۳۸ درصد فارغ التحصیلان بیکارند/گره کور اشتغال تحصیلکرده ها+جدول

گروه اقتصادی الف،   3980130001 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

گزارش مرکز آمار نشان می دهد که ۳۸ درصد جمعیت بیکار۱۰ساله و بیش تر از کل بیکاران را فارغ التحصیلان آموزش عالی تشکیل می دهند. بیکاری جمعیت فارغ التحصیلان از کل بیکاران به تفکیک نقاط شهری و رستایی به ۴۱.۴ درصد می رسد.

به گزارش تسنیم،بیکاری فارغ التحصیلان همواره یکی از مشکلات اصلی جامعه بوده و هست. طبق اظهارات کارشناسان بازار کار یکی از دلایل بیکاری جوانان دانش آموخته بعد از فراغت از تحصیل نداشتن مهارت متناسب با نیاز بازار کار است.

بررسی ساده در بازار کار نشان می دهد که بخش زیادی از متخصصان و کارگرانی که در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی فعالیت دارند، صرفاً تحصیلات آکادمیک مربط با فعالیت کاری خود را ندارند، بلکه به جای اینکه تحصیلات آکادمیک را سپری کنند، دوره های مهارتی را گذرانده و یا تجربی آن فن را فرا گرفته است و نتیجه این رفتار آن اشتغال در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی است. در نقطه مقابل دانش آموختگانی هستند که در سن کار و فعالیت قرار  دارند اما تمام چشم و امید خود  آنها به کسب مدرک آکادمیک از دانشگاه دلخوش است. نتیجه همین تفکر جمعیت میلیونی فارغ التحصیلان بیکار است.

بسیاری از دانش آموختگان مقطع لیسانس چون نمی توانند وارد بازار کار شوند،به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می پردازند تا از این هم اوقات بیکاری خود را سپری کرده و هم در امید یافتن کاری بهتر باشند. امروز کشور با سونامی فارغ التحصیلان بیکار فوق لیسانس و دکتر روبرو است.

بخش زیادی از بحران بیکاری امروز کشور ، برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است بیکاری این دسته از بیکاران در بازار کار 3 قفله شده و دولت نمی تواند برای رونق آن کاری بکند، وگرنه بازار مشاغل ساده بحرانی ندارد و در بسیاری از موارد رونق هم دارد و مشاغل نیازمند مهارت و تخصص نیز تقریباً خوب بوده و ممکن است در دوره ای دچار شدت و ضعف شود، ولی مشکل خاصی نیست و مسئله تنها بیکار ماندن میلیونی فارغ التحصیلان بیکار است.

برخی فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز برای جلوگیری از زیان بیشتر به کسب و کارهایی غیر از تحصیلات خود دست زده اند و با وجود اینکه سال ها عمر و هزینه خود را صرف تحصیلات دانشگاهی کرده اند، امروز به دلیل نبود زمینه اشتغال در رشته های تخصصی خود، وارد مشاغل و حرفه های دیگری شده اند یا به تحصیلات در مدارج بالاتر رفته اند به امید اینکه شغلی بیابند.

 گزارش های مرکز آمار نشان می دهد که 38 درصد جمعیت بیکار10ساله و بیش تر از کل بیکاران را  را فارغ التحصیلان آموزش عالی  تشکیل می دهند. بیکاری جمعیت فارغ التحصیلان  بیکار10ساله و بیش تر از کل بیکاران  به تفکیک  نقاط شهری و رستایی به 41.4 درصد می رسد. یعنی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی در شهرها حدود 17.7 درصد و تعداد آنها 1میلیون و 121 هزار و 719 نفر و در روستاها نرخ بیکاری جمعیت 10ساله وبیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی حدود 22.3 درصد و تعداد آنها 132 هزار و 330 نفر است.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۶۳۲۶۵۱۰:۰۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
خیلی بیشتر از این حرفها بیبیکارن الان دکتراها هم بیکارن میتونم بگم بالای 80 درصد تحصیل کرده ها بیکار هستن
اصغر۸۶۳۴۲۱۱۱:۳۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
الان فقط شاخه پزشکی و دندانپزشکی سریعا بعد فارغ التحصیلی مشغول میشن.
ناشناس۸۶۳۵۷۰۱۲:۵۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تنها رشته ای که بیکاری نداره تو ایران پزشکیه. به دلیل انحصار ایجاد شده توسط پزشکان ، کمبود شدید پزشک هم داریم. این باعث شده گزینش پزشکی بسیار مسامحه گرانه باشه و درآمدهاشون هم که همه میدونن ده تا صد برابر هم رده هاشون تو سایر رشته هاست.
ناشناس۸۶۳۷۳۷۱۵:۱۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تو رشته های مهندسی که من میدونم اونایی هم که شاغلند حقوق بخور و نمیر میگیرند
ناشناس۸۶۳۲۹۴۱۰:۱۲:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
فاجعه
ناشناس۸۶۳۵۷۶۱۲:۵۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تو ایران مهندسی در سال 233 هزار فارغالتحصیل داره. این یعنی فاجعه و از این نظر کشور اول دنیا هستیم. پزشکی هم درسال 3 یا 4 هزار نفر فارغ التحصیل داره و این هم یعنی فاجعه کمبود و انحصار از اونطرف و از این نظر کشور 18 ام خاور میانه هستیم و در دنیا تقریبا آخریم.
ناشناس۸۶۳۲۹۶۱۰:۱۲:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
شوخی شوخی ببینید چه بلا ..ی بر سر این ملت آمده و همه مثل موش سرمونو انداختیم پایین و بدون توجه به آینده بچه هامون داریم کلک این عمر نازنین رو میکنیم . از افتخارتمون هم اینه که اینقدر پول به دانشگاه آزاد اسلامی دادیم و میدیم تا اینها یه مدرک گرفته باشند تا در بیکاری از بقیه رفقای خود عقب نمونند .واقعا این از عجایب تاریخه .
ناشناس۸۶۴۲۱۸۲۳:۴۱:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
اگه تربیت نکنیم هم مشکلات دیگری برای کشور به وجود میاد شما فقط یک زاویه را دیدید.
ناشناس۸۶۳۳۳۹۱۰:۴۰:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
علت ان است که تمام مسئولان هیچگونه تخصصی در امور کشور داری ندارند ومنابع انسانی را به تاراج میدهند
ناشناس۸۶۳۴۲۴۱۱:۳۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
وقتی به طور علنی وجود انحصار را در کشور می بینیم که عده ای برای منافع خودشان و به بهانه های گوناگون اجازه کار به دیگران را نمی دهند معلوم است اینگونه می شود.مثالش کانون وکلا است که به بهانه های گوناگون جلوی اشتغال تحصیل کرده های حقوق را می گیرد.جالب است این فرمول ابداعیشان در هیچ جای جهان که مدعی سرمایه گذاری هم هستند ارائه نمی شود/آنوقت در کشور ما که اسلامی است و شورای نگهبان هم این انحصار را غیر شرعی اعلام کرده است با قدرت لابی گری جلوی از بین رفتن این انحصار را گرفته اند.در سینما هم کسی که پولدار است و 3 فیلم سرمایه گذاری کند می شود تهیه کننده.یعنی پول حرف اول را میزند. نه استعداد و قابلیت های هنری.
ناشناس۸۶۳۴۸۹۱۲:۰۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
علت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی از کل بیکاران که به تفکیک نقاط شهری و رستایی به ۴۱.۴ درصد می رسد را در سیاست گذاری های کشوری میتوان ردیابی کرد. وقتی قوانین استخدام در ادارات دولتی بر اساس تبعیض ناروا و انحصار گرایی باشد! وقتی قوانین واردات و صادرات ویژه افراد خاص قدرت-ثروت باشد! وقتی وزیری حتی به نامه اعلام آمادگی ارائه خدمات مشاوره تخصصی یک تحصیلکرده با مدرک بین المللی تائید شده توسط وزارت علوم پاسخ ندهد!
نعمت الله جوکارنامیوندی۸۶۳۴۹۲۱۲:۰۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
درقبال بی تدبیری مسوولان واعتماد بی مورد...سالیان مردم به حرافان .. وتحلیلگران برنامه ریزان دولت سازندگی وپس از آن ،همیشه مردم مقصرهستند ! این اقشار وتحصیلکرده های بیکارهمانهایی هستند که به تحلیل های خوش بینانه مسئولان و برنامه ریزی کارشناسان اعتماد وبراساس قاعده بازی نظام آموزشی و نظام دانشگاهی بازی کردند.
ناشناس۸۶۳۵۰۳۱۲:۰۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
وقتی پول ملاک همه چیز باشد وقتی در میدان انقلاب پایان نامه می خرید وقتی دانشجویان نخبه تک بعدی بار آمده اند وقتی ... وضع همین می شود گرفتن دکترا وقت تلف کردن است
ناشناس۸۶۳۵۸۰۱۲:۵۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۳۰
رشته فقط پزشکی. چون فارغ التحصیلی = کار
ناشناس۸۶۳۶۴۴۱۳:۳۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۳۰
کسانی که در مناصب مدیریتی و کلیدی شاغلند اکثرا مدارکی از دانشگاه ها بصورت..دریافت کرده اند و همین ها افراد نخبه و مستعد را متهم به مدرک گرایی می کنند!
ناشناس۸۶۳۶۹۷۱۴:۳۱:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
این آمار سودی ندارد. چون مسئولان به جای حل کردن مسئله فورا صورت مسئله را پاک می‌کنند و ظرفیت دانشگاه را کاهش می‌دهند تا بگویند بیکاری تحصیل کرده ها کم شده. تشویق به کاهش جمعیت می‌کنند و در تناقضی عجیب وقتی یک بنده خدایی بخواهد به خارج مهاجرت کند می گویند از استعداد او استفاده نکردیم و فرار مغزها کرده در صورتی که تمام تلاش را برای کاهش ظرفیت دانشگاه و کاهش جمعیت انجام دادند.
ناشناس۸۶۳۷۰۵۱۴:۳۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
اقتصاد نفتی ایران هیچ سنخیتی با تحصیل کردگانش ندارد. ولی خب همین که این همه تحصیل کرده تربیت کردیم خود فرصتی برای شرکت های دانش بنیان با نیروی کار ارزان قیمت هست. نباید به کلی منفی به قضیه نگاه کرد.
ناشناس۸۶۳۷۲۶۱۵:۰۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
اگه به حقوق کم راضی بشن کسی بیکار نمی‌مونه. حتی اگه شده مدتی مجانی کار کنن تا خوب کار یاد بگیرن وقتی یاد گرفتن اون وقت بازار کار دنبال نیروی تحصیل کرده ی ماهر هست و التماسش می‌کنن. بازار جهانی هم برای چنین نیرویی متقاضی هست‌ و هر اندازه حقوق بهش میده تا نگرش داره. باید سطح توقع بیکاران تحصیل کرده پایین بیاد
ناشناس۸۶۴۱۲۶۲۱:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
دلخوش به این مقدار نباشید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین