در گفتگو با الف مطرح شد؛ پژمانفر: مسئولان با پول بیت‌المال سفره‌های افطاری آنچنانی پهن نکنند/ دستگاه‌ها از خرج‌های اضافی خودداری کنند

گروه فرهنگی الف،   3980208136 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نباید مراسم افطاری در دستگاه‌های اجرایی برگزار شود، گفت: متاسفانه هنوز حقوق معلمان حق‌التدریسی بعد از گذشت یک سال و اضافه‌کاری و سنوات بسیاری از کارمندان و کارگران پرداخت نشده است، لذا اگر هر سازمانی با این وضعیت اقتصادی سفره افطاری پهن کند، شبهه شرعی دارد و نباید این کار را انجام دهد.

پژمانفر: مسئولان با پول بیت‌المال سفره‌های افطاری آنچنانی پهن نکنند/ دستگاه‌ها از خرج‌های اضافی خودداری کنند

به گزارش الف، کم‌کم ماه مبارک‌ رمضان از راه می‌رسد و بازار افطاری‌ها هم داغ می‌شود، مهمانی‌هایی که به بهانه ماه مبارک رمضان بر پا می‌شود و توسط سازمان‌های دعوت‌کننده، با هزینه‌های میلیونی افطاری‌های پر هزینه و مجلل برگزار شده و شايد نفس برگزاري اين مراسم افطاری از سوی سازمان‌های دولتی بد نباشد، اما تبديل شدن اين مسئله به يک رسم هميشگي به خصوص در این شرایط کشور که بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی و سیل دست و پنجه نرم می‌کنند، رسم پسنديده اي نيست و بهتر است هزینه‌های چنین افطاری‌های لاکچری که بضعا از سوی برخی سازمان‌ها و از بودجه بیت المال صورت می‌گیرد کمک به مناطق سیل‌زده شود.

سال گذشته در بودجه ۹۷، تامین هزینه افطاری کلیه دستگاه‌های اجرایی مندرج در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب از هر محل از جمله بودجه کل کشور، اعتبارات عمومی و اختصاصی منابع داخلی، اعتبارات خارج از شمول و منابع حاصل از صرفه جویی به هر میزان و به هر نحو مطلقاً ممنوع شده بود، اما امسال در بودجه ۹۸چنین قانونی وجود ندارد، و سوالی که مطرح است اینکه چرا امسال در بودجه چنین بندی وجود ندارد!؟

افطاری‌های آن‌چناني و پهن کردن سفره‌هاي چرب و شيرين از پول بيت المال به بهانه برخورداري از ثواب افطار در شرایطی که کشور و مردم در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند در شان نظام اسلامي نیست و بدتر آنکه اين ريخت و پاش‌ها از کيسه بيت المال و مردم باشد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف در مورد اینکه امسال در قانون بودجه۹۸ در خصوص ممنوعیت افطاری در کلیه دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و چرا تصویب نشد؟، گفت: در بودجه ۹۸، چنین قانونی وجود ندارد، البته ممنوعیت تامین هزینه افطاری کلیه دستگاه‌های اجرایی قانون خوبی بود که متاسفانه برای امسال حذف شد و معتقدم اکنون که قانونی در این خصوص نداریم، اما عقل و شرع اجازه نمی‌دهد تا چنین افطاری‌هایی با هزینه‌های گزاف برگزار شود.

وی تصریح کرد: به صراحت باید اعلام کرد که نباید مراسم افطاری در دستگاه‌های اجرایی برگزار شود؛ باتوجه به شرایطی که امروز کشور با آن مواجه است و جدای از اینکه سنت افطاری دادن یک موضوع مستحب و سنتی بسیار حسنه است، اما نباید با پول بیت‌المال سفره افطار پهن شود. مسوولین اگر می‌خواهند جلسه‌ای برگزار کنند باید طوری زمان آن را معین کنند که به ساعت افطار موکول نشود.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: متاسفانه هنوز حقوق معلمان حق‌التدریسی بعد از گذشت یک سال و اضافه‌کاری و سنوات بسیاری از کارمندان و کارگران پرداخت نشده است، لذا اگر هر سازمانی با این وضعیت اقتصادی سفره افطاری پهن کند، شبهه شرعی دارد و نباید این کار را انجام دهد.

حجت‌الاسلام پژمانفر به نامه حضرت علی(ع) به عثمان بن حنيف كه عامل ایشان در بصره بود، اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین در این نامه نوشته‌اند...اى پسر حنيف به من خبر رسيده كه مردى از جوانان بصره تو را به سورى فرا خوانده و تو نيز بدانجا شتافته‌اى. سفره‌اى رنگين برايت افكنده و كاسه‌ها پيشت نهاده. هرگز نمى‌پنداشتم كه تو دعوت مردمى را اجابت كنى كه بينوايان را از در مى‌رانند و توانگران را بر سفره مى‌نشانند؛ لذا مسوولان کشور باید در این شرایط از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده و آن را در راه دیگری برای کمک به مردم هزینه کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اتفاقی که سال گذشته رخ داد و مراسم افطاری در‌ دستگاه‌های اجرایی ممنوع شد، اتفاق خوبی بود که متاسفانه امسال به آن پرداخته نشد، البته باتوجه به شرایط موجود قرار نیست حتما قانونی در این مورد تصویب شود و ما تنها در آن صورت ملزم به اجرای آن باشیم، بلکه طبق شرایط افطاری دادن در سازمان‌ها از بودجه بیت‌المال رفتاری غیرمنطقی و غیرشرعی است، چراکه بسیاری از مردم در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌برند و حوادث سیل را پشت سر گذاشته‌اند و باید همه دستگاه‌های اجرایی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۷۶۳۸۱۱۸:۳۲:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۸
..بعضا این سفره ها برای خودنمایی است
ناشناس۸۷۶۴۷۹۱۹:۵۶:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۸
90 درصدشان
ناشناس۸۷۶۶۵۰۲۲:۱۵:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۸
.. افطارها و سفره های رنگین با سیره ی ائمه معصومین علیهم السلام در تناقض و در تضاد و دشمنی با خداست هرگز با کسب حلال و حقوق پاک نمیتوان سفره های اینچنینی انداخت حتماً .. آلوده به خون دل ملت باید باشد
ناشناس۸۷۶۴۰۵۱۸:۵۶:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۸
با یک کم بررسی به این نتیجه میرسی که بعضا این سفره ها در واقع شام است و عاری از بندگان روزه دار خداوند ..
ناشناس۸۷۶۴۱۸۱۹:۰۸:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۸
واقعا خرجش رو بدین به سیل زده ها
الف۸۷۶۴۸۱۲۰:۰۱:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۸
چشم
مختار۸۷۶۴۹۱۲۰:۱۱:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۸
بلایی سر مردم آوردید که به نان شب محتاجند و یکسال است که برای مردم عادی ماه رمضان شروع شده است. خدا لعنت کند کسانی را که مردم را به این حال و روز انداخته اند.
تحريم زده۸۷۶۹۹۴۰۸:۳۱:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۹
سالهاست كه شاهد نوشتن اينگونه مطالب هستيم كه فلان نكنيد و بهمان نكنيد اما باز ماه رمضان كه ميشه از صدر تا كف سفره هاي رنگين انداخته ميشه
ناشناس۸۷۷۰۶۷۰۹:۰۹:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۹
مسئولان سعی میکنن سفره پهن نکنن،ولی قول نمیدن. حاجی مسئولان از قانون ترسی ندارن،شما موعظه میکنید.
ناشناس۸۷۷۶۷۴۱۲:۴۸:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۹
شما كه عضو محترم كميسيون فرهنگي هستيد پيشنهاد ميداديد و تصويب مي كردين
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین