عدم وجود برنامه مبارزه با قاچاق سیگار/ 4 هزار میلیارد تومان سیگار قاچاق دود شد

گروه اقتصادی الف،   3980130009

رئیس هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه هیچ طرح و برنامه‌ای برای مبارزه با قاچاق سیگار وجود ندارد، گفت: 4 هزار میلیارد تومان سیگار قاچاق در سال گذشته دود شد.

محمدرضا تاجدار در گفت‌وگو با فارس، در مورد تولید و واردات محصولات دخانی گفت : برای واردات محصولات دخانی منعی وجود ندارد، اما از آنجایی‌که عوارض و مالیات غیرمتعارفی برای آن تعریف شده، این کالاها در سال گذشته به صورت قانونی وارداتی نداشته‌اند.

وی افزود : بر اساس برنامه پنجم توسعه مقرر بود، در پایان برنامه واردات به تولید داخلی مبدل شود، که این مهم با پیگیری مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور تا حدود ۸۰ درصد محقق شد و تولید بسیاری از برندهای پرمصرف، داخلی و بومی شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی بیان داشت: بر اساس ماده ۷۳ قانون برنامه ششم، مالیات تولیدات داخلی کالای دخانی ( سیگار ) ۱۰ درصد، تولیدات مشترک ۱۵ درصد، تولیدات داخلی با برندهای بین‌المللی ۲۵ درصد و واردات ۴۰ درصد تعیین و جهت اجرا در ابتدای شروع برنامه ابلاغ شد.

تاجدار بیان داشت: لیکن پس از گذشت کمتر از یک سال از ابلاغ این مالیات‌ها بر اساس لابی وزارت بهداشت ،کمیسیون بهداشت و کمیته مبازره با دخانیات مجلس و بدون توجه به تبعات افزایش عوارض و مالیات در حوزه دخانیات و بدون توجه به هشدارهای کارشناسان خبره این صنعت پیشنهاد دریافت مالیات نخی از کارتنی 75 هزار  تومان برای تولیدات داخلی تا کارتنی 600 هزار  تومان برای سیگارهای وارداتی ارائه و در مجلس شورای اسلامی با توجیه افزایش قیمت باعث کاهش مصرف می‌شود، به تصویب رسید.

وی افزود: این افزایش قیمت‌ها در ماه پایانی سال ۹۶ ، تقاضای خرید را از سوی بازار تشدید کرد و متأسفانه التهابات ارزی که از اسفندماه سال ۹۶ آغاز گردید ، تقاضا را باهدف کسب سود بیشتر و در مواردی برای حفظ ارزش پول از سوی افراد غیرحرفه‌ای به شدت افزایش داد، به طوری که تعادل عرضه و تقاضا در بازار به هم خورده و انتشار خبر عدم تخصیص ارز کافی برای تأمین مواد اولیه تولید محصولات دخانی در ۳ ماهه ابتدای سال ۹۷ ، نرخ خرده‌فروشی سیگار را در برخی از برندها با بیش از ۳۰۰ درصد رشد مواجه کرد. 

رئیس هیات مدیره انجمن  تولید‌کنندگان محصولات دخانی اظهار داشت: از طرفی در ابتدای سال ۹۷ به دلیل محدودیت ایجاد شده برای نقل‌وانتقال پول از طریق صرافی‌ها، دسترسی قاچاقچیان به ارز آزاد نیز محدود و ورود سیگار قاچاق نیز کاهش یافت و این نیز خود عامل دیگری بود برای افزایش نرخ خرده‌فروشی سیگار و علی‌القاعده باید سال ۹۷ با توجه به افزایش چند صددرصدی نرخ خرده‌فروشی سیگار ، با کاهش مصرف مواجه می‌شدیم ، لیکن پس از کاهش فشارها بر فعالیت صرافی‌ها و دسترسی قاچاقچیان به ارز آزاد ، کالای دخانی قاچاق در سطح گسترده در بازار توزیع شد و بخش قابل‌توجهی از بازار مصرف ، در اختیار قاچاقچیان قرار گرفت .

وی افزود: این‌ یک اصل اقتصادی است که در کالاهای پر کشش با افزایش قیمت تقاضا برای خرید کاهش می‌یابد و این موضوع را حتی در گوشت که نمی‌توان آن را حتی یک کالای پر کشش تلقی نمود ، نیز شاهد بودیم، اما در مورد سیگار به‌محض افزایش غیرمتعارف عوارض و مالیات و رفع موانع فعالیت صرافان شاهد سرازیر شدن انواع کالای دخانی قاچاق، جعلی و تقلبی به کشور بوده و علاوه بر اقتصاد، اشتغال، خزانه دولت، سلامت عمومی جامعه نیز به دلیل نبود نظارت بر کالای دخانی قاچاق به شدت با تهدید و آسیب مواجه شد.

تاجدار  در رابطه با وضعیت مبارزه با قاچاق محصولات دخانی گفت: تقریباً هیچ برخورد انتظامی ، اطلاعاتی و امنیتی با قاچاق سیگار وجود نداشته و طرح و برنامه‌ای برای مبارزه با قاچاق مشاهده نمی‌شود .

وی اظهار داشت: بر اساس آمار منتشره از سوی مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور میزان تولید سیگار در سال ۱۳۹۷ در حدود ۴۸ میلیارد نخ بوده این در حالی است که برآورده‌‌های مصرف حدود ۶۵ میلیارد نخ را نشان می‌دهد که با عنایت به عدم واردات سیگار از مبادی قانونی در سال ۱۳۹۷ به نظر می‌رسد، در حدود ۱۷ میلیارد نخ از نیاز بازار مصرف از مبادی غیررسمی و به‌صورت قاچاق تأمین شده است . چنانچه ارزش هر پاکت سیگار قاچاق را به صورت میانگین در خرده فروشی 5 هزار تومان در نظر بگیریم نرخ خرده‌فروشی سیگار قاچاق دود شده در کشور بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان خواهد بود. 

رئیس هیأت مدیره انجمن در پاسخ به این سؤال که سیگار قاچاق معمولاً از کدام کشورها به ایران وارد می‌شود، گفت : در حال حاضر به دلیل گران بودن سیگار در کشور  ترکیه نسبت به ایران ، به میزان محدودی سیگار از مبادی غیررسمی به کشور ترکیه قاچاق می‌شود، لیکن عمده سیگارهای قاچاق وارده به کشور از امارات متحده عربی ، عمان ، عراق ، پاکستان ، افغانستان و آذربایجان می‌باشد.

تاجدار در مورد راه‌های مبارزه با قاچاق کالای دخانی به کشور گفت : موضوع قاچاق قبل از آنکه یک موضوع انتظامی ، امنیتی باشد، یک موضوع اقتصادی است و بدیهی است چنانچه عوارض و مالیات منطقی تعیین شود با حداقل قاچاق سیگار در کشور مواجه خواهیم بود.

پیش از این محمدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تشریح برنامه‌های سال جاری برای مبارزه با قاچاق گفت:  برای مبارزه با قاچاق محصولات دخانی در سال 98 سامانه‌‌هایی طراحی و استقرار یافته و اگر شرکت دخانیات همکاری‌ لازم را انجام دهد، می‌توان اقدامات لازم را انجام داد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین