عضو مجمع تشخیص مصلحت: عزمی‌ برای رفع موانع تولید وجود ندارد/ حرکت‌هایی که جدیدا در دولت ایجاد شده، گام‌های مثبتی است

گروه اقتصادی الف،   3980204048

مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبیین راهکارهای تحقق «رونق تولید»، گفت: متأسفانه عزم لازم برای اجرایی شدن قانون رفع موانع تولید به کار گرفته نمی‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت: عزمی‌ برای رفع موانع تولید وجود ندارد/ حرکت‌هایی که جدیدا در دولت ایجاد شده، گام‌های مثبتی است

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره «رونق تولید» و برنامه‌هایی که دولت باید در این حوزه انجام دهد، گفت: در کل عرضه کالاها و ایجاد رونق تولید در گرو بازاریابی آنهاست و این مهم بر عهده دولت است.

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که دولت باید در حوزه ایجاد «رونق تولید» انجام دهد، رفع موانع تولید است، اظهار داشت: برای این کار قانون هم تصویب شده است که می‌تواند مبنای کار دولت قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر همین موانع برطرف شود خدمت بزرگی به تولید کشور خواهد بود، اما متأسفانه نمی‌دانم چطور است که عزم لازم برای اجرایی شدن قانون رفع موانع تولید به کار گرفته نمی‌شود.

مصباحی مقدم گفت: یکی از راه‌های رفع موانع تولید، واگذاری بنگاه‌های بانک‌ها است که چند سال قبل تکلیف شد که طی سه سال، سالیانه ۳۰ درصد به بخش خصوصی واگذار شود که الان این کار انجام نشده و دولت این را جدی نگرفته است. اگر این اتفاق می‌افتاد، منابع مالی بانک‌ها آزاد می‌شد و می‌توانستند به مردم تسهیلات دهند.

وی با اشاره به راهکارهای دیگر برای رفع موانع تولید، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که دولت می‌تواند به تولید کنندگان کمک کند، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده است، به جای آنکه یک بار در پایان چرخه تولید این مالیات از مشتری نهایی اخذ گردد، باید در تک تک بخش‌های تولید از تولید کنندگان گرفته شود. عدم اجرای این حرکت به مثابه یک مانع برای تولید در کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: علاوه بر این، لیستی که برای ممنوعیت واردات کالا به گمرک داده شده است، باید تکمیل شود، یعنی ۳۵۰۰ قلم کالا که در داخل تولید می‌شود، ممنوع شده و کار خوبی بود اما این لیست کامل نیست. علاوه بر آن امروز اقلامی وارد می‌شود که جز همان لیست هستند.

«گمرک اظهار می‌کند به دلیل اینکه ثبت سفارش صورت نگرفته، این واردات در مقابل صادرات بوده است و کاری برای آن نمی‌توان انجام داد حال آنکه قانون، قانون است.»

مصباحی مقدم تاکید کرد: باید جلوی واردات این چنینی را حتی از کسانی که واردات در برابر صادرات دارند، بگیرند. جز همین واردات بود که سنگ پا، لوازم آرایشی و غذای سگ و گربه به کشور وارد شد، حال آنکه تمام اینها در داخل کشور قابل تولید است. دولت باید با اینگونه واردات مقابله کند.

وی با اشاره به تأثیر بازارهای منطقه در ایجاد رونق تولید تأکید کرد: تولید کنندگان ما در بازارهای منطقه نیازمند نمایشگاه هستند تا در آنها، نمونه کالاهای خود را عرضه کرده و مشتری جذب کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این گونه نمایشگاه‌ها توسط وزارت صمت باید ایجاد شود که البته سابقه هم دارد، نمایشگاه توسط وزارت خانه ایجاد و غرفه‌های آن توسط تجار اجاره می‌شود. ایجاد این گونه نمایشگاه‌ها هزینه چندانی برای دولت ندارد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه دولت باید در سیر ایجاد این نمایشگاه‌ها، مشتریان خارجی را نیز به خرید تولیدات داخل ترغیب کند، افزود: البته ظاهراً بناست بر روی ۱۲ کشور همسایه برنامه‌ای برای عرضه تولیدات داخلی انجام گردد. بر روی تولیدات داخلی باید کار تبلیغاتی از طرف صدا و سیما و رسانه‌های عمومی صورت بگیرد تا تبلیغ و ترویج مصرف کالاهای ایرانی ایجاد گردد.

وی اظهار داشت: نیاز است در مصرف تولیدات داخلی در داخل کشور فرهنگ سازی صورت گیرد. برخی به غلط بر این باورند که کالای خارجی بهتر است. باید ذهنیت مردم نسبت به تولید داخلی تغییر کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وظایف معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در بازاریابی و ایجاد فضای فروش در کشورهای دیگر، خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که من نماینده مجلس شورای اسلامی بودم، در آنجا پیشنهاد کردم که معاونت اقتصادی در وزارت خانه ایجاد کنند و رایزنی اقتصادی در هر یک از سفارت خانه‌ها ایجاد گردد.

مصباحی مقدم می‌گوید: هر یک از رایزنان اقتصادی در کشوری که حضور پیدا می‌کند، باید از آن کشور به عنوان بازار هدف استفاده کنند و بدانند نیازهای هر کشور چیست و آن نیاز را به وزارت امور خارجه معرفی کنند تا وزارت امور خارجه از طریق وزارت صمت و اتاق بازرگانی به تولید کنندگان منتقل کنند تا کالاهای نیاز در کشور مقصد را تولید کنند. عکس این موضوع هم صادق است.

وی افزود: رایزنان اقتصادی باید اطلاعاتی را که تجار ما نیازمندند تا از کشورهای هدف داشته باشند باید شناسایی شود و حتی تولیدات ایرانی را باید در مجلات خارجی معرفی کنیم. تمام آنها بر ایجاد ارتباط مؤثر بین تولیدکنندگان ایرانی و مصرف کنندگان خارجی کمک می‌کند و اگر این گونه عمل کنند معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، جایگاه تشریفاتی نخواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأثیر نگرش دولت به غرب و کشورهای اروپایی و میزان اثرگذاری آن بر صادرات کالاهای ایرانی به خارج از کشور و ایجاد رونق تولید، خاطرنشان کرد: در گذشته چنین نگرشی وجود داشت اما جدیداً یک نوع بازگشت از آن نگرش قدیم نسبت به غرب و کشورهای اروپایی در دولت در حال شکل گیری است.

مصباحی مقدم تاکید کرد: جدیداً وزیر امور خارجه ما می‌گوید ما اعتمادی به آمریکا نداریم و امروز هم اگر در حال گفتگو با اروپا هستیم می‌خواهیم آنها به سمت اجرایی شدن آن کانال مالی که می‌توانند به مناسبات تجاری ما و کشورهای اروپایی کمک کنند، بروند.

وی خاطر نشان کرد: در کل حرکت‌هایی که جدیداً در دولت ایجاد شده است، گام‌های مثبتی است. همین دیدار رئیس جمهور از عراق و متقابلاً نخست وزیر عراق به ایران و توافق‌هایی که صورت گرفت و قراردادهایی که منعقد گردید، بسیار خوب است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در ادامه همین تغییر رویکرد دولت، شاهد سفر نخست وزیر پاکستان به ایران بودیم، گفت: طبیعتاً این سفر سطح مراودات مالی و تجاری ما با پاکستان وارد فاز جدیدی شد و البته مراودات مالی و تجاری ما با ترکیه جای خود را دارد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه امروز دولت هدف‌گذاری کرده است تا ۳۰ میلیارد دلار بین ایران و ترکیه مراودات تجاری صورت گیرد، اظهار داشت: این رویکرد اگر استمرار پیدا کند و ادامه دار باشد نگاه به غرب کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این مطلب «یکی از مهمترین مراودات تجاری ما ارتباط با چین، روسیه و هند است»، افزود: البته رهبر معظم انقلاب، لاریجانی را به چین فرستاد که در چین مورد استقبال قرار گرفت. تمام آنها کمک خواهد کرد که از رویکرد به غرب عبور کنیم و به سمت کشورهای منطقه و رویکرد کشور را به شرق تقویت کنیم و اگر این کار انجام گیرد، آن وقت غربی‌ها خواهند فهمید که ما مستقل از آنها هستیم و آنها باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  20. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

    4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

    5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

    6. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

    7. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

    8. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

    9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

    10. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

    11. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

    12. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

    13. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

    14. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

    15. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

    16. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

    17. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

    18. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

    آخرین عناوین