مرگ مغزی پسر جوان بعد از جراحی آپاندیس

گروه حوادث الف،   3980127035 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پسر جوان که از درد شدید آپاندیس راهی بیمارستان شده بود با پای خود به اتاق عمل رفت اما سهل‌انگاری پزشک بی‌هوشی و کادر پرستاری وی را دچار مرگ مغزی کرد.

مرگ مغزی پسر جوان بعد از جراحی آپاندیس

به گزارش ایران، اواسط سال 93 مرد میانسالی پسر 27 ساله‌اش را به اورژانس یکی از بیمارستان‌های پایتخت انتقال داد. «شهاب» از درد شدید شکمی قادر به ایستادن نبود و با کمک پدرش راه می‌رفت. پزشکان با دیدن وضعیت بیمار، او را معاینه کرده و اعلام کردند باید آپاندیس وی بلافاصله جراحی شود. با توجه به اینکه وضعیت بیمار بسیار وخیم بود، آزمایش‌ها به صورت اورژانسی انجام شد و «شهاب» به اتاق عمل انتقال یافت. مراحل بیهوشی و سپس عمل جراحی انجام شد و «شهاب» با تأیید متخصص بیهوشی به بخش انتقال یافت اما لحظاتی بعد ناگهان دچار ایست تنفسی شد و به کما رفت. پزشکان تلاش زیادی برای نجات او انجام دادند اما 8 روز بعد پسر جوان دچار مرگ مغزی شد.

شکایت از کادر اتاق عمل
خانواده «شهاب» که از مرگ پسر جوانشان شوکه شده بودند، با حضور در دادسرای ناحیه 19 (جرایم پزشکی و دارویی) از تیم جراحی و پرستاری شکایت کردند. پرونده مرگ مشکوک پسر 27 ساله برای رسیدگی به شعبه پنجم دادسرا ارجاع شد و بازپرس با توجه به نتیجه کالبدشکافی، موضوع را برای بررسی و تعیین علت دقیق مرگ به کمیسیون پزشکی فرستاد.

نخستین کمیسیون چند ماه بعد از مرگ «شهاب» با حضور سه کارشناس تشکیل شد و اعضا پس از بررسی نتیجه پزشکی قانونی و شنیدن اظهارات طرفین احتمال دادند بیمار به‌دلیل عوارض ماندگار داروی بیهوشی و نبود نظارت متخصص هنگام انتقال به بخش دچار افت اکسیژن و بالا رفتن ضربان قلب شده و به کما رفته است. به این ترتیب کمیسیون سه نفره، متخصص بیهوشی را به میزان 25 درصد، سوپروایزر و پرستار بخش مردان را 20 درصد و دو پرستار اتاق عمل را به‌دلیل کنترل نکردن وضعیت تنفسی و هوشیاری بیمار هنگام تحویل وی به بخش به میزان 10 درصد مقصر شناختند. این رأی با اعتراض متهمان به کمیسیون دوم ارسال شد.

مراحل قانونی برای تشکیل جلسه دوم کمیسیون تا یک سال پس از مرگ پسر جوان ادامه داشت. کمیسیون 5 نفره پس از بررسی پرونده و نظریه کمیسیون اول، قصور کادر بیهوشی و پرستاری را تأیید کرده و متخصص بیهوشی را به‌دلیل کنترل نکردن وضعیت بیمار هنگام تحویل از اتاق عمل به میزان 10 درصد، مسئول فنی وقت بیمارستان به خاطر نداشتن هماهنگی لازم بین بخش و اتاق ریکاوری به میزان 40 درصد، سرپرستار و دو پرستار بخش جراحی به‌دلیل نداشتن نظارت کافی در زمان تحویل بیمار 30 درصد مقصر اعلام کردند. این رأی نیز با اعتراض مسئول فنی وقت بیمارستان به کمیسیون 7 نفره فرستاده شد.

کمیسیون سوم نیز با 7 کارشناس 6 ماه بعد تشکیل شد و اعضا با بررسی رأی کمیسیون قبلی، متخصص بیهوشی را به میزان 20 درصد، سرپرستار و یکی از پرستاران بخش جراحی را به میزان 20 درصد و مسئول فنی وقت را 30 درصد مقصر شناختند.

به این ترتیب پرونده با صدور کیفرخواست قتل غیرعمدی ناشی از قصور پزشکی برای رسیدگی به شعبه 1043 مجتمع شهید قدوسی (دادگاه کیفری2) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب فرستاده شد.

قاضی پس از بررسی شواهد و نظریه‌های کمیسیون پزشکی و همچنین شنیدن اظهارات طرفین، متهمان پرونده را به تحمل یک سال حبس تعزیری از جنبه عمومی جرم و همچنین مسئول فنی وقت بیمارستان را به پرداخت 40 درصد دیه کامل، پرستار بخش جراحی به میزان 20 درصد و متخصص بیهوشی و سرپرستار بخش جراحی را نیز به میزان 20 درصد محکوم کرد که به‌دلیل وقوع مرگ در ماه حرام پرداخت یک سوم دیه نیز به‌عنوان تغلیظ دیه از جنبه خصوصی جرم به این مجازات‌ها اضافه خواهد شد.

دیدگاه کاربران

rassharif۸۵۸۹۶۶۰۹:۱۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۷
چهار پنج سال پیش در بیمارستان خانواده اصفهان شاهد مرگ یک نوجوان با وضعیت مشابه بودم. تک فرزند خانواده که به خاطر آپاندیس به بیمارستان مراجعه می کند با قصور پزشکی، فوت می کند و خانواده را بی خبر نگه می دارند تا فردا. پزشک را خودم دیدم که به پدر بچه گفت من بیمه ام هر کاری می خواهی بکن.
ناشناس۸۵۸۹۷۱۰۹:۱۲:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۲۷
پول و مسئولیت مال متخصص ولی جریمه واسه زیر دست
ناشناس۸۵۸۹۹۱۰۹:۲۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۲۷
با این احکام قصور پزشکی روز به روز بیشتر می شود. پزشکان نباید در مورد قصور پزشکی قضاوت کنند چون آنها بیطرف نیستند.
علی۸۵۹۶۰۱۱۴:۳۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۷
چرا وضعیت بهداشت و درمان بهبود نمی یابد؟!چرا هنوز در شهرستانها باید نوبت یک ماه دیگه از پزشک بشنویم؟!
ناشناس۸۵۹۶۱۸۱۴:۴۶:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۷
.. طبق آخرین نظر کارشناسی در مجموع 70 تیم پزشکی مقصر شناخته شده و معلوم نیست 30 درصد تقصیر باقیمانده به عهده ی چه کسی است و در آخر جمع مبلغ دیه ی پرداختی 80 درصد مبلغ دیه ی کامل در نظر گرفته شده..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین