مقام سابق مصر: قاهره نفعی از خصومت با ایران ندارد

گروه جهان الف،   3980126028

مقامات پیشین وزارت خارجه مصر ضمن تمجید از خبر منتشر شده درباره خروج کشورشان از ائتلاف ضد ایران گفتند، قاهره نفعی از خصومت با ایران نمی بیند و ایده ناتوی عربی برای همه منطقه خطرناک است.

به گزارش فارس، مخالفت مصر با ایده تشکیل ناتو عربی برای مقابله با ایران و حضور نیافتن آن در نخستین نشستی که یکشنبه هفته گذشته در ریاض برگزار شد، سوال‌های متعددی را درباره انگیزه‌های مصر از نپیوستن به این ائتلاف مطرح می‌کند، بخصوص که مصر از روابط قوی با همه اعضای آن برخوردار است.

ائتلاف راهبردی خاورمیانه یا چیزی که در رسانه‌ها از آن به ناتوی عربی نام می‌برند بر اساس ایده تشکیل ائتلافی امنیتی برای مقابله با ایران است و گفته می‌شود که اعضای آن عربستان، امارات، کویت، بحرین، عمان، قطر، مصر، اردن و آمریکا هستند.

«حسین هریدی»، معاون وزیر خارجه اسبق مصر در این باره به وبگاه خبری المصریون گفت: ایده ناتوی عربی عبارت از ائتلاف برخی کشورها برای مقابله با ایران است و این قضیه با سیاست مصر که از پیش اعلام کرده مبنی بر اینکه مصر هرگز در ائتلافی برای خصومت با طرفی ورود نمی‌کند، در تناقض است.

هریدی گفت: آنچه که درباره موضع مصر در قبال ناتوی عربی منتشر شده را ارج می‌نهیم و از آن حمایت می‌کنیم، مصر با ایده ناتوی عربی از اساس مخالف بود و به طور رسمی هیچ گونه موضوعی درباره این ایده را اعلام نکرده است از همین رو پیش بینی چیزی دشوار است.

معاون وزیر خارجه اسبق مصر با اشاره به اظهارات عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر درباره ورود مصر برای حفاظت از کشورهای عربی در مواقع خطر گفت: اگر هر کشور عربی در معرض خطر یا مشکلی قرار بگیرد، مصر در کنار آن خواهد ایستاد.

این مقام سابق مصر توضیح داد، نخستین کسی که ایده ناتوی عربی را داد، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا بود که گفت آمریکا درصدد تشکیل ائتلاف راهبردی برای خاورمیانه است و برخی آن را ناتوی عربی خواندند.

«عبدالله الاشعل»، معاون وزیر خارجه اسبق مصر نیز گفت: مصر نفعی از خصومت با ایران نمی‌بیند، از همین رو با این ایده مخالفت کرد و در آن حضور نیافت علاوه بر اینکه این ایده عملی نیست و دستیابی به آن دشوار است.

الاشعل ضمن تمجید موضع مصر در مخالفت با ناتوی عربی گفت: هدف اصلی از این ائتلاف اعمال فشار بر ایران است و تحقق این امر دشوار است، چون تهران می‌تواند پاسخ‌های زیادی بدهد علاوه بر اینکه حاضران در این ائتلاف هرگز نمی‌توانند علیه ایران جنگی به راه اندازند.

این مقام سابق مصر گفت: امیدواریم که اخبار منتشر شده درباره مخالفت مصر با پیوستن به ناتوی عربی درست باشد و فقط برای آرامش جو و اجتناب از ایجاد خصومت با برخی کشورها نباشد.

اسامه کمال، یک خبرنگار سرشناس مصری هم گفت: عقب نشینی مصر از حضور در ناتوی عربی نشانه استقلال قدرت تصمیم ساز مصر در سال‌های اخیر است.

 مصر مواضعی شفاف در چارچوب مقابله با توطئه‌های مخرب در منطقه بگیرد

«محمد سید احمد»، استاد جامعه شناسی سیاسی مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه درباره انگیزه مصر برای خروج از ناتوی عربی گفت: مصر از همان ابتدا متوجه مقاصد غیرطبیعی ناتوی عربی و گروه کشورهای مرتجع عربی شده بود، این کشورها طی سال‌های گذشته در  نتیجه همکاری با دشمن آمریکایی و صهیونیستی برای اجرای طرح خاورمیانه بزرگ و جدید مصر را وادار به همکاری با خودشان کردند.

وی افزود: مصر در مقطع گذشته درصدد همراهی و هماهنگی با این کشورها بود؛ اما پس از اینکه این پروژه وارد مرحله‌ای بسیار خطرناکی شد،  دریافت که نمی‌تواند در جبهه ناتوی عربی باقی بماند و نمی تواند گروگان رژیم‌های مرتجع عربی باشد که به امنیت ملی عربی ضربه زده اند.

این کارشناس مصری درباره امکان اینکه نقشه ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین المللی مصر در سایه تهدیدهای اخیر آمریکا به تحریم مصر تغییر کند، گفت:  تحریم‌ها حربه دیرینه‌ای است که آمریکا علیه مصر بکار می‌گیرد و مصر بارها اعلام کرده که مصر گدای کمک‌های آمریکا نیست و از این لحظه به بعد می‌تواند به ائتلاف های جدید که چین و روسیه در آن حضور دارند بپیوندد.

وی افزود: مصر در برهه پیش رو می‌تواند با گرایش به گروه‌های حامی مقاومت در منطقه به مقابله با نقشه‌های امپریالیسم و صهیونیسم و آمریکا برود، نقشه‌ای که می‌خواهد به همه منطقه دست یابد.

کارشناس مصری درباره امکان تشکیل جبهه منطقه‌ای جدیدی برای مقابله با توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: عملا تشکیل این جبهه ممکن است و ملاقات‌های میان مصر، اردن و عراق در مقطع اخیر موید این مطلب است و می‌تواند مانعی در برابر عملی شدن معامله قرن ادعایی آمریکا باشد.

وی تاکید کرد: مصر به هیچ وجه از وجبی از خاک خود کوتاه نخواهد آمد و اظهارات ترامپ بی‌معناست و هیچ گواهی برای آن وجود ندارد، ملت شجاع فلسطین نیز هرگز حاضر به پذیرش وطن جایگزین چه در صحرای سینا و چه در هیچ جایی از سرزمین‌های عربی نخواهد شد.

این کارشناس مصری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش پنهان مصر طی سال‌های گذشته در حمایت از سوریه، لیبی، الجزایر،یمن و همه دیگر کشورهای عربی که با مشکلاتی روبرو هستند، گفت: ما امید داریم این نقش مصر علنی شود، چرا که این طرح برای مصر و باقی کشورهای عربی خطرناک است.

وی تاکید کرد: مصر باید مواضعی آشکار در مقابله با پروژه آمریکا و اسرائیل اتخاذ کند و به اعتقاد ما مصر، سوریه و الجزایر با محور مقاومت می توانند این پروژه را ناکام گذارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین