پیشنهاد جک استراو به مقامات ایران برای مقابله با ترامپ

گروه جهان الف،   3980206038 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه اسبق انگلیس رویکرد ضد ایرانی آمریکا را تلاشی برای فقیرتر کردن مردم ایران توصیف کرد و افزود: ' آمریکای دونالد ترامپ، جان بولتون و مایک پمپئو سعی می‌کند تا حد ممکن به اقتصاد ایران ضربه بزند. '

پیشنهاد جک استراو به مقامات ایران برای مقابله با ترامپ

جک استراو روز چهارشنبه در گفت ‌و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لندن، تصمیم واشنگتن برای تمدید نکردن معافیت برای خریداران نفت ایران را در هماهنگی با رفتارهای قبلی این کشور علیه ایران توصیف کرد و افزود: این نوع کارها به‌ندرت طبقه نخبه (حاکم) جامعه را رنج داده و در عوض همواره به مردم عادی صدمه می‌زند.

وی تصریح کرد: این کاری است که من با آن به‌شدت مخالفم؛ همان‌طور که با خروج آمریکا از برجام مخالف بوده و هستم.

خبرنگار بابیان این‌ که چین به عنوان یک امضاکننده دیگر برجام، با حرکت اخیر آمریکا مخالفت و آن را محکوم کرده و در پی ادامه خرید نفت از ایران است خواهان ارزیابی وی از موضع منفعلانه اروپا در این خصوص شد.

استراو با اشاره به اینکه دولت‌ های اروپایی مشتری بزرگی برای نفت ایران نبوده و خرید چندانی از ایران ندارند بر این مهم پا فشرد که انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان متعهد به برجام بوده و تلاش خواهند کرد سازوکار مالی ویژه اروپا و ایران (اینستکس) را عملیاتی کنند.

وزیر خارجه اسبق انگلیس با اشاره به اینکه از 'کلافه بودن محافل داخل ایران به دلیل طولانی شدن روند راه‌اندازی این سازوکار آگاه است'، با این ‌حال خواستار درک این نکته شد که عملیاتی شدن چنین سازوکاری بسیار پیچیده خواهد بود.

استراو یادآور شد که به‌زودی در کنفرانسی در زمینه تجارت بین‌الملل شرکت می‌کند که آنجا راه‌های عملی چنین سازوکاری بررسی خواهد شد. اشاره وی به کنفرانسی است که به همت اتاق بازرگانی ایران و انگلیس و وزارت تجارت بین‌الملل این کشور در لندن و به‌منظور پاسخ دادن به نگرانی‌های شرکت‌های انگلیسی در انجام مبادلات مالی با ایران، برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در 31 ژانویه 2019 (11 بهمن 1397) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.

وزیر خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به این سؤال که 'با توجه به رویکرد خصمانه آمریکا، چشم‌انداز اجرایی شدن این سازوکار را چگونه ارزیابی می‌کنید' گفت: این‌یک بازی قدرت است. آمریکای دونالد ترامپ، جان بولتون و مایک پمپئو سعی می‌کند تا حد ممکن به اقتصاد ایران ضربه بزند. اما کشورهای اروپایی به رهبری انگلیس، فرانسه و آلمان به ‌شدت مخالف آن بوده و تا جایی که ممکن بوده تلاش کرده‌اند برخلاف آمریکا رفتار کنند. اما مساله اساسی همچنان این است که بیشتر تجارت نفتی در دنیا با واحد پول آمریکا(دلار) انجام می‌شود و این به آمریکا قدرت زیادی می‌دهد.

وی درباره راه حل پیشنهادی خود در این باره گفت : ' اگر ایران از برجام خارج شود، این کار منتهی به انزوای شدید دیپلماتیک خواهد شد که به نفع ایران نیست، چراکه ایران به‌طورکلی حمایت دیپلماتیک قابل‌توجهی از سوی انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا دریافت می‌کند.'

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به این سؤال که 'آیا شما فکر می‌کنید اکنون منافع سیاسی برجام به منافع اقتصادی آن می‌چربد؟' گفت: ' به نظر من علاوه بر منافع سیاسی، هنوز منافع اقتصادی هم برای ایران وجود دارد. چراکه اگر ایران از برجام خارج شود، هم صدمه اقتصادی خواهد خورد و هم صدمه سیاسی، ولی صدمات سیاسی بسیار جدی خواهد بود.'
استراو در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه 'آیا با این ارزیابی که از دید ایران توازن بین تعهدات طرف ایرانی با تعهدات طرف اروپایی به‌هم‌خورده و ایران درواقع بسیار کمتر ازآنچه تعهد کرده، به دست آورده ، موافق است یا نه' گفت: توجه کنید که تعهد اروپا به برجام به خاطر تصمیم یکجانبه ترامپ بسیار دشوار شده است. ولی این به‌هیچ‌وجه انتخاب اروپا نبود.

وی سپس بابیان اینکه ایران باید در وضعیت فعلی حساب کند بهترین منفعت را چه‌کاری برایش تضمین می‌کند تصریح کرد: ' به نظر من نفع ایران در پایبندی به برجام است.'

این سیاستمدار کهنه‌کار انگلیسی گزینه‌های ایران در برابر رفتار خصمانه آمریکا بسیار محدود توصیف کرد و افزود: آمریکا با پشتوانه ائتلافی که با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله عربستان سعودی دارد کار را بر ایران دشوار خواهد کرد.

وی تأکید کرد که متوجه بی‌حوصلگی و کلافگی‌ها در داخل ایران هست اما تصور می‌کند اگر ایران به سمت رویارویی با آمریکا برود، بهانه به دست جنگ‌طلبان در داخل آمریکا خواهد داد. استراو در خاتمه گفت: 'پیشنهاد من به ایران، ادامه صبر و شکیبایی است.'

کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران را دیگر تمدید نمی‌کند و به عبارتی هیچ کشوری حق ندارد از ایران نفت بخرد.
این تصمیم آمریکا موردانتقاد کشورهایی مانند چین، هند ، ترکیه و انگلیس قرارگرفته و به نظر می‌رسد بر تعداد کشورهای معترض به این رویکرد افزوده خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس از تصمیم ابراز تأسف و اعلام کرد: برجام برای امنیت ما حائز اهمیت است و دولت انگلیس به آن متعهد می‌ماند.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ما با شرکای اروپایی‌مان همکاری می‌کنیم و تا زمانی که ایران به تعهداتش در برجام متعهد است، این توافق حفظ می‌شود.
هم‌زمان با اقدام یکجانبه آمریکا که موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است و قیمت نفت سه درصد افزایش‌یافته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۷۲۶۲۰۱۰:۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۶
صبری که ایشان پیشنهاد میکندتا کجاست؟تا خاتمه ریاست جمهوری ترامپ؟تا برگشت اوازموضعش؟تا مرگش ؟بالاخره تا کجا؟ ما با خطاهای استراتژیک واصرار...به اینجا رساندیم واینک با صبروکندروی قرار است از آن سوی بام بیفتیم ؟
ناشناس۸۷۳۱۲۱۱۹:۰۴:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۶
کار حسن و ما به کجا کشیده اما و اگر و بدبختی تا ۱۴۰۰حسن یا ۲۰۲۰ترامپ؟
مهدی۸۷۳۱۵۰۱۹:۲۸:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۶
بنام خدا. روحانی ۲۰۲۰ نیست اما ترامپ هست و رای میاورد و آنوقت قرار است به آینده های دیگری خوشبین باشیم
ناشناس۸۷۳۲۲۶۲۰:۵۷:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۶
چرا فكر مي كنيد همه مشكلات كشور برجام است چرا فكر نمي كنيد آنچه كه قبل از برجام بود قراربود مملكت را به كجا ببرد؟ مشكل اصلي تحريم ها هستند با خروج از برجام تحريم تمام ميشود يا وضع از الان بدتر ميشود ؟به قبل از برجام فكر كنيد
ناشناس۸۷۳۳۴۲۰۰:۲۵:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۷
پیشنهاد شما پروفسور گرامی چیه ؟ اگه تصمیمی داری درمورد فواید تصمیمت هم بگو . اگر تصمیم اساسی قرار بود باشه بالاترین اشخاص نظام هستند که تصمیم بگیرند . تو که دو کلاس سواد سیاسی نداری بیخود کشور رو بیشتر از این تو چالش نینداز
ناشناس۸۷۲۶۴۳۱۱:۰۲:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۶
چه بهتر از اجرای یکطرفه برجام برای امریکا و اروپا شما حاضر نیستید برای حفظ برجام یک دلار هزینه کنید سگ زرد برادر شغاله
ناشناس۸۷۲۶۸۸۱۱:۴۹:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۶
اینم داره ایرانو گول میزنه تا بیشتر توی دام ترامپ بیفته. تنها راه مذاکره با خود ترامپ است
ناشناس۸۷۲۶۹۹۱۲:۰۰:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۶
این لعنتی ها هم همش به نفع خودشون صحبت می کنن آنوقت دستگاه سیاست خارجی ما با ساده لوحی فکر می کنه به نفع ما صحبت کردن. (امضای کری تضمین است)
ناشناس۸۷۲۷۴۱۱۲:۴۰:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۶
مثلا این حمایت های دیپلماتیک چه نتیجه ای برای ایران داشته بجای این حرفای مفت نفت ایران را بخرید
ناشناس۸۷۲۷۴۸۱۲:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۶
آمریکا و اروپا تقسیم کار کردند پلیس بد پلیس خوب
تبریزی۸۷۳۰۷۰۱۸:۰۹:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۶
خب آدم باید نرمال رفتار کنه تا نه گیر پلیس بد بیفته و نه گیر پلیس خوب.
ناشناس۸۷۴۲۵۷۱۴:۵۸:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۷
اونها تعریف نرمال رو مشخص میکنند؟!
ناشناس۸۷۲۷۵۲۱۲:۵۰:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۶
وقتی این سیاست مدار کهنه کار میگه برجام برای امنیت انگلیس مهمه و به ایران توصیه میکنه توی برجام بمونه باید نتیجه بگیریم برجام به نفع ما هست یا به ضرر ما؟
ناشناس۸۷۲۷۷۱۱۳:۱۱:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۶
شما مگه همونی نیستی که توافق نامه سعدآباد رو امضا کردین و زدین زیرش الانم کاملا با امریکا هماهنگین. مخالفت زبانی شما با امریکا دردی از ما دوا نمی کنه اگه راست میگین مخالفت عملی انجام بدین
ناشناس۸۷۲۷۹۱۱۳:۳۶:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۶
مرگ بر انگلیس
ناشناس۸۷۲۸۲۳۱۴:۰۸:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۶
وضع خفت بار امروز ما نتیجه عمل به توصیه جک استرا و دوستان داخلی ایشون مانند جواد ظریف و ... است که توصیه به تعامل با کدخدا می کردند.پس لطفا سکوت کنید ویا از ملت ایران عذر خواهی نمایید
ناشناس۸۷۲۸۲۸۱۴:۱۲:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۶
به نظر می رسد دولت به توصیه های استراو عمل می کند.
ناشناس۸۷۲۸۵۰۱۴:۳۹:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۶
میگن سگ زرد برادر شغاله. بابا اینا همشون دستشون توی یه کاسه هست. آمریکا و کشورهای اروپایی1+5 سیاست چماق و هویج رو در پیش گرفتن. بنده بعنوان یک مطالعه گر سیاسی مطمئنم دولت ایران توی این مقطع هیچ کاری نمیتونه بکنه و ملزم به اجرای یک طرفه برجام هست چون خروج از برجام موجب اجماع جهانی بر علیه ما خواهد شد. خدا از سر تقصیرات دولت فعلی نگذره که این برجام بدون تدبیر رو گذاشت توی دامن این نظام و ملت.
سعید ایرانی۸۷۲۸۷۵۱۴:۵۸:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۶
اقای جک استراو سوالی از شما دارم ایا ازادی ملی و دولت و حکومت به انداره ازادی فردی مهم یا بسیار مهم تر نیست ؟ ..حقیقت تلخ این است که مردم شما حداکثر زندانبانهای خوبی دارند که از میان زندانیان دیگر انتخاب می شوند که اسم دولت را یدک می کشند فراموش نکنید شما و مردمتان در واقع مستعمره امریکا هستید نه مردمانی آزاد خودتان رااز این خفت نجات بدهید قدرت تصمیم گیری روی منافع تان را به دست خودتون بگیرید همانطور که روزگاری بردگانی فکر میکردند برده آفریده شده اند و اصلا فکر نمیکردند که میتوانند ازاد باشند گویا شما دولتهای اروپایی نیز در این برده داری نوین امریکا چنین احساسی دارید اگر حرف ارباب را گوش کنیم جیره خوب میدهد و گرنه جیره قطع میشود اما ازادی خواهی در ذات انسانهاست ومردمتون یه روزی از این خفت و ذلت ملی به تنگ خواهندآمد اقای جک استراو شخص شما ادم باهوشی هستیدو قطعا از درون احساس خفت میکنید ولی می پندارید که چاره ای ندارید و بهتر است حرف ارباب را گوش کنید که جیره های غدایی تان بخطر نیافتد (منافع اقتصادی ) ولی کمی اراده کنید چاره دارید کافیه : کافیه اتحادیه اروپا منافع خودشون را در مقابل دستورات و کارهای امریکا در نظر بگیره و با اتحاد خودش را ازاد کنه ازدست ارباب و سلطان قلدر ... اصلا ایران رو هم خواستید تحریم کنید بکنید ولی با اراده خودتون نه دستور و خواست ارباب اقای جک استراو این برای شما و مردمتون بده شما که روزی افتاب در مستعمره هاتون غروب نمیکردحالا شدید مستعمره یک کشور تازه تاسیس بی تمدن و سابقه و بی ریشه به نام امریکا المان با اون صنعتش و قدرت اقتصادی ..فرانسه با ادعای مهدازادی بودنش و بقیه کشورهای اتحادیه اروپا ...اتحادیه تشکیل دادید برای چی ؟واسه بالاتر رفتن قدرتون ....ولی نرفته ......چون شما ازاد نیستیدفقط مردم و دولت ازادند که قدرت دارند نه بردگان در بند جیره غدایی در عمل ملت های شما و دولت های شما از هر اسیر وبرده ای اسیر ترند_اسیر ارباب و سلطان و حاکمی قلدر و ظالم به نام امریکا با لبخندی نخوت امیز بر صورت و شلاقی مدرن و پنهان و اشکار در دست .... اما ما مردم ایران که اینهمه مشکل و انتقاد داریم از اینکه ملت و حکومتمان برده و فرمان بر هیج قلدری در جهان نیست خوشحالیم چون ما ازادی بیشتری داریم ازادی واقعی چون ارباب نداریم و نوکر هیچ دولتی نیستیم بهایش را هم می پردازیم چون ازادی موهبتی بسیار یزگتر و شیرین تر است ....بله ما ازاد ترین مردم جهانیم و این بسیار شیرین است شما نیز تجربه کنید بامتحد شدن با دوستانتان تجربه اش کنید
ناشناس۸۷۲۸۷۹۱۵:۰۵:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۶
هیچ دولتی در دنیا دل برای ما نمیسوزنه همه دنبال منافع خودشان هستند
ناشناس۸۷۲۹۲۵۱۵:۵۲:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۶
واقعا این جک چقدر خیر خواه ماست.
روزبه۸۷۲۹۴۲۱۶:۱۲:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۶
ایران دشمنی بدتر وخبیث تر از انگلیس و روسیه ندارد و نخواهد داشت.به گذشته و تاریخ رجوع کنید.
ناشناس۸۷۲۹۵۴۱۶:۲۰:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۶
سگ زرد برادر سغال است
محمدطاهر۸۷۲۹۸۰۱۶:۳۸:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۶
سگ زرد برادر شغال است ما باید تنها منویات رهبر فرزانه انقلاب را سرلوحه امور قرار دهیم چون دلسوز ما ایشان است نه امثال استروا.
ناشناس۸۷۳۰۱۹۱۷:۰۷:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۶
به فرموذه امام امریکا از انگلیس بدتر. انگلیس از امریکا بدتر لذا همه اینها خصوص انگلیس خبیث -به نظر نظام اسلامی خود باید تشخیص بدهد که حضور در برجام چه نفعی برای ایران دارد خدا نگذره از کسانی که دست ایران در پوست گردو گذاشتند چرا این‌قدر مفنعلانه عمل میکنند کجاس آن منطق برد برد که فقط طرف مقابل فقط دارد میرد ومیخورد
ناشناس۸۷۳۱۲۰۱۹:۰۴:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۶
چون میگه باید تو برجام بمونیم پس دقیقا باید از برجام خارج بشیم
علی۸۷۳۱۵۴۱۹:۴۱:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۶
این همان جک استراوی است که در زمان وزارت خارجه اش مسئولین دولت وقت ایران را فریب داد تا داوطلبانه فعالیتهای هسته ای خود را تعلیق کند تا امتیازاتی بگیرد ولی بعدها نه تنها هیچ امتیازی ندادند بلکه با کمال پررویی خواستار تعلیق دائمی فعالیتهای هسته ای ایران شدند و متاسفانه این اتفاق در زمان ریاست روحانی بر شورای عالی امنیت ملی ایران اتفاق افتاد و حالا هم این پیشنهاد ذلیلانه را میدهد و مردم و مسئولین ایران را کلافه شده مینماید راستی اتحادیه اروپا کدام حمایت سیاسی از ایران کرده و میکنند درصورتی که هم تحریمها را افزایش دادند هم از دبیرکل سازمان ملل درخواست کردند تابه ایران فشار بیاورد فعالیت موشکی خود را کاهش دهد این روباه پیر فکر میکند باردیگر میتواند باعث اشتباه محاسباتی مسئولین نظام شود کور خوانده است
ناشناس۸۷۳۱۹۶۲۰:۱۶:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۶
بهترین راه جنگ تنها راهی که میشه زود به نتیجه دلخواه مردم رسید.
ناشناس۸۷۳۲۲۲۲۰:۴۸:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۶
با خارج شدن از برجام برای حل مشکلات اقتصادی مردم مثلا چکار می کنید که الان با ماندن در برجام تمی توانید
ناشناس۸۷۳۴۱۵۰۶:۳۷:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۷
جک استراو با ظاهر الصلاحی پیشنهادهای مورد نظر آمریکا را ارائه کرده است.
ناشناس۸۷۳۵۰۳۰۸:۴۵:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۷
سلام . من یک واقعیت را بیان کنم .تفسیرش با شما .اگر ما مذاکره نمی کردیم ،ممکن بود چی بدست بیاریم ؟ الان بدور از منافع کشورها ،ما چه دوست توانمندی داریم به ما کمک کند که اگر تحریم شدیم از خفگی مارا نجات دهد؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین