سرنوشت روابط انرژی ایران و هند چه می‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3980208117

پس از اعلام تصمیم هفته گذشته دولت ترامپ برای پایان دادن به معافیت‌ها برای مشتریان نفتی ایران، هند در شرایط بی‌نهایت دشواری قرار گرفته و معلوم نیست چه راهی در پیش خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، آیا هند تحریم‌های آمریکا را به چالش خواهد کشید و به واردات نفت ایران ادامه می‌دهد یا رهبران هند از دست دادن عرضه نفت ایران را در قبال حفظ روابط خوب با آمریکا به جان می‌خرند؟

هند سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است و حدود ۸۰ درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است. با در نظر گرفتن این حقایق می‌توان پی برد که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران چه ضربه بزرگی برای این کشور در حال توسعه است. هند یکی از هشت کشوری بوده که در نوامبر گذشته برای ادامه واردات نفت ایران از آمریکا معافیت شش ماهه دریافت کرد. این معافیت در اول ماه مه به پایان می‌رسد و هند را در وضعیت دشواری قرار می‌دهد.

گمانه زنی‌های زیادی درباره رویکردی که هند در قبال تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران اتخاذ خواهد کرد وجود دارد و از یک سو گفته می‌شود هند با تحریم‌های یکجانبه واشنگتن مخالفت خواهد کرد و از سوی دیگر اعلام می‌شود دهلی نو محرومیت از نفت ایران را با استفاده از عرضه سایر کشورهای تولیدکننده نفت جبران خواهد کرد.

در این بین، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و گاز طبیعی هند در توئیتر اعلام کرده که هند شکاف ناشی از افت واردات نفت ایران را با استفاده از سایر کشورهای تولیدکننده نفت جبران خواهد کرد و پالایشگاه‌های هندی کاملاً آماده هستند تا با واردات از سایر کشورهای عضو اوپک و همچنین آمریکا و مکزیک، نیاز داخلی برای بنزین، دیزل و سایر فرآورده‌های نفتی را تأمین کنند.

مقامات آمریکایی دوشنبه هفته گذشته با اعلام تصمیم خود برای عدم تمدید معافیت‌های نفتی، از قول همکاری عربستان سعودی و هم پیمانانش در اوپک برای جبران افت صادرات نفت ایران خبر دادند. سعودی‌ها هم به نوبه خود اعلام کردند یک استراتژی را با هماهنگی سایر کشورهای تولیدکننده نفت تدوین خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند عرضه کافی برای مصرف کنندگان وجود خواهد شد و توازن بازار جهان برهم نمی‌خورد.

دوره معافیت شش ماهه که تحت آن هند ملزم شد واردات محدودتری از ایران داشته باشد فرصتی بود تا این کشور بتواند وابستگی خود به نفت ایران را به طور کامل قطع کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اما بسیاری از تحلیلگران انرژی هنوز متقاعد نشده‌اند که تصمیم غافلگیرکننده آمریکا که قیمت‌های نفت را بالا برد، بتواند نفت ایران را به صورت یکجانبه از بازار نفت بین‌المللی حذف کند. مقامات چینی علناً نارضایتی خود را از این تصمیم اعلام کرده‌اند و برخی از تحلیلگران تصور می‌کنند که چین در مخالفت با تصمیم آمریکا، ممکن است وارداتش از ایران را افزایش دهد. بیارن شیلدراپ، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت "اس ئی بی" در این باره چنین می‌گوید: ما تصور می‌کنیم که چین این بار عقب نخواهد نشست و این کار را نمی‌تواند انجام دهد و انتظار داریم شاهد افزایش واردات نفت چین از ایران شاید به میزان یک میلیون بشکه در روز باشیم.

درباره هند نیز تحلیلگران نظر مشابهی را دارند و بر این باورند که واردات نفت هند از ایران پایان نخواهد گرفت و شاید واردات نفت دهلی نو از تهران کاهش قابل توجهی پیدا کند اما به طور کامل قطع نخواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین