هراس متولیان صنعت خودروی کشور از ورود فارغ‌التحصیلان علوم پایه

گروه اقتصادی الف،   3980127023 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه تهران با بیان اینکه آینده‌ای مبهم در انتظار فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی است، گفت: استفاده نکردن از این فارغ‌التحصیلان صدمات جبران‌ناپذیری به آینده علمی، صنعت و نظام پایدار اقتصادی و سیاسی وارد می‌کند.

دکتر رحیم زارع نهندی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هم‌اکنون فارغ‌التحصیلان علوم پایه در دنیا جایگاه ارزشمندی دارند، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته برای ریاضیات و علوم پایه بودجه و امکانات بیشتری در نظر می‌گیرند تا بتوانند در آینده از آنها بهترین استفاده را ببرند.

وی با اظهار تأسف از اینکه در کشور مسئولان نسبت به آینده شغلی فارغ‌التحصیلان ریاضی بی‌تفاوت هستند، افزود: یکی از علل آن وجود صنعت مونتاژ خودرو در کشور است و این صنعت از ورود فارغ‌التحصیلان علوم پایه هراس دارند، چون نقص‌های آنها را به درستی نمایان می‌کنند.

این دکترای ریاضیات محض با بیان اینکه علت افت کیفیت صنعت خودروسازی کشور هم نبود نیروهای متخصص و کارآمد و استفاده نکردن از این نیروهای توانمند در صنعت است، ادامه داد: به همین علت است که موتور خودروهای تولید داخل پس از مدت کوتاهی از کار می‌افتند و دچار اشکالات متعددی می‌شوند.

زارع با بیان اینکه افراد متخصص به راحتی می‌توانند ایراد کار مافیای تجارت با قدرتی فراتر از دولت را برطرف کنند، در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت مونتاژ به متخصص برای ریشه‌یابی علمی عیوب محصولات و تولیدات نیازی ندارد، چون آنها را مانعی بر سر راه درآمد خود می‌دانند.

وی راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان را عامل دیگری برای بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی و علوم پایه برشمرد و افزود: این دانشگاه هیچ استاد دانشگاهی و کادر علمی ندارد و فارغ التحصیلان آن تنها برای تأمین آینده شغلی جذب این دانشگاه شدند.

این استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه تهران با راه‌اندازی این دانشگاه حتی امکان تدریس از فارغ‌التحصیلان توانمند علوم ریاضی گرفته شده است، در ادامه تصریح کرد: طبق آئین‌نامه، دانشگاه فرهنگیان باید نیازهای آموزشی آموزش و پرورش را تأمین کند، حال آنکه فارغ‌التحصیلان علوم پایه از دانشگاه‌های معتبر، توانمندی علمی بیشتری دارند.

زارع با اشاره به نامه‌نگاری‌های متعدد اما بی اثر با مسئولان در این باره گفت: مسئولان معتقدند که افراد متعهدی در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شوند، در حالی که تعهد در ذات افراد است و این شیوه آموزشی افراد توانمند علمی را تربیت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان عملاً حرفی برای گفتن در مجامع علمی ندارند، گفت: بدین ترتیب مسئولان نادانسته به آینده علمی کشور آسیب می‌زنند که جبران‌ناپذیر است.

این دکترای ریاضیات محض با بیان اینکه اغلب دانش‌آموزان با استعداد و بنیه علمی قوی جذب رشته‌های علوم پایه می‌شوند، گفت: این در حالی است که آینده شغلی این افراد کاملاً مبهم است؛ از این رو این سرمایه‌های عظیم علمی و توانمند در پی "اپلای" برای مهاجرت به خارج از کشور هستند و افراد ناتوان در ایران به دنبال مشاغل دیگر و کاذب.

زارع، شغل را معضلی اساسی برای فارغ‌التحصیلان این رشته علمی و دانشگاهی دانست و گفت: در حالی که دانشجویان این رشته بسیار دشوارتر از رشته‌های مهندسی تحصیل کرده و زحمت کشیده‌اند و این به معنای هدررفت سرمایه‌های علمی کشور است.

وی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته اغلب ارگان‌ها و مؤسسات حتی مراکز تحقیقاتی صنعتی چندین فارغ‌التحصیل ریاضی را برای انجام مدل‌سازی جذب می‌کنند، اما حتی این مسیر هم برای فارغ‌التحصیلان علوم ریاضی در کشور بسته است.

این استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه تهران گفت: هم‌اکنون مؤسسات آماری و بانک‌ها هم رغبتی به جذب این نیروهای توانمند از خود نشان نمی‌دهند.

به گفته وی، بالغ بر هزار فارغ‌التحصیل دکترای ریاضی در کشور بی‌کارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۸۹۳۳۰۸:۴۶:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۲۷
صنعت مونتاژ به متخصص برای ریشه‌یابی علمی عیوب محصولات و تولیدات نیازی ندارد، چون آنها را مانعی بر سر راه درآمد خود می‌دانند.
rassharif۸۵۸۹۴۴۰۸:۵۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۷
"سرمایه‌های عظیم علمی و توانمند در پی اپلای برای مهاجرت به خارج از کشور هستند و افراد ناتوان در ایران به دنبال مشاغل دیگر و کاذب" و این برای رشته های علوم پایه دیگر نیز صادق است؛ فیزیک، فیزیولوژی و ...
رضا۸۵۸۹۸۷۰۹:۲۲:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۲۷
به عنوان یک فردکاملا آشنا به دانشگاه فرهنگیان نظرایشان را صددرصدقبول دارم
ناشناس۸۵۹۰۳۷۰۹:۴۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۲۷
بله استاد ، اگر دست بنجل و آشغال فروشان با دریافت پورسانت های بسیار کلان رو شود که خیلی بد می شود .
ناشناس۸۵۹۰۷۸۱۰:۲۱:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۲۷
واقعا کاملا درسته اگه دلسوز کشورید حرف ایشان جدی بگیرید و به فارغ التحصیلان علوم پایه اهمیت بدید اگه نه وضع مدیریت کشور از این بدتر میشه
ناشناس۸۵۹۰۹۴۱۰:۳۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۲۷
بهتر است دانشگاه فرهنگیان با آن وضعیت علمی اش تعطیل شده و آموزش پرورش نیروهای مورد نیاز خود را از دانشگاههای معتبر کشور تامین کرده و ۲ سال دوره آموزشی قبل از شروع کار برای ایشان برگزار کند.
سعید ق تمر۸۵۹۱۰۶۱۰:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۲۷
خوشحالم خبری از استاد زارع نهندی عزیز بعد از 20 سال از دوره دانشجویی ام شنیدم. یادش بخیر از معدود اساتیدی بودند که می توانستیم در اتوبوس خط واحد ببینیمشان و گپی بزنیم در ترافیک سنگین امیرآباد. یادش بخیر مثالش در مورد انرژی هسته ای در اون اتوبوس در هوای گرم تابستانی، گفتند اگر پیاده رو همه محله ها خاکی باشه، آیا شما یک قسمتی جلو در خانه کسی را ببینی که سنگ فرش شکیل دارد، می توانی قضاوت کنی که آن منطقه داره پیشرفت می کنه؟ منظور استاد این بود که توسعه علمی هم باید متوازن باشه تا بماند. از همین جا خدمتشان سلام دارم. من دانشجوی آمار دانشگاه تهران بودم و ایشان استاد ریاضی همان دانشکده.
ناشناس۸۵۹۱۸۱۱۱:۲۹:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۷
استاد خودش یکبار نرفته تحقیق کنه که بازار صنعت و خوردو و لوازم خانگی در چه وضعیتی هستند!!!! استاد باید خدمتتون بگم حتی به لیسانس مکانیک و برق و الکترونیک هم نیاز ندارند بیشتر از روی اجبار استخدام میکنند چون همون کارها را دیپلم فنی هم انجام میده!!!! همه شرکتها مونتاژگر هستند مونتاژ از چین و کره و نهایتا از شرکتهای واسطه فرانسوی!!!!!!! به علم نیازی ندارند یعنی مافیا اجازه شلوغ شدن در پیرامون کار را نمیدن حتی یک چهارپایه را در خودروسازیها بهمراه بقیه تجهیزات از خارج میارن !!!!!! کاش بدانی کجای کاریم- خدا از این اصلاح طلبان و کارگزارن .. نگذره !!
سجاد۸۵۹۲۳۷۱۱:۴۸:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۷
خودم دانش آموخته ارشد محض از دانشگاه صنعتی هستم فقط خواستم بگم متاسفانه دانشگاه هم رغبتی برای آموزش مطالب مفید ندارد و عملا دانشجو تبدیل به دانش آموز شده
ناشناس۸۵۹۲۶۱۱۱:۵۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۷
با سلام، اگر کار درست انجام شود پس یغماگری را کی بکند و پورسانتها را از شرکتها بگیرد؟
نبی۸۵۹۲۹۴۱۲:۲۴:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۷
فقط پزشکی و دندون
ناشناس۸۵۹۳۶۲۱۳:۰۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۲۷
علوم پایه چه ربطی به خودرو دارد!!! بابا بهترین مهندسین مان را فراری می دهیم شما گیر کردی در علوم پایه!!!
ناشناس۸۵۹۳۹۴۱۳:۱۷:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۷
من نمی دانم مشکلات فنی تولید خودرو را که افراد فنی نمی توانند حل کنند چطور متخصصان علوم پایه حل خواهند کرد.
ناشناس۸۵۹۶۶۱۱۵:۰۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۷
وای بر ما
حامد۸۵۹۶۶۸۱۵:۰۹:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۲۷
حرف دل ما رو گفته. من هم فارغ التحصیل دکتری فیزیک هستم. برای گرفتن دکتری فیزیک انسان باید کل جوانی خود رو صرف کنه و از هر تفریح و استراحتی بزنه. حالا بعد از این همه سال تلاش و از دست دادن جوانی می بینم که گویا مهمان ناخوانده ای در این کشور هستم. یک نفر نیست فکری به حال امثال من کند. من معلمی در مدرسه ی ابتدایی هستم با حقوقی کمتر از حقوق بسیاری از کارگران.
ناشناس۸۵۹۷۰۱۱۵:۱۹:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۷
دولت فقط حرف میزنه و هیچ اقدامی برای بهبود انجام نداده که هیچ, بسیار بسیار بدتر کرده
هادی۸۵۹۸۸۳۱۶:۵۵:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۲۷
بلاهایی که صنعت (که نه دکّه) ماشین سرهم کنی تو ایران بر سر ملّت میآره تنها شامل خریداران نیست، بسیاری از تواناییهای ملت ایران و متخصصین ما رو معطل گذاشته.
ناشناس۸۵۹۹۵۸۱۷:۳۳:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۲۷
تو ایران فقط پزشکی ارزش داره و بس.
ناشناس۸۶۰۰۷۸۱۸:۲۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۷
علوم پایه جایگاهی در ایران ندارد و کشور به ناکجا آباد میرود
جعفری۸۶۰۴۵۷۲۲:۱۰:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۲۷
از ماست که بر ماست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین