چرا ظریف «فاکس نیوز» را برای مصاحبه انتخاب کرد؟

گروه سیاسی الف،   3980207170

نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن می گوید: مصاحبه ظریف با فاکس نیوز اقدام بسیار خوبی است. فاکس نیوز رسانه ترامپ است. این اقدام نشان دهنده این است که ظریف می خواهد با ترامپ مستقیما صحبت کند. بنده این اقدام را خوب می بینم. اما درباره این که ترامپ چگونه برخورد خواهد کرد، احساس می کنم ترامپ در حال اماده کردن توییت خود است.

تاجیک، درباره سفر وزیر امور خارجه به نیویورک گفت: به عقیده من، این سفر با یک رویکرد خوب و یک مقدمه داخلی آغاز شده. احساسم این است که یک اجماعی در کشور وجود دارد که ترامپ را خلع سلاح کنیم. وجود اردوگاهی متشکل از ترامپ، نتانیاهو و عربستان به صلاح نیست و فکر می کنم ما به یک نوعی سیاست تفرقه‌ای بین این‌ها یا جدا سازی این‌ها را از هم بکنیم.

او ادامه داد: حتی به عقیده من در تیم ترامپ هم افراد متعددی وجود دارند و ما نباید همه را با یک چوب برانیم. جان بولتون یک دیدگاه دارد؛ پمپئو یک دیدگاه و وزارت خارجه یک دیگاه دیگر. ما نباید با امریکا به صورت یک کل برخورد بکنیم. بلکه باید سعی کنیم در درون آمریکا هم بخش‌های مختلف را مورد خطاب قرار بدهیم از جمله مردم امریکا.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: این که آقای ظریف در بدو ورودش در آن جلسه پیشنهاد تبادل زندانیان را تکرار کرد نشان می دهد که ما هم رویکرد انسانی را مورد توجه قرار داده ایم و هم اینکه می خواهیم مسائلمان با امریکا به خصومت و رودررویی سوق پیدا نکند.

تاجیک تاکید کرد: فکر می کنم این سفر آقای ظریف با یک هماهنگی داخلی به دنبال مدیریت خصومت بین ایران و امریکاست و اقدام خوبی است.

او با اشاره به مشکلات داخلی از جمله مسائل اقتصادی و ناهنجاری‌ها، تصریح کرد: بهتر است که در سیاست خارجی خود در حد ممکن تنش ها را کاهش دهیم.

تاجیک درباره مصاحبه بی سابقه ظریف با فاکس نیوز که یکی از مهمترین و جدی ترین رسانه های طرفدار ترامپ است، اظهار داشت: مصاحبه با فاکس نیوز اقدام بسیار خوبی است. فاکس نیووز رسانه ترامپ است. این اقدام نشان دهنده این است که ظریف می خواهد با ترامپ مستقیما صحبت کند. بنده این اقدام را خوب می بینم. اما درباره این که ترامپ چگونه برخورد خواهد کرد، احساس می کنم ترامپ در حال اماده کردن توییت خود است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: متاسفانه آمریکایی‌ها همیشه با دست پس می زنند با پا پیش می کشند. از یک طرف همان طور که برایان هوک می گوید دنبال مذاکره هستند، اما از آن طرف مثلا وقتی بحث زندانیان را مطرح کردیم، آن استقبالی که از منظر مسائل انسانی موردنظر بود، نشد. اما من امیدوارم حداقل این اقدام ظریف در مصاحبه با فاکس نیوز مقداری آمریکایی ها را متقادع کند که که این پیام‌ها را که چه درمورد زندانیان و چه در مورد موضوعات دیگر بتوانیم پی بگیریم.

تاجیک همچنین گفت: همان طور که فاکس نیوز نزد ترامپ عزیز است سی ان ان مورد خشم اوست؛ اگر ظریف با سی ان ان مصاحبه می کرد می گفتیم می خواهد ترامپ را بیازارد. اما وقتی با فاکس نیوز مصاحبه می کند مفهومش این است که می خواهد حرفش را مستقیم به ترامپ بگوید و بابی را برای اقدامات بعدی بگشاید.

او با اشاره به مشکلات میان ایران و آمریکا ورویکرد ترامپ گفت: ما نباید از این سفر انتظار داشته باشیم که همه مسائل حل شود یا خیلی سریع مشکلات رو به حل شدن برود. همین که دو کشور زمینه‌ای را فراهم کنند که حرف یکدیگر بشنوند و از تخریب روابطشان جلوگیری کنند خودش پنجره خوبی است.

تاجیک ادامه داد: کره شمالی و آمریکا هم به سمت تهدیدات هسته‌ای رفتند، ولی از یک واقعه‌ که المپیک سئوال بود استفاده شد و روابطی میان آنها آغاز شد و مذاکراتی نیز انجام شد. اگرچه که آن هم به دلیل زیاده خواهی ترامپ و رویکرد و نحوه برخوردش با کشور‌ها به جایی نرسید، اما همین قدر که از یک تهدید هسته‌ای در دنیا جلو گیری شد اقدام مثبتی بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین