گزارشی از نشست ناشران غایب در نمایشگاه کتاب در نشر قطره به نمایشگاه نمی‌آییم تا چراغ کتابفروشی‌ها روشن بماند!

بخش فرهنگی الف،   3980128151

چنانکه ناشران دغدغه‌مند می‌گویند با خاموش شدن چراغ هر یک از این کتابفروشان، ناشران (به عنوان تولید کننده کتاب) یکی از ویترین های خود را از دست می‌دهند. و این در نهایت می تواند لطمات جدی و جبران ناپذیری به اقتصاد نشر وارد سازد

به نمایشگاه نمی‌آییم تا چراغ کتابفروشی‌ها روشن بماند!

روند تعطیلی کتابفروشی ها و تغییر کاربری آنها در سالهای اخیر چنان پرشتاب بوده که نگرانی بسیاری از ناظران دغدغه‌مند و علاقمندان کتاب و کتابخوانی را برانگیخته است.

کتابفروشان به عنوان یکی از حلقه های مهم در چرخه توزیع کتاب  از دیرباز  نقش کلیدی در رساندن کتاب‌های منتشر شده به مخاطبان داشته‌اند.

به گزارش الف کتاب، چنانکه ناشران دغدغه‌مند می‌گویند با خاموش شدن چراغ هر یک از این کتابفروشان، ناشران (به عنوان تولید کننده کتاب) یکی از ویترین های خود را از دست می‌دهند. و این در نهایت می تواند لطمات جدی و جبران ناپذیری به اقتصاد نشر وارد سازد.

چنین ضرورتی زمینه‌ساز آن شده است که جمعی از ناشران، کتاب‌فروشان و موزعان حرکتی را در راستای حفظ و نگهداری کتابفروشی ها (بخصوص کتابفروشی های محلی) آغاز کنند. یکی ازمهمترین رویدادها این زمینه که همواره لطمات جدی به اقتصاد کتابفروشان وارد ساخته، برگزاری نمایشگاه های کتاب تهران و شهرستانها ، در شکل فعلی است. آنها مخالف فروشگاه شدن نمایشگاه هستند و معتقدند نمایشگاه های کتاب مثل دیگر کشورها باید رسالت واقعی خود را دنبال کنند.

در همین راستا بعد از ظهر روز دوشنبه 26 اردی بهشت  1398 نشستی به همت نشر قطره و مدیریت آ|ن در محل اپین انتشاراتی ، حضور جمعی از دست اندرکاران حوزه کتاب و همچنین  خبرنگاران برگزار شد. در این جلسه مدیریت نشر قطره (فیاضی) ، نشر مرغ آمین (خامنه‌ای)، نشر شیرازه (جلالی)، نشر دف ( شعبانی)، و همچنین نمایندگانی از سوی کتابفروشان (صفاییان، سنگری و جمشید نژاد) و نیز نماینده‌ای از موزعین پخش سرزمین (حق روستا) حضورداشتند که به طرح دیدگاه های خود در حضور تعدادی از اهالی قلم و خبرنگاران رسانه ها پرداختند.

در ابتدای جلسه نمایندگان ناشران، کتابفروشان و همچنین موزعین با تاکید به ضرورت حمایت از صنف کتابفروشان که متاسفانه در این سالها با شرایطی بحرانی دست به گریبان است، به بیان دیدگاه های خود درباره نمایشگاه کتاب و ضرورت برگزاری آن به شکل صحیح و مطابق استانداردهای رایج جهانی سخن گفتند. کسادی بازار کتابفروشان در ایام نمایشگاه و ماه های قبل و بعد آن، ارائه تخفیف دار کتاب، فروش هیجانی، تبدیل شدن نمایشگاه به بازار مکاره و دور ماندن از رسالت های واقعی خود و... از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود. کتابفروشان حاضر درجلسه ضمن برشمردن جنبه‌های فرهنگی این صنف و ضرورت حفظ آن به ابعاد آسی‌بهای برگزاری نمایشگاه بدین شکل حتی در طول کل ایام سال پرداختند. چرا که نحوه عرضه کتاب در نمایشگاه باعث می شود، خریداران کتاب از کتابفروش‌ها نیز طلب تخفیفاتی کنند که امکان ارائه آنها توسط کتابفروشان وجود ندارد و همین باعث می شود به تعامل میان کتابفروش و خریدار لطمه های جدی وارد شود.

با توجه به فضای موجود تازمان اصلاح روند برگزاری نمایشگاه، ناشران حاضر در جلسه و تعدادی دیگر از ناشران تصمیم بر عدم حضور در نمایشگاه کتاب گرفته و ترجیح می‌دهند به جای کسب منافع مقطعی حضور در نمایشگاه با حفظ حیات کتابفروشی های  محلی و پراکنده در شهرهای سراسر کشور  ویترین های خود را به این ترتیب حفظ کرده و به منافع دراز مدت و جمعی کل چرخه صنعت نشر بیندیشند.

در این جلسه همچنین عنوان شد که رفته رفته بر تعداد ناشرانی که به اهمیت حفظ کتابفروشی ها (لااقل برای حفظ منافع ناشران)  افزوده شده و این روند ادامه خواهد یافت. برخی از ناشران برای همراهی با این حرکت از تخفیف های بالای نمایشگاهی کاسته اند، برخی از فروش کتاب در نمایشگاه صرف نظر کرده اند و هستند ناشرانی فعلا بادیده تردید به شرایط فعلی می نگرند و دور نیست زمانی که آنها نیز به این حرکت بپیوندند. کتابفروشان نیز از سوی مقابل تصمیم گرفته اند، در ایام نمایشگاه تدابیری برای عرضه بهتر کتابهای این ناشران تدارک ببینند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین