این عکسها را نگهدارید!

محمدرضا زائری*،   3980131194 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
این عکسها را نگهدارید!

ما عادت داریم که عکس های خانوادگی را برای حفظ خاطرات شیرین و لذتبخش خود حفظ کنیم و هر وقت رویدادهای سخت یا حوادث تلخ آرامش شیرین خانواده را بر هم می زند به سراغ آلبوم عکسهای خانوادگی برویم.

مرور عکسهای خاطره انگیز خانواده از تجربه های خوب و لحظات خوش باعث می شود که بهتر بتوانیم از گردنه سختی ها و مشکلات عبور کنیم و جایی برای جولان دادن افکار منفی باقی نگذاریم.

یکی از مهمترین کارکردهای عکسهای خانوادگی همین نگاهبانی حافظه جمعی خانواده و ترمیم آزردگی ها و ناراحتی های طبیعی زندگی مشترک است.

برخی از روان درمانگران با استفاده از آلبوم عروسی و عکسهای خانوادگی خاطرات زیبا را زنده می کنند و درست در موقعیتی که زن و شوهر به خاطر تمرکز بر خاطرات تلخ و ذهنیت های منفی باور کرده اند که راهی جز جدایی ندارند با مرور لحظه های شیرین به آنها کمک می کنند تا بر تجربه های خوش متمرکز شوند و خاطرات مثبت را به یاد بیاورند.

در عرصه اجتماعی نیز چنین است و همیشه لحظه هایی زیبا و خاطراتی دلنشین از تجربه های موفق همدلی و همراهی و ایثار و فداکاری هست که می تواند در سخت ترین شرایط و تلخ ترین تجربه ها به داد مردم برسد و با تأکید بر پیروزی ها و درخشش ها و موفقیت ها و شادی ها به آنان روحیه بدهد و به جای تسلیم و شکست آنان را مقاوم و پایدار سازد.  

حوادث طبیعی اخیر و بارش های پیاپی و جاری شدن سیل از سویی بسیار تلخ بود و مشکلات بسیاری به وجود آورد و زندگی بسیاری از هموطنان را نابود کرد و آنان را دچار آسیب ساخت.

اما از سوی دیگر در متن همین حوادث تلخ فرصت هایی برای شکل گرفتن تجربه هایی شیرین و لحظه هایی درخشان و خاطره ساز نهفته بود.

درست در زمانی که برخی عوامل زمینه ساز افسردگی عمومی و ناامیدی بودند و بسیاری از ما باور کرده بودیم که ارزشهای انسانی چون همدلی و ایثار و محبت رنگ باخته و کم رمق شده است ناگهان صحنه هایی در برابر چشمانمان قرار گرفت که حیرت انگیز و دلگرم کننده بود.  

این روزها همه ما عکسهایی از تلاش و فداکاری امدادگران و گروههای مردمی در مناطق سیل زده دیده ایم که می دانیم تازه فقط ذره ای از واقعیت و تنها پرتوی از خورشید حقیقت است.

از جانفشانی نیروهای بسیجی و طلبه تا ایستادگی جوانان با دست خالی در مقابل هجوم سیل ، از تلاش مردانی که پرچم را برمی افرازند تا همقدم شدن زیبای زن و مرد و ارتشی و بسیجی و روحانی و پاسدار با هم برای امدادرسانی، از خم شدن روحانی شیعه برای نجات روحانی سنی تا زانو زدن سرهنگ در زیر پاهای شهروندانی که باید سوار کامیون شوند.

این عکسهای زیبا و افتخارانگیز را جایی نگهدارید و گوشه ای حفظ کنید زیرا حافظه جمعی ملت تا سالها و نسلها بعد به این عکسها نیاز خواهد داشت.

هر لحظه که دشمن خواست با پراکندن بذر نفاق و کینه از این سرزمین محصول عداوت و اختلاف درو کند به سراغ این آلبوم خواهیم رفت و هر زمان که احساس کردیم تجربه های تلخ دارد ما را به ناامیدی و افسردگی دچار می کند این عکسها را تماشا خواهیم کرد. این عکسها را باید نگهداریم! 

* روزنامه خراسان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین