ادامه اینستکس به شرط پذیرش FATF/ شرط گذاری اتحادیه اروپا به جای انجام تعهد

گروه جهان الف،   3980128084 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی اتحادیه اروپا در گفتگویی اظهار کرد اینستکس به قوانین ضدپول شویی و مقابله با منابع مالی تروریسم توجه دارد.

ادامه اینستکس به شرط پذیرش FATF/ شرط گذاری اتحادیه اروپا به جای انجام تعهد

«اینستکس به قوانین ضدپول شویی و مقابله با منابع مالی تروریسم توجه دارد.» این جمله را مایا کاسیانچیچ سخنگوی اتحادیه اروپا به تازگی در گفتگو با ایلنا بیان کرده است تا به این ترتیب عملیاتی کردن این کانال محدود مالی را مشروط به پذیرفتن سازوکارهای FATF از سوی ایران کند. 

مسئله ای که حتی از نگاه روزنامه اصلاح طلب شرق هم دور نماند و این نشریه در واکنش به اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا در گزارشی به این مسئله پرداخت و تیتر «اینستکس در منگنه» را برای این مطلب برگزید.

سخنگوی فدریکا موگرینی ضمن ادعای اینکه هدف ما حفاظت از شرکت های اروپایی برای ادامه تجارت اروپا ایران است اظهار داشت:  در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ سه کشور عضو اتحادیه اروپا یعنی فرانسه، آلمان، انگلستان، سازوکار اینستکس را راه‌اندازی کرده‌اند که هدف آن تسهیل تجارت مشروع بین ایران و جهان است این موضوع در تطبیق با قوانین و مقررات اتحادیه اروپا و براساس استانداردهای مبارزه با پول‌شویی و مقابله با تامین مالی تروریسم به شمار می‌آید.

اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا در شرایطی رخ می دهد که ظریف 25 فروردین در حاشیه رونمایی از پایگاه اینترنتی دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اینستکس را یک اقدام مقدماتی توسط اروپایی‌ دانست و با انتقاد از طرفهای غربی برجام گفت: اروپایی‌ها در انجام تعهداتشان بسیار عقب هستند و  هیچ بهانه‌ای ندارند برای اینکه کار خود را شروع کنند.

با اینحال مایا کاسیانچیچ سخنگوی اتحادیه اروپا برخلاف آنچه که محمدجواد ظریف می گوید، معتقد است ساز وکار اینستکس نیاز به زمان دارد آنهم به شرط  پذیرش الزامات FATF از طرف ایران، کاسیانچیچ می گوید: البته این سازوکار نیاز به زمان برای تطابق با ساختار ایران دارد اینستکس به قوانین ضد پولشویی و مقابله با منابع مالی تروریسم توجه دارد در آینده سه کشور اصلی اینستکس یعنی فرانسه آلمان انگلستان به ارائه جزئیات بیشتری از این سازوکار خواهند پرداخت.

 شروط شرکای غربی برجام از قول سخنگوی اتحادیه اروپا البته محدود به  FATF  نیست، وی درباره برجام هم  می گوید ما  انتظار داریم ایران تمام تعهدات هسته ای خود را اجرا کند. 

این گفته ها در حالی است که سه کشور اروپایی عضو برجام  پس از خروج آمریکا از توافق تاکنون به هیچیک از تعهدات برجامی شان عمل نکرده اند. مطلبی که پیشتر وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم به آن اعتراف کرده و اظهار داشت اروپا باید به ۲۱ تعهد خود در قبال برجام و ایران عمل کنند.

ظریف در این مصاحبه با بیان اینکه ایجاد این مکانیزم مالی از سوی اروپایی‌ها به تأخیر افتاد،گفته بود مکانیزم ایجاد شده صرفاً مقدمه بوده و به معنای واقعی کلمه مکانیزم مالی واقعی نیست. ظریف گفت که اروپایی‌ها باید به تعهدات دوازده‌گانه خود از جمله فروش نفت ایران و بازگشت عوائد حاصل از آن و تداوم تعاملات بانکی بین دو طرف عمل کنند.او گفت که اروپایی‌ها قبل از آنکه در مسائل دیگر صحبت کنند، بهتر است به تعهدات خود عمل کنند.

در همین زمینه رادیو  فرانسه که کشورش میزبان این ساز و کار مالی اینستکس است در گزارشی نوشت: بعید به نظر می‌رسد اینستِکس در مبادلات تجاری ایران و اروپا تأثیر چشمگیری داشته باشد. در آغاز گفته می‌شد که "ساز و کار ویژه" برای صادرات نفت به کار خواهد آمد اما با توجه به اینکه اروپاییان دیگر تقریباً هیچ نفتی از ایران نمی‌خرند، گشایش این کانال جدید بیشتر به درد شرکت‌های کوچک خواهد خورد.

گفتنی است رهبر انقلاب روز اول فروردین 98  در اجتماع زائران حرم رضوی درباره رفتار اروپایی ها در برجام و کانال مالی آنها اظهار داشت: در قضیّه‌ی برجام، وظیفه‌ی اروپایی‌ها چه بود؟  وظیفه‌ی اروپایی‌ها این بود که می‌ایستادند در مقابل آمریکا، تعهّد آنها این بود که تحریمها به طور کلّی برداشته بشود؛ امّا با بهانه‌های مختلف نَایستادند. خودشان هم در عین اینکه مدام به ما تأکید کردند و میکنند که «نبادا از برجام خارج بشوید»، عملاً از برجام خارج شده‌اند؛ این کانال مالی‌ای هم که اخیراً مدام گفته میشود یک کانال مالی درست کرده‌اند، این به شوخی شبیه‌تر است؛ البتّه شوخی تلخی است. این هیچ معنی‌ای ندارد؛ آن چیزی که وظیفه‌ی آنها است با آنچه آنها دارند مطرح میکنند زمین تا آسمان فرق میکند.

منبع:فارس

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۶۱۱۲۱۱۱:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
وقتی اروپا آبراهه باریکی بنام اینستکس رو که حتی از نفت در برابر غذا هم محدودتر است را به پذیرش FATF مشروط می کند یعنی قصد باجگیری دارند و یک کاسه ای زیر نیم کاسه شون هست.
ناشناس۸۶۱۳۳۲۱۳:۵۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
آنها اصولی و قانونمند هدفگذاری ، برنامه ریزی و اقدام می کنند. کارشان درست است
ناشناس۸۶۱۳۷۵۱۴:۱۳:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
این کار عملا نقض برجامه
جواد۸۶۱۵۲۴۱۵:۳۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۸
بحث باجگیری نیست . این اروپا و آمریکا نیستند که اینچنین ما را در تنگنا قرار داده اند و بلکه این خود ماییم که کار را به این نقطه رسانده ایم و تنها دلیل اینکه امروز در قبال سیاست های اروپا و آمریکا مستاصل شده ایم و نه راه پس و نه راه پیش داریم اینکه نه مردم و نه مسئولین ما حال کار کردن ندارند . مردم به انحای مختلف دنبال پول مفت هستند ( استخدام در بدنه دولت و ... و نیز دلال بازی و خرید و فروش سکه و ارز و طلا که کوچکترین فایده ای به اقتصاد ندارد ) و مسئولین هم به راهی جز فروختن نفت برای اداره مملکت نمی اندیشند . چون کلا مردمان تنبل و تن پروری هستیم کل نفت و گاز و منابع طبیعی و اقتصاد کشور های پیشرفته صنعتی دنیا را هم به ما بدهند باز با انبوهی از مشکلات مواجهیم . اگر مردمان و مسئولین ما کلا به ژاپن مهاجرت کرده و آنها به ایران بیایند ظرف یکسال ژاپن را نابود می کنیم .
ناشناس۸۶۱۱۳۷۱۲:۰۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
بیدار شوید این شرطها را پایانی نیست تا مارا تبدیل به یک گا شیرده نکنند دست بردار نیستند
ناشناس۸۶۱۶۱۳۱۶:۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
ما بیداریم زیاد داد نزن خودمونو زدیم به خواب
اقتصاد خوانده۸۶۱۱۶۶۱۲:۲۰:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اروپا عملا از برجام خارج شده و به هیچ وجه ما رو به امریکا ترجیح نخواهد داد. ترامپ هم این موضوع رو می دونه و دست گذاشته روی نقطه ضعف اروپا (اقتصاد شکننده). امریکا به زودی برای 20 میلیارد دلار واردات از اروپا تعرفه وضع خواهد کرد و با این کارت با اروپا بازی میکنه. در نهایت هم در قبال خروج علنی از برجام ، با اروپا معامله خواهد کرد.
ناشناس۸۶۱۱۸۶۱۲:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
دولت .. ناکارآمد فعلی هرگز توان دفاع از منافع ایران رو نداره و البته از اول هم قصد این کار رو نداشته
ناشناس۸۶۱۲۸۸۱۳:۳۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
آقای ظریف هنوز دشمنی غرب به شما اثبات نشده؟
ناشناس۸۶۱۶۰۵۱۶:۲۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
چرا میخوای برجام رو بهم بزنی هنوز بورکینوفارسو تو برجامه جانم
ناشناس۸۶۱۳۰۰۱۳:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اثر تحریم های یکجانبه امریکا برا برست با تحریم هایه بین المللی . برجام وقتی مرد که امریکا از ان خارج شد. اروپا نیز نه می خواهد و نه می تواند جلوی این تحریم ها را بگیرد دولت روحانی مانند مادر فرزند مرده ایست که نمی خواهد این مسئله را باور کند
ناشناس۸۶۱۳۰۵۱۳:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
ظریف ادعا داشت که اف ای تی اف ربطی به برجام ندارد. ولی امروز اروپایی با شرط گذاری عملا ربط دادن و این خودش نقض کامله برجامه . چون در برجام چنین شرطی وجود نداره.
ناشناس۸۶۱۳۱۹۱۳:۴۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
خود اینستکس در مقابل تعهدات اروپا در برجام مثل یک در مقابله صده و حالا شرط گذاری برای اینستکس تف کردن تو صورته ماست.
ناشناس۸۶۱۳۳۵۱۳:۵۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۸
عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شه . این بلا یبار از طرف اروپا در توافق سعد اباد بسر ما اومده بود. ولی برای ما عبرت نشد
ناشناس۸۶۱۳۳۹۱۳:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
از سیاست چماقو هویج فقط چماقش مونده
ناشناس۸۶۱۳۴۶۱۳:۵۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
تاریخ تکرار شد عمر و عاص ابو موسی اشعری رو فریب داد
ناشناس۸۶۱۳۵۵۱۴:۰۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
بتن ریختن در راکتور آب سنگین اراک بزرگترین اشتباه بود نباید راکتور رو از بین می بردن باید راکتور رو خاموش میکردن برای چنین روزی . با از بین رفتن راکتور اراک و ذخیره پلوتونیوم ایران بازدارندگی اتمی ایران از بین رفت
ناشناس۸۶۱۳۸۳۱۴:۱۶:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
قیافه ایران وقتی دیدنیکه سال ۲۰۲۵ اروپایی ها میگن ایران حق غنی سازی ندا ره
ناشناس۸۶۱۳۸۶۱۴:۱۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
حقارت تا کی چرا از برجام یکطرفه خارج نمی شوید
ناشناس۸۶۱۳۹۵۱۴:۲۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
مرگ یکبار شیونم یکبار بیست سال دارید با این برجام ملتو دق مرگ می کنید بکشید این دندانه فاسدو
ناشناس۸۶۱۴۰۲۱۴:۲۳:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۸
جماعت خائن حالا میگن اگه از برجام خارج بشیم جنگ میشه. بزار بشه بدرک یکدفعه مردن بهتر از مرگ تدریجیه
ناشناس۸۶۱۴۰۷۱۴:۲۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
جماعت روحانی امیدوارن دولت بعدی امریکا به برجام برگرده ـ زهی خیاله باطله. رئیس جمهور بعدی حتی جان کری باشه دیگه به برجام بر نمی گرده
ناشناس۸۶۱۴۱۷۱۴:۳۰:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
بهتره سپاه ساخت بمبه اتمو شروع کنه اگه بمب اتم نداشته باشیم در صورت وقوع جنگ بهمون حمله اتمی می کنن
ناشناس۸۶۱۶۶۳۱۶:۵۴:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
کشورهای دیگه که بمب اتم داشتن چه غلطی کردن به مرور همرو ازشون گرفتن یه کم فکر کنید بعد نظر بدین
ناشناس۸۶۱۹۶۹۲۲:۰۳:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اگه بمبه اتم نداشته باشیم عینه ژاپنیا جز غاله میشیم
ناشناس۸۶۱۷۲۰۱۷:۴۰:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
مگر آقا نفرمودن بمب اتم حرامه؟ چی شد؟
ناشناس۸۶۱۴۱۸۱۴:۳۲:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
کاش حداقل مثل کره شمالی بمبه اتم داشتیم . اینطوری حداقل بهمون حمله نظامی نمی کردن
ناشناس۸۶۱۶۷۰۱۶:۵۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
دوست عزیز نیاز به بمب اتم نیست ایران تو استراتژیک ترین نقطه جهان قرار داره و کل دنیا هم اینو میدونن که اگه جنگی صورت بگیره منابع انرژی جهان با خطری بزرگتر از بمب اتم روبرو خواهد شد
ناشناس۸۶۱۸۷۸۱۹:۵۹:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اونی که اوضاعش خوب است کره جنوبی است، کره شمالی مصداق مدمی بدبخت است!
ناشناس۸۶۱۴۲۱۱۴:۳۳:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
حتما دارن به ریشمون می خندن بد جوری گول خوردیم
ناشناس۸۶۱۴۲۵۱۴:۳۵:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
عاقبت نسیه معامله کردن
ناشناس۸۶۱۴۳۱۱۴:۳۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
خوارج بعد از حکمیت گفتن تقصیر علی بود. اصلاح طلبا نیز خواهند گفت تقصیر علی بود
ناشناس۸۶۱۴۴۲۱۴:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اروپا و امریکا با خروج از برجام اشتباهی بزرگ مرتکب شدن. خروج از برجام یعنی باز شدن دروازهای جهنم
ناشناس۸۶۱۷۲۲۱۷:۴۲:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
حاجی آروم باش، خون خودتو کثیف نکن
ناشناس۸۶۱۴۵۸۱۴:۵۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
منافع ملی در گروی تعامل با جهان است انزوا طلبی را دفاع از منافع ملی تعبیر نکنید .
ناشناس۸۶۱۶۸۱۱۷:۰۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اگه اینطوری بود امریکا از اون ور دنیا نمیومد برای منافع ملی کشورش تو خاورمیانه جنگ کنه میتونست با کشورها به جای جنگ تعامل کنه ولی گزینه جنگ رو انتخاب کرد چون دنیای امروز دنیای تعامل نیست دنیای زور گویی و قلدریه اگه قدرت دفاع و تهاجم داشته باشی گوش شنوا واسه حرفات پیدا میشه..به همین خاطر ما هم باید از جایگاه قدرت با کشورهای دیگه صحبت کنیم
ناشناس۸۶۱۶۷۷۱۷:۰۱:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اروپا شوخی شوخی نکن
ناشناس۸۶۱۹۲۳۲۱:۰۹:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
هر چه زودتر موشک قاره پیما و بمب هسته ای و هدف گیری ماهواره ها با موشک و تکنولوژی لیزر.هدف گیری پاریس و لندن و برلین.و تل آویو .مرگ یکبار شیون یک بار
ناشناس۸۶۱۹۷۱۲۲:۱۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۸
مگر از مرگ بالاتر هم است . از برجام خارج بشین این زندگی نیس ما مستضعفین داریم میکنم . هر چی میخواد بزار بشه ما دیگه چیزی برای از دست دادن نداریم . روزی هزار بار آرزوی مرگ می کنیم . بزارین حداقل چندتا از این حرامیان رو امریکایم تلف کنیم
ناشناس۸۶۱۹۷۸۲۲:۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اقایونی که با ساخته بمبه اتم مخالفن جواب بدن اگر مورد اصابت بمب اتم قرار بگیریم پاسخ ما چیه.
باهر۸۶۱۹۷۹۲۲:۱۹:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
تو این قبر از روز اول مرده نبود و گریه و زاری بالای آن بیهوده بود و هست و خواهد بود.منتهی کو آدم عاقل و بالغ و رشید؟!
ناشناس۸۶۲۱۲۶۰۱:۰۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۲۹
الان دقیقا چرا جنگ با اسرایل را شروع نمی کنیم؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین