورمیانه با هزینه های بسیار سنگین نیستند ولی باید خیلی ساده باشیم اگر تصور کنیم نتانیاهو این فرصت تاریخی را برای فشار بیشتر به ایران و حزب الله از دست خواهد داد. او هرگز این ریسک را نمی‌کند که فشار حداکثری بر روی حزب الله و ایران را به دور دوم ترامپ موکول کند و همانطور که از ظواهر امر هویدا است شرط برنده شدن ترامپ را در 2020 را به سادگی اجرا برنامه‌های او و فشار حداکثری تحریمی و اقتصاد و حتی اگر کافی نبود تحرکات نظامی علیه نیروهای طرفدار ایران در عراق و سوریه و لبنان و حتی تحریک ایران برای اقدام مسقیم نظامی از سوی ترامپ قرار داده.

3- از همین زاویه در مورد نتیجه انتخابات 2020 هم باید به همه کارشناسان سیاسی کشور یادآوری کرد که هرگز تصور نکنند انتخابات 2020 می‌تواند تغییری اساسی در این برنامه ایجاد کند. اول از همه همانطور که گفته شد تقریبا دو سال تا اغاز دور دوم ترامپ یا احیانا ریاست جمهوری فرد دیگری باقی مانده و دو سالی که باید انتظار شدیدترین فشارها و خدای نکرده حتی تحریکات فیزیکی را داشت و از طرفی بدون تعارف ترامپ و دولت او تاکنون در زمینه اقتصاد و سیاست‌های داخلی و حتی خارجی از همراه کردن پوتین تا تحت فشار قرار دادن چین و تامین امنیت مرز مکزیک و...بسیار موفق بوده و به خصوص بعد از اعلام اخیر پایان تحقیقات مولر و تبرئه ترامپ از همکاری با روسیه عملا محبوبیت و شانس ترامپ برای انتخاب در دور دوم در داخل امریکا و حتی موقعیت و اعتبار او برای دولت‌ها و رهبران سیاستی دنیا مانند اروپا و روسیه و چین و... به صورت اساسی ارتقا یافته و هیچ‌کدام از این کشورها و رهبران حاضر نیستند روی عدم برنده شدن ترامپ در دور دوم حسابی باز کنند. او نه دیوانه است و نه مجنون. اتفاقا بسیار هوشمندانه رفتار می‌کند و بسیار هوشمندانه تر اداره می‌شود. تنها چیزی که می تواند این موقعیت را تضعیف کند همان درز رفتن پرونده هایی اخلاقی و مالی و سیاسی است که ترامپ دارد و تاکنون توسط نتانیاهو و لابی او رفو و در صندوق امن قرار داده شده با این شرط که ترامپ همچنان تمام برنامه ها و فرامین این لابی تندرو را در مورد خاورمیانه و به خصوص ایران و حزب‌الله را اجرا کند.

اما از انجا که در یک ارزیابی علمی و همه جانبه نباید هیچ احتمالی را از جمله شکست ترامپ در انتخابات 2020 نادیده گرفت باز باید گفت حتی اگر دمکرات‌ها در انتخابات برنده شوند و یا ترامپ دچار مشکلی شود که نتواند به ریاست جمهوری خود ادامه دهد هیچ تضمینی نیست که دمکرات‌ها یا پنس برای ایران گزینه بهتری باشند و تغییر اساسی در وضعیت تنش با ایران به وجود اورند. انها که حاکمیت سیاسی در آمریکا و کانادا را و قدرت لابی‌های تندرو طرفدار اسراییل را به خوبی می شناسند می دانند که امید به دمکرات‌ها در مورد خاورمیانه مانند امید به بارش برف در مرداد ماه است. به عنوان نمونه یکی از وعده‌های بزرگ دولت لیبرال جاستین ترودو که در واقع معادل حزب دمکرات در کانادا هست این بود که بعد از پیروزی و ظرف ششماه با نهایی شدن برجام روابط بین ایران و کانادا را دوباره بر قرار نماید. الان چهار سال است که از ان وعده‌ها گذشته و دولت لیبرال او خود را برای انتخابات امسال اماده می کند ولی کوچکترین اقدامی حتی در زمانی که امریکا هنوز در برجام بود برای بهبود و برقراری رابطه و باز کردن مجدد سفارتخانه ها انجام نداده و حتی مواضع او در مورد ایران نه تنها ملایم تر از دولت قبلی و محافظه کار (معادل جمهوریخواه) استفان هارپر نیست بلکه در برخی موارد سخت تر هم شده است.

4-اما در مورد مواضع روسیه و سایر کشورها که به خصوص کارشناسان و تحلیلگران دولتی و رسمی دستگاه سیاست خارجه بر روی آنها حساب کمابیش ویژه ای باز کردند باید گفت که در ماه‌‌های اخیر اصولا پوتین با ترامپ با وجود ادامه برخی تنش‌ها و رقابت‌های زیر پوستی، در سطح کلان در مورد بحران‌های منطقه‌ای و همکاری های استراتژیک همکاری بسیار بهتر و فهم مشترک بهتری نسبت به زمان اوباما با هم برقرار کرده اند. چرا که پوتین می‌داند که اگر با ترامپ نتواند کار کند هرگز با یک رئیس جمهور دمکرات نمی‌تواند کار کند و برای پوتین و منافع حاکمیت سیاسی و اقتصادی روسیه هم ادامه قدرت ترامپ گزینه بهتری نسبت به دمکرات‌ها است و دلیل ان نمی‌تواند چیزی به غیر از نقش ویژه و رابطه نزدیکی که پوتین با نتانیاهو دارد باشد و این در واقع اسراییل هست که با نفوذ خود در صحنه سیاستگزاری آمریکا و حتی روسیه باعث می‌شود پوتین و ترامپ با هم هماهنگی و همکاری نزدیکی داشته باشند. عملا می‌بینیم که روسیه در سوریه و عراق ضمن حذف داعش و کمک به ثبات در عراق حضور ترامپ را در کردستان و مرز سوریه و عراق و البته موقعیت ادلب را پذیرفته و در برابر ترامپ و آمریکا هم حضور روسیه در دمشق و دریای مدیترانه و کریمه را پذیرفتند و حتی اخیرا ترامپ با حمایت ضمنی از ژنرال خلیفه حفتر در لیبی که مدت‌ها است رابطه بسیار گرمی با روسیه دارد عملا منافع و حضور روسیه در لیبی را هم پذیرفته و باز در برابر می‌بینیم که در همین روزها با حمایت قاطع و رسمی پوتین از خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی که با استقبال و تشکر ترامپ هم همراه شد این همکاری اوج جدیدی گرفته است. باید گفت این از عجایب نفوذ لابی اسرائیل و دنیا سیاست امروز است که حتی جمهوریخواهان که به صورت سنتی روسیه ستیز و روسیه هراس هستند حالا دولت آنها رابطه و همکاری بسیار بهتری از دمکرات‌ها با پوتین بر قرار کرده. از طرف دیگر تحریم و خارج شدن نفت و گاز ایران و ونزوئلا هم بهترین خبر برای اقتصاد روسیه است و همه شواهد نشان از آن دارد که اگر روسیه با امریکا در مورد ایران همکاری کامل نکند حداقل مقابله هم نخواهد کرد و بیشتر ناظری با ژست دیپلماتیک باقی خواهد ماند چرا که آمریکا ترامپ کمابیش منافع روسیه در بازار نفت و گاز دنیا را به رسمیت شناخته و عملا روسیه را در بازار نفت و گاز جز تیم خود به حساب می‌آورد که برای پوتین برخلاف ما که براحتی اجازه دادیم که نفت و گاز ایران تحریم بشود عدم تحریم صنعت نفت وگاز روسیه برای پوتین بسیار حیاتی و مهم و خط قرمز او است.

در مورد چین و اروپا هم همین داستان برقرار است. سیاست محوری و بلند مدت رهبری چین این است که هرگز به صورت اساسی خود را درگیر مسایل خاورمیانه که برجام و ایران یکی از انها است نکند. چینی ها تا پشت درهای خاورمیانه یعنی پاکستان و ترکمنستان با طرح راه ابریشم به صورت جدی فعال شده‌اند ولی هرگز به عنوان سرمایه گذار و نفوذ سیاسی وارد ایران و خاورمیانه نخواهند شد و هنوز مخالف عضویت رسمی ایران در گروه شانگهای به دلیل تضاد منافع و تداخل در روابط اقتصادی خود با امریکا و اسراییل هستند. حتی در همین اجلاس جهانی در مورد راه ابریشم جدید که با حضور ده‌ها رهبر و فرستاده بلند پایه سیاسی کشورهای مختلف جهان از روسیه تا قلب اروپا و حتی کشورهای آفریقایی به میزبانی رئیس جمهور چین در پکن در حال برگزاری است از هیچ یک از مقامات بلند پایه ایرانی دعوت به عمل نیامده. از نظر چینی‌ها خاورمیانه سیاه چاله سیاسی است که دردسر نزدیکی به آن به مراتب از سود آن بیشتر است و به غیر از ژست دیپلماتیک و خرید نفت و فروش جنس هیچ انتظاری از چین برای همراهی و همکاری با ایران برای دور زدن تحریم‌ها یا حضور فعال در سایر مسایل سیاسی خاورمیانه نباید داشت. در مورد اروپا و سایرین هم دیگر توضیح اضافه نیازی نیست و وقتی روسیه و چین حاضر به همراهی با ایران در مقابل تحریم‌ها نمی شوند انتظار از اروپا یا هند و ژاپن و ترکیه و کره جنوبی و ... بیشتر با عرض معذرت مزاح سیاسی است.

در مورد عربستان هم باز جای یادآوری است که اصولا عربستان هیچ برنامه سیاسی و اقتصادی مستقلی خارج از اراده آمریکا ندارد. عربستان در همین کاهش تولید نفت خود و اوپک ثابت کرده هر چه امریکا بخواهد همان را عمل می کند و عملا حاضر به افزایش تولید خود نیست تا نکند برنامه واقعی ترامپ یعنی گران باقی ماندن نفت برای حمایت از صنعت نفت شیل صدمه ببیند. کسانی که تصور می‌کنند این عربستان است که باعث و بانی این فشارها به ایران هست همانقدر در اشتباه هستند که کسانی تصور کنند کیم بدون تایید نهایی چین عملی انجام می‌دهد یا اسد بدون هماهنگی با پوتین اقدامی می‌نماید. حتی عراق هم وقتی پای جایگزینی نفت ایران یا لیبی یا سایر اعضا اوپک بیاید یک منطق بسیار ساده دارد. عراق می‌گوید از سال 1980 تا 2015 به مدت 35 سال عراق درگیر جنگ و تحریم و کاهش فروش نفت خود بود و در تمام آن سال‌ها تمام اعضا اوپک و از جمله ایران تمام تلاش خود را برای فروش نفت بیشتر و کسب درآمد بیشتر انجام دادند. بنا بر این حالا هیچ یک از اعضای اوپک ولو ایران نمی‌تواند از ما انتظار همکاری و کاهش فروش نفت خود را داشته باشد.

5- با این توضیحات در مورد صحنه اقتصاد سیاسی انرژی جهان می‌رسیم بر تاثیر سیاست کاهش صادرات و درآمد نفتی ایران به صفر بر اقتصاد کشور در سال 1398. در این بخش هر چند تلاش دارم تا با تعدیل این سطور به شکلی که قابل انتشار باشد و سایت محترم الف را برای انتشار آن به زحمت نیاندازد ولی باز اطمینان دارم نمی‌توان شدت اثار منفی این تحول را بر اقتصاد کشور تعدیل کرد. بدون تعارف باید گفت که سیاست به صفر رساندن درآمد نفتی ایران که قطعا با تحریم درآمد صادرات پتروشیمی ایران در هفته‌ها و ماه‌های آینده تکمیل خواهد شد یک تصمیم استراتژیک برای فشار حداکثری به منظور تغییر مختصات بازی بصورت اساسی است و با هر خط‌کش یا طراز و شاغولی که ارزیابی شود تغییر دهنده همه پیش فرض‌ها چند ده سال اخیر در دشمنی بین دو سیستم است. همین نشان می‌دهد که تصمیم برخورد با ایران تا چه حد برای طرف مقابل استراتژیک و حیاتی است. هر چند از مسئولان دولتی نباید انتظار داشت که با انواع موضع‌گیری و سخنرانی‌ها و نوشته‌ها درصدد نباشند که تاثیر روانی این سیاست بر اقتصاد ایران را مدیریت نکنند ولی هرگز جامعه کارشناسی و دلسوز میهن و خود مسئولین در تحلیل‌ها و گزارش‌های خود برای مقامات تصمیم ساز کشور نباید از بیان نتایج مخرب این تحریم با بهانه یا بدون بهانه امتناع کنند و با صراحت و شجاعت حرفه‌ای باید خطرات و تهدیدهای اقتصادی پیش رو را بیان نمایند.

با کاهش شدید درآمد صادراتی نفت و پتروشیمی خیلی خلاصه اگر ما در کوتاه مدت یعنی شش ماه تا 8 ماه اینده نتوانیم تغییری در این روند ایجاد کنیم خدای نکرده اقتصاد کشور به مرحله‌ای می‌رسد که به تجویز هر گونه دارو و راه حل برای بهبود و مدیریت اقتصاد کشور پاسخ منفی بدهد. شاید الان بتوانیم تا چند ماه با استفاده از ذخایر ارزی خارجی کشور فشارها را مدیریت کنیم ولی با هر روزی که زمان بگذرد ذخایر ارز خارجی ایران کوچک‌تر می‌شود و هرگز گمان نکنیم طرف ما از دست ما و ذخایر ارزی ما اطلاع و تخمین دقیقی ندارد. نه تنها سیستم بانک‌های اطلاعاتی کشورهای غربی که در آمریکا تمرکز یافته از همه حساب‌ها و ذخایر ارزی ایران در بانک‌های دنیا با خبر هستند بلکه حتی تمام اطلاعات حساب‌های شخصی بانکی ایرانیان و سرمایه‌های دیگر مانند مستغلات و شرکت‌ها و سهام و حتی ایرانیانی که در کشورهای اروپا و غرب متولد شدند ولی دارای والدین و حتی جد ایرانی هستند با یک پرینت ساده برای انها قابل ردگیری است (البته در مورد تقریبا همه کشورهای دنیا و حتی افراد بومی این کشورها این اطلاعات در مراکزی که هرگز به صورت رسمی اعلام نمی‌شود و اسنودن بخشی از آن را افشا کرد این اطلاعات متمرکز و تجمیع می‌شود).

البته هستند ساده لوحانی مانند خاوری و خانواده او که تصور می‌کنند سیستم این‌ها هم مانند ایران باز است و با زرنگی می‌توان با انتقال حساب‌های شخصی خود به موجودی افراد به ظاهر معتمد بومی این کشورها آن را بیمه کرد ولی وقتی متوجه می‌شوند که تقریبا قسمت اعظم سرمایه اختلاس شده ملت ایران که در دست انها است توسط این افراد به ظاهر معتمد و شبکه حامی آنها از کف انها خارج شده (پول‌های خاوری و زنجانی کجاست؟). اگر می‌بینید که پوتین که از هیچ ضدیت و رقابت و دشمنی با اوباما و دولت آمریکا خودداری نمی‌کرد ولی همیشه رابطه بسیار ویژه ای با نتانیاهو و لابی بسیار تندرو حامی او بر قرار می‌کند به همین خاطر است چون این لابی بسیار قدرتمند است که کلید دار اصلی این بانک اطلاعاتی است و همان لابی است که از طریق خزانه داری امریکا اطلاعات کاملی در مورد تکنیک‌ها و افراد دیگر کشورها و از جمله ایران برای دور زدن تحریم‌ها امریکا به تناسب و اقتضا نیاز تشکیلاتی خود فراهم می‌آورد. همینجا است که متوجه کارکرد بسیار اساسی لوایحی مانند FTٍEF و... برای این تشکیلات و بانک‌های اطلاعاتی می‌شویم چون انها احاطه اطلاعاتی کاملی بر سیستم رسمی بانکداری و کامپیوتر و اینترنت دنیا بدست آورده‌اند ولی سیستم شبکه بازار و نقل و انتقال نقد و طلا و.. هنوز کاملا به کنترل در نیامده.

به هر حال دوستانی که می‌گویند بدون درآمد نفتی و صادرات میعانات نفتی یا پتروشیمی می توان حتی تا 2024 ادامه داد و واقعا به آن اعتقاد کارشناسی و نه تبلیغی دارند با احترام مانند این است که گفته شود می‌توان تعدادی از ستون‌های اصلی یک ساختمان چند طبقه را حذف کرد و باز آن ساختمان بدون مشکل برقرار بماند. ساختمان و شالوده اقتصاد نوین ایران و بیشتر قریب به اتفاق طبقات آن مانند صنعت (مونتاژ) خودروسازی، صنعت بسته‌بندی و تجهیزات کشاورزی و مواد غذایی، صنعت کاغذ، صنعت (مونتاژ) تولید مرغ و گوشت و تخم مرغ، صنعت بانکداری و مالی و صنعت تولید و انتقال برق و تجهیزات برقی، صنعت(مونتاژ) لوازم خانگی، صنعت مخابرات و کامپیوتر، بودجه دولت، صنعت حمل‌ونقل دریایی و زمینی و هوایی و ناوگان‌های مربوطه و حتی تامین غذایی ملت 85 میلیونی ایران در حداقل پنجاه سال گذشته بر تک ستون اصلی صادرات نفت و درآمد ارزی ناشی از آن بنا شده. اگر ساختمانی بدون ستون‌های اصلی خود می‌تواند برقرار بماند می‌توان به قوام ساختمان اقتصاد ایران هم بدون درآمد نفتی برای میان مدت و بلند مدت امیدوار بود.

6- اما در مورد سوال و محور آخر و راه حل های احتمالی باید گفت اصولا در چند ده سال گذشته وقتی به بحث راه‌حل برای هر معضلی در کشور از بحث کم آبی و خشکسالی تا آلودگی و تا سیاست خارجی و مشکلات اقتصادی می‌رسیم با یک آسیب بزرگ در بدنه علمی و کارشناسی کشور مواجه می‌شویم که همان عدم شایسته سالاری نهادینه شده به دلیل رانتی و امتیازی کردن سیستم آموزش عالی کشور است و سال‌ها با نپرداختن به این مشکلات تلنبار شده زمانی به فکر حل می‌رسیم که معضلات خود را به ما تحمیل کردند و خیلی دیر است. تا تابستان خشک و بی‌آب و پر از گرد و غبار هست با سونامی تحلیل‌های بی‌ارزش و غیر علمی مانند دزدیدن ابر و هارپ و... مواجه می‌شویم ولی چند ماه بعد در فصل زمستان با آلودگی هوا همه تحلیل‌ها و راه حل‌ها به چگونگی مبارزه با آلودگی و آب‌پاشی با هواپیمای ملخ دار تغییر جهت می‌دهد ولی مدیران جهانی ما نه خود حاضرند بپذیرند که بخش بزرگی از مثلا معضل آلودگی یا تحریم اقتصادی کشور از بی‌مدیریتی انها در مدیریت تهدیدات خارجی یا چالش هسته‌ای با فرمایشاتی بی‌حساب و کتابی مانند بریدن ترمز قطار هسته‌ای یا آن‌قدر قطعنامه صادر کنید ناشی می‌شود. و نتیجه آن تحریم بنزین برای کشور است که باز ایشان با مدیریت جهانی اما ناشایسته سالار خود دستور تولید بنزین پتروشیمی را بدهد و برای حل مشکل الودگی وحشتناک و سمی آن دستور آب‌پاشی با هواپیمای ملخ دار بدهد تا این اثار این همه سو مدیریت و عدم شایسته سالاری را از روی پایتخت و در واقع بی مدیریتی خود بشوید.

تا زمانی که نتوانیم به صورت علمی و سیستماتیک بر عملکرد چنین مدیران و تحلیلگرانی ارزیابی موثر و در نتیجه باز خواست و بازبینی علمی در نحوه سیاست‌ها و مدیریت آنها داشته باشیم نتیجه این می‌شود که تا رئیس‌جمهور کشوری که اعتقاد داریم اصلا غلطی نمی‌تواند کند عوض می‌شود و دو تا تحریم نفتی بر قرار می‌کند ناگهان همه به صرافت هنر مذاکره یا هنر سیمان کاری می‌افتند و با مدیریت بظاهر شیک‌تر خود اشتباهاتی تاریخی انجام می‌دهد که ان مدیر جهانی با ان مدیریت فاجعه‌بار نزد برخی از مردم رو سفید بیرون می‌آید. مدیرانی در دور اول آقای روحانی که سود موهوم بانکی را به 28 درصد و نقدینگی برای تامین این سودهای موهوم را به چهار برابر رساندند و صحبت از حماسه تورم تک رقمی ساختگی کردند که حالا باید ملت ایران بهای آن را بپردازد و ترامپ و دیگر رقبا بهترین استفاده را از آن نمایند یا آن مدیر دیگر که با طرح بیمه سلامت خود که حتی غنی‌ترین و ثروتمندترین کشورهای دنیا از تامین علمی آن عاجز هستند مقدمات فرو رفتن سیستم درمانی و بیمه کشور را به اوج‌های جدید اما پایین فراهم آورد و حالا به راحتی با استعفا و کنار رفتن مانند همان مدیر جهانی چهره حق به جانب هم می‌گیرند که به خاطر دفاع از حق بیمه و بازنشستگی مردم از ادامه کار انصراف می‌دهیم و یا دلار را 4200 تومن اعلام می کنیم انشالله نتیجه می‌دهد!

برای راه حل این تلنبار مشکلات و خطرهای ملی در سیاست خارجی هم باید بپذیریم که متاسفانه دولت اقای روحانی و تیم او در سیاست خارجی اشتباهات بسیار بزرگ و تاریخی انجام دادند که بزرگترین آن در صحنه سیاست خارجی همان سیمان کردن اراک و مذاکرات برجام بود که برای همیشه صحنه بازی و بستر جریانات را علیه کشور ما به صورت اساسی تغییر داد ولی باز یا متوجه نیستیم یا به نفع مدیریت و منصب خود نمی‌دانیم که متوجه شویم.

حالا هم برای راه حل تحریم‌ها فقط باید گفته شود بعد از سیمان شدن اراک و برجام اصولا دیگر طرف مقابل ما هیچ نیاز و دلیلی برای دادن امتیاز به ما نمی‌بیند چون هر روز که بگذرد ادامه این وضع به نفع او و به ضرر ما است. شاید اگر ما هوشیاری به خرج می‌دادیم و در یکسال اول ترامپ و به خصوص قبل از کیم در زمانی که هنوز ترامپ در پرونده روسیه تبرئه نشده بود و به شدت تحت فشار برای ارایه کارنامه موفقی در سیاست داشت شاید شانس بسیار بیشتری برای گرفتن امتیاز و توقف ترامپ داشتیم (ترامپ و فرصتی تکرار نشدنی‌ برای ایران) ولی حالا تصور اینکه گمان کنیم این تحریم‌های اقتصادی و فضای سیاسی علیه ایران که متاسفانه با کمترین هزینه برای آنها کاملا در دنیا جا افتاده با یک دور مذاکرات جدید حل می شود هیچ قرابتی با واقع گرایی ندارد. تنها کاری که ما در این شرایط باید فوری انجام دهیم این نیست که انتظار داشته باشیم بعد از سال‌ها با یک اشتباه فاحش دیگر دیپلماتیک از سوی آقای ظریف در اعلام تمایل به مبادله زندانیان که عملا مدعای آنها را در استفاده ابزاری ایران از زندانی کردن افراد تایید می‌کند یا حداقل انها چنین استنباطی را به راحتی به خورد افکار عمومی دنیا و سیاستمداران دنیا می‌دهند یا ناگهان به جای دیدار و مصاحبه متعدد و تحریک‌آمیز با وزیر خارجه سابق و هیچکاره آمریکا (جان کری) یا جریان رسانه‌ای طرفدار جان کری و دمکرات‌ها مانند سی‌ان‌ان و فرید ذکریا ناگهان تغییر فاز بدهیم و ترتیب یک مصاحبه بسیار دیر هنگام با رسانه اصلی جریان غالب کنونی آمریکا انجام دهیم و تصور کنیم می‌توان جریانات را به نفع خودمان تغییر دهیم. این عین ساده انگاری و برخورد غیر حرفه‌ای است که ما را به اینجا رسانده.

برای کوتاه مدت و همین چند ماه اینده باید تمام تلاش ایران و تیم قطعا جدید دیپلماتیک و سیاست خارجی کشور بر توقف این قطار فشار حداکثری باشد. ابتدا باید قطار در حال حرکت را متوقف کرد و بعد امیدوار بود که با اقداماتی آن را به جهت مخالف به حرکت درآورد. دقیقا همان کاری که کیم و کره شمالی دارند انجام می‌دهند. کیم و کره شمالی با تغییر لحن خود و بدون اینکه کوچکترین امتیازی در مورد برگ اصلی برنده خود یعنی امکانات هسته‌ای خود بدهند و با دادن امتیازات کوچک و غیر استراتژیکی مانند ازاد کردن چند زندانی یا ملاقات در بالاترین سطح و قطعا بدون اینکه واقعا انتظار داشته باشد که ترامپ به او امتیازی در بحث تحریم‌ها بدهد حرکت بیشتر امریکا را در فشار حداکثری به کره شمالی متوقف کرد. بعد از این مرحله است که کیم امیدوار است با تلاش با همراه کردن قدرت‌های بزرگ دنیا و افکار عمومی دنیا در میان مدت و با چانه زدن در مسایل هسته ای و تحریم به دنبال امکان تغییر بستر بازی به نفع کره شمالی است. ایران هم باید هر چه زودتر لحن و فحوای سخنان و مواضع دیپلماتیک خود را به صورت اساسی تعدیل و ملایم کند تا دست ایران ستیزان و ایران هراسان را خالی کند. بعد از ان باید در تلاش پله به پله و نه ناگهانی و سیمان کردن بزرگترین برگ برنده کشور بدون گرفتن هیچ تضمینی) به دنبال کاهش فشار و عادی کردن جو و معامله باشد که در حال حاضر و بعد از تسلیم تقریبا مجانی برگ امکانات اتمی کشور همان برگهای برنده منطقه‌ای کشور می‌باشد. مطرح کردن مسایلی همچون بستن تنگه هرمز یا به خطر انداختن کشتیرانی بین المللی که خط قرمز همه کشورهای دنیا است به خصوص از سوی کسانی که تجربه جنگ نفتکش‌ها در سال پایانی جنگ تحمیلی را دارند به غیر از بازی ناخوداگاه در زمین دشمن هیچ معنا دیگری ندارد.

خوشبختانه جای امیدواری است که هر چند دیر ولی به هر حال از فحوای موضع گیری ها مقامات مسئول کشور چنین بر می‌آید که مسئولان اصلی دولت و کشور جدا از این سر مقاله نویس‌های کم دانش و احساسی (در خوشبینانه ترین توصیف)، انها هم این بار از جدی بودن مسئله و لزوم یافتن راه حل فوری برای تخفیف و مدیریت بحران سیاست خارجی و تحریم منابع درآمد ارزی کشور و تلاش برای محدود کردن دامنه تحرکات طرف مقابل در رد قاطعانه پیشنهادهای مشکوکی همچون بستن تنگه هرمز آگاه هستند.

در انتها از سروران گرامی اجازه می‌خواهم سخن اصلی و عصاره هشدار آمیز این یادداشت را بی پرده مرقوم نمایم. لطفا ترامپ و خطر او برای امنیت ملی ایران و کیان میهن را بسیار جدی ارزیابی کنید و وقتی صحبت از کیان میهن می‌شود باید دیگر سرنوشت و منافع و مواضع این یا آن شخص و حزب و گروه و دسته و این دولت یا آن دولت و این مدیر جهانی و معجزه هزاره یا ان دیپلمات هزاره نباید مهم و مطرح باشد. کیان میهن کشتی است که از صدر تا ذیل این کشور همه در آن سوار هستند و به خاطر جهت یابی نادرست برخی خدمه از روی سهل انگاری یا بد دانشی و غرور متاسفانه به سوی طوفان و تله غیر ضروری که از سوی بدخواهان این کشتی به نام ترامپ و تحریم‌ها خرید نفت بر مسیر حرکت این کشتی پهن شده رانده شده است. هیچ اولویتی مهمتر از ثبات و اقتدار کشتی نیست. در عراق و لیبی و یمن و سوریه و کره شمالی و ونزوئلا و... متاسفانه این تعریف از کیان میهن به یک شخص تقلیل یافته بود که همه نتیجه آن را می‌بینیم. ولی خوشبختانه و انشالله در ایران همه ما 85 میلیون از بالاترین مقامات مسئول و دولت تا این حزب سیاسی یا ان گروه منتقد و یا آن ملی و مذهبی و حتی غیرمذهبی و یا طرفداران احساسی این تیم فوتبال یا ان تیم متفق القول هستند کیان میهن شخص نیست بلکه کشتی است که همه از نظام تا دین و مذهب تا دولت و تا 85 میلیون ایرانی سوار بر این کشتی هستند و مهمترین اولویت هر یک از این 85 میلیون ایرانی همان ثبات و حفظ مقتدر این کشتی است ولو اگر نیاز به از خود گذشتن تک تک این 85 میلیون نفر باشد.

نمی توان سرنوشت این کشتی را به اما و اگر و راه حل های آرزو مانند و خیالی چند مشاور و تحلیلگر که بارها ثابت شده تحلیل‌های بی استناد آنها مانند توان بر هم زدن توازن خاورمیانه در جنگ تحمیلی یا چند قطبی بودن دنیا یا عدم توان طرف مقابل برای تحریم نفت ایران و پایان یافتن چالش هسته‌ای یا احتمال اضمحلال این قدرت جهانی در آینده غیر قابل پیش‌بینی یا لغو همه تحریم‌ها در یک روز و... که اشتباه از اب درامده ولی از ارزش‌های انها به دلیل فقدان سیستم ارزیابی و بازنگری و بازخواست و غرق شدن همه استانداردها و ارزشیابی‌ها در منیت ها و دعواهای حیدری و نعمتی و اصولگرا و اصلاح طلب و راست و چپ هرگز چیزی کم نشده مشروط و مرتبط نمود. اگر این کنیم در حق خود و خانواده و میهن خود ستم کردیم و تاریخ به بدترین صورت ممکن ما را تنبیه خواهد کرد که این عین اعتقادات دینی ما هم هست که هرگز قرار نیست از ما هیچ حرکت و تعقل و تفکر بهینه و مستند به علم و هشیاری و واقعیت نباشد و نعمات و امکاناتی را که خدا به این کشتی ارزانی داشته مانند نعمت بیکران نفت و گاز را با کج اندیشی و بی فکری اسراف و هرز دهیم و بعد چون بلد نبودیم از این نعمت بیکران استفاده بهینه نماییم از کلید زدن اقتصاد بدون نفت و گاز داستان بسراییم گویی که راه حل را یافتیم و انتظار تحقق وعده نصرت و فتح الهی را هم داشته باشیم. چین چهل سال است که رشد اقتصادی دو رقمی دارد و با خاتمه همه دشمنی ها با دنیا و با همزیستی فعال از شرق تا غرب و با باز کردن مسیر برای استفاده از همه تجارب و سرمایه ها و افکار و روش‌های نو ولو غربی یا ژاپنی هنوز ده‌ها سال در بحث توسعه و استقلال علمی و اقتصادی و صنعتی حتی از ژاپن فاصله دارد ولی چگونه دوستان انتظار دارند با کلید زدن بحث اقتصاد بدون نفت که مانند همان بانکداری اسلامی هیچ چارچوب علمی و قابل ارزشیابی برای ان تدوین نشده بتوانند ظرف ششماه یا یکسال تاثیر حذف درآمد نفتی را از اقتصاد ایران به صفر برسانند؟ واقعا برای این گونه تفکرات غیر علمی نباید متاسف بود؟

اطمینان دارم که هنوز برخی خوانندگان محترم و برخی از همان تحلیلگران باز با اوردن استنادات خود منکر محورهای اصلی این نوشته خواهند شد و تهدید بسیار واقعی و فوری و جدی تحریم نفتی را جنگ روانی و تبلیغاتی خواهند نامید. در جواب فقط از این بزرگواران انتظار می‌رود به یک سوال پاسخ دهند. اگر خود با جواب خود قانع شدند ما و بسیاری از خوانندگان هم قانع خواهیم شد. ایا به نظر این بزرگواران از اینکه از دویست کشور دنیا حتی یک کشور و یک شرکت معتبر ولو کوچک حتی از کشورهایی مانند چین و روسیه حاضر نیست بدون هماهنگی و اجازه امریکا از ایران نفت وارد کنند و ارزش واقعی آن را به پول معتبر بین المللی بپردازند نمی‌توان نتیجه گرفت که این تهدید برای کیان میهن تبلیغی و روانی نیست و اتفاقا بسیار جدی و واقعی و فوری است و به راه حل فوری و جدی که چیزی جز تلاش برای تغییر بستر سیاست‌ها و بازنگری در اشتباهات و مدیریت برای تخفیف فشارها نیست نیاز دارد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۷۶۸۹۸۰۷:۲۳:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۹
ترامپ از اول جدي بود. شما چرا باورتون نميشه سازكار دنيا عوض شده.
ناشناس۸۷۷۲۶۸۱۰:۱۸:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۹
با تشکر از الف. سختی نوشتن چنین مقالاتی در ایران را فقط کارگردان حرفه ای فیلم ایران یا نویسندگان و هنرمندان می توانند درک کنند که جوری بنویسی که هم بتوانی منظورت را برسانی و هم متهم به زیر پا گذاشتن خطوط رنگی نشوی و کارت شانس انتشار بیابد. کاش می شد صریحتر و باز تر به مسایل پراخت. اگر می شد مسایل اینقدر بزرگ و غیر قابل حل نمی شد.
ناشناس۸۷۸۲۸۰۱۶:۵۰:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۹
و بدون شوخی نظر گذاشتن در الف. هم حسابی آدم را کلافه می کند. کلی وقت می گذاریم ولی منتشر نمیشه. هر چه می کشیم از عدم آزادی رسانه‌ها است.
ناشناس۸۷۷۶۳۴۱۲:۳۶:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۹
مسئولین ما حرفای ترامپ جدی نمی گیرن
ناشناس۸۷۸۶۲۷۲۰:۴۶:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۹
قسمتی از یادداشت "ترامپ، قیمت دلار و اقتصاد ایران" که در تیرماه سال گذشته منتشر شد و به پیش بینی قدم بعدی ترامپ در مورد نفت ایران پرداخته : "اما نکته اصلی که برای برنامه ریزان اقتصادی و سیاست خارجی ایران باید مورد توجه قرار گیرد این است که این (خطوط لوله نفتی جدید) از سال 2019 به سرعت یکی بعد از دیگری در یک دوره کمتر از یکساله وارد فاز بهره برداری خواهد شد. پس قطعی بدانید و از الان تحلیلگران استراتژیک کشور باید قطعی بدانند که همزمان با این رشد در سال اینده کاهش شدیدتر صادرات نفت ایران و گاز قطر و حتی سایر کشورها مانند ونزوئلا یا روسیه و عربستان در دستور کار دولت ترامپ قرار خواهد گرفت و ما باید اماده فشار بیشتر بر صادرات نفت ایران برای سال اینده باشیم که خود اثرات عمیق و سنگینی بر بودجه دولت ایران و در نتیجه اقتصاد کشور خواهد گذاشت به خصوص که ترامپ یک ضرب العجل دیگر هم برای فشار به ایران دارد و ان انتخابات 2020 و تلاش مجدد برای پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری است است و به خوبی می داند که شرط لازم برای تضمین پیروزی او در ان انتخابات این است که در دو سال اینده بیشترین فشار را به ایران برای تامین نظر حامیان اصلی خود یعنی نتانیاهو و لابی طرفدار او در امریکا به عمل اورد." بنابراین می بینید که اقدام ترامپ برای تحریم نفتی ایران و ونزویلا یا حتی داستان پر شاخ و برگ قاشقچی برای فشار به عربستان و انعکاس عجیب و غریب ان و... هرگز اتفاقی و بدون محاسبه و برنامه نیست.
ناشناس۸۷۸۰۷۲۱۵:۱۷:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۹
ایران باید هرچه سریعتر از برجام خارج شود تا امتیازی برای مذاکره کردن داشته باشد . وگرنه هر مذاکره ای به منزله تسلیم شدن استریعتر از برجام خارج شود .
ناشناس۸۷۸۰۹۴۱۵:۲۳:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۹
مقاله ای طولانی و تقریبا جامع ! شاید همین الان هنوز شانس با ما یار باشد، من مصاحبه برنی سندز را دیدم بعید می دانم بتواند حریف ادم حرافی مثل ترامپ شود - تازه حتی برنی بهم باشد تا دو سال دیگر زمان زیادی هست و اینکه ایا به این راحتی امتیاز خواهند داد. اتفاقا از ترامپ برای ور دومش بهتر می توان امتیاز گرفت.!
احم۸۷۸۳۹۳۱۸:۱۷:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۹
مقاله گنگی بود و به معنی عقب نشینی از همه شعارهای جمهوری اسلامی بود. خوب حالا چرا این ها رو به مردم میگید؟ خیلی انتقاد کرد ولی موقع راه حل به موءظه و متلک و انتقاد پرداخت و در واقع راه حلی نداد. تنها راه حل قوی‌تر شدن است.
ناشناس۸۷۸۵۸۸۲۰:۲۵:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۹
تنها راه حل قطع دست دزدان مال مردم و حفظ منافع ملی است.
ناشناس۸۷۸۴۲۲۱۸:۳۸:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۹
فقط کافیست نفتمان را به قیمت 30 درصد زیر قیمت بازار بفروشیم. ان وقت ببینید چقدر مشتری پیدا میکند. برای شرکت های خارجی که مبادلات بین المللی کمتری دارند قیمت حرف اول را میزند.
ناشناس۸۷۸۵۵۱۱۹:۵۹:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۹
بله نویسنده گفته کف قیمت نفت شیل 50 دلاره کافیه ما نفتمون 40 دلار بفروشیم در ثانی الان افقانستان با صنعت کشاورزی اداره میشه و 20 سال هست که تورم ندارد و ارزش پولش ثابت است مشکل ما تحریم و برجام نیست مشکل ما بانکداری ربوی , اختلاس , شرکتهای خصولتی و... است باید رونق تولید را جدی بگیریم و اقتصاد بدون نفت را تجربه کنیم مطمئنا عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
ناشناس۸۷۸۶۸۶۲۱:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۹
هزینه تولید هر بشکه نفت چقدره
ناشناس۸۷۸۷۰۲۲۱:۵۱:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۹
یعنی با دست خودمون سرمایهمون رو حراج کنیم!
ناشناس۸۷۸۶۶۳۲۱:۱۲:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۹
بهترین مدیریت و شایسته سالاری در مدیریت اقتصاد یا سیاست خارجی مانند اداره یک کارگاه فرشبافی نفیس است. برای مثال همه میدانیم که در ایران چند میلیون بافنده فرش دستباف هستند که در قیاس با ما که حتی نمی توانیم یک گره بزنیم بسیار هم هنرمند و ماهر هستند. ولی فرض کنید صاحب یک کارگاه فرش بافی از نوع ابریشمی و نفیس در قم یا مشهد بخواهد فرشباف جدید استخدام کند. ایا به نظر شما او می تواند هر فرشبافی را بدون توجه به سابقه و هنر و استعداد او و به صرف نزدیکی و توصیه و اینکه به هر حال فرشبافی را بلد است و فرشهای بدی هم نبافته استخدام کند حتی اگر از خویشاوندان و فرزندان او باشند؟ به نظر شما اگر او در انتخاب فرشباف خود بیشتر به نزدیکی قومی و خویشاوندی و همسایگی و... توجه کند تا به هنر و استعداد انها چه اتفاقی بر سر محصولات ان کارگاه و شهرت ان و در نتیجه فروش و موفقیت ان فرد و حتی همان خانواده و فرزندان او خواهد امد؟ حالا اگر صرفا تصور کنیم هر کسی که دکترا مرتبط سیاست خارجی و انگلیسی بلد است یا دکترا اقتصاد دارد و حتی در همین زمینه ها هم کارکرده و تجربه دارد ایا لزوما و حتما دیپلمات قابل و درجه یک یا وزیر اقتصاد و مدیر اقتصادی قابلی می شود؟! سر کارگاه فرشبافی مدیریت کشور ایران همین رفته و نتیجه را داریم مشاهده می کنیم.
ناشناس۸۷۸۸۲۹۲۳:۲۴:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۹
دولت خیلی وقت است که ملایم است! جواب نداد.
مهرداد۸۷۶۹۱۰۰۷:۴۲:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۹
متاسفانه مقاله ای بسیار تلخ ولی واقعی
سعید تمر۸۷۷۱۶۰۰۹:۴۲:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۹
این علی امیری کی هست؟ چندتا لینک مقالات قبلی اش را هم خواندم. دمش گرم به خدا. البته، یک زمانی میگفتیم شکر که دشمنان ما را از نادانهایی مثل صدام و سعودی قرار داده است ولی حالا میگویم بدا به حال ما که اداره و کارشناسی ما اسیر رئیسهای تشریفاتی است که در جلسات ما باید خفه خون بگیریم که بهشون برنخوره. و خداوند شاهد است
محمد طاهری۸۷۷۶۹۶۱۲:۵۷:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۹
اقای علی امیری جزو معدود نویسنده هایی هستند که درک صحیحی از واقعیات دارند.
ناشناس۸۷۸۷۴۱۲۲:۲۶:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۹
دقیقا عالی بود زیربنای مطلب ایشون عدم وجود شایسته سالاریه که باعث شده دور و بر مقامات تصمیم گیر ما رو عده ای نان به نرخ روز خور بگیرن. هر چند وقتی برای پایین ترین رده ای اداری پارتی بازی میشه وای به حال رده های بالاتر
ناشناس۸۷۶۹۱۳۰۷:۴۶:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۹
چقدر طولانی؟ خسته نباشید. ما ترامپ را جدی می گیریم .شما چی؟
ناشناس۸۷۸۳۱۳۱۷:۰۸:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۹
ما گفتیم به ما گفتند شما کدخدا پرستید !
س ح۸۷۸۳۶۷۱۷:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۹
لطفا پاسخ نويسنده محترم كه در آخر سوال كرده اند ار بدهيد تا بدانيد كه نياز به اين متن بلند هست . اخوي
ناشناس۸۷۶۹۲۰۰۷:۴۹:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۹
اینها واقعیات دنیا هست که چندسال گفته شده
ناشناس۸۷۷۸۹۴۱۴:۱۲:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۹
من معمولا مقالات طولانی رو نمیخونم. اما این یکی رو تا اخر خوندم. فووووووووووووووق العاده بود. ممنون از الف و اقای علی امیری گل
ناشناس۸۷۶۹۳۹۰۸:۰۲:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۹
طلا وارد کنید با پول نفت بجای حرف زدن
ناشناس۸۷۷۱۵۸۰۹:۴۱:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۹
اولین تحریمهای دور جدید تحریم طلا بود، متاسفانه شما هنوز این رو هم نمیدونی
صمصام۸۷۶۹۴۲۰۸:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۹
یا صاحب الزمان !! خط به خط این مقاله عین واقعیت است و لرزه بر تن انسان می اندازه...ای کاش مقاله نویسنان و نظریه پردازان کیهان و بقیه کمی عاقبت اندیش باشند و پیشنهادات احمقانه مانند بستن تنگه هرمز و امثالهم ندهند و هر چند وقت یکبار هم نگویند امریکا در حال فروپاشی است !! سیستمهای اطلاعاتی امریکا بر جزئی ترین امور زندگی ما نظارت دارد و خوب میداند ایران چه دارد و چه ندارد !
ناشناس۸۷۶۹۴۴۰۸:۰۷:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۹
و بالاخره یک مقاله درست و به دور از عوامفریبی
ناشناس۸۷۷۴۵۰۱۱:۴۹:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۹
باید یک نسخ رو هم بفرستند دفاتر ائمه جمعه!!!
حسین۸۷۷۶۸۷۱۲:۵۳:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۹
احسن به الف که یه همچین نویسندگان فرهیخته و فهیمی دارد.
ناشناس۸۷۶۹۵۲۰۸:۱۲:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۹
به این مقاله میگن، مقاله واقع بینانه ودور از تعصب.... آفرین به این نویسنده....بسیار مقاله ارزشمندی است..کاش مدیران کشور یه کم به خودشون بیان و بفمن بازی این دفعه خیلی جدی است....
ناشناس۸۷۶۹۵۹۰۸:۱۴:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۹
بسیار قوی و قابل توجه است. اگر چه در بعضی از جاها با نویسنده محترم هم عقیده نیستم.
ناشناس۸۷۶۹۶۲۰۸:۱۶:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۹
کسانی که براساس توهم بی‌پایه احتمال بروز جنگ توسط شیطان بزرگ، خواستار کوتاه‌آمدن نظام هستند، بدانند اولاً جنگی رخ نخواهد داد در ثانی به فرض محال جنگی هم رخ دهد غیورمردان ارتش و سپاه و بسیج هستند که پاسخ‌های دندان‌شکن به دشمن خواهند داد و خلیج فارس را به گورستان آنها تبدیل خواهند کرد.
ناشناس۸۷۷۱۷۶۰۹:۵۰:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۹
تحریم خرید نفت و کاهش درامد نفتی ملت ایران از صد تا جنگ بدتر است چون علاوه بر خسارات بیشتر به دلیل اینکه ظاهرا فوریت مسئله قابل درک نمی باشد به اندازه کافی جدی گرفته نمی شود و از درون در کنارسو مدیریت که بهانه فشار خارجی را هم پیدا کرده بنیانهای ملی کشور را صدمه بلند مدت و چند ده ساله می زند.
ناشناس۸۷۷۲۹۷۱۰:۳۲:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۹
زیاد تی وی می بینی عامو... پارسال همین ترامپ دیوونه با یه سخنرانی کل اقتصاد ما رو زیر و رو کرد، الانم مطمئن باش برنامه داره.
ناشناس۸۷۶۹۶۳۰۸:۱۶:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۹
کاملا واقع بینانه بود گرچه که دیر شده ولی کاش مسئولین مملکت این را بخوانند و از خواب خرگوشی برخیزند.
ناشناس۸۷۶۹۶۴۰۸:۱۷:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۹
بسیار محتمل است تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا علیه ایران با زمینه‌سازی و اطلاعات جریان نفوذ در داخل کشور باشد. ولی شک ندارم که با هوشیاری و مقاومت ملت رسوا خواهند شد و ما از این وضعیت عبور خواهیم کرد.
على راستى۸۷۶۹۷۳۰۸:۱۸:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۹
تحليل بسيار درستم بود ولى كى گوش شنوا؟
ناشناس۸۷۶۹۷۷۰۸:۲۱:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۹
خیلی خسته نباشید تازه فهمیدین ترامپ دیوانه و مجنون نیست بلکه با فکر کار میکند دیگه دیر شده و هیچ کاری نمیتونید بکنید چون ترامپ تمام نقشه هایی که برای ایران داشت عملی کرده حالا کاسه چه کنم چه کنم بر دارید.
ناشناس۸۷۶۹۷۹۰۸:۲۲:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۹
امیدوارم گوشی برای شنیدن و خردی برای تفکر ئر باره منافع ملی هنوز باقی باشد
ناشناس۸۷۶۹۸۳۰۸:۲۴:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۹
نه ايران بلكه جهان بايد ترامپ را خيلي جدي بگيرند ترامپ خوابهاي زيادي دارد و حاميانش بي برنامه پشت او نايستاده اند به گونه اي كه چه بسا بايد گفت اين تازه شروع كار آنها است اما البته اگر سر نخ كارها از دستشان برود جهان شاهد خرابكاري ها و نابساماني هاي بسيار بزرگتر ديگر از نوع پيامدهاي افكار هيتلر در جنگ جهاني خواهد بود به نظر بايد تبعات افكار خطرناك اين گونه آدم ها را بسيار جدي تر از نوشته هاي اين مقاله گرفت و جهاني فكر كرد
a۸۷۶۹۸۴۰۸:۲۵:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۹
تحليل بسيار زيبايي بود
ناشناس۸۷۶۹۸۵۰۸:۲۵:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۹
فقط میتونم بگم همین مقاله برای من امید آفرین بود. یک عمر طوری صحبت کردند که انگار هیچ مشکلی نبود که انگار آمریکا نتونست هیچ غلطی کنه که انگار ما از مریخ اومدیم. این حقیقت اصلا برای من تلخ نبود بلکه شیرین بود ،که تونستید بدون اینکه منکر شوید بگید. این به من امید داد که واقعیت گفتید و مردم بچه فرض نکردید،امید میده که ایران بهتر می شده اگه در همه مسایل همینگونه باشیم.
امیر۸۷۷۴۹۵۱۱:۵۹:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۹
معنی این حرف این نیست که آمریکا نمی تواند ما را از تخت های رفاهمان به زیر بکشد و مخل آسایش ما شود. این جمله امام یعنی «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» بسیار ظریف و در عین حال انقلابی و امیدبخش است. آمریکا به دست عربستان، یمن را به خاک و خون کشید ولی هیچ غلطی نتوانست بکند. نباید وقتی شرایط سخت شد و آسایشمان مورد تهدید واقع شد، خود را شماتت کنیم که غلط آمریکا بر ما کارگر افتاد. آمریکا هر غلطی بکند نمی تواند ما را از مواضع درست و انقلابی مان عقب براند البته اگر موضع متحد و درستی اتخاذ کنیم. و الا وادادن، به هم پریدن، و چندصدایی، مقدمه ای است برای آنکه آمریکا هر غلطی که می تواند بکند!
ناشناس۸۷۸۳۶۹۱۷:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۹
امیر جان،من که نفهمیدم منظورت رو...
علیرضا۸۷۶۹۸۷۰۸:۲۵:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۹
تحلیل پرمحتوا و مفیدی بود. ممنون
ناشناس۸۷۶۹۸۹۰۸:۲۷:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۹
ایران چهل سال وقت داشت از شر وابستگی به نفت خلاص بشه . ترامپ مثل روز امتحانه هرکی درس نخونده رفوزه میشه
ناشناس۸۷۶۹۹۱۰۸:۲۹:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۹
برجام قرار بود سایه جنگ رو از سرمون برداره اینطور که معلومه ما رو انداخته وسط میدان جنگ
ناشناس۸۷۶۹۹۵۰۸:۳۱:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۹
همه چی آرومه من چقدر خوشبختم....!!!!!!!!!!!
ناشناس۸۷۶۹۹۷۰۸:۳۲:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۹
جمهوری اسلامی هیچ نیازی به مذاکره با شیطان‌های احمقی چون ترامپ و امثالهم ندارد.
ناشناس۸۷۶۹۹۸۰۸:۳۳:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۹
راه حل عملی شما را من متوجه نشدم.میشه تویه خط بگین؟
ناشناس۸۷۷۹۹۵۱۴:۵۰:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۹
در یک خط گفته که با دنیا آشتی کنید پیش از آنکه زیر بار بی اعتناییش از بین بروید! یکبار دیگر پاراگراف مربوط به توسعه چین را بخوانید! در ایران اینقدر خط رنگی داریم چاره ای جز در لفافه سخن حق را گفتن نیست!
عبدالله۸۷۷۰۰۶۰۸:۳۷:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۹
آقای امیری با ارائه این نوشتار طولانی و ترساندن مردم و مسیولین تنها یک خواسته دارد و با دست و پا زدن و آویزان شدن به هر شاخ و بزگی نهایتاً میخواهد بگوید که اگر در برجام بدون دریافت امتیازات نقدی روی رآکتور اراک سیمان ریختیم این بار اول امتیازات نقدی آنهم فقط برای زنده ماندن از آمریکا که نه در اصل از ناتانیاهو بگیریم بعد کلید زرادخانه ایران را یکجا تحویل آنها دهیم و البته مهمترینش که خواب از چشم همان ناتانیاهو ربوده یعنی قدرت موشکی کشور را نابود کنیم...حرف برای پاسخ به آقای امیری( نویسنده این مقاله) بسیار است که البته نمیتوان در این چند سطر بیان کرد. از اینکه ملت گول وعده های کلیدی را خوردند که عملاً هیچ قفلی را باز نکرد قابل شماتت هستند و به دنبال این تصمیم غلط هزینه های سنگینی را به خود و کشور تحمیل کردند ولی راه چاره این نیست که چون حالا کار به اینجا رسیده است همه داشته های اساسی کشور را تسلیم امریکا و اسرائیل کنیم و امیدوار نباشیم که شخص ترامپ در 2020 بازنده ی انتخابات آمریکا باشد باید به این فکر باشیم که همزمان ماهم انتخاب ریاست جمهوری را در پیش داریم و خودمان باید تصمیم درست بگیریم و سکان اجرایی کشور را به دست اهلش بسپاریم. در نهایت و مهمتر از همه آقای امیری همه معادلات ذهن خود را بیان کرد الا اینکه ما مسلمان و اکثریت شیعه هستیم و ایمان داریم که حجت خداوند امام زمان عج همراه و یاور ماست و تا او را داریم شاید در جاهایی که بعلت خطای فاحش خود آسیابهای جدی ببینیم ولی در بزنگاههای حساس بدون اینکه متوجه ظاهر امر شویم ایشان به داد کشور و یارانش خواهد رسید و شکی نداریم.. والسلام
ناشناس۸۷۷۶۱۳۱۲:۳۲:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۹
مظلوم امام زمان
ناشناس۸۷۷۸۷۱۱۴:۰۶:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۹
من تعجب میکنم از افراد ساده ای که تا یک مشکلی پیش میاد زود میگن خدا... البته من منکر کمک الهی نیستم. ولی بشرطها و شروطها... شما در تارخ عربستان دو تا اتفاق شبیه هم میبینید که هر دو مربوط هست به حمله به خانه کعبه... اولی وقتی سپاه ابرهه حمله میکنه خداوند حمله اونها رو دفع میکنه ولی حمله دومه توسط یزید انجام میشه میبینیم هیچ اتفاقی نمیافته... خداوند در قرآن میفرماید که لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم... دست خداوند با ما خواهد بود وقتی خودمان بخواهیم.... ولی من توی این خواستن شک دارم.
ناشناس۸۷۸۲۹۸۱۶:۵۵:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۹
هدف اقای علی امیری بیدار کردن کسانی است که خودشان را به خواب زده اند.!!!
ناشناس۸۷۸۴۳۸۱۸:۴۶:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۹
برادرِ من. ایشان مستدل و منطقی حرفش رو زده. شما هم اگه میتونی نصف این، یه مقاله طولانی مستدل بنویس همه مخاطبین سایت هم میخونن. شما که میگی متاسفانه وقت نیست جواب بدی، چرا وقت نیست؟ الان به تحلیلهای واقعی و مبتنی بر تفکر غیر احساسی نیاز داریم.من خواهش میکنم زحمت بکشید جواب بدید. ممنون میشیم
خام۸۷۸۴۷۲۱۹:۱۰:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۹
سلام تحلیل واظهار نظر آقای امیری در بیان شرائط کشور ونیز جدی بودن ترامپ درست است.یک ایراد به شما به لحاظ جبهه گیری راجع به انتخابات واداره کننده گانی دیگر که قطعا رفقای اصولگرا وهزاره ای هامی باشد که قسمت اعظم مشکلات امروز دستپخت آنهاست.بنا بر این باید که از این تفکر جانبداری از گروه خودتان فارغ وبه فکر کل کشور بود ونه جناح خودتان. واما آقای امیری عزیز نخستین ایراد به فرمایشات شما دمیدن یاس وابراز ناتوانی در مقابل ترامپ وعوامل پشت پرده لابی صهیونیست هاست.که اگر چنین است باید که دست ها را بالا برده وتسلیم شویم که هم دردناک وهم خوارکننده است. دوم : لطفا" بجای بزرگنمائی بیش از حد طرف مقابل راه های مدبرانه را با همفکران خودتان ارائه وبا بزرکان در میان بگذارید.امید که مشکلات با تدبیر ونیز از خود گذشتگی همگانی این کشتی به سلامت به ساحل نجات برسد.
مهرداد رجبي۸۷۷۰۰۸۰۸:۳۸:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۹
ترامپ يك تجار است كه قدرت را وسيله اي براي انباشت بيشتر سرمايه هاي خود مي بيند. فكر نكنم به جزء پول و شهوت جنسي به چيز ديگري بينديشد. ترامپ در اصل مجري برنامه هاي صهيونيست ها با پرداخت هزينه هاي عربستان است. تنها راه ادامه قدرت ترامپ اطاعت محض از يهودي ها و اجراي دقيق برنامه هاي آنها است، به نظر مي رسد با رضايت كامل صهيونيست ها از عملكرد او يك دوره 5 ساله ديگر نيز رئيس جمهور بماند. يهودي ها به دنبال كشاندن آمريكا به جنگ با ايران با هزينه هاي عربستان است. بهتر است مسئولين بهتر بينديشند و در دام تله يهودي ها براي ايجاد جنگ نباشند. ما در شرايط جنگ اقتصادي و نظامي هستيم. مهرداد رجبي
ناشناس۸۷۷۳۰۱۱۰:۳۴:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۹
دوره 5 ساله ریاست جمهوری آمریکا؟!!!!
ناشناس۸۷۷۸۶۳۱۴:۰۵:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۹
4+1سال حدودا باقی مانده رو میگه
ناشناس۸۷۷۰۰۹۰۸:۴۱:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۹
جالب و واقع بینانه بود
ناشناس۸۷۷۰۱۱۰۸:۴۳:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۹
مقاله عالی بود.تشکر
ناشناس۸۷۷۰۱۷۰۸:۴۸:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۹
کشورهای که در برجام به ایران خیانت کردن تقریبا همگی پشیمان خواهند شد. ما ورق برمیگردونیم مثل سوریهی
ناشناس۸۷۷۱۱۴۰۹:۲۶:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۹
چطور ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۸۷۷۰۱۸۰۸:۴۸:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۹
اولین مقاله واقعگرایانه ای است که در سایت الف خواندم جالبه که دیدگپاه های این مقاله از بیخ و بن با دیدگاههای دیگر مقالات الف متفاوت و مخالف است.
ناشناس۸۷۷۰۲۰۰۸:۴۹:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۹
شاید تنها مقاله مبتنی بر شعور بود که در این مدت خواندم!
ناشناس۸۷۷۰۲۴۰۸:۵۰:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۹
امثال شما بودن که برجامو به کشور تحمیل کردن حالا برجام شده اشتباه محض
ناشناس۸۷۷۳۵۱۱۱:۰۳:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۹
اصلا بحث برجام نیست بحث جنگ هست دوست عزیز
ناشناس۸۷۷۵۹۷۱۲:۲۶:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۹
حالا شما فرض کن برجام نیست وبد هست برنامه تان چیست؟
رضا۸۷۷۰۲۵۰۸:۵۱:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۹
بعد از مدتها یک مقاله کاملا علمی منطقی و دانشگاهی دیدم آفرین بر نویسنده محترم
ناشناس۸۷۷۰۳۰۰۸:۵۴:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۹
مقاله عالی بود. خیلی چیزها یاد گرفتم و خیلی ابهامات برایم روشن شد. سپاس از نویسنده. امیدوارم بجز مقامات دولتی، مقامات ارشد حکومت هم این متن را بخوانند
رضا۸۷۷۰۳۹۰۸:۵۷:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۹
دوست عزیز به نظر من عمده نوشتار شما به جز بخشی که در مخالفت با برجام و محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود صحیح است چرا که در ان زمان چاره ای جز پذیرش این محدودیت ها که برای یک برنامه اتمی صلح آمیز مشگلی را هم ایجاد نمی کند نداشتیم و هرگز ساخت چند هزار سانتریفیوژ نسل اول نمی توانست برای ما مزیتی به حساب آید که ابزار چانه زنی با قدرت های جهانی باشد چه همانطور که خود شما هم ذکر کردید در دنیای امروز ابزار چانه زنی و کسب قدرت چیز های دیگری از جمله قدرت اقتصادی و فن اوری است که ما در این زمینه حرف چندانی برای گفتن نداریم .اما اشارات شما در زمینه تحریم نفتی در عین درستی بسیار سطحی و موضعی است برادر دنیا در حال تغییر و عصر نفت رو به پایان است یعنی شما چنین پدیده عظیمی را درک نمی کنید؟اگر ترامپ و تحریم هم نباشد باز ما بواسطه تغییر منابع انرژی با این مشگل مواجه می شدیم فقط 5 سال دیرتر یا زودتر پس حل مشگلات کشور در این منطقه آشوب زده که به نقل از نوشتار شما منطقه نفرین شده دنیا با حضور رژیم صهیونیستی استَ،به در نظر گرفتن مسائلی بسیار بیشتر از بحث نفت و گاز نیاز دارد و جایگاه ما تابع مسیر کلی گردش کار جهانی و موقعیت سایر کشورهای دنیا وحتی حوادث پیش بینی نشده می باشد.اگر تحولی اساسی در ارتباط کشورهای منطقه با یکدیگر روی ندهد اینده کل خاورمیانه بسیار تیره و تار است و این امر فقط مختص به ما نیست.
ناشناس۸۷۷۰۴۲۰۸:۵۸:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۹
در مورد برجام مثلا چه تضمینی می توانستند بگیرند؟ تضمین بالاتر از قطعنامه شورای امنیت هم مگر هست؟ الانم با ترامپ مذاکره کنید تضمینی ندارد چون نفر بعدی یا حتی خود او چند سال بعدش می تواند بزند زیرش. دوم کره شمالی جایی را سیمان نکره و اتفاقا تا ته ان رفته الان چه وضعیتی دارد؟
علیرضا۸۷۸۴۸۷۱۹:۱۶:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۹
در مورد برجام مثلا چه تضمینی می توانستند بگیرند؟ تضمین بالاتر از قطعنامه شورای امنیت هم مگر هست؟ الانم با ترامپ مذاکره کنید تضمینی ندارد چون نفر بعدی یا حتی خود او چند سال بعدش می تواند بزند زیرش. دوم کره شمالی جایی را سیمان نکره و اتفاقا تا ته ان رفته الان چه وضعیتی دارد؟ mr ایران گزیری وچاره ای جز مذاکره ندارد اما و اما باید ضمن اعلام امادگی برای مذاکره برگهای اصلی خود را رو کند یعنی بزند به سیم اخر!!!!!!!
ناشناس۸۷۷۰۵۵۰۹:۰۳:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۹
جناب آقای امیری با سلام و احترام به جرات می توانم ادعا کنم برای اولین بار بود که یک مقاله دقیق، علمی و فنی در حوزه اقتصاد داخلی و بین المللی را مطالعه کردم. من به عنوان یک کارشناس ارشد تجارت بین المللی و کسی که خیلی جدی درگیر موضوع پرونده تحریم هستم، به صراحت عرض می کنم وضعیت از جنگ اقتصادی فراتر رفته و هنوز مسئولین در خواب خرگوشی هستند. دور نخواهد بود زمانی که با ذلت و خواری تمام پای مذاکراتی بنشینند که جز حقارت برای ایشان چیزی نخواهد داشت. مگر آن که معجزه ای عظیم رخ بدهد
ناشناس۸۷۷۳۵۴۱۱:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۹
این مسولین خود شان را به خواب زده اند درست و خیلی ها همین را می خواستند که کدخدایشان حداکثر فشارها را بر جمهوری اسلامی وارد کند درست ول هیچگاه نباید اعتماد به خداوند را کم رنگ کنیم خدا خیلی بزرگ تر و .....است اقا امام زمان عج هست پس نباید خیلی نگران بود انشا الله همین دو سال را پشت سر بگذار و از دست بی تدبیر ها خلاص شویم
امیر۸۷۷۹۷۷۱۴:۴۲:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۹
اگه بخوای بری بهشت باید دعوتنامه برات بفرستند ولی رفتن به جهنم، دعوتنامه نمی خواد! خدا با کسیه که برای منافع شخصی، پا روی حقوق برادرش نذاره، وعده میده وفا کنه، دروغ نگه، ظاهر و باطنش دوتا نباشه، تا تقی به توقی خورد دنبال مهاجرت و ویزای کانادا و اروپا و آمریکا نباشه، اوضاع که خوب شد برگرده جیبشو پر کنه از نو... خدایی ما الان بیشتر امیدمون به نفته یا خدا (خدایی نکرده)؟
ناشناس۸۷۷۰۵۸۰۹:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۹
ایران که مدام میگوید اگر ترامپ این کار را بکند ما آن کار را میکنیم . مثلا تنگه را میبندیم یا از ان پی تی خارج میشویم . بعد از اینکه ترامپ اینکار را کرد به صورت ضمنی میگوید صبر میکنیم تا ترامپ برود !!!! . یعنی اینقدر حرف زده اند و عمل نکردند که دنیا دیگر هیچ ترسی از ایران ندارد
ناشناس۸۷۷۰۵۹۰۹:۰۵:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۹
مقاله ودیدگاه نویسنده مقاله جالب نبود. خود نویسنده درگیر تفکراتی است که انهایی را را که سرزنش میکند گرفتار ان هستند اما از جهتی دیگر.
ناشناس۸۷۷۰۶۸۰۹:۰۹:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۹
سياست يك هنر است و بايد از دست اهلش سپرد و هر كسي سر جايش قرار گيرد و
حسین۸۷۷۰۶۹۰۹:۱۰:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۹
خیلی عالی
علیرضا۸۷۷۰۷۵۰۹:۱۲:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۹
بیش از اینکه این مقاله تحلیلی بر مبنای اهداف انقلاب باشه و ما را متوجه دور شدن از ارمان انقلاب کند و در باره ان هشدار بدهد که چه نشستید که از چهارچوب خارج شدیم و از ارمان هایمان جدا شدیم بیشتر نگران رفاه طبقه مرفع است که اکثر منافع صادرات نفت به جیب ایشان میرود و اصولا قشر محروم بدون نفت میتواند زندگی کند با پراید هم شاد میشود ان کس که امروز نگران فردای بدون نفت ایران است تنها اقلیتی است که نفت را در اختیار دارد و با پول ان واردات کالا های لوکس و نیمه لوکس و البته با دلار ارزان گلابی ، سیر ، کود ،میخ و سیخ راهم وارد میکنند و با کلید واژه ( ارزش ملت ایران والاتر از این تولیدات ضعیف داخلی است ) هر انچه را که فکر کنید وارداتش را حلال میکنند بله این دست از سرمایه داران نو کیسه باید نگران باشند ولی اگر رانت خواران نفتی بگذارند مردم با تلاش خود هر غیر ممکنی را ممکن خواهند ساخت و شرط ان نه لبخند ترامپ است و نه اشتی با غرب و شرق شرط ان اعتماد به مردم و خشکاندن ریشه سرمایداران و رانت خواران بی ریشه است تا مردم احساس عدالت اجتماعی و اقتصادی بکنند تا با تمام انرژی و توان خود به صحنه بیایند انوقت است که این جنگ را هم اداره خواهند کرد به امید ایرانی مقتدر و سربلند
ناشناس۸۷۷۶۱۹۱۲:۳۳:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۹
دوست بزرگوار و عزیز . شما که ادعا دارید مردم عادی به یک پراید دل خوش هستند . میشه لطف کنید بگید که همین مردم که من نیز یکی از انها هستم چطوری می تونند با دو میلیون حقوق ماهیانه پراید 52 میلیونی سوارشوند . بحث خانه را نمیکنم که اونو دیگه باید تو خواب ببینیم .
ناشناس۸۷۷۰۷۶۰۹:۱۲:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۹
با سلام در این متن ایشان خود را کارشناس کارشناسان تلقی کرده اما هیچ راه حلی بجز مذاکره در بالاترین سطح (تسلیم) را مطرح نکرده است. ایشان قدرت و تصمیم جدی دشمن برای دشمنی را به خوبی تشریح کرده ولی هیچ صحبتی از توانمندیهای بالفعل و بالقوه خودمان در برابر دشمن ارائه نکرده است. مطابق تحلیل این بزرگوار، ما هیچ راهی بجز تسلیم نداریم ولی تنها تجربه جنگ هشت ساله نشان می دهد که تقاضای ایشان برای تسلیم، نشان از ترس بیش از حد است. مطابق با این تحلیل که پشت تمامی اقدامات دشمن، رژیم غاصب صهیونیستی است، این رژیم به غیر از نابودی کامل ملت ایران راضی نخواهد شد.
ناشناس۸۷۷۰۸۳۰۹:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۹
همه چیزایی که گفتید درست اما در هیچ جای این متن اشاره ای به دست خدا نشده است. ید الله فوق ایدیهم برادر. دیر نیست که خداوند قدرت و عظمت خود را به این به اصطلاح لابی قدرتمند اشاره شده نشان دهد...
ناشناس۸۷۷۲۳۷۱۰:۱۱:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۹
العبد یدبر والله یقدر یعنی بنده باید تدبیر کند خداوند نیز تقدیر میکند اگر بنا بود فقط منتظر معجزه باشیم که عقل و تدبیر دیگر جایگاهی نداشت مثلاً شما بیمار بدحال را به امید معجزه رها میکنید؟ یا این همه سال که رهبری نام سالهارا به نامهای اقتصادی قرار دادند هیچ است؟
ناشناس۸۷۷۳۳۴۱۰:۵۵:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۹
دوست عزیز، دست خدا با جماعت است. در متن هم گفته شده که تقابل جناحی را کنار بگذاریم. اما بدانیم و می دانیم که اتکا به قدرت و حمایت خداوند زمانی واقعی و غیرتوهمی است که متحد باشیم. دست خداوند هیچگاه تبعیض قائل نمی شود. (با هم بپریم نه به هم- با هم بتازیم نه به هم)
ناشناس۸۷۷۴۱۲۱۱:۳۰:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۹
دوست عزیز ، خداوند عقل و منطق رو داده که بر اساس اون به دست خدا چنگ بزنید
ناشناس۸۷۷۴۸۹۱۱:۵۸:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۹
درست می فرمایید لکن توجه کنید که فرموده اند: المومنُ کیّس. پیامبر(ص) به وقتش جهاد کرد ، به وقتش صلح کرد ، به وقتش معاهده امصا کرد و اتش بس کرد. امام حسن(ع) نیز با شورش و قیام مردم مدینه همراه نشد که اگر شده بود امروز چیزی از مکتب و روش اهل بیت باقی نمانده بود. اگر همچون پیامبر(ص) عمل نکنیم و وقت شناس نباشیم متحمل هزینه هایی خواهیم شد
ناشناس۸۷۷۰۹۲۰۹:۱۶:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۹
دوست عزیز صمیمانه از مطالب شما تشکر کرده امید است واقعیت و نظر کارشناسان دلسوز جایگزین ا خیالبافی شود
ناشناس۸۷۷۱۰۴۰۹:۲۱:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۹
اگر بنده از نوشته ایشان درست برداشت کرده باشم ایشان معتقدند که علت تحریم نفت ایران از طرف امریکا و تیم ترامپ ،خروج نفت ایران از بازارهای جهانی وجایگزین کردن آن با نفت شیل آمریکا و در واقع بازار یابی برای تولید روزافزون آن بدون کاهش قیمت نفت از حد معینی که موجب مقرون به صرفه نبودن استخراج این نمع نفت گردد میباشد لذا بر طبق گفته ایشان تحریم نفت ایران عملا ربطی به سیاستهای ایران نداشته و بنابراین راه حل پیشنهادی ایشان نیز کارگر نخواهد افتاد
ناشناس۸۷۸۳۸۰۱۷:۵۸:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۹
ایران عضو اوپک است واگر تحریم نمی بود برای مثلا کشورهایی مثل چین وهند خیلی مقرون بصرفه تر بود تا نفت شیل آمریکا چهاز لحاظ نزدیکی و کشتیرانی و بیمه ومنافع مشترک و... پس اگر تحریم نبودیم شاید قیمت نفت پایینتر می امد اما درامد نفتی داشتیم
جعفری۸۷۷۱۳۴۰۹:۳۲:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۹
محور اصلی این مقاله خطر لابی اسراییلی بود اگر فرض کنیم این لابیگری از بین برود ایا امیدی به شکوفایی کشور عزیزمان خواهد بود ؟
ناشناس۸۷۷۲۸۴۱۰:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۹
دقیقا خواستم بنویسم اونچه را شما نوشتید دوست عزیز باید سر مار را قطع کرد که همان لابی صهیونیستی است اما نه با شعار زدگی وتهدید آشکار بایدبا هوش و زیرکی و تدبیر اینکار راکرد با شعار مرگ بر فلان و... کار درست نمیشود برای نمونه چین الان انقدر قدرتمند شده که امریکا نمیتواند نقش چین را در معادلات بین المللی نادیده بگیرد و حتی در چند سال آینده به ابرقدرت تبدیل خواهد شد
ناشناس۸۷۷۱۳۷۰۹:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۹
اولین بار است که مقاله ای اینچنین طولانی را حوصله کرده و خوانده ام بسیار عالی بسیار عالی و متاسفانه دقیق بود ( هرچند در یکی دو مورد به نظر جای گیر داشت ) لطفا یک رونوشت از آن را به تمام دست اندر کاران نظام و تصمیم گیران نظام بدهید هیچ بیماری تاواقعا به بیماری خود معترف نباشد دنبال درمان نمیرود متاسفانه ما سالهای سال خودرا بی عیب ونقص یا در حد داشتن ایرادات جزئی که به سادگی رفع ورجوع میشود می پنداشتیم و می پنداریم پس دنبال درمان اساسی نرفتیم أنشأ الله اینبار فکر اساسی شود
ناشناس۸۷۷۱۹۵۰۹:۵۹:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۹
نویسنده در نهایت ترس و استیصال این متن را نوشته و کسی که در نهایت ترس و استیصال است هم مانند کسی که دچار اعتماد به نفس کاذب و توهم است نمیتواند حرف منطقی و درستی بزند....ضمن اینکه د ر نهایت هم هیچ راه حل عملی و قابل اتکا و اجرایی ارایه نکرده است. این خود یکی از دلایل ترس بیش از اندازه نویسنده مقاله است.
ناشناس۸۷۷۲۱۳۱۰:۰۶:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۹
کجا هستند کارشناسانی که می گفتند ترامپ نمی تواند معافیتها را تمدید نکند..
جمعی از کارمندان اصلاح طلب۸۷۷۲۱۶۱۰:۰۶:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۹
عزیزانی که منافع ملی ایران برایشان مهم بوده , همیشه تهدیدات ترامپ را جدی گرفته اند.
ناشناس۸۷۷۴۰۷۱۱:۲۹:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۹
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند چه با ترامپ چه بی ترامپ !
ناشناس۸۷۷۲۵۶۱۰:۱۶:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۹
این همان ترامپی هست که خیلی ها می گفتن دیوانه است پس چی شد همش حرف بود
ناشناس۸۷۷۲۶۳۱۰:۱۷:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۹
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
اسد۸۷۷۲۶۵۱۰:۱۸:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۹
تازه فهمیدید جدی بگیرند سیاست مگر شوخی برداراست
ناشناس۸۷۷۲۷۵۱۰:۲۰:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۹
اوج فاجعه این است که " ایران ستیزان و ایران هراسان " در داخل کشور هستند
العبد۸۷۷۲۹۵۱۰:۳۱:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۹
جناب به اصطلاح کارشناس. اینهمه نوشتی که آخر سر نسخه تسلیم برای مردم بپیچی؟ قرآن میفراید یهود و نصاری هیچگاه از تو راضی نخواهند شد مگر اینکه بطور کامل از آنها تبعیت کنی. اینو بفهم. کلام من نیست والله کلام خداست. کلام خالق ما و خالق آمریکاییها و اسراییلیهاست. از طرفی هم خدا فرموده اونقدر بر علیه اونها قدرت فراهم کنید تا بترسند. اگر به جای این تحلیلهای پر طمطراق صد من یه غاز به کلام خداوند رجوع میکردید میفهمیدید چه زیبا فرمود سید روح الله که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. نفوذیها رو دریابیم که مشکل اونجاست
علیرضا۸۷۷۳۰۰۱۰:۳۴:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۹
ترسوندن هنر ترامپ بوده که به نظر موفق شده است. در مقابل دشمنی که روش بی منطقی را در پیش گرفته نمی توان منطقی رفتار کرد. باید با روش خودش پاسخش را داد. چرا دیگر رزمایش ها برگزار نمیشود؟ چرا موشک ها آزمایش نمی شوند؟ باید دشمن جدیتی را در طرف مقابل ببیند که به نظر می رسد، نمی بیند و هر روز جلوتر می آید. در حال حاضر عقب نشینی هیچ فایده ای ندارد. هر چه شما عقب نشینی کنید وضعیت بدتر خواهد شد. اگر مذاکره یا تعاملی می خواست صورت بگیرد، باید همان اوایل روی کار آمدن ترامپ، که برخی از چهره های اصلاح طلب نیز نامه نوشتند و تذکر دادند ولی در همان موقع به خیانت متهم شدند. چرا الان همین مطلب از دهان اصولگرایان مطرح میشود معلوم می شود که شما تحلیل درستی ندارید. و الان از ترس این مطالب را مطرح می کنید که کاملا در تضاد با سیاست ها کلی نظام و منویات رهبری است و کاملا در جهت سیاست آمریکاست، حتی اگر مذاکره یا تعاملی با آمریکا صورت گیرد هیچ دستاوردی برای ایران نداشته و نخواهد داشت. تنها ذلت و شکست ایران و نمونه و درس عبرت برای سایر ملت ها خواهیم شد. شروط دوازده گانه پمپئو و... را چه خواهید کرد؟ فقط بحث برجام نیست، چیزی(امتیازی) نمانده که شما روی آن تعامل کنید. شما همین سخنرانی ترامپ و اخاذی او از ملک سلمان را ببینید؟ به نظر شما چقدر اخاذی از یک کشور ادامه خواهد یافت؟ تازه میگه سال بعد بیشتر هم باید بپردازی؟
ناشناس۸۷۸۷۳۱۲۲:۲۰:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۹
مسئله اینه که شما هی عربستان رو مثال میزنی اینهمه کشور تو دنیاست که امریکا با همشون رابطه داره اردن ومراکش والجزایرو... فقط عربستان پول زیادی تو امریکا خرج میکنه ودر مورد بقیه اینطور نیست .
ناشناس۸۷۷۳۰۲۱۰:۳۵:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۹
ظریف داره دقیق حرکت میکنه حرکات و تصمیماتش بنظر بنده بموقع و درسته
(امیر)۸۷۷۳۰۴۱۰:۳۶:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۹
آمریکا طوری برجام را پیش برد که ما باور کنیم در برابر ما سر فرود آورده و یا حداقل معامله برد-بردی انجام داده ایم. کنگره هم در یک نقشه حساب شده آن زمان طوری شامورتی بازی کرد که نشان دهد برجام به ضرر آمریکاست و به اطمینان ما برای ادامه مذاکرات و ماندن در این توهم افزود. اما همه این کارها برای این بود که می خواستند به هر قیمت شده قلب راکتور اراک را با بتن، تخته کنند تا راه برگشتی نباشد، ۱۲ هزار سانتریفیوژ را از چرخش بیندازد، ۹۷۰۰ کیلو از ۱۰ هزار کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی شده را از کشور خارج و حتی تحقیق و توسعه را نیز متوقف کنند! اکنون که اوباما هدف مخملی خود را به انجام رسانده است، نوبت ترامپ است تا با ضربات چکشی خود، برجام را خرد کند و راه را برای تحقق مابقی اهداف بزرگ و راهبردی آمریکا باز کند.
ناشناس۸۷۷۳۲۱۱۰:۴۴:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۹
مقاله خوب و تلخی بود ولی راه حل ها اصلا مناسب نیست
ناشناس۸۷۸۷۳۸۲۲:۲۴:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۹
این میگه مثل چین بشیم .شما راه حل بهتری داری ارائه بده.
ممت۸۷۷۳۲۳۱۰:۴۵:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۹
با تشکر از نویسنده محترم، با زحمت کل مطلب را خواندم. جملات بسیار طولانی و خسته کننده و گاها دارای اشتباهات نگارشی یا نشانه‌ای بودند، به گونه‌ای که فهم مطلب را دشوار می‌کردند. لطفا از جملات کوتاهتر برای بیان منظور خود استفاده کنید. در این صورت راحتتر می‌توانیم مقالات شما را مطالعه و درک کنیم.
سیدرضا۸۷۷۳۲۵۱۰:۴۶:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۹
با عرض سلام تشکر فراوان از مقاله شما ، کاملا منطقی و مطابق با واقعیت های است که مردم لمس می کنند. لطفا این مقاله را به آقای دکتر توکلی دهید تا در "شورای مصلحت نظام" مورد توجه مسئولین عالی نظام قرار گیرد وبه پیشنهاد های آن عمل شود. مخصوصا آخر آن مخصوصا صحبت از "کیان میهن عزیز" "راه حل فوری و جدی که چیزی جز تلاش برای تغییر بستر سیاست‌ها و بازنگری در اشتباهات و مدیریت برای تخفیف فشارها نیست نیاز دارد؟"
ناشناس۸۷۷۳۳۵۱۰:۵۵:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۹
به طور خلاصه، آمریکا هرگز از برجام خارج نخواهد شد، ولی‌ با علم به اینکه ایران نیز هرگز از برجام خارج نخواهد شد، با تمام قوا به تحریم ها و فشار و محدودیت از نوع جنگ سردی ادامه خواهد داد که این می تواند برای ایران هزینه بسیار سنگین و غیر قابل تحملی ایجاد کند. این مقاله ای که لینک داده بودید، شما هم جز اون گروهی بودید که خروج ترامپ از برجام رو غیرممکن می دونستید!
ناشناس۸۷۸۳۲۵۱۷:۱۵:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۹
دوست عزیز . با تشکر از اینکه ان یادداشت را هم ملاحظه فرمودید. ولی ان یادداشت به بیشتر از دو سال پیش و حتی زمانی که هنوز ترامپ به صورت رسمی ریاست جمهوری نشده بود بر می گردد. زمانیکه خیلی ها در ایران و حتی در دنیا اعتقاد داشتند ترامپ کودن است و حتی به ششماه نمی رسد. موافق هستید که دنیای سیاست بین الملل خلاف سیاست داخلی ما بسیار دینامیک هست و یک تحلیل عمر مشخصی دارد. دنیای سیاست واقعی دنیای تست و ازمایش است. ترامپ برای 18 ماه به تدریج فشار را بر کشور افزایش داد و متاسفانه وقتی این فشارها و تستهای او با مواضع انفعالی ما روبرو شد که به او این اطمینان را داد که ایران هرگز از برجام خارج نخواهد شد انزمان بود که حتی لزومی بر باقی ماندن در پوسته برجام هم ندید. اطمینان داشته باشید اگر دستگاه سیاست خارجی و ایران این پیغام را بسیار محکم به دنیا و در نتیجه ترامپ داده بود که با خروج امریکا از برجام ایران هم قطعا از ان خارج خواهد شد ترامپ برای خروج از برجام چند بار مجدد فکر می کرد. به هر حال می بینید که اصول ان یادداشت هم متاسفانه کاملا به واقعیت پیوسته . هرچه امریکا و اروپا می کنند باز ایران هرگز از برجام خارج نشده چون همانطور که در ان یادداشت امده بود اصولا ایران به خاطر بد نوشته شدن و بد عمل کردن تیم مذاکره کننده اصولا چاره ای جز ماندن در ان ندارد و حتی روزی هم از ان خارج شود دیگر تاثیری ندارد. اگر فرصت کنید و به تناسب زمان یادداشتهای دیگر را هم ملاحظه فرمایید می بینید که ششماه قبل از خروج ترامپ از برجام هشدار داده شده بود که اگر موضع انفعالی ایران ادامه یابد قطعی بدانید که ترامپ ادامه حضور در برجام را مشروط به سایر موارد می کند و متاسفانه انجام داد.
محمد۸۷۸۴۶۹۱۹:۰۹:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۹
مرد مومن هیچ کس پیشبینی نمیکرد که ترامپ از برجام خارج میشه. تاکید میکنم هییییییییییچ کس حتی تمام دولت مردان اروپایی. و این نشون میده که این مقاله ی جدید چقدر به واقعیت نزدیکه و اینکه چقدددددر ترامپ در تصمیمش جدی هست که برجام رو هم با تمام امتیازاتی که ایران داده بود ناکافی دونست و پاره کرد.
ناشناس۸۷۷۳۴۴۱۱:۰۲:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۹
جنگ تقریبا شروع شده عراق هم دقیقا همین شد باید اماده جنگ بود
محمد۸۷۷۳۵۷۱۱:۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۹
عالی بود اقای امیری و این تایید حرف های پدرانه و هوشمندانه رهبر عزیز است که بخواهیم یا نخواهیم به ان درستی ان اعتراف خواهیم کرد
رسولی۸۷۷۴۰۱۱۱:۲۷:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۹
تهدیدات دشمنان کوچک و بزرگ را باید جدی گرفته شود.
ناشناس۸۷۷۴۱۰۱۱:۲۹:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۹
بقیه الله و یدالله فوق ایدیهم می آید و خودش کار ها را درست میکن فقط بایستی کمی حوصله کرد و عجول نبود .عجله کار شیطان است .
ناشناس۸۷۷۴۲۲۱۱:۳۵:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۹
بسیار منطقی و قابل فهم از نویسنده و سایت الف متشکرم
ناشناس۸۷۷۵۳۶۱۲:۰۸:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۹
اگر نویسنده در جنگ تحمیلی 8 ساله فرمانده بود، از همان اول خودش را تسلیم دشمن می کرد، مشکلات و عواقب تصمیمات و سیاست گذاری های اشتباه را قبول دارم (مانند: سیمان برجام و عدم گرفتن تضمین، دلار 4200، و...) لیکن باید ضمن استفاده از عقل و مدیریت هوشمندانه نباید توکل به خداوند و الطاف الهی را فراموش نمائیم و همچنین کمی هم از خودگذشتگی، فداکاری و ایثار از خود نشان دهیم تا خداوند هم ما را یاری نماید. بسم الله الرحمن الرحیم - وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ / فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا .
ناشناس۸۷۷۷۹۹۱۳:۵۱:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۹
علاوه بر این چیز هایی که فرمودید، غربال گری مسئولین هم بی اثر نخواهد بود. مسئولین بی کفایت باید از پست های مدیریتی و اجرایی کنار گذاشته شوند.
نیما۸۷۸۴۶۴۱۹:۰۷:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۹
مگه نویسنده گفته تسلیم بشیم؟ گفته رفتار خردمندانه و سیاستمدارانه داشته باشیم. خدا و پیغمبر و دین و قرآن هم همین را می خواهند. قرار نیست ما اشتباه کنیم خدا و امام زمان درست کنند. خداوند عقل داده و حتما کمک هم می کند. قرآن فرموده سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر به دست خودشان.
ت۸۷۷۵۷۴۱۲:۱۸:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۹
ترامب هیچ غلطی نمی کند مثل بچه بهانه میگیرد
علیرضا۸۷۷۵۷۹۱۲:۲۰:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۹
به همه نظرات احترام گذاشته و کامنت ها را منتشر کنید این رویه درست نیست که هر کامنتی که به نفع شماست را منتشر کنید و آنچه به زعم شما به نفع اتان نیست، منتشر نشود.
رضا۸۷۷۶۲۷۱۲:۳۴:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۹
با سلام فکر کنم نویسنده این مقاله آمال و آرزوهای ترامپ و دارودسته اش را نوشته و یا تحلیل های آب دوغ خیاری شبکه های ماهواره ای اون ور آبی را باز نشر کرده
ناشناس۸۷۷۶۳۵۱۲:۳۶:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۹
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. انشاالله
مصطفی۸۷۷۶۷۱۱۲:۴۷:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۹
اقای علی امیری شما منطقی ترین و باهوش ترین سیاست مداری هستید که میشناسم. بنده تمام مقالات شمارو دنبال میکنم و افتخار میکنم که یه همچین انسان های بزرگی هنوز هم در ایران پیدا میشود. شیر مادرتان حلال . الحق که تمام حرف هایتان درست و پیشبینی هایتان فوق العاده دقیق است. اما چه فایده که کم توجهی بسیار زیادی میشود. موفق و سربلند باشید یا علی.
ناشناس۸۷۸۶۷۴۲۱:۲۰:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۹
دوست عزیز. با تشکر از نظر لطف شما. اما اقای امیری نه سیاستمدار است نه علاقه ای به اجرای نقش سیاستمدار دارد. چون اگر به ان سمت برود انوقت نمی تواند چه در اینجا و چه در ایران انچه تصور می کند به صلاح میهن و کشورش هست بدون محدودیت و ملاحظه شغلی و موقعیتی بیان کند. اقای امیری و امیری نامها ناظران و علاقمندان مستقلی هستند که انچه به صلاح میهن خود می دانند و به ان رسیدند بیان می کنند. لزوما و قطعا همه نظرات انها حتما درست نیست و می تواند سستی و اشتباه هم داشته باشد. ولی با گذر زمان و مرور یادداشتها و مقالات انها این به عهده خوانندگان و خود اقای امیری است که عیار کار و تلاش و مطالعات و از همه مهمتر نیت و استقلال حرفه ای خود را ارزیابی کند و مطابق ان نسبت به غنی شدن و بهتر شدن کار خود تلاش کند. زنده و پاینده باشید.
کوروش۸۷۷۶۷۸۱۲:۵۰:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۹
من کان الله . کان الله و له هر کی با خدا باشه خدا با اونه . خدا با همه عظمتش با ماست ما ثابت قدم باشیم هیچ اتفاقی نمیفته تو دل مردم رو خالی نکنید همین پارسال بود همه میگفتن ایران دیگه تموم شد دیگه آبی برا خوردن نیست ملت باید مهاجرت کنن الان کل کشور زیر 1 متر آبه خدا با ماست
امیر۸۷۷۹۴۷۱۴:۳۰:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۹
با خدا بودن = اطاعت از خدا + رفتار عاقلانه
ناشناس۸۷۸۷۵۲۲۲:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۹
من نمیدونم شما از کجا فهمیدی که حق مطلقی وخدا با شماست این برام خیلی عجیبه.
رضا۸۷۷۶۸۲۱۲:۵۱:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۹
من عاقل که تا کنون , تهدیدات ترامپ را جدی گرفته ام
ناشناس۸۷۷۶۸۶۱۲:۵۲:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۹
واقعیت این است که ما دستمان در بازی شطرنج جدید بسیار کوتاه است ، فقط دو چیز داریم ، توان نظامی ( بدون پشتوانه اقتصادی) ، ایده لوژی هزینه ساز ( که باعث تنهایی کشور شده و غیر از چند گروه در دنیا، جای دیگری خریدار ندارد) غافل ماندن اقتصاد از دید مسئولان در تمام ادوار ، کار را به این جا کشانده و الان ماچوب نه برجام بلکه نتیجه سالها اعمال و رفتار اشتباه داخلی و خارجی را داریم میخوریم و متاسفانه بازی شده که با گذشت هر حرکت ، کشور در تنگنای بیشتر قرار میگیرد و متاسفانه سر دادن شعار و متوسل شدن به ایده لوژی های گوناگون ، رهیافتی برای کشور نخواهد داشت. فقط باید امیدوار بود که مسئولان هزینه های خود را پایین بیاورند و راه را برای مردم در اقتصاد باز کنند
علي۸۷۷۷۲۳۱۳:۱۲:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۹
جناب آقاي اميري بزرگوار مقالات ارزشمندوهشداردهنده شمارا خواندم وبر هوشمندي وواقع بيني شما درود مي فرستم مقالات جنابعالي بيان واقعيت ها وحقايق تلخى است كه سالهاست وجود دارند اما يا به آنها توجه نمى شود ويا انكار مى شوند خطراتى كه براى كيان ميهن وملت وآينده سرزمين عزيزمان برشمرده ايد حقيقى ونزديك هستند درانتظار مقالات خوب بعدى شما هستم
ناشناس۸۷۷۸۰۸۱۳:۵۳:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۹
ترامپ اومده تا عظمت و اقتدار از بین رفته امریکا رو احیا کنه و در این مسیر با هیچکس تعارف هم نداره
محسن۸۷۷۸۵۳۱۴:۰۲:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۹
تنها راه برون رفت از مشکلات این است که کمی غیرت به خرج داده و مانند ژاپنی که با خاک یکسان شده بود مردانه کشور را با علم و عمل بسازیم و در تولید هر محصولی از دشمنان اسلام و بشریت خودکفاشویم راه دومی وجود ندارد. اگر کمی هوشیار باشیم با استفاده از استعداد جوانانی مانند آقای جاسمی که با استفاده از آب انرژی فراوانی استحصال کرده (خودروی آب سوز!!!!) و هزاران جوانان دیگر می توانیم به حول و قوه الهی از تمام این گردنه ها عبور کنیم البته اگر کمی خودباور باشیم و دولت مردان به جای اتکاء به شرق و غرب به جوانان هوشمند بها دهند حتما ایران به بالاترین قله های پیشرفت علمی اقتصادی و فرهنگی خواهد رسید. سالها دل طلب جام جم از ما می کرد آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد
ناشناس۸۷۷۸۷۴۱۴:۰۷:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۹
و باز هم یک مقاله فوق العاده از اقای امیری عزیز خسته نباشد واقعا.
ناشناس۸۷۸۰۳۲۱۵:۰۴:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۹
مسئولین ما فکر می کنند همه دنیا مثل خودشان هستند و همه چیز با سخنرانی و خنده حل میشه!!
ناشناس۸۷۸۰۵۳۱۵:۱۰:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۹
و نسخه نایب رییس مجلس جناب مطهری تحمل مردم برای چند ماه است و نمی گویند بناست در چند ماه بعد چه اتفاقی بیفتد ایا با این جور مسیولان امیدی برای مردم باقی میماند
غلط كرديم۸۷۸۰۸۸۱۵:۲۲:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۹
توجه. توجه ترامپ را شوخي بگيريد وضعيت مردم را جدي بگيريد نان امروز ٢٠ در صد گران شد
ناشناس۸۷۸۱۷۱۱۵:۴۸:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۹
قرار نيست ما تجربه بگيريم هرچند يادمان نرفته كه تحريم‌هاي كاغذ پاره ميگفتيم ولي باز همان هستيم كه بوديم
حسن۸۷۸۱۸۰۱۵:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۹
این دوستمون خودش معلوم نیست چی میخواد بگه بغیر از اینکه میگه تا هنوز دیر نشده و وضع بدتر نشده و اثر تحریمها مارو به راه بی بازگشت نرسونده باید تسلیم و مذاکره کرد مگر مذاکره الان غیر از تسلیم است کدام دم عاقل از ترس مرگ خود کشی میکنه اینها همانهایی بودند که سالها قبل میگفتند باید مذاکره کنیم و وقت مذاکره برجامی را دیر میدانستند و حال انکه اگر بعد از مذاکرات سعد اباد قبول میکردیم و تسلیم میشدیم با چرخیدن یک سانتریفیوز هم موافقت نمیکردند و حال انکه با مقاومت و درایت الان 5هزار سانتریفیوز را تحمل میکنند و چندین اثر مثبت لذا باید مقاومت کرد و روی پای خود ایستاد و حقت را از استکبار گرفت خیال نکنید بدون پرداخت هزینه میتوان از یک کشور عقب مانده به یک کشور توسعه یافته یا پیشرفته رسید مگر ترکیه نفت دارد 7در صد رشد اقتصادی دارد چین صادر کننده نفت است یا وارد کننده نفت چین را مگر غربیها کمک کردند و توسعه پیدا کرد یا خودش هزینه پرداخت کرد فتامل یا امیری
ناشناس۸۷۸۷۶۰۲۲:۳۵:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۹
ترکیه متحد امریکا وعضوناتو است این تجریمهایی که روی ماست اگه رو ترکیه یا چین بذارند چند برابر ما داغون میشن.
ناشناس۸۷۸۱۸۴۱۵:۵۳:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۹
یادمه همیشه تندروها میگفتن رییس جمهورامریکا فرقی نمیکنه کی باشه و همشون مثه همن وسیاست امریکا دشمنی بامردم ایرانه.فکرشونمیکردین یکی مثه ترامپ پیداشه.کاش بجا شعار دادن یکم درک وبینش سیاسی داشتن بعضیا
ناشناس۸۷۸۵۱۹۱۹:۴۰:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۹
همین تندروها گفتن از کدخدا آبی برای ایران گرم نمیشه، اما همین غربزده ها هسته ای رو نابود کردن حالا از تندروها طلبکارند
سید۸۷۸۸۵۲۲۳:۵۰:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۹
حالا مگه فرقی دارن؟؟؟مگه هدف همه شون یکی نیست ولی تاکتیکهاشون فرق داره؟؟؟؟؟؟؟ بنظر میرسه اگه سواد سیاسی ندارید سکوت کنید بهتره
محسن۸۷۸۱۹۷۱۵:۵۷:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۹
جالب بود ما قبل از اینکه ترامپ از برجام خارج بشه ، می تونستیم با زیرکی وارد مذاکره بشویم و مذاکره را سالها کش بدهیم و هیچ امتیازی ندهیم و تحریم هم نشویم متاسفانه ما اول شعار میدهیم ، موضع گیری می کنیم و در آخر قادر به تغییر جهت و اقدام به موقع نیستیم
ناشناس۸۷۸۵۴۰۱۹:۵۳:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۹
به این دلیل ساده که حاضر نیستیم قبول کنیم دنیا ان چیزی نیست که ما دوست داریم باشد و از افراد شایسته که واقعیت را به ما بدون تعارف بگویند استفاده نمی کنیم بلکه از افرادی استفاده می کنیم که می دانند چه دوست داریم بشنویم.
ناشناس۸۷۸۲۱۰۱۶:۰۴:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۹
مقاله بی نقص و عالی
ناشناس۸۷۸۲۲۷۱۶:۱۶:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۹
۱ اقای امیری ادم ضعیفی هستی برادرانه عرض می کنم حتما در جایگاه تصمیم گیری ننشین ۲ تصویر سازی قدرت و .......امریکا را ایجاد کردی این یعنی چه ۳ هیچ راه حل بدیلی ارایه نکردی و فقط انگاره تسلیم را ترسیم کردی ۴ چرا ذره ای از توانمندیهای کشور را نگفتی ایا میدانی کجا زندگی میکنی ۵ تجربیات تاریخی و اثبات شده ای مبنی بر امکان هزینه دار کردن تصمیمات ترامپ وجود دارد چرا اشارهای نکردی ۶ فقط ۳۶ درصد از بودجه وابسته به نفت است و کسری حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد به نظر شما با صرفه جویی در بخش کوچکی از انرژی کشور مگر نمی شود بودجه را ترمیم کرد و صدها دلیل جدی دیگر اگر ....... علت مشکلات کشور وجود اندیشه تسلیم شماست و نه واقعیت های بیرونی که امکان تغییر ان در دست انسان است خداوند مقدر کرده ما اختیار تغییر داشته باشیم اینده محصول بر هم کنش چهار چیز است ا روندها ۲ رویدادها ۳ تصویر ها ۴ اقدامات عصر موجود عصر تصویر سازی درون ذهنی برای تسخیر ذهن است شما با این مقاله و انتشار عام ان در جهت تصویرسازی دشمن قدم برداشتی والا خیلی دقیق تر از اینها در اندیشکده های خودمان طرح و بررسی و حتی شبیه سازی شده است ارادتمند دکتر کوهساری
ناشناس۸۷۸۵۱۰۱۹:۳۵:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۹
سپاس از نظر شما. ولی شخصا اعتقاد به پیشگیری بهتر از درمان دارم. اگر شما در روز سرد شال و کلاه کنید و حسابی گرم بپوشید از ترس شما از سرما نیست بلکه از خرد و عاقل بودن شماست. هستند کسانی که با غروری عجیب در روز سرد هم با پیراهن و کت معمولی می ایند بیرون و شما را دست می اندازند که مگر برف سرخ از اسمان می اید. ایا از نظر شما انها نترس هستند؟
ناشناس۸۷۸۵۲۲۱۹:۴۲:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۹
دکتر عزیز. اگر واقعا این چنین است که خدا را صد هزار مرتبه شکر. فقط کاش بفرمایی با وجود این اتاق های فکر که اطلاعات انها به جایی درز نمی کند چرا وضع سیاست خارجی و اقتصاد و ... به اینجا رسیده. نکند این هما مانند ان مسئول حمل و نقل هوایی و خرید از ایر باس را باشد که همیشه می گفت توانستیم فاینانس ایرباس را نهایی کنیم و انقدر خوب مذاکره کردیم و انقدر خوب تخفیف گرفتیم که حتی ایر باس حاضر شده علاوه بار همه این تخفیفهای زیر قیمت یک هواپیمای مجانی هم به عنوان تخفیف ویژه به ما بدهد. وقتی از ایشان سوال می شد که مستندات این قراردادها کجاست و لیست دقیق قیمت چیست می فرمود نمی شود گفت و ما این اطلاعات را به رسانه ها نمی دهیم فقط به مقام بالاتر ( کسی که ایشان را به معاونت انتخاب کرده بود) می دهیم! وقتی می گوییم باید نظام قانومند و سیستماتیک ارزیابی مدیریتها و ادعاها حاکم باشد برای همین جور موارد است.
علی۸۷۸۲۷۰۱۶:۴۲:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۹
خب اینکه مشکلات را گفتن و یا حتی برجسته کردن کاری ندارد راه حلی هم که داده اینکه ساکت بشیم بریم و روشی مثل کره شمالی در پیش بگیریم به نظرم اگر مسئله ما اسراییل باشد راه حل کره شمالی هم جواب نمی دهد لذا هرچی هست مسئله اسراییل هست باید او را درگیر و گرفتار کرد تا دست بردارد
سيدزمان۸۷۸۲۷۷۱۶:۴۶:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۹
تحليل قابل تأملي است ولي اين زيركى ترامپ نيست اين لابي صهيونيزم وناتانياهو وأفراد استحالتها شده داخليست وگرنه اگه أمريكا توانايي داشت چهل سال ايران را تحمل نميكرد
امریکا و حمله نیش زنبور۸۷۸۲۸۱۱۶:۵۰:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۹
امریکا و حمله نیش زنبور هیچ تجاوزی مثل نیست که یک ملت را حبث نموده و انها را از معیشتش باز دارند کاری که امریکا این روزها در صدد اینه که معیشت یک ملت را بهم بریزه (چرا دلار گرون شد ) و این قلدرباجگیر محل ، فقط وقتی کنار میره ببینه بد جای دست گذاشته نیش زنبور نیش زنبور چطوره یک میدان نفتی کوچک کوچولو را با خاک یکسان کنیم تا بدانند اگر جنگی تمام عیار شروع بشه دیگر نفتی و میدانی نفتی نخواهد بود که از آن نفتی صادر شود ما هم اسیب می بینیم ولی شما هم ( کشورهای عربستان و ... )دیگر هیچ چیزی نخواهید داشت نه کشور نه نفت دنیا هم بدانه انفعال در این مورد و کناره گرفتن از کارزار ایران و امریکا ، یعنی گرونی شدید نفت و هزینه اقتصادی و منجر به تقابل با تصمیمات امریکا بشود چون حمله محدود کوبنده( نیش زنبور) و شدید خواهد بود امکان اجماع را مثل ماجرای جنگ نفت کم خواهد کرد ترامپ کمی بیشتر در این مورد تامل خواهد نمود و با خوی کاسب مسلکی می داند جنگ یعنی خرج دلارهای بیشتر برای امریکا یادمان نرود هرچه می گذره با توجه به نابسامانی های داخلی که تلمبار ناکارمدی مدیریتی و سبک زندگی نادرست قدرت ما را در واکنش سریع و مقتضی به تحلیل می بره
ناشناس۸۷۸۳۰۵۱۷:۰۴:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۹
بسم الله الرحمن الرحیم - وَ لا يَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ: و سخنان آنان تورا اندوهگین نسازد، بدرستی که عزت و اقتدار تنها از آن خداست که شنوا و دانامی باشد. عزت واقعی نزد خداوند است و بس، نه دست امثال ترامپ و امثالهم. همه این موقعیت ها و پرستیژها یک رویا و توهمی بیش نیست(مانند رویایی در خواب شب). خیلی از ما در خواب بسر می بریم و فقط زمانی بیدار می شویم که رحلت نموده و از این دنیا به دنیای باقی برویم.کل من علیها فان.
ناشناس۸۷۸۳۴۲۱۷:۲۴:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۹
این مقاله ارزش خواندن داشت. مسئولین محترم مملکتی نیز لطفا خود را مطابق با واقعیت های جهان امروز آپدیت کنند. آنچه که امروزه از زبان تصمیم گیرندگان مملکتی شنیده می شود متأسفانه همانند ادبیات ۵۰ سال قبل بو ه و شدیدا به ضرر ماست. اگر به همین منوال پیش برویم، با توجه به سیاست هایی که کشورهای به ظاهر دوست در قبال ما دارند و نیز ضربه هایی که از جانب دشمنانمان می خوریم، شک نکنید که به پرتگاه خواهیم رفت. من مملکت خود را مانند جانم دوست دارم و دلم برای سرنوشت و آینده ملتم می سوزد.
امیر۸۷۸۴۱۳۱۸:۳۳:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۹
دوستان عزیز درست است واقعیت ها را باید بپذیریم، تجزیه و تحلیل کنیم و راه درست را انتخاب کنیم،تصمیمات درست بگیریم و مدبرانه حرکت کنیم.بله اشتباهات بسیاری داشته ایم ،اما هنوز راه های زیادی داریم.نویسنده همه چیز را گفته اما راه برون رفت از این ماجرا را فقط کوتاه آمدن و تسلیم شدن دانسته، ولی همه میدانیم ما به جایی رسیدیم که الان وقت مذاکره و تسلیم نیست، ابتدا بایدبه صورت دوره ای شش ماهه برجام را تعلیق کنیم، از نفوذ بالا و اشراف اطلاعاتی مان در خاور میانه و به هم زدن صادرات نفت دیگر کشورها به صورت مخفیانهاستفاده کنیم و چندین مورد دیگر، آنگاه با دستی باز پشت میز مذاکره بنشینیم.در پایان مهمترین حرف ما این است : نصرت خدا را فراموش نکنید و احتمال اتفاقات غیر منتظره ای که "ممکن" است بیفتد را نادیده نگیرید.شاید قبول نکنید ولی دعاها و سجایای رهبر فرزانه و دیگر مومنان با اخلاص این مرز بوم از طرف باری تعالی بی جواب نخواهد ماند، اتفاقاتی در راه است ....
ناشناس۸۷۸۴۸۰۱۹:۱۲:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۹
چقدر عجیبه که همگی عادت به اتهام زنی و خودزنی داریم! مدیریت کشور را بی لیاقت و همه را غیر خودمون نادان می‌دونیم! هی معما مطرح می‌کنیم اما یکی از آنهایی که حل شده را نمی‌گیم. پیشرفتها را فراموش می‌کنیم و ناملایمات را بزرگ نمایی. ایهاناس تورو به جدتون به خودمون باور داشته باشیم، باور کنیم ظرفیت کشور و مردم ما بسیار بالاتر از نگاههای کوته نگره. مگه ما 8 سال جنگ را تجربه نکردیم. مگه سالهای سال تحریم را پشت سر نگذاشتیم. چرا اینقدر ناامید هستید؟
ناشناس۸۷۸۵۲۸۱۹:۴۶:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۹
انفعال و تسلیم از سراسر این تحلیل میبارد. ایران رو زیر تیغ نشان دادن و آماده کردن جام زهر دیگر با ژست های کارشناسانه!! نخیر جناب تئورسین تسلیم!!! راهی که شما و امثال شما در مذاکرات هسته ای و برجام پیشنهاد دادید، دیگر تکرار نخواهد شد. حتی همین روسیه و عراق و پاکستان و.... حاضرند نفت ایران رو بخرند و در قبالش کالاهای اساسی ایران رو تامین کنند تا دچار تحریم مالی از طرف امریکا هم نشوند. شما هم این آیه های یأس رو برای خودت بخون
ناشناس۸۷۸۵۷۹۲۰:۲۰:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۹
ابتدا یک نکته را اعتراف کنم: من بیشتر «در آن طرف ماجرا» هستم، ولی نظرات بویژه محافل «ارزشی» را با دقت دنبال میکنم، پس شاید برای شما هم مضر نباشد درباره یک نظر از جبهه مقابل تامل کنید. جناب آقای امیری واقعیات تلخی را بیان کرده، این انتقاد بعضی کاربران که او راه حل مطلوبی ارائه نداده صحیح است، ولی خیلی ساده به این باز میگردد که این مسئله در چارچوب فعلی راه حل مطلوبی ندارد. من میتوانم به شما اطمینان بدهم که غرب هیچ دشمنی خاصی با ایران ندارد (اینها اصولا بر اساس چنین مفاهیمی محاسبه نمیکنند). بزرگترین اشتباه راهبردی در طرف ایران «انعطاف پذیری» برای رسیدن به هدف است. شما میبایست هدف را عوض کنید!
ناشناس۸۷۸۵۸۶۲۰:۲۲:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۹
فرض اصلی در این مقاله سود امریکا از تولید نفت شیل است که درست است اما نتیجه گیری غلط است در این مسیر چرا باید عربستان در جهت سقوط خود تا قیامت همراهی کند همسویی روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت و گاز چگونه توجیه می شود و سایر تولید کنندگان دیگر همسویی کانادا به عنوان رقیب اقتصادی تولید نفت چگونه با کذاره اول و اصلی همسویی دارد و .....
بچه های بالا۸۷۸۷۲۹۲۲:۱۹:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۹
اوضاع تا چند ماه دیگه تغییر میکنه قطعا ترامپ تا یک ساله دیگه استیضاح میشه این نوشتم تو تاریخ بمونه از سه ماه دیگه اوضاع به نفع ایران تغییر میکنه لابی های قدرتمندی درسراسر دنیا به فکر زمین زدن ترامپ اند شک نکنید تراپ سد اولش ایرانه اگر بشکنه همه سدها پشتش میشکنه روسیه وچین واروپا با همکاری دموکرات ها در حال نقشه زمین زدن ترامپ اند قطعا ترامپ استیضاح میشه ببین کی گفتم
حامد۸۷۸۸۶۰۲۳:۵۴:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۹
این مقاله کاملا واقع بینانه بود لطفا این مقاله رو برای تصمیم گیران بفرستید شاید تغییر موضع دهند هرچند که دیر شده(خسته نباشید به تهیه کنندگان این مقاله)
ناشناس۸۷۸۸۷۶۰۰:۱۶:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۰
بزرگترین شانس ایران مذاکره با ترامپ در سال اول ریاست جمهوریش بود که با ندانم کاری کار را به جایی رساندند که الان تیم اطراف او چنین اجازه ای را نمدهند ما دیگر چیزی نداشتیم تا برای ترامپ جذاب باشد و بابت ان امتیاز بدهد که منتظر بودیم ترامپ به سمت ما بیاید ولی الان تقریبا ثابت شده به هیچ وجه نمیشود به او اعتماد کرد و شاید تنها راه حل مشکلات امروزی نزدیکی بسیار زیاد با عربستان باشد و لاغیر رهبر کرده شمالی در خلال مذاکرات با ترامپ با کره جنوبی هم روابط خود را عادی کرد تا اگر با ترامپ به نتیجه نرسید حداقل به همسایه خود ثابت کند برای او خطری ندارد و حداقل این بهانه را از امریکا بگیرد و به نوعی امکان معاش برای خود بعد از به نتیجه رسیدن با ترامپ فراهم کند مشکل ما خودبرتر بینی بسیار زیادی است که فکر میکینم همه باید به سمت ما بیایند
ناشناس۸۷۸۸۷۹۰۰:۱۸:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۰
نویسنده درک صحیحی از واقعیات دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین