دانلود گلچین بهترین آهنگ های کردی سال 97 در سایت کرد موزیک

گزارش بازرگانی،   3980131031

دانلود گلچین بهترین آهنگ های کردی سال 97 در سایت کرد موزیک

سایت کرد موزیک یکی از بزرگترین آرشیو موزیک های محلی کردی را دارا میباشد و در این سایت میتوان گلچینی از بهترین آهنگ های کردی که در سال 97 منتشر شده است را در این سایت به صورت آنلاین گوش و همچنین میتوان دانلود کنید

می توان گفت موسیقی کردی یکی از قدیمی ‌ترین موسیقی‌ های جهان به حساب می آید که در دنیا دارای سبکی به خصوصی می باشد و در میان کردنشینان رواج دارد. موسیقی کردی به شکل های مختلفی سروده می شود مانند آواها ترانه ‌ها و آهنگ‌ ها. و به زبان کردی بیان می ‌شود و نمایانگر باورها و حوادث روزگار می باشند که زیر شاخه فرهنگی دارد. این موسیقی از 2 بخش کلاسیک و مدرن ساخته شده ‌است که هر کدام انواع خاص خود را دارند. چنان چه تمایل به دانلود آهنگ کردی شاد و غمگین هستید می توانید در سایت کرد موزیک هرگونه موسیقی را که می خواهید از آن جا دانلود کنید.

تاریخچه موسیقی کردی

موسیقی کردی در میان کردنشینان دارای یک پیوند قوی با زندگی مردم است.

افسانه‌ها و ترانه‌ها در موسیقی کردی: پیدایش موسیقی کردی مثل اکثر قوم‌های دیگر از افسانه‌های کردی آغاز می گردد که در این قسمت، افسانه‌ ها در قالب ترانه ‌های کردی گفته می‌ شوند. این موسیقی ها معمولا به موسیقی های دیوانی در بین کرد زبان ها مشهورند و مفهوم آنها بیشتر افسانه های کردی است و شکل حماسی دارند.

موسیقی حکایت‌ها و داستان‌ها: نوع دیگری از موسیقی فولکلور کردی مرتبط به داستان هایی است که به 2 قسمت قهرمانی و دلدادگی گفته می شوند. در موسیقی های قهرمانی معمولا دلاوری های یک فرد را بیان می کند. در موسیقی دلدادگی جنبه‌های رمانتیک و عاشقانه میان 2 فرد گفته می‌ شود که در این زمینه می توان به ترانه های (زنبیل‌ فروش) که جنبه عرفانی دارد و موسیقی «آس و حسن» و «خجه و سیامند» که سرگذشت 2 عاشق را توصیف می کند اشاره کرد.

در قسمت دیگری از موسیقی کردی، کردهای ((سورانی)) برای خود نوع به خصوصی از موسیقی دارند که به آنان ((گورانی)) گفته می شود و این نوع موسیقی ها در بین کردهای اطراف ارومیه و کردهای ترکیه ((لاوژه)) رواج دارد و این نوع گورانی‌ ها ریتمی به اسم ((قه‌تار)) دارند که این واژه از کلمه زرتشتی ((گاتا)) گرفته شده است و در گذشته نوعی مراسم مذهبی بوده است.

نوع دوم این موسیقی ((هوره)) می باشد که مخصوص کردهای ایلام و کرمانشاه می باشد و در جنوب کردستان و منطقه کرمانشاه و ایلام سروده می شود، در گذشته این موسیقی به شکل حمد و نیایش ((اهورامزدا)) بود و این کلمه هم ریشه زرتشتی دارد که برای نیایش‌ های مذهبی آن دوره کردها که زرتشتی بودند، سروده می شدند.

در مراسمات عزاداری از یک نوع موسیقی که بیشتر مثل مرثیه خوانی است به شکل ترانه ویژگی های فرد از دنیا رفته را توصیف می کند. این نوع موسیقی هم بیشتر در مناطق جنوب کردستان رواج پیدا کرده است و به اسم مور یا موره خوانده می ‌شود. و در زمان خاکسپاری از دهل با ریتم به خصوصی در قالب نوعی از موسیقی که چمری می گویند اجرا می شود. در بعضی از مراسم ها مانند تولد پیامبرها، کردها یک نوع به خصوصی از موسیقی را اجرا می‌کنند که به آن ((مولودی)) گفته می شود.

لازم به ذکر است که موسیقی مولودی ‌خوانی بیشتر در بین مسلمانان سروده میشود. اصیل‌ترین سازهای مورد استفاده در موسیقی کردی ((سرنا)) و ((دهل)) است که به مرور زمان سازهای دیگری وارد موسیقی کردی شدند، مانند ((دف)) و ((تنبور)) که دارای اهمیت ویژه ای می باشد. بطوری که بعضا کردستان را پایتخت دف در دنیا می‌دانند. موسیقی کردی را می توان چکیده ای از شادی ‌ها و غم و اندوه پس از پایان هر جنگ نامید.

انواع دستگاه های موسیقی کردی:

به شکل کلی در موسیقی ایرانی ملودی ‌هایی در قالب 7 دستگاه ماهور، شور، نوا، همایون، 3 گاه، 4 گاه و راست 5 گاه جای می‌گیرند. در بین  7 دستگاه گفته شده، دستگاه شور از دیگر دستگاه‌ها حجم بزرگتری دارد چرا که در دیگر دستگاه ‌ها، چندین آواز دیگر جای دارند.

انواع موسیقی کردی

موسیقی کردی انواع مختلفی دارد که در ادامه با آنها اشاره خواهیم کرد، همراه ما باشید. و اگر قصد دانلود آهنگ کردی شاد و غمگین را داشته باشید می توانید از سایت کرد موزیک که دارای بزرگترین آرشیو موزیک کردی میباشد هر گونه موسیقی را که تمایل دارید از آن جا دریافت کنید.

موسیقی بند کوردی: موسیقی کردی می توان گفت جز موسیقی هایی است که در آن بداهه نوازی بسیار رواج دارد. بداهه خوانی یکی از سبک ‌های خیلی سنگین موسیقی کردی به حساب می آید و باید شخص برای بداهه نوازی در دیگر سبک های موسیقی هنر کافی را دارا باشد. هنرمندان بداهه خوان می بایست سال‌های زیادی از وقت خود را صرف ایان کار کند. و علاوه بر تسلط بر وزن و ریتم موسیقی باید هنر آواز خوانی را هم داشته باشد تا بتواند در این زمینه موفق شود.

سیاه چمانه: سیاه چمانه از دیگر موسیقی های مهم کردی به شمار می رود. این آواز به صورت 10 هجایی و 2 مصراعی سروده می ‌شود و به دلیل همزیستی با مسائل عرفانی رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است و در بعضی از مواقع به آن مقام شیخانه یا صوفیانه هم گفته می شود.

شمس قیس رازی در کتابی به نام المعجم فی معاییر به سیاه چمانه اشاره کرده است و گفته که این موسیقی مخصوص مناطق هورامان کردستان می باشد. در مورد وجه تسمیه سیاه چمانه نظرهای مختلفی است. ولی بر حسب یک نظریه معروف کلمه سیاه به معنای رنگ سیاه و چمان که همان جمان می باشد از واژه کردی جامه گرفته و به اسم جامه سیاه درآمده و کنایه به شخصی است که در زمان خواندن جامه مشکی ‌پوشیده ‌است. این قالب موسیقی بیشتر در مناطق اورامان، پاوه، مریوان و غرب سنندج خوانده می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین