چند راهکار برای رونق تولید

احمدرضا هدایتی*،   3980130013 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند راهکار برای رونق تولید

از سال ۱۳۷۳ که با ابتکار رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) اولین شعار سال اعلام شد، تا امسال که شعار «رونق تولید» توسط ایشان به‌عنوان شعار سال برگزیده شد، با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار داشته، بخش عمده این شعارها به مباحث اقتصادی کشور و بهبود شرایط معیشتی مردم اختصاص یافته است.

اما طبیعی است، همان‌گونه که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی ابتدای سال در حرم رضوی تأکید فرمودند، رونق تولید تنها با تعیین شعار سالانه محقق نخواهد شد، بلکه این‌کار مستلزم تعیین راهبردها و راه‌کارهایی است که امکان اجرای آن را فراهم سازد.

البته بخش عمده راهبردها، در اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی طرح اقتصاد مقاومتی ارائه شده است، اما از آنجا که متأسفانه اسناد مورد اشاره در حد شایسته و بایسته مورد توجه مسئولین محترم قرار نمی‌گیرد و معمولاً در تهیه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی آنها تعلل و کوتاهی می‌شود، لذا در جهت تحق شعار امسال یعنی شعار «رونق تولید»، چند راهکار اجرایی پیشنهاد می‌گردد.

راه‌کارهای اجرایی پیشنهادی:

شناسایی نیروهای درونزا و سایر ظرفیت‌های موجود و قابل دسترس (اعم از مادی و معنوی) در عرصه‌های مختلف با مشارکت همه دستگاه‌ها و اولویت‌گذاری و استفاده بهینه از توان آنها.

شناسایی نخبگان و متخصصین گمنام و یا شناخته شده در همه بخش‌ها و موضوعات و سازماندهی و بکارگیری عملی آنها در بخش‌های مختلف تولید.

فراخوان ایده‌های کارآمد و جدید با همکاری و استفاده از ظرفیت فکری نخبگان و فراهم نمودن تسهیلات و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی استعداد آنها و اجرای ایده‌‌هایشان.

فراهم نمودن شرایط برای استفاده از نظرات کارشناسی و تخصصی افراد صاحب‌نظر (اعم از موافق یا مخالف) در قالب کارگروه‌های مشورتی در همه دستگاه‌ها و در همه موضوعات.

اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از خام فروشی نفت و سایر منابع معدنی و تبدیل آنها به مواد ثانویه و نهایی با اولویت به استخراج و صادرات مخازن نفت و گاز مشترک واقع در مرزهای کشور.

اتخاذ تدابیر لازم برای تبدیل مقالات و نتایج مطالعات علمی به محصولات تجاری، با اولویت به تولید در صنایع های‌تک و دارای تکنولوژی پیشرفته.

به روز رسانی و تقویت و توسعه زیرساخت‌های کشاورزی کشور، به شکل علمی و عملی در بخش‌های مختلف، از طریق اقداماتی مانند؛ ایجاد شبکه تلویزیونی کشاورزی و مکانیزه‌سازی فعالیت‌ها در این بخش.

اتخاذ تدابیر لازم برای حذف واسطه‌های غیرقانونی و کنترل و نظارت اصولی بر چرخه تأمین، تولید، حمل و نقل، نگهداری (انبار داری) و توزیع، در بخش‌های مختلف، اعم از؛ صنعتی و غیرصنعتی.

اتخاذ تدابیر لازم برای مشارکت مؤثر بانک‌ها در رونق تولید، ترجیحاً با عزل مدیران فعلی که تمام تلاش خود را بر بنگاه‌داری و فعالیت‌های غیرمولد و دلالی متمرکز کرده‌اند و انتصاب مدیران متخصص، با انگیزه و متعهد.

عزل مدیران صنایع دولتی یا وابسته به دولت، از جمله (به‌خصوص)، صنایع خودروسازی که ناموفق عمل کرده‌اند و واگذاری کار آنها به جوانان و مدیران متعهد، باانگیزه و متخصص.

حذف مالیات بنگاه‌های تولیدی جدیدالتأسیس، متناسب با شرایط آنها، (حداقل تا پنج سال اول فعالیت) و کاهش مالیات شرکت‌های کارآفرین و موفق در تولید.

حذف و یا کاهش سود بانکی و همچنین استمهال تسهیلات اعطایی به صنایع نوپای تولیدی و کارآفرین تا زمانی که از استحکام قدرت رقابتی لازم برخوردار شوند.

ساماندهی واردات و صادرات و جلوگیری جدی و عملی از واردات کالاهای غیرضروری و دارای تولید مشابه داخلی و استفاده از سایر روش‌های ترغیبی و تشویقی برای ایجاد رقابت سازنده در بخش تولید.

بازنگری و به روز‌رسانی و همچنین رفع اِشکالات و خلاءهای موجود در قوانین و مقررات اقتصادی، با مشارکت همزمان نمایندگان کلیه افراد حقیقی و حقوقی ذیربط و ذینفع در هر موضوع و ایجاد ثبات و پایداری در آنها.

مبارزه جدی با فساد اعم از؛ رانت‌خواری، ارتشاء، اختلاس و سایر موارد مشابه، با اولویت به پیشگیری از بروز این ناهنجاری‌ها، از طریق پاکسازی سیستم اداری، به‌خصوص در بخش اقتصادی.

تمرکز بر طراحی و بومی‌سازی ساخت ماشین‌آلات جدید صنعتی مورد نیاز کارخانجات و کمک به تأمین قطعات موردنیاز صنایع، با مشارکت نخبگان و متخصصین داخلی.

تمرکز بر بِرندسازی یک یا چند محصول خاص تولید داخل در هر بخش، در حد استانداردهای جهانی.

 
*کارشناس ارشد مدیریت

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۶۳۱۳۹۰۷:۵۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تولید در شرایط تحریم وتنش معنا نداره الان کشورهایی میتونن رونق داشته باشند که با جهان در ارتباط موثر باشند الان ما در وضعیت شعب ابی طالب هستیم و باید به کوپنی شدن فکر کنیم
ناشناس۸۶۳۵۸۹۱۲:۵۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۳۰
یه راهکار اینه که به ما پزشکان حقوق و کارانه بیشتر داده شود تا انگیزه پیدا کنیم و توریستهای سلامت بیشتری وارد ایران شوند. درآمد ماهی 20 میلیونی منه پزشک عمومی نسبت به همکاران اروپاییم خیلی کمتر است.
ناشناس۸۶۴۷۴۵۱۳:۱۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۳۱
شما تولید کننده ای؟ یا سو استفاده کننده از سلامت مردم؟
ناشناس۸۶۳۷۲۸۱۵:۰۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
کامنت ۸۶۳۱۳۹ ؛ ترجمه عینی فجایع برجام ۲۰ دقیقه ای و FATF و ۲۰۳۰ و پالرمو و CFT است _______ ۲ تابعیتی ها و ژن ها و نجومیها و وارداتچی ها و ذخایر دروغین انقلاب عاشق این ترجمه ها هستن.
ناشناس۸۶۴۳۸۲۰۸:۲۸:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۳۱
توهم چیز بدی است چرا باید کاری کنید که محتاج برجالم شوید
جواد۸۶۳۱۴۹۰۸:۱۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
به عنوان یک تولید کننده می گویم که کشور ما سخت ترین مراحل و بوروکراسی را برای اخذ مجوز به منظور تولید یک محصول را دارد که گاه طی این ماراتن به سالها زمان نیاز دارد . برای گرفتن این مجوز باید به تعداد بیشماری نهاد و سازمان و ارگان مراجعه کرد که برای خود این مساله باید دایماٌ دست در جیب باشی . آنان که وسع مالی دارند در نهایت موفق به گذراندن این مراحل می شوند و آنان که تمکن مالی ندارند به مراحل بعدی نمی رسند . این یک واقعیت است و نمیشود آنرا کتمان کرد . خلاصه اینکه افرادی که مجوز تولید صادر می کنند به شدت چوب لای چرخ تولید می گذارند و اگر راضیشان نکنی از مجوز خبری نیست و فساد در این بخش بزرگترین مانع برای تولید است . از این مراحل هم بگذری در روند تولید با کارگر و بیمه و دارایی و بهداشت و تعزیرات و ... هزار مساله دیگر درگیری .
امید۸۶۳۱۵۴۰۸:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
بسم الله الرحمن الرحیم تمام این موضوعاتی که فرمودید یک رئیس جمهوری می خواهد که اولا نگاهش در عین اینکه باید از تجربه دیگر کشورها استفاده کرد این باشد که ما باید خودمان علم تولید کنیم و تا آنجا که امکان دارد تولید داخلی داشته باشیم نه کسی که به دانشگاهها دستور داده و روسای دانشگاهها در زمینه حتی تحقیقات هسته ای را که خودمان داشتیم تولید می کردیم عوض کرده و آزمایشگاهها را هم تعطیل کردند و می گویند ما باید از خارج وارد کنیم. با این طرز تفکر معلوم نیست تا ۱۴۰۰ چه می شود.
mostafa.kamali95@yahoo.com۸۶۳۱۵۶۰۸:۲۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
چند راهکار بسیار مهم برای تولید که عزم واقعی و بدون شعار مسولان را می خواهد اگر واقعا به فکر رونق تولید هستند و فقط به نصب بنر رونق و تولید که خودش خیلی برای کشور هزینه دارد اکتفا نکنند1 در اولین گام باید معوقات کلان بانکی را از گردنکشانی که با روش های غیر قانونی و با تبانی با مدیران بانکی رشوه خوار تسهیلات کلان را گرفته و در جای خود مصرف نکرده و هم اکنون با گران شدن دلار انها به ثروت های افسانه ای هم رسیده اند از انان پس گرفته شده و به چرخه تسهیلات دهی واقعی برای رونق و اشتغال باز گردد2 اجرای قانون صحیح و بدون خط قرمز قانون از کجا اورده ای به این ثروت نجومی و کهکشانی و افسانه ای و گنج قارونی رسیده ای برای همه احاد جامعه هدف چه بخش دولتی چه بخش خصوصی و چه افراد عادی این قانون باید برای درامد های کلان نامشروع باشد ان لیس للانسان الا ما سعی و یا مولی علی ع می فرمایند ثروت های حرام را اگر کابین زنانشان کرده باشند به بیت المال باز می گردانم این قانون تا حدود زیادی توازن و تعادل اقتصادی ایجاد می کند3 تسهیلات بانوی بخصوص کلان ان باید از طریق اتحادیه ها مربوط و سازمانهای مربوط در اختیار متقاضیان واقعی تولید و اشتغال قرار گیرد و انها نظارت بر مصرف صحیح و در جای خود را بنمایند و در عوض ان محصول و یا اشتغال را از استفاده کننده از تسهیلات بخواهند
ناشناس۸۶۳۱۵۹۰۸:۲۸:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
مرکز امار از همه دستگاه ها بخواهد لیست هزینه کرد انها برای تبلیغ از بنر و سایر روش ها بخواهند با سر جمع زدن ان معلوم میشود علاوه برانکه رونق و تولیدی شکل نگرفته چندین میلیارد هم صرف تبلیغات پوچ صورت گرفته است مسولان کشور از نصب بنر و غیره ب ای تبلیغات بایستی نهی شوند
ناشناس۸۶۳۱۶۴۰۸:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
آقای کارشناس ارشد مدیریت ! در چشم انداز کنونی ؛ هیچ رونقی متصور نیست .
ناشناس۸۶۳۳۸۵۱۱:۱۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
کدوم رونق ؟!!!! شاخص رشد اقتصادی در سال 98 منفی 5 درصد پیش بینی شده
ناشناس۸۶۳۱۷۱۰۸:۴۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
برای ایجاد رونق و اشتغال وام و تسهیلات را در صورتی پرداخت کنید که تسهیلات گیرنده به ازا هر مبلغ مشخصی فردی را بکار گرفته و تولید محصول و یا خدمات خود را همه ارایه نماید نه اینکه مثلا در تلاطمات اخیر یکسال گذشته افراد زیادی تسهیلات کلان گرفته و با ان سکه خریده و به نوسانات اقتصا ی دامن بیشتری هم زدند
ناشناس۸۶۳۲۰۲۰۹:۱۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۳۰
نویسنده فقط از رویاها و آرزوهاش حرف زده مهمترین مانع تولید عدم اقبال و اعتماد ایرانی ها به اجناس داخلی است حتی اگر شما با رفع موانع موجود به تولید انبوه محصولات ایرانی هم برسید تا وقتی سطح کیفیت اجناس ایرانی اینه که ما داریم می بینیم محاله مردم اعتماد کنند
ناشناس۸۶۳۲۰۹۰۹:۱۵:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۳۰
این راه کارها قدیمی و بی فایده اند. وقتی رشد اقتصاد -6 است، رونقی متصور نیست.
ققنوس۸۶۳۲۳۵۰۹:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
کالایی که برای تولید استفاده میکنیم از اول سال تا به حال دو بار افزایش قیمت داشته همچنین هزینه تولید و ساخت ان نیز به علت بالاتر رفتن دستمزد ها و هزینه های جانبی مثل انبارداری و یا کرایه حمل نیز بیشتر شده.همه این عوامل به کنار ولی وقتی مشتری شما تمام این افزایش قیمت را دلیل سودجویی شما میبیند و میگوید: سزای گران فروش نخریدن هست متوجه شدم دست در جیب گذاشتن و نگاه کردن بهترین کار ممکن است!!!!!!!!!!!!
ناشناس۸۶۳۲۴۵۰۹:۴۶:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
باز سازی اصولی و درست و حسابی مناطق سیل زده خودش میشود رونق تولید و اشتغال
ناشناس۸۶۳۲۵۲۰۹:۵۶:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
بله خام فروشی بده ولی با کدام تکونولوژی میخواهید پالایشگاه پتروشیمی بسازید در شرایط تحریم همه پتروشیمی لنگ قطعه از خارج بودن . وقتی تحریم هستید امکان صادرات هم ندارید چون مجاری پولی مسدود است و ...
ناشناس۸۶۳۲۵۳۰۹:۵۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
خوب شد شما اینها رو گفتی ما نمی دونستیم عمو جون در شرایط تحریم امکان وارادات دستگاه تصفیه اب هم نیست چه برسه به ساخت پتروشیمی و ...
ناشناس۸۶۳۲۵۵۰۹:۵۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
استخراج و صادرات مخازن نفت و گاز مشترک واقع در مرزهای کشور. آفرین بعد پولش رو از چه طریق بگیری ؟ ریال کویت ؟
ناشناس۸۶۳۲۸۶۱۰:۰۸:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
حذف یا کاهش سود بانکی = سرمایه گذاری اغلب مردم بر روی دلار و طلا و مسکن = بدبخت کردن مستضعفین بیش از پیش. قبل از این کار باید سال ها و سال ها پایه ریزی بشه تا مردم حس خوبی نسبت به بورس و سرمایه گذاری بر روی صنعت و تولید پیدا کنند
abbas۸۶۳۳۰۷۱۰:۲۱:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
چه حرفهای قشنگی اما مسئله مهمتر امکان پذیر بودن آنها است که .... مهمتر از همه حمایت از سرمایه گذار است. که این قانونا امکان پذیر نیست به دلایل ذیل - شما سرمایه گذار هستید یک کارخانه راه می اندازید. یک نگهبان را در پایان سی سال خدمت به اندازه 3 برابر سال اول خدمتش باید حقوق بدهید به همین نسبت کارگر و استاد کار و ... پس هزینه تولید بالا می رود و امکان رقابت وجود ندارد. یک استاد نجار حقوقش در بازار آزاد مشخص است. از وقتی که استاد می شود تا پایان عمر یک درآمد روزانه مشخص دارد. در کارخانه به علت اینکه چرخه ساده است قیمت نیز پایین تر باید باشد. - مجبور هستید برای استخدام هر خانم یک خانم دیگر نیز استخدام کنید امکاناتی که قانون برای خانم ها (زمان بارداری و پس از آن ) قائل شده در ژاپن نیز بی سابقه است. - قانون سخت و زیان آور: علاوه خارج کردن بخش عمده ای از خدمات استادکاران از ، باعث کاهش اشتغال ( بعلت اینکه دوباره مشغول کار می شوند) و مهمتر از همه فشار بر روی سازمان تامین اجتماعی می شود. تا آنجا که بنده مطلع هستم، هیچ کشور پیشرفته ای قانون سخت و زیان آور ندارد. قانون از کار افتادگی موجود است که با این قانون بشدت کم رنگ شده است . - قانون مالکیت فکری (کپی رایت) : متاسفانه این برای تولیدات داخل نیز استفاده نمی شود - قانون کار : یکطرفه به نفع کارگر است و جالب تر اینکه به ضرر مناطق کمتر توسعه یافته است چون تمام کشور را به یک چشم نگاه کرده است . سرمایه گذار سرمایه خود را به سمت شهرهای بزرگ می برد. شما باشید در زابل ، ایذه ، سردشت، سلماس سرمایه گذاری می کنید؟ هرگز - -
ناشناس۸۶۳۴۱۴۱۱:۲۶:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
با کدام مدیریت وبا کدام دولت کار آمد؟؟؟؟؟؟؟ فعلا در گیر واردات گوشت است ارزاق مارا به ثمن بخس همسایگان به لطف بی ارزش بودن پول ملی می برند وما پیاز12000 تومانی می خریم
ناشناس۸۶۳۷۴۴۱۵:۲۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تا آقازاده و ژن برتری هست اگه با تمام دنیا هم ارتباط داشته باشیم باز هم نه تولیدی خواهیم داشت و نه رونقی
ناشناس۸۶۴۱۶۳۲۲:۱۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۳۰
این چیزایی که گفتی یه سری کلی گوئیه مثلا به این راهکار توجه کنید: شناسایی نخبگان و متخصصین گمنام و یا شناخته شده در همه بخش‌ها. خب اصلا شدنیه؟ نخبه ها رو که فراری دادین و بقیه نخبه ها هم راه به جایی ندارن! اینا همش در حد حرف و شعاره. وگرنه حتی یک آدم بی سواد از نظر دانشگاهی هم میدونه که کار رو باید به کارشناس سپرد. بیان این مطالب هنر نیست. همه میدونن. مهم اینه که هیچکدوم از این شعارها به مرحله عمل نمیرسه
علیرضا1۸۶۴۳۲۱۰۷:۱۵:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۳۱
سلام رونق تولید با شعار و سمینار حل نمیشه مشکل تولید در مشکل ما کامل نبودن چرخه تولید است یعنی مواد خام به قیمت بسیار مفت به خارج از کشور صادر میشه ، یک فرآیند تولید مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات روی آن انجام میشه با قیمت بالا و مشکلات انتقال ارز وارد کشور میشه، بعد کارخانجات میتوانند به تولید برسند این عامل که یک فرآیند تولید در خارج از مرزها اتفاق میفته را همه تولیدکنندگان و دولت میدانند ولی نمیخواهند پیگیرش بشوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین