لاهوتی در گفتگو با الف مطرح کرد: در شرایط فعلی، بسیاری از مردم نمی‌توانند وکیل بگیرند/ چرا کانون وکلا، این فرصت شغلی را محدود کرده‌ و تمایلی به افزایش وکیل ندارد

گروه اجتماعی الف،   3980126157 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تضعیف سطح دسترسی مردم به وکیل، یکی از تبعات قوانین و فرایند مربوط به صدور پروانه وکالت است، می‌گوید: بسیاری از جوانان که در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند از طریق جذب در بازار خدمات حقوقی، هم به جامعه خدمت کنند و هم مشکل اشتغال آن‌ها حل شود؛ نمی‌دانم چرا کانون وکلا، این فرصت شغلی را محدود کرده‌ و تمایلی به افزایش وکیل ندارد.

در شرایط فعلی، بسیاری از مردم نمی‌توانند وکیل بگیرند/ چرا کانون وکلا، این فرصت شغلی را محدود کرده‌ و تمایلی به افزایش وکیل ندارد

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس در گفت‌وگو با الف در خصوص بازار خدمات حقوقی و سطح دسترسی مردم به وکیل با انتقاد از نظام صدور پروانه وکالت در کشور گفت: در حال حاضر، به دلیل قوانین و فرآیند جذب وکیل در کشور عملاً مردم از داشتن وکیل محروم شده‌اند.

وی با اشاره به سرانه وکیل به عنوان شاخصی برای بررسی سطح دسترسی مردم به وکیل، ادامه داد: طبق نظر کارشناسان که بنده نیز بدان معتقدم، تعداد وکلا به نسبت جمعیت در اکثر کشورهای جهان بسیار بالاتر از ایران است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حجم بالای پرونده‌های قضایی در کشور و شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا در بازار خدمات حقوقی، عنوان کرد: وضعیت بازار خدمات حقوقی به نحوی است که از یک طرف تقاضا برای گرفتن وکیل بالا بوده و از طرف دیگر، عرضه خدمات حقوقی نیز کم است و طبیعتاً وقتی تقاضا زیاد و عرضه کم باشد، شرایط برای مردم نیز سخت خواهد شد؛ در چنین شرایطی، بسیاری از افراد نمی‌توانند وکیل بگیرند.

لاهوتی با اشاره به بیکاری فارغ‌التحصیلان حقوقی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر، اشتغال مسئله اصلی کشور است و بسیاری از جوانان که در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند از طریق جذب در بازار خدمات حقوقی، هم به جامعه خدمت کنند و هم مشکل اشتغال آن‌ها حل شود؛ علی‌رغم وجود ظرفیت‌های اشتغالزایی در بازار خدمات حقوقی اما فارغ‌التحصیلان حقوقی را بیکار نگه داشته‌ایم.

وی در خصوص سیاست‌های کانون وکلا در محدود نگه‌داشتن تعداد وکلا نیز عنوان کرد: متأسفانه بنده نمی‌دانم چرا کانون وکلا، این فرصت شغلی را محدود کرده‌ و تمایلی به افزایش وکیل ندارد، این در صورتی است که ما به‌راحتی می‌توانیم با این مجوز، شرایطی فراهم کنیم که جوانان تحصیل‌کرده‌ که انرژی بیشتری دارند، بتوانند باانگیزه‌ و نوآوری بیش‌تری به مردم خدمت کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: ظرفیت اشتغالزایی در بازار خدمات حقوقی به گونه‌ای است که بدون نیاز به صرف بودجه و هزینه توسط دولت، ما می‌توانیم مشکل بیکاری جوانان را حل کنیم.

لاهوتی با ابراز امیدواری در خصوص طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت گفت: امیدواریم طرحی که در کمیسیون قضایی مجلس در دست بررسی است و اکنون به کارگروه ویژه حقوقی محول شده جمع‌بندی شود و نهایتاً در صحن علنی بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که از حضور این جوانان در عرصه بازار خدمات حقوقی استفاده کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۷۸۹۰۱۴:۵۶:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۲۶
به همان دلیلی که پزشکانی که وزیر بهداشت می شوند نمی گذارند پزشک بیشتر تربیت شود چون بعد وزارت نونشان را با افراد بیشتری باید تقسیم کنند.
ناشناس۸۵۷۹۰۲۱۵:۰۰:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
برای افزایش پزشکان هم فکری بکنید تا پدر مردم را در نیاوردن.
ناشناس۸۵۷۹۱۹۱۵:۰۶:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۲۶
هر چیزی ظرفیتی داره چرا خودتون همه را استخدام نمی کنید مردم پول ندارند غذا بخورند آنوقت می پرسند چرا وکلای جوان بیکارند
ناشناس۸۵۸۰۰۵۱۵:۳۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
آزمون وکالت همش زدوبندی و پارتی بازی شده باید نظارت کنن
ناشناس۸۵۸۰۲۹۱۵:۵۱:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۲۶
سیاست اشباع با نیروهای بی کیفیت در همه جا دنبال می شود
ناشناس۸۵۸۰۵۵۱۶:۰۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۶
وکیل زیاده کجاش کمه؟
عدالت خواه۸۵۸۱۰۰۱۶:۲۵:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۶
جناب لاهوتی صرفاً کانون وکلا نیست بلکه مشاغل حقوقی کلاً در انحصار است. قوه محترم قضائیه در جهت الکترونیکی کردن خدمات قضایی مجوز این دفاتر را صرفا به قضات و کارکنان بازنشسته خود یا سردفتران میدهد(فرد هم زمان هم دفترخانه اسناد رسمی دارد هم مجوز دفتر خدمات قضایی!!! این یعنی عدالت!!!!!!!!!!!) سازمان محترم ثبت برای دفاتر اسناد رسمی امسال آزمونی برگزار کرد که پس از اعلام نتایج متاسفانه شاهد اتفاقات عجیبی بودیم .قبولی افردای که لیسانس حقوق یا فقه و حقوق نداشتند در حالیکه شرط شرکت در آزمون داشتن دانشنامه این رشته است. یا قبولی چهار ...در آزمون و..
حامد۸۵۸۱۰۶۱۶:۲۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۶
نیاز به یک طرح انقلابی است که بسیاری از جوانان تحصیل کرده وارد حرفه ی وکالت شوند. این بازار رو باید از دست مافیای مربوطه خارج کرد. مردم هم دسترسی بیشتری به وکلا پیدا می کند.
ناشناس۸۵۸۲۱۵۱۷:۱۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
جناب لاهوتي عزيز بيش از ٥٠ درصد وكلاي پايه يك دادگستري توان تمديد پروانه وكالت را ندارند هزينه دفتر منشي بيمه بيش از درآمد نصف وكلا است دوم تعيين ظرفيت هر سال توسط هياتي متشكل از رييس دادگستري استان رييس دادگاه انقلاب و رييس كانون است يعني همواره كانون در اقليت است تبديل ليسانس بيكار به وكيل بيكار هنر نيست حجم فارغ التحصيل حقوق دهها برابر بيشتر از نياز جامعه است
ناشناس۸۵۸۲۳۱۱۷:۲۳:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
چه ربطی داره وکیل بیکار زیاده مسئله این است پولی که وکیل بگیری چنان بالا است که مردم نمیتوانند وکیل بگیرند و تعداد وکیل بیکار خیلی زیاد است
ناشناس۸۵۸۲۶۰۱۷:۳۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۶
در شرایط فعلی بسیاری از مردم نمیتوانند پیاز بگیرند وکیل پیشکش !
ناشناس۸۵۸۳۱۹۱۸:۱۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۲۶
نمیدونی چرا؟؟؟؟ چطور نمیدونی.
محمد۸۵۸۳۴۹۱۸:۳۲:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۲۶
قیاس موضوع وکالت در ایران با کشورهای اروپایی و آمریکایی مع الفارق است. در ثانی اتخاذ رویکرد سنجش محور از جهت آن است که اشخاص اصلح در امر خطیر وکالت ورود پیدا کرده و مشغول به فعالیت شوند. ثالثا وکلا به وفور در دسترس همه مردم قرار دارند و سخن نماینده محترم در این باب ..غیر واقع است.
ناشناس۸۵۸۴۰۰۱۹:۲۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۲۶
لطفا همین حرفها را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که شغل سردفتری را به نوعی ارث پدرشان میدانند بگویید
ناشناس۸۵۸۴۵۳۱۹:۵۱:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۲۶
به نظر من وکلا باید مانند پزشکان که هیچ حساسیتی نه به دانشگاههای زیادی که تاسیس شد وچه به کسانی که دور زدن وکار پزشکی انجام میدهند نشان ندادند نشان ندهن وتمام کسانی که درس خوانده اند به کار وکالت بپردازند مسلما اگر کارشان خوب نباشد خود به خود ترجیح خواهند داد به کار دیگری روی آورند
ناشناس۸۵۸۴۷۶۲۰:۲۲:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۲۶
باید این موضوع مطالبه عمومی مردم مخصوصا تحصیل کردگان رشته حقوق از نمایندگان خود باشد و جدی از تک تک نمایندگان پیگیری شود.
ناشناس۸۵۸۵۱۱۲۰:۴۹:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۲۶
پزشکی - وکالت - سردفترداری سه شغل کاملا انحصاری و در چنبره مافیا
ناشناس۸۵۸۵۲۳۲۱:۰۳:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
این انحصار قطعا باید شکسته شود اما مورد مهمی این که نباید مغفول بماند اولا:وکیل باید علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در دوره های تخصصی که توسط کانون وکلا تدوین می شود شرکت کند و نمره قبولی بگیرد. ثانیا نزد یک وکیل پایه یک چند سال کارآموزی کند ثالثا:پرونده های قضایی درجه بندی شده و وکلای تازه کار از پرونده های سبک قضایی کار را شروع کنند و پس از طی دوره معلوم و مشخص و شرایط معلوم ارتقا رتبه یابند. حقیقتا نمیتوان پرونده های قضایی که با سرنوشت و زندگی مرتبط است به وکلای کم یا بی تجربه سپرد. کاری نکنید که وکالت هم مانند بسیاری از مشاغل لوث و کم ارزش شود
حقوقدان۸۵۸۷۷۴۰۲:۲۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۲۷
بسیار عالی
خدیوی۸۵۸۹۰۳۰۸:۳۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۷
من دقیقا متوجه نشدم علت وکیل نگرفتن کمبود وکیله.یا اینه که وکلا تو واحد معاضدت مشاوره مجانی میدن و مرحله به مرحله پرونده رو برای مراجعین توضیح میدن و نتیجتا هیچ کسی وکیل نمیگیره.؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این تحلیل برای اینه که وکیل نیستند و اطلاعاتی از تعداد خیل عظیم وکلای بیکار ندارن. مگه کانون وکلا مسئول جذب کارشناس حقوقه که حالا مسئول استخدامشون هم باشه ؟ وکالت هم اجباری نیست .که مردم مجبور باشند وکیل بگیرن. حالا میخواد در ایران یک وکیل باشه یا ده میلیون. بهتره اگه تصمیم دارن قانون هر ایرانی یک وکیل، رو وضع کنن . بیمه وکالت هم بزارن و 50 درصدحقوق ماهانه وکلا که ماهها بیکار میمونن هم، همطراز نمایندگان مجلس و از بودجه کشور داده بشه .و 50 درصدش توسط ارباب رجوع. در ثانی چرا قانونی وضع نمیشه که بنگاههای معاملاتی مجبور به استخدام کارشناسان حقوق بشن؟؟؟ مشکل بیکاری هم حل میشه
ناشناس۸۶۰۱۰۰۱۸:۳۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۲۷
اگر زياد بشه هركي به هركي ميشه، واقعا شما به اين فارغالتحصيلان كه اسم خودشان را بلد نيستند و از جاهاي بسيار سطح پايين مدرك گرفتند ميفرماييد وكيل و سردفتر شوند؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین