پیشنهاد جایگزینی نیسان‌های آبی کشور با آخرین مدل تویوتا هایلوکس

گروه اقتصادی الف،   3980130073 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیشنهاد جایگزینی نیسان‌های آبی کشور با آخرین مدل تویوتا هایلوکس

با یارانه بنزین به وانت‌های نیسان در یک بازه زمانی ۵ساله می‌توان ناوگان حمل‌ونقل وانتی کشور را با بهترین و پرفروش‌ترین وانت‌بار جهان بازسازی کرد.

به گزارش تسنیم، در مورد میزان مصرف بنزین در کشور و یارانه‌ای که به مصرف این حامل انرژی تعلق می‌گیرد زیاد گفته شده است، اما با مقایسه‌ای ساده می‌توان ترسیم بهتری از واقعیت انجام داد تا هر خواننده‌ای بتواند به‌راحتی متوجه شود که سیاستگذاری کشور در حوزه انرژی چیست و چه تبعاتی دارد و مهمتر از همه اینکه چه راهکارهای ساده‌تری می‌توان درپیش گرفت که می‌تواند بهره‌وری بالاتری را نصیب مردم کند.

در سال 1397 مصرف بنزین در ایران تقریباً 91 میلیون لیتر در روز بوده است، یعنی بیش از 33 میلیارد و 200 میلیون لیتر، که تقریباً 6 برابر میانگین مصرف بنزین در جهان است.

این ارقام به خودی خود معنایی ندارند و برای معنادار کردن آنها به‌سراغ یک محصول خودرویی پرمصرف کشور می‌رویم که سهم قابل‌توجهی در بلعیدن این حامل انرژی دارد؛ و این‌که با تغییر ریل سیاستگذاری می‌توان به‌سادگی ناوگان وانتی کشور با بهترین نمونه رایج دنیا بازسازی کرد.

یک نمونه ساده

نیسان وانت یا همان نیسان آبی معروف و وانت پیکان استخوان‌بندی اصلی حمل‌ونقل وانتی کشور را با 1.6 میلیون دستگاه به خود اختصاص داده‌اند. نیسان آبی با تیراژ 750 هزار در ایران، در دنیا از سال 1970 تا 1982 تولید شد، اما در کشورمان از سال 1348 تاکنون درحال تولید است، با این تفاوت که به‌جای پیشرانه اولیه ژاپنی از موتورهای بی‌کیفیت چینی در آن استفاده می‌شود که صدای مصرف‌کنندگان را درآورده است. این خودرو 20 لیتر در 100 کیلومتر مصرف دارد و قرار است تولید آن متوقف شود و جای خود را به خودرویی مشابه دهد!

با یک مقایسه ساده بین نیسان آبی و تویوتا هایلوکس 2018 با 2.7 لیتر حجم موتور که با قانون عجیب منع واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2.5 لیتر نمی‌تواند به کشور وارد شود، می‌توان به برداشت جالبی از مدیریت مبتنی بر بنزین ارزان و خودروی بی‌کیفیت رسید.

تویوتا هایلوکس معمولی و نیسان آبی هر دو تقریباً یک تن بار را حمل می‌کنند، که البته نیسان آبی دوکابین توان حمل 600 کیلو بار را دارد. اما ببینیم در مصرف این دو وانت چه‌خبر است و کاری هم به کیفیت ساخت و غیره نداریم، زیرا به‌اندازه کافی روشن و گویا و بی‌نیاز از توضیح است.

تویوتا وانت هایلوکس با استهلاک بسیار پایین؛ پایین‌ترین نرخ استهلاک در دنیا در خانواده پیکاب؛ 12 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. این میزان مصرف بنزین در نیسان آبی 20 لیتر است.

اگر هر نیسان آبی سالی 30 هزار کیلومتر تردد داشته باشد، حدود 6000 لیتر بنزین مصرف کرده است که نشان می‌دهد ناوگان بیش از 750 هزار دستگاهی نیسان ایران سالانه حداقل 4 میلیارد و 500 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند. البته شواهد معقول نشان می‌دهد که وانت‌، سواری‌های عمومی و امثالهم بیش از عدد 30 هزار کیلومتر در سال تردد دارند، اما به‌دلیل نبود آمارهای قابل اتکا به این عدد بسنده شده است.

با 2.2 میلیارد دلار معادل پولی 4.5 میلیارد لیتر حداقل مصرف بنزین نیسان آبی، یعنی با نرخ فوب خلیج فارس بیش از 2.2 میلیارد دلار، می‌توان سالانه 120 هزار دستگاه تویوتا هایلوکس به‌عنوان بهترین وانت دنیا وارد کشور کرد و به‌طور رایگان در اختیار مصرف‌کننده قرار داد، تا هم بهره‌وری حمل‌ونقل کشور به‌میزان بسیار زیادی بالا رود و هم مصرف سوخت و آلودگی هوا به‌طور چشمگیری کاهش یابد. نیازی به گفتن نیست که مردم حاضرند برای این خودروها قیمت منطقی پرداخت کنند و نیازی به واگذاری رایگان نیست.

به‌زبان خیلی ساده، با این روش در یک بازه زمانی 7ساله، بهترین وانت‌های دنیا جایگزین نیسان آبی پرمصرف و پرآزار می‌شوند. اما ترجیح داده می‌شود با ادامه سیاست غلط مصرف بیشتر ــ یارانه بنزین بیشتر، سرمایه‌های کشور دور ریخته شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۶۳۷۲۷۱۵:۰۸:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
نیسان آبی بیش از 2500 کیلو بار را به راحتی حمل می کند و برای جاده های بی کیفیت و خاکی عالی است.
ناشناس۸۶۴۰۹۹۲۰:۳۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
به گاری دو تا خر ببندی هم همین کار رو میکنه، اصلا یه جاهایی میره که نیسان هم نمیره، شما تویوتا هایلوکس را با نیسان آبی مقایسه میکنی؟ اصلا میدونی تویوتا چی هست؟ میدونی هایلوکس چه ماشینی هست؟
ناشناس۸۶۴۲۳۴۲۳:۵۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
سه تن بار را رحت میزند کم گفتی
ناشناس۸۶۴۴۷۲۰۹:۴۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۳۱
ایران کشور کارشناسها
ققنوس۸۶۳۷۶۰۱۵:۳۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
این گزارش را به شخصه خود در اخبار صدا و سیما دیدم به یکی از مدیران شرکت زامیاد گفتند چرا اکثر تولیدات شما رنگ ابی داره؟ گفت برای اینکه مردم میگن نیسان رنگ ابی قدرتش بیشتره!!!!!!!! من هم اگه بازار فروش خودرو یک کشور 80 میلیونی را انحصاری داشتم اینگونه همه را به سخره میگرفتم حالا شما برو به این فرد این امار و ارقام توضیح بده
ناشناس۸۶۳۷۶۴۱۵:۳۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
هنوز تو خیابون پیکان می‌بینیم که با صندلی های داغون مسافرکشی می‌کنند. بارها سوار تاکسی شدم و گفته کمربند خرابه همینجوری بندازش فقط! متاسفانه شما هیچ وقت نتونستید کامل و درست قوانینی که وضع میکنید رو اجرا کنید. اینهارو هم عمرا بتونید جمع کنید....
سپهر۸۶۳۸۰۱۱۵:۵۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۳۰
خیلی فاکتورها را در محاسبه نیاوردید! 1- کارگرانی که این خودرو را تولید و تعمیر می‌کنند بیکار می شوند! 2- بر فرض در مصرف بنزین صرفه جویی شد. حالا که به دلیل تحریم آمریکا نمی‌توانیم آن را صادر کنیم چه فایده؟ 3- قسمت عمدۀ مصرف و آلایندگی نیسان به دلیل استفاده غیر اصولی از آن است. بعضی از رانندگان تا 4 تن به آن بار میزنند! آیا تویوتا این قابلیت را دارد؟ 4- به خروج ارز از کشور اشاره نکردید! هزینه تولید نیسان آبی در کشور می‌ماند ولی برای واردات تویوتا باید از کشور ارز خارج شود. پیشنهاد بهتری دارم: اگر واقعاً نمی‌توانیم خودروی با کیفیت در کوتاه مدت تولید کنیم، بهتر است با یکی از شرکت های معتبر خارجی مذاکره کنیم تا یک خودروی وانت را در داخل ایران تولید کند. اینطوری حداقل کارگران بیکار نمی‌شوند و رفته رفته تکنولوژی آن بومی خواهد شد. البته معتقدم که خودمان هم می‌توانیم خودروی با کیفیت تولید کنیم.
ناشناس۸۶۳۹۶۹۱۸:۲۸:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
مهمترین مسأله اینه که ما تحریم هستیم و قطعات همین نیسان آبی هم به زور تامین میکنیم فرض کنید تویوتا آوردیم و قطعاتش نبود کل کشور میخوابه
ناشناس۸۶۴۰۱۷۱۹:۱۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تا این افکار و استدلال ها در مملکت هست صد سال دیگر در جا میزنیم !!
ناشناس۸۶۴۱۶۶۲۲:۳۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۳۰
از نظر بضی دوستان مثل شما کشور تا ابد باید درجا بزند
ناشناس۸۶۳۸۱۰۱۵:۵۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تویوتا هایلوکس خووروی کار نیست. حتی تو ژاپن
ناشناس۸۶۴۱۴۰۲۱:۲۶:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
هایلوکس یکی از از بهترین و بادوام ترین و قابل اعتماد ترین خودروهای کار است. در مورد چیزی که اطلاعات ندارید اینقدر راحت اظهار نظر نکنید، یه سرچ سریع تو اینترنت بکنید میبینید که کاملا در اشتباه هستید. گرچه کلا این حرفها که حرف رو هواست، تویوتا کجا بود؟ با این همه سلطان خودرو و خانواده هایی که واردات خودرو را در دست دارن مگه تویوتا هایلوکس وارد ایران میشه؟! آخرش یه وانت چینی شاید وارد بشه، مثل اون کامیون هایی که وارد کردن و این همه مردم را به خاطر کیفیت پایین آن و ترمز خراب آن به کشتن دادن.
ناشناس۸۶۳۸۱۲۱۵:۵۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
بسه.هرچی با یارانه قبلی سوخت برامون کارخونه و ماشین و خونه و شغل ایجاد کردید کافیه.دمتون گرم.بیخیال بشید.باز بنزین گرون شده چندتا خاوری سود کنن و برن کانادا.
ناشناس۸۶۴۱۴۱۲۱:۲۷:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
آفرین، درست زدی به هدف. اینا شیطان را هم درس می دن. حالا دوباره می خوان با اینکار کل کشور را دوباره دچار مشکل بیشتر از قبل کنن. اخرش هم هیچی به هیچی
ناشناس۸۶۳۸۱۶۱۶:۰۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تمام خودروهای ما همین داستان رو دارند شما پراید که کم مصرف ترین خودرو تولید داخل است به اندازه یک ماشین ۸سیلندر با تکنولوژی روز دنیا بنزین مصرف میکنه حالا آقایون چه اصراری دارند که هم ثروت این مردم و هم جان این مردم رو بگیرند معلوم نیست
ناشناس۸۶۴۱۷۷۲۲:۵۱:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
برادر عزیز ایناها صداهایی هست که می خوان بنزین رو دوباره گرون کنن و الی همه میدونن این داستانها تو افسانه های ایران با این مدیریت هستش ولی این داستانهادیگه نخ نما شده
ناشناس۸۶۳۸۲۷۱۶:۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۳۰
در مورد خودروهای سواری هم چنین تحلیلی می شود کرد. مخصوصا خودروهای هیبرید.
جمشید۸۶۳۸۸۲۱۶:۴۶:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
با شعار خودکفایی ارتباط کشور با دنیا قطع شد هزینه تلفت جاده ای والودگی محیط این نیسان آبی رو هم حساب کنید همین در یکسال میتونید کل 750000 عدد رو جایگزین و از رده خارج کنید. البته این جنبه عملی ندارد ولی نشان می دهد شعارهای تو خالی چه بلایی بر سر نسل بعدی می اورد.
ناشناس۸۶۳۸۹۲۱۷:۰۷:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
همین برای خودروهای سنگین قابل اجراست. در واقع از محل صرفه جویی سوختی که به هدر می رود خودروها نوسازی شده اند.
ناشناس۸۶۳۹۴۱۱۸:۰۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
دیگ نیسان آبی به چغندر پراید میخوره اتفاقا"
valor۸۶۳۹۷۶۱۸:۳۶:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
آگر ناوگان تاکسیرانی شهرهای بزرگ مثل تهران مشهد اصفهان تبریز و ...را برقی کنیم خودش مصرف بنزین تو کشور را 20 درصد کاهش می ده. ما نمی خوایم تغییر را شروع کنیم فقط دوست داریم شرایط دیروز را فردا هم داشته باشیم.
ناشناس۸۶۳۹۸۴۱۸:۴۳:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
داداش الان احساس میکنی کشف کردی این موضوع راجع به تمام سیستم حمل و نقل قابل بست است ولی اگه این بشود دولت از کجا ملت رو چپاول کند
ناشناس۸۶۴۰۰۳۱۸:۵۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
آقای مقاله نویس امروزه اکثر نیسان وانت ها دوگانه سوز هستند جنابعالی دراین مدت کجا تشریف داشتی ازاین کارشناسیها انجام بدهید .حالا دیدید بعد از یک سال سایپا وزامیاد تولید خود را بیشتر میکند تا ضرر سهام دارانش را جبران کند شما به تکاپو افتادید شما همانها هستید که برای صادرات سیمان هر روز تبلیغ میکنید.ودیگر صنعت را میکوبیدتا به سود کلان برسید
بهادری۸۶۴۰۳۷۱۹:۲۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
نیسان آبی= قاتل بنزین و آلودگی بیشتر هوا+رانت و سود بیشتر برای تولید کنندگان آن............
ناشناس۸۶۴۰۴۵۱۹:۳۵:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
البته تبلیغات خوبی از تویوتا های لوکس کردی باید دید که شرکت تویوتا که به خاطر فروش یک دستگاه ماشین به سفارت ایران از دولت امریکا عذر خواهی کرده بود می آید سالی ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به ما بفروشد ؟
ناشناس۸۶۴۰۵۴۱۹:۴۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
کسی که این پیشنهاد را داده گویا در عالم رویا سیر میکند. تو این موقعیت تحریم یک قطعه کوچک را به ایران نمیدهند آن موقع پیشنهاد وانت تویوتای 300 میلیون تومانی را میدهددر ثانی گیریم رویای شما به واقعیت تبدیل شد کدام روستایی حاضر است 300 میلیون تومان به دهد به وانت تویوتای که نمیتواند نصف بار نیسان را حمل کند. لذا خودتان هم میدانید در این موقعیت این کار نشدنی است حالا چرا در این زمان این پیشنهاد را ارائه میدهید خدا میداند چه هدفی را دنبال میکنید؟ آیا ..
مجتبی مقدسی۸۶۴۰۵۷۱۹:۴۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
چند نسل در این کشور بر اساس تصمیمات اشتباه مدیران سوختند.هم ماشینهای بی کیفیت سوار شدیم و هم بنزین رو به عنوان سرمایه ملی دود کردیم و رفت هوا و هم تعداد بسیار زیادی از هم وطنان به خاطر بی کیفیتی خودروهای داخلی کشته و مجروح شدند.اگه دلمان به خودکفایی هم خوش بود ،با تحریم صنعت خودو معلوم شد که سراب بوده.
ناشناس۸۶۴۰۵۸۱۹:۴۷:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
آین آقای نویسنده که ۲.۲ میلیارد را برای خرید تویوتا اختصاص می دهد ایا ان تویوتا در صورت جایگزینی بنزین مصرف نخواهد کرد. اقتصاددانان مملکت هم همینطوری مملکت را اداره کردند که به این وضع رسیدیم.
پرویز۸۶۴۰۷۵۲۰:۰۳:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
کشوری که میخواهد همه چیز را خودش تولید کند تنها چیزی که تولید خواهد کرد فقر برای ملت است. ما باید چیزی تولید کنیم که کسی بهتر و ارزونتر از ما نتونه . اونوقت هم مشکلات خارجی حل میشود و هم بخش تولید اقتصاد. چه چیز تولید کنیم؟ متخصصین باید بررسی کنند و بعد از انتخاب با آموزش نیروی کار و هدایت بخش علمی کشور همه روی اون موضوع متمرکز شویم.
ناشناس۸۶۴۰۹۴۲۰:۳۲:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
نه كه وانت نيسان صادقه بلكه برا تمام توليدات و ماشينهايي كه توليد مي كنيم صدق مي كنه آقايان كسي زورش به مافياي خودرو نمي رسه دستي دستي حقوق ملت رو پايمال مي كنن ما ايراني حق داريم در طول عمرمون يك خودروي خوب داشته باشيم
بهمن۸۶۴۱۰۱۲۰:۴۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۳۰
نیسان آبی چهارتن بار را جایجا میکند، در صورتیکه تویوتا هایلوکس حداکثر هزار و دویست کیلو بار را جابجا میکند، نویسنده و پیشنهاد دهنده با فضای باربری کشور آشنا نیست، هزینه ی تعمیر و نگهداری هایلوکس حداقل سه برابر نیسان آبی است
ناشناس۸۶۴۱۰۷۲۰:۴۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
با مونتاژ این خودرو یا آن خودرو مشکل حل نمی‌شود. تا خودرو سازی خصوصی نشود چیزی درست نمی شود. بعد از چهل سال مونتاژ یک وانت خودرو ساز دولتی باز هم توان طراحی و ساخت یک خودرو به روز را ندارد. تا کی باید جیب یک عده فرصت طلب دولتی پر پول بشود.
ناشناس۸۶۴۱۵۰۲۱:۳۴:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
متاسفانه اين مقاله ها با هدف فريب مردم و افزايش قيمت سوخت نوشته ميشوند و بعيد به نظر ميرسه كهما بتونيم سوار تويوتا و هايلوكس شويم. پس بذاريد حداقل بنزين ارزون بمونه و در نتيجه بقيه كالاها.
سعید۸۶۴۱۵۸۲۱:۵۶:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۳۰
با این محاسبات ، راننده محترم روزی 65 هزارتومان هزینه بنزین دارد . بعلاوه هزینه بسیار زیاد لوازم مصرفی و یدکی . در صورتیکه از بنزین یارانه ای استفاده شود فقط تفاوت مصرف دو وانت باید در نظر گرفته شود .
علی۸۶۴۱۶۴۲۲:۲۸:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
این موضوع برای کل خودرو های تولیدی کشور صدق میکند . باید خودرو سازی رو تعطیل و بجاش واردات کرد . مگر تولید داخلی با کیفیت و قیمت جهانی مشابه سازی گردد .
ناشناس۸۶۴۱۷۶۲۲:۴۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
هر وقت میخوان بنزین را گران کنند از این داستانها برای ملت تعریف می کنند و در آخرش جیب ملت رو میزنند و میروند کانادا !!!
ناشناس۸۶۴۱۸۱۲۲:۵۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تا وقتی ما یاد نگیریم چطور تعامل درست با دنیا داشته باشیم این راه حل ها فقط روی کاغذ قابل ارائه است ولی موقعی که یاد گرفتیم نه فقط در مورد نیسان آبی که در مورد تمام ماشینهای سبک و سنگین مشابه همین راه حل را می توان اجرا کرد.
حسینی۸۶۴۱۸۲۲۲:۵۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تحلیل جالبی بود اما بهتر بود هزینه بر واحد نیسان حساب بشه که بهتر قابل درک باشه. مصرف یک سال نیسان ابی =۳۰۰۰۰×۲۰/۱۰۰ لیتر مصرف سالانه تویوتا = ۳۰۰۰۰×۱۲/۱۰۰ لیتر تفاوت مصرف سالانه = ۲۴۰۰ لیتر قیمت سوخت اضافی ۲۴۰۰×۶۰۰۰=۱۴.۴۰۰ یعنی سالانه ۱۴.۴۰۰ میلیون تومن یارانه سوخت تو جیب دولت میمونه. با احتساب دلار ۱۴ تومن. ۶۰۰۰ تومن یارانه سوخت هست.
ناشناس۸۶۴۱۸۶۲۳:۰۵:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
سلام چند نکته را از قلم انداختید نیسان ظرفیتش بالای ۲تن است هزینه تعمیرات و سرویس و نگهداری اش خیلی پائین تر از مثالی است شما زدید در مورد رنگ آبی هزینه نگهداری و تعمیر آن در تصادفات کم است چون قطعات بدنه آن رنگ فابریک آماده تو بازار خیلی ارزان تر از تعمیر و صافکاری است جوری که اصلا تو تصادفات کسی دنبال تعمیر نمیرود تعویض میکند همه جای ایران و به وفور تعمیرکار و یدکی موجود است البته معایب آن را هم باید گفت ترمز خیلی بدی دارد سیستم تعلیق آن خیلی خشک و بد است ایمنی راننده آن خیلی ضعیف است صندلی ماشین فوق العاده ناراحت کننده است اکثر رانندگان یک بالش پشت کمرشون میگذارند
ناشناس۸۶۴۲۱۳۲۳:۳۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
این طرز استدلال کردن هیچ ارزشی ندارد و فقط روی کاغذ درست هست. چون کالایی که تولید ملی هست نیاز به ارز ندارد ولی کالای وارداتی با ارزی که پشتوانه ی آن نفت هست وارد می شود و قیمت آن در واقع تصنعی هست. ورودی ارز به کشور محدود هست وقتی قرار باشد ارز را به کالاهای بیشتری اختصاص دهیم در واقع این به معنی کاهش ارزش پول ملی و رقابت برای ارز هست. تقاضا برای ارز به شدت بالا می رود و قیمت کالای وارداتی که این قدر ارزان هست به میلیون ها برابر می رسد و کشور دچار یک ابرتورم می شود. ... بله اگر تمام اقتصاد ایران را از خارج وارد کنند ارزان تر تمام می شود ولی این فقط در صورتی هست که یک قسمت کوچک اقتصاد را در نظر بگیریم. اگر نظامی را ازخارج وارد کنیم ارزان تر تمام می شود اگر معلم را وارد کنیم ارزان تر تمام می شود. اگر کارگر را وارد کنیم ارزان تر تمام می شود اگر کشاورزی را وارد کنیم ارزان تر تمام می شود چون ما نفت داریم.
ناشناس۸۶۴۲۳۳۲۳:۵۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۳۰
فقط آبی نیسان
مهدی۸۶۴۲۵۹۰۰:۳۵:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۳۱
یارانه سوخت ( حامل های انرژی ) سرپوشی بر ناکارآمدی دولته . مشابه این موضوع بارها مطرح شده. قیاس مطرح شده درست نیست. هایلوکس ماشین حمل بار نیست. چنین خودروهایی برای استفاده کسانی است که مزرعه دار هستند ، فعالیت عمرانی دارند و مشابه اون.
ناشناس۸۶۴۳۰۱۰۳:۳۳:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۳۱
این ادعاهای بچه گانه واقعا باعث تاسف اند
ناشناس۸۶۴۳۲۹۰۷:۳۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۳۱
مگرخودروسازان مامرده اندکه کسی بخواهدازااین جورکارهابکنداین تولیدکنندگان عزیزمابه راحتی میدان راخالی نمیکنند
ناشناس۸۶۴۳۳۶۰۷:۴۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۳۱
اگر بدانید در این دولت چقدر وانت و خودروی چینی اوردن که عمر مفیدشون سه سال هست و نیسان آبی در پیش آنها پادشاه هست!!!!!!!!!!!! اول ببینید دولت و رانت خواران چه کردن با صنعت خودرو با کمک چین و تبانی میلیاردی!!!
علیرضا۸۶۴۳۵۳۰۸:۰۳:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۳۱
جوک فشنگی بود،خندیدیم.
ناشناس۸۶۴۳۶۳۰۸:۱۲:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۳۱
شما در کشور مدیریت بر مبنای عقل سلیم ایجاد کن.... آنوقت هزاران مسئله مثل نیسان آبی براحتی در کشور قابل حل است...
رضا۸۶۴۳۸۴۰۸:۲۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۳۱
به یزدان اگر ما خرد داشتیم / کجا این سر انجام بد داشتیم (فردوسی)
ناشناس۸۶۴۴۰۴۰۸:۳۹:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۳۱
به بهانه تولید و اشتغال پدر 80میلیون رو این دو لگن ساز در آوردن اکثر تولیدیها تعطیل یا در حال تعطیلی هست این دو خودرو سازم درشو تخته کنن مابه تفاوت مصرف بنزین ماشینهای تولید داخل رو به تمام کارگران ایران خودرو وسایپا بدن قول میدم ماهی ده میلیون درآمدشون هست ملتم راحت میشن
علیرضا۸۶۴۴۷۶۰۹:۴۴:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۳۱
در این ساختار سالهای سال نیسان آبی تولید شده، با همان توجیهات سالهای دیگر هم تولید خواهد شد. هدف مردم، رفاه یا محیط زیست و ... نیست بلکه چیز دیگری است. چه ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین