ایران چرا در برجام مانده است؟

محمد صفری،   3980207057 ۸۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
ایران چرا در برجام مانده است؟

برخی اعتقاد دارند پس از اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اکنون زمان خروج از توافق هسته ای است، برخی دیگر چنین اعتقادی ندارند.

پس از خروج ایالات متحده از برجام در اردیبهشت سال گذشته، برخی تاکید داشته و دارند که توافقی که یکجانبه اجرا می‌شود و سودی برای جمهوری اسلامی ایران ندارد، دلیلی بر باقی ماندن بر عهد و پیمان نیست و باید برای این که به طرف مقابل پاسخ قاطعی بدهیم از این قرارداد یکطرفه، بیرون بیاییم.

دیدگاه چنین گروهی درست و بجاست، هر قراردادی دو طرف دارد و اگر یکی از طرفین با بدعهدی از اجرای تعهدات خود سر باز بزند، طرف مقابل این حق را دارد که او نیز قرارداد را اجرا نکند.

باید اندکی به قبل بازگردیم، آن زمان که منتقدین و مخالفین مذاکره با آمریکا با منطق و استدلال درست خود اصرار می‌کردند که دولت تن به مذاکره با آمریکا و امضای قرارداد با ۱+۵ ندهد.

دلیل این مخالفت روشن بود، چرا که می‌دانستند آینده چنین توافقی چه خواهد شد، نگارنده نیز در این گروه قرار دارد و اعتقاد دارد که مذاکره بر سر موضوع هسته ای ایران و تن دادن به قراردادی که نتیجه آن از پیش روشن و مشخص بود، یک اشتباه در تصمیم گیری و محاسباتی بود که دولت محترم اصرار به آن داشت.

باید پذیرفت که طرف‌های غربی توافق هسته‌ای متن یک قراردادی را به ایران ارائه دادند که نتیجه آن قرار بر این بود که چنین شود، به این مفهوم که توافق هسته‌ای به گونه‌ای تنظیم شد که آمریکا و اروپا به آسانی بتوانند از آن خارج شوند و تعهدات خود را اجرا نکنند، برجام خود وسیله‌‌ای شد تا آمریکا تهدیدات و فشارهای خود را افزایش دهد اما نه در چارچوب سازمان ملل و شورای امنیت، بلکه براساس سیاست یکجانبه گرایانه خود با همراهی اتحادیه اروپا تا بتواند جمهوری اسلامی ایران را وادار به پذیرفتن خواسته‌های دیگر خود کند.

ایراد بزرگ توافق هسته ای برای ایران در این بود که هیچ تضمینی در آن برای ایران در نظر گرفته نشده بود، به واقع طرف‌های غربی که هشدار مخالفان نسبت به بدعهدی آنها دیده می‌شد و می‌شود، در همین زمینه بود، غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و اکنون اروپا، همواره از جمله هشدارهایی بود که منتقدین و مخالفین برجام آن را یادآور می‌شدند.

دلیل این منطق هم روشن است، آیا با خروج آمریکا از توافق هسته ای و پس از آن بدعهدی اروپا، ابزاری برای این که ایران بتواند به خاطر رفتار آنها، غرامت یا جریمه ای دریافت کند وجود دارد؟

اما آنهایی که اعتقاد به ماندن در برجام دارند دو بخش هستند، بخش نخست این اعتقاد، آن‌هایی هستند که از آمریکا و غرب واهمه دارند و ترس از آمریکا دلیل چنین اعتقادی است، این جریان از همان زمان مذاکرات هسته‌ای چنین دیدگاهی داشتند و می‌گفتند که باید تن به خواسته‌های آمریکا داد تا دشمنی‌ها و فشارهای ایالات متحده کاهش یابد. البته چنین دیدگاهی که اصرار بر مذاکره و توافق با آمریکا داشتند، اکنون دیگر بی ارزش و بی پایه است.

گروه دیگری که خواهان متعهد ماندن ایران در برجام هستند، جنس موافقت آنها با مرعوبین آمریکا تفاوت دارد. این جریان و گروه بر این اعتقاد هستند که با وجود منتقد و مخالف بودن مذاکره با آمریکا و توافق هسته‌ای، اعتقادی به خروج ایران از برجام در شرایط کنونی ندارند، این طیف می‌دانند که توافق هسته ای یک قرارداد یکطرفه است و زیان آن بیشتر از سودی است که تاکنون ایران از آن بهره ای هم نبرده است.

دلیل مخالفت این گروه با خروج ایران از برجام در این است که اعتقاد دارند با این اقدام، شرایط برای ایران دشوارتر خواهد شد، چرا که در توافق هسته‌ای این موضوع در آن قید شده که اگر ایران از برجام خارج شود و آن را نقض کند، شرایط به زمان پیش از توافق هسته ای باز می‌گردد. مهمترین وضعیتی که پس از خروج ایران از برجام حاصل خواهد شد، بازگشت تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت است.

منطق سیاسی و محاسباتی که می‌توان برای این اقدام داشت، اجازه نمی‌دهد که ایران حداقل در شرایط کنونی که بسیاری از کشورها و افکار عمومی با جمهوری اسلامی ایران همراه شده‌اند، دست به چنین کاری بزند و بهانه را به دست آمریکا و اروپا بدهد تا میدان داری کنند.

آمریکا و اروپا در انتظار واکنش ایران به فشارها و تهدیداتی هستند که باعث شود تا جمهوری اسلامی تصمیم به خروج از برجام بگیرد. گرچه این حق ایران است تا چنین تصمیمی بگیرد، اما تبعات آن بیشتر از باقی ماندن در توافق هسته‌ای است. 

آمریکا قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند، چندین کشور مهم دنیا همچون چین، روسیه، ترکیه، عراق و ... با این تصمیم مخالفت کرده‌اند و بر ادامه خرید نفت از ایران تاکید دارند، در چنین شرایطی خروج از برجام ناخودآگاه این کشورها را نیز مجبور خواهد کرد، تا از قوانین بین المللی تبعیت کنند.

جالبی ماجرا در این است که برخی از همان افرادی که اصرار بر مذاکره و توافق هسته ای با آمریکا داشتند، اکنون می‌گویند چرا ایران با وجود خروج آمریکا و بدعهدی اروپا در برجام باقی مانده است؟!

هم اصرار بر توافق آنها مشکوک بود و هم اصرار بر خروج ایران از برجام آنها شک برانگیز است.

به نظر می‌رسد که نظام اسلامی نیز فعلا اعتقادی به خروج از برجام ندارد، اما این تصمیم نمی‌تواند دائمی باشد و بستگی به شرایطی خواهد داشت که در آینده روشن خواهد شد.

 

 

منبع: سیاست روز

دیدگاه کاربران

سلام۸۷۳۷۴۷۱۱:۲۳:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۷
برای مردم تقریبا هیچ ولی ابزاری برای بازی انتخابات1400 و نیز منافع ژن خوبان
ناشناس۸۷۳۸۰۳۱۱:۴۳:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۷
چون از ابتدا طوری توافق نکردند که در صورت خروج آمریکا ایران بتونه مقابله به مثل بکنه.
ناشناس۸۷۳۸۶۶۱۲:۰۶:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۷
مثلا چجوری باید توافق میکردن در مقابل 6 قدرت جهانی و 5 عضو دارای حق وتو؟
آریابان۸۷۳۹۲۳۱۲:۳۰:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۷
بیچاره "برجام" این نهال نوپا که سالگرد تولدش مصادف شد با روی کار بودن چنین موجودی هنجار-شکن، بوقلمون-صفت، خود-شیفته، .... و بویژه اوباما-ستیز !!!!!!؛ (ترامپ در آخرین دسته گلش، از پیمان تجارت اسلحه سازمان ملل که اوباما امضا کرده بود خارج شد)
ناشناس۸۷۳۹۲۵۱۲:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۷
توافق نکردن بهتر از توافق بد هستش حالا نتیجه اش رو تحویل بگیرید.
ناشناس۸۷۴۶۶۷۱۷:۴۳:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۷
اصلا ما چرا باید می رفتیم طرف غنی سازی که مجبور بشویم با پنج قدرت مذاکره کنیم و این همه هزینه را به ملت و کشور وارد کنیم در حالیکه می توانستیم از بازار نیاز خودمان را بخریم.
ناشناس۸۷۳۹۳۴۱۲:۳۳:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۷
گذاشتن یک بند در قرار داد که بعد از خروج آمریکا، ایران هم میتونه از برجام خارج بشه و شورای امنیت حق تحریم نداره. اون وقت دست ترامپ هم بسته میشد.
ناشناس۸۷۴۳۴۹۱۵:۲۹:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۷
یه بند دیگه هم من پیشنهاد یه بند دارم: بعد از خروج آمریکا همه طرفها باید مقابل دوربین زنده یکی یه کشیده به صورت رییس جمهور آمریکا بزنند
ناشناس۸۷۳۹۳۶۱۲:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۷
برای من سواله که چرا اون موقعی که 8 بار از روحانی تقاضای مذاکره کردند و هنوز از برجام خارج نشده و فشارها رو به این حد نرسونده بودند روحانی مذاکره نکرد؟!
ناشناس۸۷۴۸۴۴۱۹:۵۸:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۷
بعد از موضوع هسته ای دیگه چیزی برای مذاکره نداریم بحث موشکی بحث امنیت ملی ماست و قابل مذاکره نیست .
ناشناس۸۷۴۱۰۹۱۳:۴۶:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۷
مثل کره شمالی گام به گام توافق اجرا میکردن خداوکیلی ملک خودشون بود اینجوری معامله میکردن؟ کل توافق انجام دادن بعد گفتن امضای کری تضمینه
salam۸۷۴۲۵۸۱۴:۵۸:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۷
هیچی وقتی دیدن که نمیشه اصلا توافق و امضا نمیکردن. بهتر بود که
ناشناس۸۷۳۹۸۳۱۲:۵۰:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۷
ترامپ به روحانی امتیاز نمیدهد چون مطمئن است او میرود و خودش مجددا در ۲۰۲۰ انتخاب میشود
ناشناس۸۷۴۵۹۹۱۷:۰۸:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۷
چون اگر بیرون بیاید اوضاعش بدتر خواهد شد
ناشناس۸۷۳۹۱۲۱۲:۲۴:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۷
امضای کری تضمین بود، قابل توجه امیرکبیر زمان و حامیان پرو پا قرصشون،حالا ملت عزیز برن یقه جان کری رو بگیرن شاید بتونن به یه سیب و گلابی برسن
ناشناس۸۷۴۱۹۵۱۴:۲۹:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۷
تا کی می خوای بیسواد و دلواپس بمونی بیسواد نباش برجام خوف بود کم کمش یه مدت خواب گلابی ... فقط باید روز امضا می شد نه شب شب تاریک بود ندیدیم چی امضا کردیم
ناشناس۸۷۴۰۳۱۱۳:۱۵:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۷
]چه کسانی باعث نابودی برجام شدند؟
ناشناس۸۷۴۵۵۶۱۶:۴۳:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۷
بهانه های مفت شروع شد!
غلامی۸۷۴۷۶۹۱۸:۴۵:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۷
همان جاسوسهایی که مانع از گرفتن تضمین در متن برجام شدند. حالا کی پاسخگوست؟
ناشناس۸۷۴۸۴۶۲۰:۰۱:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۷
آن کسانی که تضامین لازم رو از طرف مقابل نگرفتن و به امضاء جان کری اعتماد کردند باعث نابودی برجام شدند.
ناشناس۸۷۴۱۱۰۱۳:۴۷:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۷
فرض کنیم ایران برجام رو قبول نمیکد سالها بود که نفت ایران صفر شده بود و وضع اقتصادی چند برابر الان خراب بود حتی اگه بمب اتم هم میساختیم تحریمها برداشته نمیشد وتا خلع سلاح کامل مثل کره شمالی ادامه پیدا میکرد .پس دعوا سره چیه؟الان هم اگه خارج شیم همینه فقط فشار و ضربه ی نظامی اضافه میشه.
موافق دیروز مخالف امروز۸۷۴۷۲۹۱۸:۱۵:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۷
شما برو سخنان اوباما بعد از توافق هسته‌ای در مورد اینکه اگر توافق نمیشد چه اتفاقاتی درباره تحریم‌ها، ایران و دنیا می افتاد رو گوش بده همه چیز دستت میاد
ناشناس۸۷۴۷۳۷۱۸:۲۰:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۷
ان وقت چرا دو سال بعد از تحریم نفتی اقتصاد ایران با ثبات شد و تورم رفت زیر ۱۰ درصد ، بدون امریکا و برجام؟ تاریخ بخوان
ناشناس۸۷۴۷۴۲۱۸:۲۲:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۷
دقیقا مسئله همین هست. برای یک دسته دیگه اصلا ترس از غرب مطرح نبود. مسئله هسته ای فقط هزینه به این ملت تحمیل می کرد. باید یک راه منطقی برای کم کردن این هزینه پیدا میشد.
ناشناس۸۷۴۸۴۷۲۰:۰۲:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۷
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ایران فرو ریخته بود.
ناشناس۸۷۳۷۵۰۱۱:۲۴:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۷
چون حسن به اشتون و موگرینی تعهد داده خارج نشه
ناشناس۸۷۳۹۱۸۱۲:۲۷:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۷
دقیقااااا،چون اونها قول دادن که حتی اگه ملت له بشه این توافق حفظ بشه،ترامپ هم خیالش راحته و هر روز یک تحریم جدید،
جلال۸۷۳۷۵۲۱۱:۲۵:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۷
برای سلامتی و توفیق فرزندان خارج نشین مسئولان دخیل در امضای آن
ناشناس۸۷۳۷۵۵۱۱:۲۷:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۷
نتیجه ندادن برجام و استمرار یافتن تحریم‌های جدید و پی‌درپی آمریکا علیه ایران به دلیل بی‌اعتمادی دولت به ایستادگی و مقاومت و برعکس اعتماد به غرب است.
ناشناس۸۷۴۱۱۶۱۳:۴۹:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۷
هر چی مقاوم باشی از کره شمالی یکدست تر و مقاومتر نیستی .چی گیرش اومده؟
ناشناس۸۷۴۳۱۳۱۵:۱۸:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۷
در این که کره ای ها یکدست تر هستند شکی نیست ولی جایگاه و نفوذ ایران رو در منطقه هم درنظر بگیرید اساسا مقایسه کره شمالی و ایران از پایه غلطه
ناشناس۸۷۳۷۵۶۱۱:۲۷:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۷
تا زمانی که ایران در برجام بماند آمریکایی‌ها فشار خود را بر علیه ما بیشتر می‌کنند باقی ماندن ما در برجام برای آمریکا یک امتیاز است.
ناشناس۸۷۳۷۶۸۱۱:۳۱:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۷
چون با امریکا نمیتوان شوخی کرد
ناشناس۸۷۳۸۱۳۱۱:۴۶:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۷
بله شاید چون فرزندان تیم هسته ای و شرکا آنجایند
ناشناس۸۷۳۷۷۰۱۱:۳۳:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۷
مگه راه دیگه ای هم داره؟ لابد بستن تنگه هرمز؟ :) ما همچنان منتظر بستن تنگه هرمز هستیم. ببینیم میتونید
مضطر۸۷۳۸۸۶۱۲:۱۵:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۷
بستن رو که میتونیم ببندیم ولی اینکه چقدر بتونیم بسته نگه داریم مسئله ست چون تمام دنیا متحد میشن که بازش کنن و میترسم طوری بازش کنن که کلاً دست ایرانی از اونجا کوتاه بشه...
ناشناس۸۷۴۰۴۸۱۳:۲۱:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۷
هدف هم همینه که عوامل داخلیشون راسا اقدام به بستن کنن تا اونها به خواسته هاشون برسن.
ناشناس۸۷۳۸۸۹۱۲:۱۶:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۷
کدخدادوستان مانع بستن تنگه هرمز هستند...
ناشناس۸۷۳۷۹۰۱۱:۳۸:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۷
ماندن در برجام به هزینه ملت ایران ، در ازای حمایت سیاسی رسانه ای اروپا و شبکه های فارسی زبان مستقر در اروپا از جناح غربگرا در ایران ... این است راز ماندن اقایون در برجامی که همه از ان خارج شده اند...
ناشناس۸۷۳۸۱۰۱۱:۴۵:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۷
چون برجام واقعا موثر بوده ولی دل واپس ها الان دیگه کاری نمیتونن بکنن و بگن بیا بیرون چون به محض بیرون امدن همه قطعنامه های سازمان ملل که رفع شده بود برمیگرده
ناشناس۸۷۴۵۶۳۱۶:۴۷:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۷
آره اثرشو داریم میبینیم دلار ۱۵ تومنی پیاز ۱۳ تومنی برجام‌ عزیزم دستت درد نکنه
ناشناس۸۷۴۸۵۴۲۰:۰۴:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۷
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض است .
ناشناس۸۷۳۸۱۸۱۱:۴۸:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۷
برجام بهترین توافقی بود که با توجه به وضعیت کشور و قرارگرفتن در مقابل 6 کشور قدرتمند جهان ، میشد بدان دست یافت. در واقع شاید توافقی مانند برجام هیچگاه قابل حصول نباشد. در زمان خودش هم بخوبی عمل کرد. تقصیر آنهاییست که مذاکره را محدود کردند فقط به موضوع هسته ای
ناشناس۸۷۵۱۱۱۰۰:۰۱:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۸
بتن ریختن تاسیسات هسته ای قبل از لغو تحریم ها باعث شکست برجام شد.
ناشناس۸۷۳۸۵۹۱۲:۰۳:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۷
منطقی است که ایران فعالا از این توافق بد بیرون نره چون آمریکایی ها همینو میخان
حسن۸۷۳۸۶۰۱۲:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۷
چون نمیخواهد دوباره مشمول تحریم های شورای امنیت بشود
ناشناس۸۷۳۹۵۲۱۲:۴۰:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۷
شوخی می کنی تحریم ها در اصل زیر سایه امریکا می چرخد و نه جای دیگر
مریم۸۷۳۹۶۸۱۲:۴۵:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۷
از اول هم نبودیم معلوم‌شد دروغ گفتند ذیل فصل هفتم بودیم ما خارج کردیم!! مجازات دروغگو چیست؟
ناشناس۸۷۳۸۹۶۱۲:۱۸:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۷
وقتی اونا نخبه هاشونو به علوم انسانی و سیاست هدایت میکنند و ما پخمه هامون میروند علوم انسانی همین میشه که میبینی تازه نخبه هامونم که رفتند پزشکی و ریاضی اونا رو هم برای بیگاری مستخدم خودشون میکنند
ناشناس۸۷۳۹۸۸۱۲:۵۱:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۷
چون میدونه بیاد بیرون همه چیز تمومه
ناشناس۸۷۴۰۹۷۱۳:۴۱:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۷
چون خارج شدن یعنی اعتراف به این افتضاح بودنشه
علی۸۷۴۰۰۷۱۲:۵۸:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۷
دولت تدبیر و امید توافقی را تحمیل کردند که ایران نمیتواند از ان خارج شود اگر شود تبعات ان سنگی نخواهد بود
رها۸۷۴۲۰۲۱۴:۳۲:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۷
دولت قفل و بن بستی به نام برجام ثبت شد
ناشناس۸۷۴۰۲۰۱۳:۰۴:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۷
امکان بروز جنگ حتمی شده و نمیدونم چرا ارایش جنگی نگرفته ایم بهتره سریعتر وار اماده باش نظامی شویم که غافلگیر نشیم
رضا۸۷۴۲۶۵۱۴:۵۹:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۷
باشه به نیزه دارها و کمان دارها می گیم اماده باشند و دور تهران را هم مثل صدر اسلام خندق بکنند.برادر حالت خوبه اگر این روزها جنگی در بگیرد فقط وقتی متوجه می شوی که مرده باشی
ناشناس۸۷۵۱۱۶۰۰:۰۸:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۸
جنگ بشه کار به اریش گرفتن نمیرسه. مگه زمان مختاره ارایش بگیریم؟
سلام۸۷۴۰۲۴۱۳:۰۹:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۷
نمیشه که اینجوری. آشخورده دهن سوخته ما اجرا بکنیم اونا اجرا نکنن که هیچ، تحیرم بیشتری هم اعمال کنن؟!
اسد۸۷۴۰۳۸۱۳:۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۷
مگر برجامی هم هست که ایران میخواهد بماندیانماند
محمد۸۷۴۰۴۷۱۳:۲۱:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۷
سلام ایراد اساسی کار دولت و تیم مذاکره کننده این بود که در جریان مذاکرات به آۀمریکای ها زیاد بها دادن در واقع محور اصلی شده بود آمریکا در حالی که به غیر از او 5 تا کشور دیگه هم بودن. روسیه و چین کم کشورهایی هستن؟
ناشناس۸۷۴۰۸۲۱۳:۳۳:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۷
سلام نماند چه کند. به قول معروف آش کشک خالس بخوریم پاموه نخوریم پامونه
ناشناس۸۷۴۰۸۹۱۳:۳۷:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۷
خروج از برجام برای ما فاقد معناست چون ایران تعهد خاصی نکرده که از آن خارج شود. ما در برجام در قبال شفافیت و نظارت و عدم دور ریختن ثروت مردم به پای صنعت بی ارزش هسته ای امتیازاتی گرفتیم. اگر طرف مقابل هیچ امتیازی هم به ما ندهد همین که ثروت کشور را دور نریزیم برده ایم.
ناشناس۸۷۴۸۶۱۲۰:۱۰:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۷
صنعت هسته ای بی ارزش نیست بلکه بسیار ارزشمند است و با توجه به رو به اتمام بودن سوخت های فسیلی ما در آینده نزدیک نیازمند تولید برق اتمی و استفاده از این صنعت برای مصارف پزشکی و کشاورزی و شیرین کردن آب هستیم .
ناشناس۸۷۴۸۷۸۲۰:۲۳:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۷
در زمان قاجار هم یک عده میگفتن نفت یک ماده کثیف و چرب و بدبوست می خواهیم چه کنیم ؟! باید بدهیم به انگلیس ببرد.
ناشناس۸۷۴۱۱۲۱۳:۴۸:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۷
برای بیرون اومدن از برجام هیچ وقت دیر نیست ولی نتیجه این صبر و خارج نشدن پیروزی است. ترامپ آرزوشه ایران از برجام خارج شه تا مشکلاتش با اروپا حل شه و همه یکدست بشن علیه ایران.
ناشناس۸۷۴۸۷۲۲۰:۱۸:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۷
وقتی امریکا و اروپا به تعهدات برجامی شون عمل نمی کنند هیچ دلیلی برای ماندن ایران در برجام وجود ندارد دشمنان باید هزینه بدعهدی و پیمان شکنی خود را بپردازند.
ناشناس۸۷۴۱۲۵۱۳:۵۲:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۷
بهتره که نظام مذاکره کنه چون هر چی تحریمها ادامه پیدا کنه کشور ضعیفتر میشه ووقتی به اوج ضعف برسه اونا هر جور بخوان جریان رو پبش میبرند.
ناشناس۸۷۴۸۶۵۲۰:۱۲:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۷
انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود امریکا و اروپا در مذاکرات اهداف خودشان را دنبال می کنند و بدنبال تامین منافع ایران و لغو تحریم ها نیستن .
ناشناس۸۷۴۱۳۲۱۳:۵۷:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۷
ايران هيچگاه از اين توافق خارج نخواهد شد. در واقع نمي تواند خارج شود. تعهدات تقريبا يك طرفه اين توافق مانع خروج از برجام است.
آرمان۸۷۴۱۵۶۱۴:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۷
خوب نویسنده درست گفته آمذیکا دنبال بهانس چه بسا اگر ایران از برجام بیرون بره حمله نظامی هم بکنه و اروپا هم باهاش همراهی کنن
ناشناس۸۷۴۸۷۱۲۰:۱۶:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۷
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .
ناشناس۸۷۴۱۶۳۱۴:۱۱:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۷
نتیجه ندادن برجام بخاطر نداشتن منفعت اقتصادی برای امریکا بود . جایی که اجازه ورود به شرکتهای آمریکایی ندادیم و ترامپ هم یه تاجر است که منفعت را در هوا صید میکنه .
ناشناس۸۷۴۸۷۶۲۰:۲۰:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۷
شرکت اروپایی و فرانسوی مثل توتال و پژو و ایرباس چرا از ایران رفتن و به تعهدات شون عمل نکردند ؟!
ناشناس۸۷۴۱۸۹۱۴:۲۴:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۷
ایران بر سر برجام فریب خورد،فریب بزرگ آمریکا اکنون نباید فریب بخورد، بیرونرفتن ایران از برجام پیش از پایان زمان آن فریب دیگری است که آمریکا در پی آن است
رضا۸۷۴۲۳۰۱۴:۴۴:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۷
شما که مخالف مذاکره بودید! حالا هم با خروج از برجام به همان شرایط باز می گردیم. چرا توصیه به خروج از برجام و بازگشت به همان شرایط را نمی کنید؟ حداقل با خودتان رو راست باشید. الان هم فرض کنید برجام نبود! حداقل چندین قطعنامه و تحریم سازمان ملل را پیش رو نداریم و خیلی از کشورها حداقل در لحن با آمریکا مخالفت می کنند، بفرمائید چه کار کنیم؟
ناشناس۸۷۴۸۷۰۲۰:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۷
اکنون ایران برجام را مو به مو اجرا می کند اما تحریم ها از دوران غنی سازی 20 درصدی دولت قبل شدیدتر شده است و ماندن ایران در برجام هیچ سودی ندارد.
ناشناس۸۷۴۲۸۸۱۵:۰۴:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۷
برجام:.. ما چهار تا دوست بودیم یکنفرمون ماشین داشت توافق کردیم بریم شمال ولی فرداش نفری که ماشین داشت زد زیر قولش .. شمال رفتنمون هم کنسل شد..
عباس۸۷۴۳۰۹۱۵:۱۶:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۷
اون موفع که تحریمها کاغذ پاره بودند و همه دنیا حتی دوستان شفیقی مثل چین و روسیه تحریم را تایید کردند ذیل بند 7 نویسنده کجا بوده ؟؟!!!
ناشناس۸۷۴۳۸۹۱۵:۴۱:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۷
کاش برگردیم به همان دوران ...
ناشناس۸۷۴۸۸۱۲۰:۲۵:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۷
هیچکدام از قطعنامه های قبلی لغو نشده اند بلکه در قطعنامه جدید 2231 تجمیع شده اند و این قطعنامه جدید هم تحت فصل 7 منشور ملل است .
ناشناس۸۷۴۳۷۲۱۵:۳۷:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۷
چون چاره نداره میره زیر بند 7 ملل متحد و
ناشناس۸۷۴۴۴۵۱۵:۵۹:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۷
برجام رو ولش کن، عاقبت اون 150 میلیارد دلار آزاد شده چی شد؟ ما که اثری ازش ندیدیم
سلام۸۷۴۶۰۳۱۷:۱۰:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۷
از دولت تدبیر وامید برسید گرچه آ‌مریکایی‌ها هوچی گری کردن که این پول رو دادن شما باور میکنید که همچین پولی داده باشن به ایران؟!
وحید۸۷۴۴۸۶۱۶:۱۳:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۷
برجام! چه برجامی! از برجام، این خسارت محض، خارج نمی تونید بشید. مسببین این خیانت بزرگ رو که می تونید به پای میز محاکمه بکشونید و به سزای خیانتشون برسونید. نباید این خسارت رو مسببینش جبران کنند؟!!
ناشناس۸۷۴۴۹۹۱۶:۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۷
ایران چرا در برجام مانده یا ظریف چرا در آمریکا مانده؟‌ اونجا دقیقا چه خبره؟!
ناشناس۸۷۴۵۰۷۱۶:۲۱:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۷
چون نه راه پیش دارد نه راه پس.
ناشناس۸۷۴۵۵۴۱۶:۴۲:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۷
برجام که نتیجه یک عمر تلاش گروهی است برایشان خیلی عزیز است. براحتی نمی توان آنرا زیر خاک کرد امید دارند زنده شود.
علی 671۸۷۴۶۹۵۱۸:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۷
اگر بدترین بلا ها را سرمان بیاورند ایران از برجام خارج نمی شود چون روحانی به خانم موگرینی قول داده .روحانی به قولی که به خارجی ها داده پایبند است ولی متا سفانه به قول های خودش که به ایرانیان داده پایبند نیست و یادش میرود .باور کنید اگر ایران را هم خدا نکرده بمب باران کنند .روحانی برجام عشقش است و هر گز از آن خارج نمی شود .
ناشناس۸۷۴۷۲۱۱۸:۱۲:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۷
وقتي اروپايي ها حتي قطعات خودرو را نميدهند ماندن در برجامي كه همه طرفها ان را نقض كردند به صلاح كشور نيست
ناشناس۸۷۴۸۳۵۱۹:۵۱:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۷
هیچ موقع اثری از آن نخواهید دید اگر قرار بود ببینیم وضعمان این نبود تازه آمریکا اعلام کرده که اثری از آن نیست اگر نکرده بود چی؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین