اهداف ترامپ از وتو کردن قطعنامه کنگره برای قطع حمایت از عربستان در جنگ یمن چیست؟

امیرعلی ابوالفتح،   3980129138 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
اهداف ترامپ از وتو کردن قطعنامه کنگره برای قطع حمایت از عربستان در جنگ یمن چیست؟

همان گونه که انتظار می‌رفت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، قطعنامه کنگره این کشور مبنی بر توقف مشارکت آمریکا در جنگ یمن به رهبری عربستان سعودی را وتو کرد.

این قطعنامه که از دولت آمریکا می‌خواهد حمایت هایش را از ائتلاف عربستان در جنگ با یمن متوقف کند، در ۱۴ مارس با ۵۴ رای موافق در برابر ۴۶ رای مخالف در مجلس سنا و در ۴آوریل با ۲۴۷ رای موافق در برابر ۱۷۵ رای مخالف در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود.

این قطعنامه نه فقط اقدامی در جهت پایان بخشیدن به جنگ در یمن بود؛  بلکه برای نخستین بار کنگره آمریکا را بر آن داشته بود که به یک عملیات نظامی ارتش آمریکا پایان دهد. با این حال، دونالد ترامپ با استفاده از اختیارات قانونی خود، این قطعنامه کنگره را وتو کرد.  

با وتوی قطعنامه کنگره درباره جنگ یمن،  دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا به دو هدف جداگانه دست یافت:
 
۱-درباره کنگره: ترامپ در بیانیه ویدئویی که همزمان با اعلام وتوی قطعنامه کنگره منتشر شد، گفت: «این قطعنامه تلاشی غیرضروری و خطرناک برای تضعیف اختیارات منطبق با قانون اساسی است که زندگی شهروندان آمریکایی و سربازان شجاع ما را هم امروز و هم در آینده با خطر مواجه می‌سازد.»

از دید ترامپ، اعضای کنگره نباید در کار رئیس‌جمهوری و فرمانده کل نیروهای مسلح مبنی بر مشارکت در جنگ دخالت کنند و با اقداماتی، مانع ادامه مشارکت در عملیات نظامی شوند. در حالی که اعضای کنگره، حتی برخی از هم حزبی‌های ترامپ در مجالس نمایندگان و سنا تاکید دارند که قانون اساسی آمریکا، وظیفه اعلان جنگ یا اعلام پایان جنگ را برعهده کنگره گذاشته است و قانون گذاران مجاز هستند درباره توقف عملیات نظامی در فراسوی مرزها تصمیم بگیرند.  

اکنون قوه مجریه به یک موفقیت دیگر در این جدال حقوقی دیرینه میان دو شاخه اجرایی و تقنینی دولت دست یافته است. به ویژه این که کنگره از حد نصاب دو سوم آرا در دو مجلس کنگره برای ابطال وتوی رئیس‌جمهوری برخوردار نیست و نمی‌تواند اختیار جنگ را از دست رئیس‌جمهوری خارج کند.

۲-درباره عربستان: مقامات دولت آمریکا در جریان بحث‌های فراوان اعضای کنگره درباره جنگ یمن که با قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه شدت گرفته بود، همواره بر نیاز به عربستان در پیشبرد اهداف خود در منطقه غرب آسیا تاکید می‌ورزیدند. 

آنان چنین ادعا می‌کردند که قطع مشارکت "اطلاعاتی و لجستیکی" ارتش آمریکا از عربستان و متحدانش در جنگ با یمن، در نهایت به پیروزی حوثی‌ها به عنوان "متحدان جمهوری اسلامی ایران" می‌انجامد و منافع ملی آمریکا و متحدانش را در منطقه به مخاطره می‌افکند.

از این رو، کاخ سفید نهایت تلاش خود را برای انصراف اعضای کنگره درباره جنگ یمن به کار گرفت و عاقبت دونالد ترامپ برای غلبه بر خشم اعضای کنگره از عربستان بر سر ماجرای قتل خاشقچی و جنگ یمن، برای دومین بار در طول دوره ریاست جمهوری از اختیار حق وتو استفاده کرد.

اکنون با این تصمیم، کاخ سفید و شخص دونالد ترامپ از ادامه همکاری‌ها با عربستان اطمینان خاطر حاصل کرده‌اند. در عین حال، وتوی قطعنامه کنگره درباره توقف مشارکت آمریکا در جنگ یمن دو پیامد جداگانه نیز به همراه خواهد داشت:

۱-پیامد داخلی: همان گونه که پیش از این گفته شد، کنگره تا زمانی که بتواند رای لازم را برای غلبه بر مخالفت رئیس‌جمهوری کسب کند، از ایفای نقش بازدارنده در امور نظامی و مشارکت‌های آمریکا در عملیات نظامی محروم خواهد شد. به عبارت دیگر، دولت کنونی و دولت‌های بعدی آمریکا همچنان از اختیار ورود به جنگ و ادامه آن برخوردار خواهند شد و کنگره به عنوان منتخبین ملت آمریکا قادر نخواهند بود دولت را درباره اموری که به جان سربازان و پول مالیات دهندگان آمریکایی مربوط است، ضابطه مند کند.

۲- پیامد خارجی: وتوی قطعنامه کنگره درباره جنگ یمن، عربستان را از حمایت‌های بی شائبه کاخ سفید، حتی با وجود پرونده‌هایی همچون قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار روزنامه معتبر آمریکایی، واشنگتن پست و فجایع انسانی در یمن مطمئن می‌سازد. 

از این رو قابل انتظار خواهد بود، از این پس دولت عربستان، به ویژه شخص محمد بن سلمان،  ولیعهد ماجراجوی این کشور با تکیه به پشتیبانی‌های کاخ سفید، به اقدامات مخاطره انگیز و تنش زا در منطقه غرب آسیا ادامه دهد و در ازای این "لطف" آمریکایی‌ها،  بیش از پیش در خصومت با ایران و دوستی با اسرائیل بکوشد و در نهایت، بیش از پیش، دلارهای هنگفت نفتی خود را برای خریدهای کلان تسلیحاتی و سرمایه گذاری در آمریکا در اختیار این کشور قرار دهد.

 

 

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۶۲۶۹۶۱۷:۴۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۹
قابل توجه غربگراها که امریکا را دغدغه مند حقوق بشر می دانند.
ناشناس۸۶۳۰۱۵۰۰:۴۳:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
امریکا دنبال منافع خودشه نه دنبال منافع دیگران به هزینه و از جیب مردمش
ناشناس۸۶۳۴۴۱۱۱:۴۲:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
باز این جوگیرهای منوتویی بیسواد اومدند.کل هزینه های ایران اونم طبق برآورد ترامپ جونتون سالانه ۳میلیارد دلار کمتر از یک درصد تولید ناخالص سالانست مقایسه با عربستانی که ۱۰ درصد تولید ناخالص سالانش رو فقط توی یمن هزینه میکنه که اونم شکست خورده.(یادم نمیره یک بیسواد درجه یک به نام هموطن تو همین الف ۴ سال پیش گفت حوثی ها چندروزه تسلیم میشن میخوام ببینن کجاست و چجوری میخواد ماله بکشه)
ناشناس۸۶۲۷۰۱۱۷:۴۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۲۹
دونالد ترامپ برای منافع کشورش کار می کند و به چیز دیگری فکر نمی کند.
ناشناس۸۶۳۲۷۰۱۰:۰۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
باید هم همین کار را بکند. مردم کشورش به او رای داده اند که به فکر کشورشان باشد نه به فکر منافع کشورهای دیگر.
آریابان۸۶۳۴۲۹۱۱:۳۵:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
"اکنون قوه مجریه به یک موفقیت دیگر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!در این جدال حقوقی دیرینه میان دو شاخه اجرایی و تقنینی دولت دست یافته است. به ویژه این که کنگره از حد نصاب دو سوم آرا در دو مجلس کنگره برای ابطال وتوی رئیس‌جمهوری برخوردار نیست و نمی‌تواند اختیار جنگ را از دست رئیس‌جمهوری خارج کند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!". کدوم موفقیت ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!
ناشناس۸۶۳۴۳۶۱۱:۳۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
بیسواد جان مردم کشورش به کلینتون رای دادن
ناشناس۸۶۲۷۰۸۱۷:۵۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۹
ترامپ که یک تجارت پیشه است، از هر راهی سعی دارد وضع اقتصاد کشورش را بهتر کند و در این راه هم موفق بوده و برای بار دوم هم برای ریاست جمهوری انتخاب خواهد شد.
ناشناس۸۶۲۸۹۸۲۱:۴۷:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۲۹
علی برکت الله
ناشناس۸۶۳۲۸۷۱۰:۰۹:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
طبق آمارهای خود آمریکایی ها ،آمارهایی که یقینا شما جماعت بیسواد و فوق جوگیر ایرانی نمیدونید ترامپ پایین ترین نرخ مقبولیت بین روسای جمهور اخیر امریکا رو داره.برید گالوپ رو ببینید البته که یقین دارم هیچکدومتون نخوندینش و نخواهید خوندش فقط از روی جوگیری مثل دستگاه کپی پرندیات تکثیر میکنید
ققنوس۸۶۲۷۲۰۱۸:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۹
این کارهایی که برای شما آرزو هست برای ما خاطره شده زمان جنگ 8 ساله آلمان و فرانسه طرفین درگیری را به خویشتن داری و صلح فرا میخواندند از طرف دیگر فرانسه میراژ و آلمان بمب شیمیایی به عراق میفروخت!!!!
ناشناس۸۶۲۷۲۶۱۸:۰۶:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۲۹
تجارت و کسب پول از حماقت بعضی دولت های منطقه!
ناشناس۸۶۲۸۷۳۲۱:۰۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۹
باید از مردم یمن پشتیبانی می‌کردیم. جواب خداوند را چه خواهیم داد؟!
مهدی۸۶۳۰۰۳۰۰:۱۸:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
خب پاشو برو یمن. جواب بیمارانی که داخل کشور خودمان در بدر دنبال دارو میگردن و پیدا نمیکنند را بدهید بعد بروید یمن.
ناشناس۸۶۳۰۱۶۰۰:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
در حد توان پشتیبانی شده.
ناشناس۸۶۳۰۳۴۰۱:۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
این یک حقه بازی از طرف امریکاییها برای مثلا ترساندن عربستان و امثال آن و دوشیدن بیشتر آنهاست. مطمئن باشید هیچ تحلیل دیگری ندارد. لطفا زیرک باشید.
ناشناس۸۶۳۰۴۰۰۱:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
سیاست امریکا دوشیدن این گاو شیرده است تا جاییکه شیرش خشک بشه ضمنا بعدها گندش در می آید که ترامپ در دوران حکومتش چقدر در جهت منافع شخصیش منافع مردم آمریکا را پایمال کرده است لطفا از ایشان یک قدیس خدمتگزار مردمش نسازید
ناشناس۸۶۳۰۷۱۰۳:۳۶:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۳۰
منظورش از سرباز شجاع همونایی بودن که خودشونو خیس کرده بودن؟
ناشناس۸۶۳۱۰۴۰۶:۴۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
بنظرتون عربستان پول رو از کجا در میاره می ده به آمریکای جهانخوار،غیر از آینه که غیر مستقیم ازحلقوم ..
ناشناس۸۶۳۱۹۸۰۹:۰۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
لعنت بر ترامپ
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین