واکنش‌ها به عدم تمدید معافیت نفتی ایران توسط ترامپ؛ از مخالفت قاطعانه چین تا انتقاد ترکیه و ابراز تاسف اتحادیه اروپا

گروه جهان الف،   3980204053 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت آمریکا روز دوم اردیبهشت اعلام کرد که معافیت های اعطا شده به مشتریان نفت ایران از دوازدهم اردیبهشت ماه دیگر تمدید نخواهد شد و نفت ایران کاملاً تحت تحریم قرار خواهد گرفت.

واکنش‌ها به عدم تمدید معافیت نفتی ایران توسط ترامپ؛ از مخالفت قاطعانه چین تا انتقاد ترکیه و ابراز تاسف اتحادیه اروپا

به گزارش الف به نقل از رسانه ها، اقدام جدید دولت ترامپ با وجود پایبندی و تعهد ایران به برجام نشانگر زورگویی و بی توجهی واشنگتن به توافق ها و اصول بین المللی است. این تصمیم ترامپ با واکنش هایی مواجه شد که از جمله می توان به استقبال رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، انتقاد جدی ترکیه و چین تا ابراز تاسف اتحادیه اروپا اشاره کرد. در ادامه این واکنش ها به طور کامل تری توضیح داده شده اند.

اعتراض رسمی چین به آمریکا

وزارت خارجه چین دیروز بطور رسمی به اقدام اخیر آمریکا در قبال ایران اعتراض کرد. گنگ شائونگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: تصمیم آمریکا باعث نوسان در بازارهای انرژی جهانی و خاورمیانه می‌شود. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که رویکرد مسئولانه‌ای داشته باشد و نقش سازنده‌ای ایفا کند، نه برعکس.

وی در ادامه عنوان کرد: چین قبلا نارضایتی خود را از به اطلاع آمریکا رسانده و همکاری با ایران در رابطه با انرژی یک همکاری عادی و قانونی است، همان گونه که با دیگر کشورها نیز چنین همکاری دارد و باید به آن احترام گذاشت.

این مقام دولت چین در ادامه به آمریکا هشدار داد که به منافع چین احترام بگذارد و هیچ اقدامی نکند که علیه منافع این کشور باشد.

حمایت عربستان و رژیم صهیونیستی از فشار به ایران

عربستان سعودی از تصمیم اخیر آمریکا استقبال کرد. در این راستا بلافاصله بعد از اعلام کاخ سفید، خالد فالح، وزیر انرژی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد کشورش برای عرضه کافی نفت در بازار با سایر تولیدکنندگان نفتی همکاری خواهد کرد.

ابراهیم العاصف، وزیر خارجه هم گفت: عربستان از این اقدام آمریکا کاملا حمایت می‌کند؛ این گامی ضروری برای اجبار ایران به پایان دادن سیاستهایش در بی‌ثبات کردن و حمایت از تروریسم در جهان است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم اقدام رئیس جمهور آمریکا در خاتمه دادن به معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را ستود.

نتانیاهو گفت: ما در کنار عزم آمریکا برای مقابله با تجاوز ایران ایستاده‌ایم و این راه درست برای متوقف کردن آن است. این حرکت برای افزایش فشار بر ایران اهمیت زیادی دارد.

انتقاد ترکیه از تصمیم ترامپ

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در توئیتر نوشت: اقدام آمریکا به آرامش و ثبات در منطقه کمک نمی‌کند و مردم ایران متضرر می شوند. وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: ترکیه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و تحمیل چگونگی روابط با همسایگان را نمی‌پذیرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرد چاووش اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه از اقدام آمریکا انتقاد کرد و آن را ناقض مقررات سازمان جهانی تجارت خواند و همچنین هشدار داد این اقدام ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین به اظهارات مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود که گفته بود ترکیه می‌تواند نفت را از عربستان سعودی و امارات متحده عربی تهیه کند پاسخ داد و گفت: وادار کردن به خرید نفت از کشورهای دیگر بجز ایران، زیاده روی است. وی خاطرنشان کرد هر دوی این کشورها روابط نزدیکی با آمریکا دارند و پیشنهاد پمپئو برای جایگزین کردن آنها با ایران، از نظر اخلاقی نادرست بوده است.

ابراز تاسف اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا از تصمیم دولت آمریکا انتقاد کرد و هشدار داد این اقدام می تواند برجام را به خطر بیندازد.

ماجا کوچیجانچیچ، سخنگوی کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما از تصمیم دیروز آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌ها متاسفیم. این امر بیشتر از قبل برجام را به خطر می‌اندازد. کوچیجانچیچ سپس بر پایبندی اتحادیه اروپا بر توافق هسته‌ای تاکید کرد و خواستار آن شد که ایران نیز همچنان این توافق را به طور کامل رعایت کند.

موافقت هند با ترامپ

هند یکی از هشت کشوری است که شامل معافیت های شش ماه شده بود. در این راستا بعد از اعلام عدم تمدید معافیت های نفتی، وزارت خارجه هند در بیانیه ای اعلام کرد دهلی نو برای این وضعیت آماده شده و به رایزنی‌ها در این باره ادامه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: دولت هند، بیانیه دولت آمریکا درباره توقف صدور معافیت به همه خریداران نفت خام ایران را دیده است. ما به اندازه کافی برای پرداختن به تاثیر این تصمیم آماده هستیم.

وزارت خارجه هند افزود: دولت به کار با کشورهای شریک خود شامل ایالات متحده ادامه خواهد داد تا همه راه‌های ممکن را به منظور حفاظت از منافع انرژی و اقتصادی مشروع پیدا کند.

دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند هم در توئیتر نوشت: برنامه متقنی برای جایگزینی نفت وارده از ایران در دست بررسی است.

واکنش کره جنوبی و ژاپن

وزیر صنعت و تجارت ژاپن دیروز اعلام کرد این کشور انتظار دارد تصمیم آمریکا در عدم تمدید معافیت‌ مشتریان نفتی ایران تاثیر محدودی به همراه داشته باشد.

هیروشیگه سکو، وزیر اقتصاد و تجارت ژاپن در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفت که دولت ژاپن پس از تصمیم آمریکا نیازی به استفاده از ذخایر داخلی نفت خود نمی‌بیند. ما به دقت بازارهای بین المللی نفت را تحت نظر داشته و به تبادل نظر با شرکتهای ژاپنی فعال در زمینه واردات نفت ادامه می‌دهیم و در صورت لزوم اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

وزارت خارجه کره جنوبی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کره جنوبی در همه سطوح در حال مذاکره با ایالات متحده برای تمدید معافیت‌ها بوده است و تلاش‌های خود را در این زمینه تا ضرب‌الاجل 12 اریبهشت ماه ادامه می‌دهد.

خبرگزاری مرکزی تایوان هم به نقل از دفتر انرژی دولت گفت صادرات نفت ایران به تنها دو درصد محدود شده بود. گروه پتروشیمی فورموسا در تایوان، اعلام کرده از نوامبر ۲۰۱۸ به این سو به واردات نفت ایران پایان داده‌ است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۷۰۱۰۹۰۹:۵۷:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۴
اروپا فقط ابراز تاسف کرد!! براورد اروپا این است که دوستان اصلاح طلبشان در ایران ،همه جوره پای تمجید برجام هستند ، پس نیاز نیست برای حفظ برجام ، کاری کرد ..
ناشناس۸۷۰۳۱۸۱۱:۵۳:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۴
دقیقا . اروپا مطمئنه که دولت روحانی تحت هیچ شرایطی قادر به تامین منافع ملی ایران نیست پس احتیاجی به دخالت مستقیم اروپاییها برای حفظ منافع غرب وجود نداره
ناشناس۸۷۰۳۷۷۱۲:۲۶:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۴
روسیه چه واکنشی نشان داده؟!!!!!!!!!!
ناشناس۸۷۰۵۰۳۱۳:۲۲:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۴
اعتراض شدید چین جای تقدیر و تشکر دارد ایران باید از سیستم بانکی چین استفاده کند و همکاری های خود با چین و همسایه شمالی روسیه را برای دور زدن تحریم های بانکی و نفتی گسترش بدهد.
ناشناس۸۷۰۱۲۹۱۰:۱۱:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۴
من نمیدونم اروپا نگران چی برجامه همه ضررشو که مادادیم صنعت هسته ایمون رفت تحریم هم بدتر برگشت نفتمون هم تحریم شد راههای دور زدن رو هم قبلا به اطلاعشون رسوندیم که ببندنش
ناشناس۸۷۰۳۲۰۱۱:۵۴:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۴
اروپا میخواد این طناب دور ایران بسته باشه . به همین سادگی . اونها نمیخوان شکاری که بی هیچ جنگی نصیبشون شده از دست بره
ناشناس۸۷۰۶۰۹۱۴:۴۲:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۴
اروپا می‌ترسند که ایران اگر مثل سوریه بشه نمی‌خواد با سیل مهاجران مواجه بشه .. فقط همین
ناشناس۸۷۰۱۷۶۱۰:۲۹:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۴
بذار صادرات اش صفر بشه دیگی که برای من نجوشه بذار کله .. توش بجوشه
علی 671۸۷۰۱۷۹۱۰:۲۹:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۴
ما عجب دوستان خوبی داریم .دولت هر گز نباید به ژاپن یا هند نفت بفروشد اگر چه محتاج هم باشد باید این کشورها را ما هم تحریم کنیم .چون مار در آستین هستند .
ناشناس۸۷۰۳۲۴۱۱:۵۸:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۴
ژاپن ، هند ، کره و ... ، در چند ماه گذشته نفت زیادی از ایران خریدن و انبار کردن . با قیمت کم ( چون گفتن داریم علیرغم تحریم امریکا از شما نفت میخریم پس باید ارزون بفروشین ) و بدون انتقال پول نفت به ایران ( چون حسابهای بانکی ایران مسدوده و پول نفت رو میفرستن جایی که بلوکه میشه و بعدا هم با شکایت امریکاییها میدن به خونواده های یازده سپتامبری ) . یعنی اینها نفت از ما گرفتن ولی پولش رو ندادن و حالا هم دیگه از نفت ایران بی نیاز هستن چون سعودی و امارات اون رو جبران میکنن . معلوم نیست چرا دولت این جمله ساده رو نمیفهمه که وقتی پول نفت رو نمیدن اصلا چرا نفت فروختیم بهشون ؟ که اینجوری بهمون بخندن ؟
حرف حق۸۷۰۱۸۲۱۰:۳۱:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۴
واكنش ما اگر قطع كنه ما ده بار قطع مي كنيم اگر پاره كنه چون كأغذش نسوزه ما دوباره اونو مي چسبانيم
ناشناس۸۷۰۲۲۶۱۰:۵۶:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۴
اگه تاسف، کارتون رو راه می اندازه منم متاسفم
ناشناس۸۷۰۲۳۵۱۱:۰۲:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۴
مثل همیشه بازنده مردم مظلوم ایران،مسئولان بیخیال و کشورهای که بدنبال منفعت همیشگی خود هستند و اشک تمساح میریزند
ناشناس۸۷۰۳۳۰۱۱:۵۹:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۴
از این دولت و مجلس بجز این انتظاری نمیره . خسارتی که اینها به ایران زدن تا چندین دهه قابل جبران نیست .
ناشناس۸۷۰۳۳۲۱۲:۰۰:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۴
خروج امریکا از برجام مسیله subgame perfect nash equilibrium هست که یک بازی چند مرحله ای است. یعنی اگر یکی از طرفهای بازی ببیند که در مرحله بعدی چه در برجام بماند و چه نماند عکس العملی نمیبیند؛ حتما تصمیم به خروج میگیرید. یعنی دراینصورت از تمام منافع قرارداد بهره مند میشود و هیچ تعهدی رو هم اجرا نمیکند. این وضع مطمینا در مراحل بعدی تکرار میشود و امریکا و اروپا تا عکس العمل تنبیهی نبینند این رویه را ادامه میدهند. ایران هم در موضع ضعف منتظر انتخابات ۲۰۲۰ است که طبق تاریخ ادوار انتخابات امریکا با احتمال بالای ۸۰ درصد رییس جمهور مستقر پیروز میشود. یعنی کار رو به اما و اگر سپردن.
محمد قاسمی۸۷۰۳۵۵۱۲:۱۱:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۴
فاصله گرفتن ایران از چین خطای بسیار بزرگی بود که دولت روحانی انجام داد والا نباید به وضع امروز دچار میشدیم
ناشناس۸۷۰۳۶۸۱۲:۲۰:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۴
با تاسف مشکلی حل نمیشود... با روی کار آمدن مدیران دل سوز همه مشکلات حل خواهد شد؛ البته اگر بگذارند.
ناشناس۸۷۰۴۰۷۱۲:۳۷:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۴
آیا فروختن نفت افتخاره حالا باید با منت وزیر قیمت بازار با التماس بفروشیم
کامران11111۸۷۰۴۸۴۱۳:۱۳:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۴
کوچیجانچیچ سپس بر پایبندی اتحادیه اروپا بر توافق هسته‌ای تاکید کرد و خواستار آن شد که ایران نیز همچنان این توافق را به طور کامل رعایت کند. ایران هم چشم میگه تا کی؟
ناشناس۸۷۰۶۹۵۱۵:۲۳:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۴
به اروپا میگویم متاسف باش و از این تاسف بمیر. دقل باز بترس از روزی که موشکهای هسته ای با آماده فرود بروی برلین و پاریس و لندن باشند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    3. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

    4. رویاپردازی گانتس: از همه کشورهای منطقه قوی‌تریم!

    5. روسفیدی «هنیه»

    6. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    7. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    8. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    9. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    10. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    11. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

    16. واکنش هنیه به شهادت فرزندانش در حملات رژیم صهیونیستی

    17. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    18. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین