آب و مغز؛ رابطه‌ای از گذشته تا امروز

گروه سلامت الف،   3980131191

مغز یکی از مهم‌ترین اعضا در بدن است که باید انرژی آن به صورت مداوم تأمین شود و برای تأمین ۸۵ درصدی این انرژی باید سطح آب را متعادل نگه داشت.

 آیا تا به حال به ارتباط میان نوشیدن آب و سطح عملکرد مغزی اندیشیده‌اید؟ مغز ارگانی سرشار از شگفتی‌های مختلف است و هیچ چیز عجیبی از آن دور از انتظار نیست. یکی از نکات جالب در ارتباط با این عضو، تأثیرات مفید آب بر عملکرد آن است. کمبود دریافت آب توسط مغز، اختلالات متعددی همچون مشکلات تمرکز، حافظه، خستگی زودرس مغزی، سردرد، اختلالات خواب، عصبانیت، افسردگی و بسیاری مسائل دیگر را به دنبال خواهد داشت.

بیش از ۷۰ درصد بدن هر کدام از ما را آب تشکیل داده و هر عملکردی در بدن برای به انجام رسیدن نیاز به این مایع مهم حیات خواهد داشت که بخش بزرگی از این عملکرد به مغز و سیستم عصبی اختصاص می‌یابد.

یک فرد بالغ با وزن متعادل در آمریکا روزانه کمتر از ۳۲ اونس (۹۴۶ میلی لیتر) آب می‌نوشد. در حالی که متوسط آبی که روزانه در همین فرد از دست می‌رود، بیش از ۸۰ اونس (۲.۳۶ لیتر) است و از طرق مختلف مانند تعریق، تنفس و دفع مواد زائد از بدن خارج می‌شود. همان طور که آشکار است، فاصله میان ۳۲ اونس دریافتی و ۸۰ اونسی که از دست می‌رود، بسیار زیاد است. حال اگر روزانه کمتر از ۸۰ اونس آب مصرف کنیم، چه اتفاقی برای عملکرد مغز ما رخ خواهد داد؟

آب و انرژی مغز

مغز یکی از مهم‌ترین اعضا در بدن است که باید انرژی آن به صورت مداوم تأمین شود و برای تأمین ۸۵ درصدی این انرژی باید سطح آب را متعادل نگه داشت. آب انرژی الکتریکی مورد نیاز برای بخش مهمی از عملکردهای مغزی را فراهم می‌آورد که از ارزشمندترین اینها می‌توان به پروسه تفکر و حافظه اشاره کرد. طبق نظر دکتر Corinne Allen، انرژی مورد نیاز سلول‌های مغزی به طور متوسط دو برابر دیگر سلول‌های بدن است و آب این انرژی را به نحو موثرتری از هر ماده دیگری فراهم می‌کند.

آب همچنین برای کمک به تولید هورمون‌ها و نوروترنسمیتر ها (واسطه‌های مغزی برای انتقال پیام) نیز مورد نیاز است. زمانی که مغز شما تحت ذخیره کامل‌تری از آب کار می‌کند، قابلیت بسیار بالاتری برای تفکر سریع در اختیار خواهد داشت، سطح تمرکز بالاتری را تجربه کرده و خلاقیت بیشتری از خود نشان می‌دهد. در نتیجه تأمین روزانه مقادیر متعادل آب نه تنها به تفکر سریع‌تر ما کمک می‌کند، بلکه به پیشگیری از اختلالات تمرکز و توجه در کودکان و بزرگسالان نیز یاری خواهد رساند.

علائم مغزی کمبود آب

کمبود آب رسانی به بدن و به تبع به مغز، سبب خاموش شدن تدریجی ذهن شده و عملکرد آن از جهات مختلف مختل خواهد شد. تحقیقات نشان داده اگر تنها ۱ درصد کمبود آب داشته باشید، کاهش ۵ درصدی عملکرد مغزی را تجربه خواهید کرد و چنان چه این کمبود دریافت آب به ۲ درصد برسد، علائمی همچون از دست رفتن موقت حافظه، اختلال تمرکز و مشکلات مرتبط با حل مسائل ریاضی که نشان از افت کار مغز است، رخ خواهند داد.

اما آن چه در کمبود طولانی مدت آب رخ می‌دهد، کاهش حجم و وزن سلول‌های مغز است و این مورد به ویژه در افراد مسنی که برای مدت طولانی در معرض کمبود آب رسانی قرار داشته اند مشاهده می‌شود. دریافت مقادیر مناسب آب به صورت روزانه می‌تواند فاکتوری کمک‌رسان در کاهش ریسک ابتلاء به بیماری‌هایی همچون پارکینسون، آلزایمر و سایر بیماری‌های نورودژنراتیو (تحلیل برنده سلول‌های مغزی) باشد.

این مایع مفید و ارزشمند در کمک به تغذیه سلول‌های مغز و همچنین دفع مواد زائد و سم‌ها نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

چالش آب

دکتر Allen طی تحقیقاتی که بر افراد دچار حملات عصبی و یا افسردگی‌های حاد داشته است، به نکته جالبی دست یافته است. برای ۹۹ درصد این افراد به صورت روزانه هیچ گونه مصرف آبی ثبت نشده بود و این کمبود شدید در دریافت می‌توانست بیماری‌های مختلف مغزی را پیشرفت دهد.

یکی دیگر از کارهای مهمی که این ترکیب ساده برایمان انجام می‌دهد، متوقف ساختن بسیاری از منابع تولید رادیکال‌های آزاد در حمله به سلول‌های مغزی خواهد بود. رادیکال‌های آزاد گونه‌های فعال شیمیایی هستند که می‌توانند سبب التهاب سلول‌های مغزی و در نهایت از بین رفتن آن‌ها شوند. در نتیجه باید ابزاری برای پیشگیری از این اتفاق در دست داشته باشیم.

توصیه

برای کمک به عملکرد مغز خود، زمانی که از خواب بیدار می‌شوید ۱۲ تا ۱۶ اونس آب بنوشید.

همواره یک بطری آب آشامیدنی کنار خود داشته باشید به ویژه اگر شغلی دارید که نیاز به فعالیت ذهنی بالایی دارد.

مصرف نوشابه، قهوه، شیر و یا حتی آب میوه‌های طبیعی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای آب مورد نیاز بدن باشد.

نوع آبی که مصرف می‌کنید بسیار مهم است، از سلامت منبع تأمین آب مصرفی خود اطمینان حاصل کنید.

در این مطلب سعی کردیم زوایای مهم نقش آب در سلامتی به ویژه سلامتی مغز را عنوان کرده و آن دسته نکاتی که از چشم‌ها دور مانده است را با وضوح بیشتر ارائه دهیم. با توجه به مسائلی که ذکر شد راه حلی بسیار ساده برای تأمین سلامتی خود پیش رو داریم، راهی که انجام آن هیچ گونه دردسر خاصی ندارد و تنها کافی است توجه خود را افزایش دهیم. «آب مورد نیاز بدن خود را روزانه تأمین کنید.»

منبع: عصر ایران

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

آخرین عناوین