اعتراض مشتریان ایران‌خودرو و سایپا به قیمت‌های تحویل خودرو

گروه اقتصادی الف،   3980208031 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی مشتریان دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا که در زمان‌های مختلف اقدام به پیش‌خرید محصولات این دو شرکت کرده‌اند، به قیمت‌های اعلام‌شده برای تحویل این خودروها اعتراض دارند.

اعتراض مشتریان ایران‌خودرو و سایپا به قیمت‌های تحویل خودرو

ایسنا نوشت: در روزهای اخیر تعدادی از مشتریان معترض دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا طی تماس با ایسنا از مشکلات خود در رابطه با خودروهای پیش‌خرید شده در حدود یک سال اخیر که موعد تحویل آن‌ها بهمن و اسفند ۹۷ بوده است، سخن گفتند.

در این رابطه یکی از مشتریان معترض شرکت ایران‌خودرو می‌گوید: مردادماه ۹۷ خودروی دنا را با پیش پرداخت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با موعد تحویل بهمن ماه با قید جلب رضایت مشتری در صورت تأخیر در تحویل ثبت نام کردم. قیمت این خودرو در زمان ثبت نام در کارخانه ۴۷ میلیون تومان و در بازار ۶۰ میلیون تومان بود. جالب است که خودروسازان در تارنمای فروش محصولات خود، به طور مرتب به ثبت نام کنندگان پیشنهاد می‌کردند تا ماه‌های انتهایی سال را برای سهولت ثبت نام، انتخاب کنند، در حالی‌که امکان انتخاب موعد تحویل دی‌ماه نیز امکان پذیر بود. واضح است که پیش فرض خریداران و خودروسازان بر این بوده است که قیمت‌های موعد تحویل دی‌ماه به بعد از آن تغییری نخواهند داشت در غیر این صورت اقدام به خرید در موعد تحویل دی‌ماه می‌کردند.

وی خاطرنشان می‌کند: در چنین شرایطی در اواخر آذرماه تصویب شد که خودروهای تحویل شهریورماه تا دی ماه شامل افزایش قیمت ۳۰ درصدی شوند اما پس از آن این مصوبه باطل شد. نکته مهم این است که در بهمن ماه که موعد تحویل خودروها بوده است؛ چهار رقم برای یک نوع خودرو اعلام شده است. این رقم‌ها شامل ۵۴ میلیون تومان، ۵۷، ۶۰ و ۶۴ میلیون تومان بوده است. شرکت میانگین قیمت برای تحویل خودروی دنا را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده که درست هم نیست. اما برای جبران تخفیف در نظر گرفته و قیمت را به ۵۵ میلیون تومان رسانده است. این بدین معناست که حتی در اعلام قیمت‌ها هم تخلف کرده‌اند؛ شرکت خود قیمت مصوب اعلام می‌کند اما اعمال نمی‌کند.

این مشتری معترض ایران خودرو ادامه داد: در بهمن ماه که موعد تحویل خودرو بوده، در نهایت قیمت اعلام شده برای خودروی دنا ۷۵ میلیون اعلام شده است اما تحویل داده نشده است. بعد از آن قرار شد خودروهای ثبت نامی بهمن ۷۵ میلیون و اسفند ماه به قیمت ۸۵ میلیون تومان تحویل شوند.

وی می‌گوید چرا باید نرخ مصوب اعلام شده برای زمان تحویل به این میزان نوسان داشته باشد. قیمت مصوب دنا برای بهمن ماه ۵۷ میلیون تومان بوده و برای اسفند ماه به ۶۰ میلیون تومان رسیده که تحویل نشده است. اکنون در اردیبهشت ماه برای تحویل خودرو به مبلغ ۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری و درخواست تکمیل وجه می‌شود.

اما برخی مشتریان سایپا نیز اعتراضاتی در همین زمینه دارند. مشتریان معترض‌اند که با وجود افزایش قیمت‌ها و فروش فوری محصولات این شرکت‌، اینکه مدت حداقل شش ماهه پول‌های پیش پرداخت واریزی در دست شرکت باشد و از سود آن استفاده کند و نهایت هم خودرو را با قیمت بالاتر از مصوبات بهمن و اسفند تحویل دهند، درست نیست.

یکی از مشتریان ناراضی سایپا در این زمینه به ایسنا می‌گوید: پانزدهم شهریور ٩٧ یک دستگاه خودروی تیباصندوق‌دار با ودیعه ١۴ میلیون تومان به صورت پیش فروش نقدی با موعد تحویل بهمن ٩٧، ثبت نام کردم. طبق قرارداد و همچنین با استناد به قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال ٩۵، قیمت خودرو، با قیمت زمان تحویل محاسبه شده است البته در صورتی که قیمت مصوب به صورت شفاف و روشن در سایت خودروساز اطلاع رسانی شود.

وی ادامه می‌دهد: شرکت سایپا در بهمن ماه یک لیست قیمتی که حداقل شامل افزایش قیمت بیش از ۴۰-۵۰ درصدی بوده است، منتشر کرده و برای چند روز روی سایت قرار داد که پس از آن با دستور وزیر صنعت باطل شد. در نهایت قرار بر این شد که تعهدات شهریور تا دی ۹۷ به قیمت قبل که مصوب شورای رقابت در تیر ماه ٩٧ بوده، تحویل داده شوند. بنابراین هیچ قیمت مصوبی تاکنون برای تعهدات بهمن و اسفند اعلام رسمی نشده و اگر هم اعلام شود، عطف به ماسبق نشده و فقط برای تعهدات ماه جاری اعلام می‌شود.

او اظهار می‌کند: جالب است که حال سایپا اقدام به صدور دعوت‌نامه برای تعهدات بهمن ۹۷ به قیمت حاشیه بازار کرده در حالی‌که بارها وزیر صنعت و ریاست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند قیمت حاشیه بازار صرفاً برای فروش فوری بوده و شامل تعهدات پیش فروش نمی‌شود.

این مشتری معترض سایپا خاطرنشان می‌کند: در چنین اوضاع و احوالی نکته جالب‌تر این است که سایپا به مشتریان اعلام کرده در صورت تکمیل وجه، خودروهای پیش فروش شده را ۶۰ روز کاری بعد تحویل خواهند گرفت این در حالی است که زمان تحویل خودروی ما بهمن ۹۷ بوده که بیش از سه ماه از آن گذشته است و در صورت واریز وجه باید حداقل دو ماه دیگر نیز صبر کنیم تا خودرو تحویل داده شود. در این شرایط این پرسش مطرح است که اگر سایپا خودرو ندارد چرا هر روز فروش فوری با تحویل ۳۰ روزه دارد!؟

قابل ذکر است که ایران‌خودرو در این زمینه پاسخی نداد. یکی از مسؤولان روابط عمومی سایپا نیز در پاسخ به ایسنا گفت: گروه خودروسازی سایپا پیش از این به مشتریان خود که موعد تحویل خودروی آنان بهمن و اسفند ۹۷ بود، وعده تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی داده بود و به وعده خود عمل کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۷۵۳۷۲۰۹:۰۴:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۸
لعنت بر ایران خودرو و سایپا که در این بلبشوی اقتصاد کشور این دو شرکت خون مردم را بیشتر تو شیشه کردند.
ناشناس۸۷۵۳۷۶۰۹:۰۶:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۸
اینها خود مقصرند که پیش خرید کردند ، خود کرده را تدبیر نیست!
نیما۸۷۵۸۰۳۱۳:۰۰:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۸
آقا این چه حرفی شما می زنید؟ بنده دانشجو ام، یه 206 ثبت نام کردم برای بعد از فارغ التحصیلی و مصرف شخصی تحویل آذر 98. اون موقع قانون بود که قیمت زیر 45 میلیونو شورای رقابت تعیین میکنه یهو دولت زد زیر همه چیز. ما رو میخوان نقره داغ کنن به جرم حمایت از تولید؟ این چه جنگ اقتصادی که فقط مصرف کننده ها باید توش تلفات بدن. از کجا بیاریم 50 میلیون دیگه بدیم؟؟
آریابان۸۷۶۲۲۷۱۶:۱۷:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۸
در این دوره ای که همه جا صحبت از ضرورت ایجاد صنایع رقابتی و الزام برای رو آوردن به صادرات است و در ایران نیز صحبت از اقتصاد مقاومتی اوج گرفته ، واقعا چه اصراری وجود داره که این صنعت خودرو سازی (بخوانید : خودرو اندازی !!!!!) با این وضعیت بسیار ناخوشایند و زیانده و بدتر از همه با این حد از کشتار جاده ای !!!!! تداوم پیدا کنه ، اونهم به چه قیمتی و با چه سوبسید کلانی از سوی دولت ولی از جیب مردم !!!!!؛ مردمی که البته ناچارند و بدون هیچ گزینه ای دیگر در مواجهه با یک پدیده ;من-درآوردی; از سوی خودروسازان موسوم به تعیین قیمت نهائی بر اساس ;قیمت بازار; !!!!!!!!؛ البته ناگفته پیداست که مقصود از "بازار" یعنی همون بازاری که توسط خود خودرو سازان و دقیقا در آستانه گسیل خودرو های جدید برای فروش ، مهندسی می شود با بالاترین قیمت ها !!!!!!!
احمد۸۷۵۳۸۹۰۹:۱۴:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۸
مسئولین ورود کنند.پس این قیمت کارخانه برای چه موقعی است؟پیش فروش باید با قیمت کارخانه باشه نه بازار.
ناشناس۸۷۵۵۶۲۱۱:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۸
مسئولین خیلی وقته ورود کردن! شما متوجه نشدی برادر؟! مشکل از خودتونه.به خصوص وزرای صنعت دوره های مختلف خوب بلدن چطوری ورود کنن. اساسی ورود میکنن. خدای خیرشون بده از این ورودهای دقیق و کاری.
ناشناس۸۷۵۵۶۷۱۱:۰۷:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۸
کدوم مسئول؟ خودشون سهم دارن
سجاد۸۷۵۳۹۶۰۹:۲۰:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۸
خودروهایی که تا پارسال چکی و قسطی هم میدادن کسی نمیخرید خوب حق دارن گرونش کنن وقتی ما مردم مثل ندید بدیدها هجوم میاریم سمتشون انقدری که ماشین بالا رفته خود دلار بالا نرفته به خدا خیلی بیچاره ایم اسمشم گذاشتیم جلوگیری از افت ارزش پول
ناشناس۸۷۵۴۱۸۰۹:۳۴:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۸
یکی نیست تو این مملکت به درد مردم در این مورد رسیدگی کنه والله بالله این رسمش نیست که مردم از روی ناچاری مجبور به خرید این لگن ها هستند و این آقایون اینطوری مردم را اذیت کنند. توی مملکت اسلامی انتظار بیش از این بود
ناشناس۸۷۵۵۲۱۱۰:۳۷:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۸
تو دیار کفر وقتی چیزی گرون میشه مردم نمیخرند اینجا برعکسه. در ضمن کاری به مسلمونی هم نداره هر چند دیگه نشانی از مسلمونی تو جامعه دیده نمیشه و... خلاصه کلام برای پایین آمدن قیمت مردم باید غیرت داشته باشند و نخرند چه دست دوم و چه نو بنده الان ماشین ندارم اما پولشو دارم منتها به نوبه خودم اقدام به خرید نمیکنم همه باید عقلشونو به کار بندازند تا درست بشه.
یادش بخیر۸۷۵۴۱۹۰۹:۳۴:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۸
پارسال با طمع رفتن ثبت نام کردم و به نفع خودروساز ها کار کردن هر چی همه گفتن این ها به وعدشون عمل نمیکنن به موقع تحویل نمیدن باز طمع کار خودش رو کرد
ناشناس۸۷۵۹۲۹۱۴:۰۲:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۸
میرفتن دلار و سکه میخریدن خوب بود؟
سعید۸۷۵۴۹۵۱۰:۲۵:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۸
خودرو سازان یعنی دولت چون گران فروشی آنها با مجوز دولت است و خودشان مدام بازار بیرون را گران کرده وتا با 5 درصد زیر نرخ بازار مرتب جیب دولت را پر نمایند مردم کیلوئی چند؟
ناشناس۸۷۵۵۲۸۱۰:۴۳:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۸
مرگ بر ایران خودرو. مرگ بر سایپا
ناشناس۸۷۵۵۵۲۱۰:۵۴:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۸
دلال های عزیز نه مردم
ناشناس۸۷۵۷۲۱۱۲:۱۶:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۸
آقا یا خانم محترم، همه را با یک تیر نزنید، من از مهر 97 که موعد تحویل خودرو بود پیاده می گردم، فکر کنم برای هر خانواده یک خودرو نیاز هست، مخصوصا اونایی که مثل من بچه کوچک هم داشت باشند
ماشین صفر۸۷۶۲۵۳۱۶:۳۲:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۸
اجبارت نکرده بودن ماشین صفر بخری ماشین همون مدل ۹۷ میگرفتی کم کار لااقل درجا ماشینت دستت بود خودتم میدونی طمع هم‌تو خرید ماشین صفر نقش داشت
م۸۷۵۶۷۲۱۱:۵۷:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۸
خیانت پش خیانت قیمت قطعی اعلام نکنند همین است راه های کلاهبرداری و گران فروشی و عدم شفافیت باز میشود گران فروشی احتکار عدم شفافیت دزدی و کلاهبرداری دروغگویی گناه کبیره است که عدم صداقت در اعلام قیمت قطعی است در اروپا شفاف قیمت خودرو اعلام میشود و مردم در آرامش تصمیم میگیرند و نوسان در بازار با (( عدم صداقت و دروغگویی خودرو سازان برای سود نامشروع آست ))
جاسم۸۷۶۳۵۰۱۷:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۸
اونهایی هم صف میکشند برای این خریدها درخیانت بی نقش نیستند چون کمک به یک ظالم کردند تا خودرو بخرند و در بازار به قیمت روز بفروشند داداش
ناشناس۸۷۵۶۸۵۱۲:۰۴:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۸
از ماست که بر ماست!!!
سید۸۷۵۷۴۷۱۲:۲۸:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۸
من نخرم تو نخری ما نخریم ولی اگر بشود میایند مجانی و از دم قسط میدهند . مثل تور های گردش گری که به خاطر کسادی هتل ها که الان شده مجانی
ناشناس۸۷۵۷۷۷۱۲:۴۷:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۸
کلاه برداری علنی دزدی آشکار وامکان رسیدگی هم محال
ناشناس۸۷۵۸۳۳۱۳:۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۸
چرا با مافيای خودروسازان برخوردی نميشود؟
ناشناس۸۷۶۱۴۷۱۵:۳۸:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۸
حق با سایپا و ایرانخودرو هست..پراید زیر ۱۰۰ ضرره...چرا به جای دلال خود سایپا نخوره؟؟
ناشناس۸۷۶۳۱۷۱۷:۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۸
بدبخت مردم ندار
ناشناس۸۷۶۳۲۷۱۷:۲۹:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۸
این دوستانی که ثبت نام کردند همین الان خودروهاشون تو بازار آزاد خیلی گرانتر هست .دنای 75میلیونی تو بازار آزاد حدود 115تومن هست .خوب برادر من یکسال هم از ثبت نامت نگذشته کلی هم سود کردی به چی اعتراض دارین.
جاسم۸۷۶۳۴۶۱۷:۴۸:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۸
دراینکه خودروسازان باهماهنگی دولت و برخی مجلسیان و وزیر وازطرفی دلالان متصل به خودروسازان هرکاری خواستند انجام دادند شکی نیست ولی کی برای این خودروهای بنجل دست و پا میشکست و حالا اعتراض هم دارند
ناشناس۸۷۶۳۶۳۱۸:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۸
پراید با آپشن پرادو به قیمت صد میلیون ارزش داره . نخری ضرر کردی.
سلام۸۷۶۳۷۲۱۸:۲۳:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۸
مشکلی نیست .. همچنان از تولید افتضاح خودرو ..حمایت کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین