اقدام غیرمنتظره آمریکا در افغانستان/ نیمی از کارکنان سفارت واشنگتن از کابل خارج می‌شوند

گروه جهان الف،   3980206008

مقامات آمریکا اعلام کردند وزارت خارج این کشور در اقدامی ناگهانی روند کاهش کارکنان سفارت واشنگتن در کابل را از ماه آینده آغاز می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه آمریکا در اقدامی ناگهانی و پیش از موعد، از ماه آینده روند کاهش نیمی از کارمندان سفارت این کشور در افغانستان را آغاز خواهد کرد.

رویترز روز پنج‌شنبه در گزارشی ا ختصاصی به نقل از مقامات دولتی آمریکا و مشاوران کنگره این کشور نوشت: مایک پمپئو، وزیر خارجه در حال تسریع طرح کاهش کارمندان سفارت آمریکا در کابل است و این روند از ماه آینده آغاز خواهد شد. اقدامی که نگرانی‌ها در خصوص تضعیف روند صلح در افغانستان را افزایش می‌دهد.

دستور پمپئو برای کاهش نیمی از کارمندان بزرگترین نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در جهان یک سال پیش از موعد مقرر انجام می‌شود. این اقدام ناگهانی در میانه پیشرفت کُند مذاکرات آمریکا و شبه‌نظامیان طالبان بر سر توافقی انجام می‌شود که راه را برای خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان و پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا باز می‌کند.

به نوشته رویترز، در گفتگو‌های پیشین بی‌صبری و عجله آشکار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان جنگ، اهرم فشار مذاکراتی طالبان را تقویت می‌کرد. این اقدام وزارت خارجه باز هم طالبان را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد، زیرا آن‌ها کاهش نیمی از کارمندان سفارت‌خانه آمریکا را نشانه و تأیید دیگری از اشتیاق ترامپ برای کاهش نقش آمریکا در افغانستان تفسیر می‌کنند.

یک مقام دولتی آمریکا در گفتگو با رویترز می‌گوید کاهش کارمندان سفارت آمریکا در کابل را باید بخشی از طرح بازتوزیع دیپلمات‌های آمریکا (در جهان) مطابق با تغییر راهبرد امنیت ملی دولت ترامپ از تأکید بر مبارزه با تروریسم به سمت مقابله با رقبای قدرتمندی مانند روسیه و چین در نظر گرفت.

رویترز با بیان اینکه اعلام رسمی کاهش دیپلمات‌های آمریکا سروصدای زیادی در افغانستان به راه خواهد انداخت پیش‌بینی می‌کند این اقدام وزارت خارجه آمریکا رابطه واشنگتن با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان را تیره خواهد کرد. ماه گذشته نیز این دو متحد اختلاف خود را درباره خروج کابل از گفتگو‌های آمریکا و طالبان در دوحه قطر آشکار کردند.

چهار سال پیش آمریکا برای توسعه سفارت خود در کابل بیش از ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کرد و هم‌اکنون این سفارت‌خانه ۱۵۰۰ کارمند و دیپلمات دارد.

«توماس لینچ»، پژوهشگر مسائل افغانستان در دانشگاه دفاع ملی آمریکا و مشاور پیشین رئیس ستاد کل ارتش این کشور می‌گوید: «اشرف غنی این اقدام را گامی دیگر از خیانت آمریکا علیه خود تفسیر می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ارسال پاسخی ایمیلی به رویترز بدون توضیح اینکه چرا پمپئو تصمیم دارد کارکنان سفارت را کاهش دهد گفته است: «معمولا حضور ما در مأموریت‌های خارجی بررسی می‌شود تا با شرایط متغیر و اهداف سیاسی خود همگام باشیم. اولویت‌های دولت ترامپ پایان جنگ در افغانستان از طریق استقرار امنیت پایدار و تمرکز بر مبارزه با تروریسم است». وی با این حال افزود واشنگتن در افغانستان همچنان حضور «قدرتمند» خود را حفظ خواهد کرد.

پیش از این رسانه‌های آمریکا در ماه فوریه گزارش دادند وزارت خارجه آمریکا در نظر دارد در سال ۲۰۲۰ شمار کارمندان و دیپلمات‌های آمریکا در افغانستان را به نصف کاهش دهد. یکی از مشاوران کنگره در گفتگو با رویترز افزود: «اکنون روند کاهش کارمندان سفارت تا پیش از ۳۱ ماه مه آغاز می‌شود و تا ماه سپتامبر نیز پایان خواهد یافت».

یک مقام دولتی دیگر آمریکا در این باره افزود: «این دستور پمپئو بدون هیچ توجیهی مانند کاهش هزینه‌ها صادر شده است. در چنین مواردی باید عوامل یا دستورالعمل‌هایی بیان شود، اما هیچ چیزی وجود ندارد. دو هفته پیش که بحث این اقدام پمپئو پیش آمد، حسی از گیجی و سردرگمی در میان وزارت خارجه پدید آمد».

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با شبکه القاعده و داعش، آتش ‌بس و آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان از محورهای اصلی این دور از گفتگوهای آمریکا و طالبان طی ماه‌های گذشته بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین