تهدید امنیت غذایی کشور با احیای وزارت بازرگانی/ تجربه چین در جنگ تجاری با آمریکا+فیلم

گروه اقتصادی الف،   3980130019 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی دولت بر ضرورت احیای وزارت بازرگانی تاکید دارند که این اقدام منجر به تامین غذای مردم با واردات جای تولید داخل در اوج تحریم ها خواهد شد، کاری که چین برعکس آن را انجام داد و در جنگ تجاری با آمریکا پیروز شد.

فارس نوشت: در هفته‌های اخیر و با پیگیری های دولت، طرح جدیدی برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی دست بررسی است. این برای چهارمین بار در دو سال اخیر است که طرح یا لایحه ای درباره این موضوع در مجلس بررسی می شود.

اصرار دولت بر احیای وزارت بازرگانی در حالی است که طبق اعلام اداره کل قوانین مجلس مغایر اصول 10 و 75 قانون اساسی، ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام اداری کشور است و باعث بزرگ شدن ساختارهای دولت می شود. علاوه بر این، کارشناسان با اشاره بر تجارب قبلی داخلی تاکید دارند احیای وزارت بازرگانی باعث رونق واردات و به حاشیه رفتن تولید داخلی خواهد شد.

براساس این گزارش، نگاهی به تجربیات جهانی هم نشان می دهد که در کشورهای توسعه یافته هم عموما ساختار ادغام یافته تولید و تجارت وجود دارد که موید ساختارهای فعلی دولت در یکپارچه سازی تولید و بازرگانی است. در عمده کشورها، سیاستگذاری ها به گونه ای است که بخش تجارت و بازرگانی در خدمت تقویت بخش های صنعتی و کشاورزی و همسو با آن‌ها قرار دارد و سیاست های تجاری با هدف افزایش بازار محصولات داخلی، در خدمت اقتصادی کردن تولید است. بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای جنوب شرق آسیا مانند چین، نه تنها از الگوی تجمیع وزارت‌خانه های صنعت و تجارت در یک وزارتخانه استفاده کرده اند، بلکه وظایف بازرگانی محصولات کشاورزی این کشورها نیز در اختیار وزارت کشاورزی آنها قرار گرفته است. به عنوان مثال، چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان، ابتکار عمل در حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی را به مدیر بخش تولید کننده یعنی وزارت کشاورزی واگذار کرده است. این دقیقا همان ساختاری است که در حال حاضر در کشور وجود دارد و در صورت احیای وزارت بازرگانی، از بین خواهد رفت.

*شکست آمریکا در جنگ تجاری با سیاست‌هایی هوشمندانه چینی‌ها

جالب است بدانید چینی ها دقیقا با تکیه بر این ساختار و با اتخاذ سیاست هایی هوشمندانه توانستند در جنگ تجاری با آمریکا در سال ۲۰۱۸ موفق شوند و آمریکایی ها را به پای میز مذاکره بکشانند. اما ماجرا چه بود؟

در اوایل فوریه ۲۰۱۸، دولت آمریکا تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش داد و سپس در چند مرحله تعرفه های سنگین برای کالاهای مختلف چینی وضع نمود. در واکنش به این اقدام، دولت چین تعرفه های سنگین برای کالاهای آمریکایی وضع کرد که محصولات کشاورزی مانند سویا، گوشت قرمز و گندم در صدر این کالاها بودند. در نتیجه، میزان صادرات این محصولات از آمریکا به چین کاسته شد. این در حالی بود که چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان سویا در جهان است که تا پیش از آغاز جنگ تجاری با آمریکا عمده وارداتش از این کشور بود.

مقامات چینی در راستای اجرای صحیح این استراتژی، هم از تولیدات داخلی خود حمایت کردند، هم با کاهش واردات سویا از آمریکا میزان واردات این محصول از سایر کشورها مانند آرژانتین و اوکراین را افزایش دادند و هم محصولاتی دیگر نظیر جو و سورگوم را جایگزین سویا در جیره مصرفی دام و طیور خود کردند.

این اقدامات چین منجر به کاهش قیمت جهانی سویای آمریکایی و زیان بالای کشاورزان این کشور و نهایتا فشار آنها به دولت خود برای مذاکره با دولت چین برای برون رفت از این چالش شد. در نتیجه، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست جی ۲۰، ضمن دیدار با رئیس جمهور چین خواستار رفع موانع تجاری دو کشور و افزایش همکاری ها شد. در این دیدار، ترامپ از چینی‌ها درخواست کرد سویا و برخی دیگر از محصولات کشاورزی را خارج از تعرفه های جدید از آمریکا خریداری کنند و رئیس جمهور چین هم با تعیین شروطی این درخواست آمریکا را پذیرفت.

در مجموع، احیای وزارت بازرگانی یعنی غذای مردم را به جای تولید داخل با واردات تامین کنیم و خود را مستقیما در برابر گلوله های تحریم آمریکا قرار دهیم، کاری که چین برعکس آن را انجام داد و در جنگ تجاری با آمریکا پیروز شد. حال باید دید نمایندگان مجلس از این تجربه چینی ها و بسیاری از کشورهای توسعه یافته درس می گیرند و با احیای وزارت بازرگانی مخالفت می کنند یا خیر؟ کلیپی درباره این موضوع در ادامه آمده است:

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۶۳۴۲۳۱۱:۳۲:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
دولت ومجلس کار آمد نداریم افراد زبده ومتخصص در هیچکدام نداریم ارزش پول ملی را به حداقل رساندند ومردم را نابود کردند
ناشناس۸۶۳۴۳۹۱۱:۴۱:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
يعنی قبل از دولت احمدی نژاد که ادغام فعلی انجام گرفت ، امنيت غذايی نداشتيم؟ و اکنون با اين گرانی ها و اجبار واردات گوشت امنيت غذاييمان تامين شده است؟!
ناشناس۸۶۳۴۵۲۱۱:۵۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۳۰
در این دولت و در کل تفکرات کارگزاران و اصلاحاتی ها تولید جایی نداره به دو دلیل 1: پول نفت هست چرا زحمت تولید و تلاش رو به خودمون بدیم .2: وارادتچی ها همه از خودشونن و سودهای هنگفتی از اختصاص دلار دولتی به جیبشون میره.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    آخرین عناوین