دود معاملات غیررسمی در چشم مردم سیل زده: سیل، خانه و مالکیت را با هم برد

سجاد طاهری،   3980125012 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بارش‌های اخیر در کشور باعث جاری شدن سیل در برخی از نقاط کشور شد. از این رو برخی از هم‌وطنان علاوه بر خانه، اسناد مالکیت خود را از دست دادند. با این حال مشکل اصلی گریبان‌گیر کسانی خواهد شد که از معاملات غیررسمی یا قولنامه‌ای استفاده می‌کردند.

سیل، خانه و مالکیت را با هم برد

بارش باران در کشور نوید آور شادی برای مردم است. این بارش زمانی که بیش از حد شود باعث حوادث پیش بینی نشده‌ای مانند سیل می‌شود. همانطور که شاهد بودیم در روزهای اخیر بارش‌های شدید سبب، سیل در برخی از نقاط کشور شد. متاسفانه در این حوادث نیز عده‌ی زیادی از هموطنان خود را از دست دادیم. علاوه بر آن تعداد زیادی از خانه‌های مردم نیز تخریب و یا آسیب شدیدی به آن‌ها وارد شد.

با این وجود مردم دلسوز و دردمند کشور عزیزمان از کمک به مردم سیل زده دریغ نکردند و پیوسته درصدد آن هستند که نیازهای آسیب‌دیدگان را برطرف و آن‌ها را برای برگشت به زندگی روزمره خود آماده کنند. به طوری که بر اساس آمار میزان کمک های نقدی مردمی به جمعیت هلال احمر بصورت واریز مستقیم به حساب مشارکت های مردمی تا دهم فروردین ماه به مبلغ ۱۵۶۶۹۰۴۲۵۳۴۴ ریال رسید. ارزش ریالی کمک های غیرنقدی مردمی(پتو، لباس، موادغذایی و…) به جمعیت هلال احمر نیز آن زمان بالغ بر ۵۶ میلیارد ریال بوده است.

در این میان نیاز ارگان‌های دولتی و نهادهای مختلف نیز قول‌هایی را جهت کمک و مساعدت به سیل زدگان داده‌اند. برای مثال وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به خسارت دو هزار میلیارد تومانی سیل به واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی در استان‌های مختلف از کمک به این واحدها از طریق امهال وام و معافیت مالیاتی خبر داد. یا در دیداری که رئیس ستاد اجرایی از مناظق سیل زده تصمیمات جهت حل مشکل مناطق سیل زده اتخاذ و قرار شد که این تصمیمات را تا حل کامل مشکل مردم ادامه دهند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز درباره کمک به خانه‌های آسیب دیده و سیل زده گفت: «15میلیون تسهیلات برای جبران خسارت واحد مسکونی و 5 میلیون تومان به صورت بلاعوض برای خسارت لوازم خانه پرداخت می‌شود». با این حال نکته‌ای که باید در رابطه با کمک‌های نهادهای دولتی برای بازسازی خانه‌های تخریب شده در نظر گرفت این است که ملاک دریافت این تسهیلات داشتن سند و مدرکی معتبر برای استناد به آن است.

برای مثال، زمانی به خانه‌های آسیب دیده وام تعلق می‌گیرد که صاحبان آن با ارائه سند مالکیت خود نزد مسئولین، ثابت کنند که مالکِ حقیقی ملکِ آسیب دیده هستند. از این رو پس از اثبات صحت حرف آن‌ها، به متقاضیان وام تعلق خواهد گرفت. اما این مسئله روی دیگری هم دارد زیرا در مواردی که سند مالکیت مردم بر اثر سیل مفقود شود؛ نیازمند تهیه سندی المثنی برای ارائه به مسئولین مربوطه هستند.

این اتفاق را نیز در قضیه زلزله سال گذشته در کرمانشاه شاهد بودیم چنانچه تویسرکانی رئیس سازمان ثبت و املاک کشور در اینباره گفت:« اگر مردم مناطق زلزله‌زده، اسناد مالکیت خود را گُم کرده‌اند یا بر اثر زمین‌لرزه، این اسناد از بین رفته است باشد، می‌توانند در زمان مناسب، درخواست صدور سند المثنی بدهند تا با مراجعه به سوابق موجود در سیستم و طی فرآیندی که زیاد هم طولانی نیست، سند المثنی صادر شود. البته دارندگان سندهای قولنامه‌ای (غیررسمی) و عادی، ممکن است، مشکلاتی پیدا کنند اما افراد دارای سند رسمی هیچ جای نگرانی در خصوص مالکیت‌های خود ندارند».

همانطور که ملاحظه شد کسانی که دارای سند رسمی و ثبت شده مالکیت باشند با مشکلی روبرو نخواهند شد اما مشکل اصلی را کسانی دارند که هم خانه‌های آن‌ها ویران شده و هم دارای اسناد غیررسمی و قولنامه‌ای بودند و آن اسناد نیز بر اثر سیل نابود و از بین رفت. بنابراین افراد دارای اسناد قولنامه‌ای هم خانه و هم تنها وسیله‌ اثبات مالکیت خود را از دست دادند. علاوه بر آن از تسهیلات دولتی نیز محروم شدند.

ساختار معیوب قوه‌قضاییه، مالکیت‌ها را نابود کرد
اما چرا با وجود خطراتی که معاملات قولنامه‌ای یا غیررسمی دارند، بازهم در بین مردم دارای اعتبار هستند؟ پاسخ را اینگونه می‌توان بیان کرد که هر فعلی که در سیاستگذاران و قانون نویسان به آن اعتبار دهند، در بین مردم رایج می‌شود. در همین راستا نیز معاملات غیررسمی یا قولنامه طبق قوانین کشور در محافل قضایی کشور دارای اعتبار بوده و در دادگاه نیز به آن استناد می‌شود.

در واقع معاملات غیررسمی یا قولنامه‌ای به معاملاتی گفته می‌شود که بدون حضور و نظارت حاکمیت و تنها با رضایت طرفین معامله منعقد می‌شوند، این معاملات به دلیل اعتبار بالایی که در نظام قضایی و حقوقی کشور دارند، نیاز به ثبت در دفاتر ثبت و اسناد کشور ندارند. ثبت نشدن آن‌ها نیز به این معنا بوده که تنها طرفین معامله از وجود چنین معاملاتی آگاهی دارند و اطلاعات این معاملات در هیچ سامانه یافت نمی‌شود.

در این راستا نیز دکتر نسرین طباطبایی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران معتقد بوده که در ایران به سیستم ثبتی املاک سیستماتیک نگاه نشده و در رابطه با این موضوع گفت:« در ایران به سیستم ثبتی املاک سیستماتیک نگاه نشده است. در دنیا سیستم‌های ثبتی قابل دسته بندی است که موید رویکرد نظامند به مساله ثبت اسناد است. برای مثال در فرانسه، آلمان و یا سوئیس مقررات حوزه املاک چه در ثبت اولیه ملک یا ثبت نقل و انتقالات بعدی، تابع سیستم خاص آن کشور است. در واقع در کنار پذیرش اصل تراضی اراده و اصل آزادی اراده در حقوق مدنی آن‌ها، عنوان می‌کند صرف وجود توافق اراده باعث انتقال مالکیت به دیگری می‌شود. یک سیستم ثبت املاک هم وجود دارد که گاهی اصول آن با اصول نظام حقوق مدنی متفاوت است. زیرا قانونگذار متوجه شد صرفا با حقوق مدنی امکان تامین امنیت در جامعه نیست».

به عبارتی دکتر طباطبایی معتقد است که رضایت طرفین تنها اصل برای انتقال مالکیت نیست زیرا در این صورت باعث در ایجاد مشکل در جامعه خواهد شد. لذا برای حل این مشکل باید به سیستم ثبتی توجه شود و معاملاتی که به ثبت نرسیده‌ و به صورت غیررسمی باقی مانده‌اند، از دید حکومت بی اعتبار تلقی شوند. در این صورت، شاهد آن خواهیم بود که مردم نیز به سمت معاملات رسمی سوق پیدا کرده و از انجام معاملات غیررسمی امتنا می‌ورزند. با بی اعتباری معاملات غیررسمی و همچنین توجه به اصلاح قوانین قدیمی و کهنه ثبتی که مصوب 1310 است؛ دیگر شاهد اینگونه مشکلات بر اثر حوادثی نظیر سیل در کشور نخواهیم بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۵۴۰۰۰۷:۳۱:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۵
همه عالم و سیل و باران و آسمان مقصرند بجر خود ما مردم که همیشه بی قانونی میکنیم.
جواد۸۵۵۵۱۰۰۹:۴۲:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۵
شما فرض کنید در مساله اخیر سیل ، عده ای با وجود بودن قوانینی در ارتباط با رعایت حریم رودخانه ها در خصوص ساخت و ساز ، اقدام به احداث ساختمان در حاشیه رودخانه ها نموده اند و در کنار آن نهادی که بایست مانع از اینکار می شد هم به هر دلیلی اقدامی ننموده است . در اینجا بی قانونی صرفاً متوجه مردم نیست و مجری قانون هم به وظایف خود عمل نکرده و عمق فاجعه را تعمیق داده است . قوانین خوب وقتی اجرا نشوند به درد نمی خورند و اجرای آن باید شامل حال تمامی مردم اعم از افراد حقیقی و حقوقی باشد . قطع درختان جنگلی ، جنگل خواری ، کوه خواری ، ساحل خواری ، ساخت و ساز در حرائم رودخانه ها و مسیرهای عبور آب ، و ... همگی اتفاقات تلخی بوده که در طی این سالیان اخیر اتفاق افتاده و قانون هم التفاتی به آن ننموده است . بنابراین اگر قوانین موجود باشند و همچنان شاهد روند تخریب محیط زیست خودمان باشیم این نشان می دهد قانون مشکل ندارد و مشکل از مجری آنست که به هر دلیلی مسامحه می کند . آنجا که فرمودید ما مردمان بی قانونی هستیم درست ، اما خود قانون کجاست ؟
ناشناس۸۵۵۴۱۹۰۸:۰۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۲۵
نویسنده محترم، به مشکل به صورت سطحی پرداخته اند و بیشتر از متن به اجبار مردم به حضور در دفترخانه ها و پرداخت هزینه‌های زیاد ثبت برداشت می‌شود. واقعیت این است که بسیاری از اینگونه خانه‌ها اصولا دارای سند رسمی نیستند. بنابراین اصولا ثبت رسمی آنها امکان ندارد. آیا ایشان از انبوه خانه‌هایی که در جای جای کشور ساکن دارند و مردم در آنها زندگی می‌کنند و سند هم ندارند، بی خبرند؟ در واقع، مشکل از دولت است که اجازه ایجاد و احداث اینگونه خانه ها را می‌دهد. خانه‌هایی که در واقع غیر قانونی هستند و یا قبل از طی مراحل قانونی، به مرحله ساخت و سکونت رسیده اند و در واقع مثل یک ویروس، مشکل به همه جا پخش شده است. مثلا زمین‌هایی که در بستر و حریم رودخانه‌ها (انفال)، با روش‌های مختلف تصرف می شوند و دولت توجهی نمی‌کند. سپس این زمینها فروخته می‌شود (بدیهی است که با قولنامه). افراد کم بضاعتی آنها را می‌خرند (چون ارزان است و بی سند) و سود بادآورده ای نصیب متصرف می‌شود. سپس خانه‌ای روی آن ساخته می‌شود و چون سند ندارد بدون ضوابط و نظارت ساخته می‌شود و همه این اتفاق جلوی چشم مسئولان است ولی مثلا سازمان نظام مهندسی می‌گوید که این ساختمان که اصولا سند نداشته و جواز دریافت نکرده است که در حیطه بازرسی و نظارت من باشد. بعدا در اخذ انشعاب آب و برق و گاز مشکل ایجاد می‌شود و با زور و رانت و بعضا فشار نمایندگان برای اخذ رای، بالاخره انشعابات داده می‌شود و بالاخره این زمین ها خانه می شوند بدون قانون و البته جلوی چشم همگان. مشابه این اتفاق را همه در شهر و روستا و محل خود سراغ دارند. اگر این اجازه، از ابتدا داده نشود، همه خانه‌ها دارای سند خواهند بود و خانه بدون سند رسمی وجود نخواهد داشت. کیست که در هنگام خرید، وجه خانه‌ای را به طور کامل و با قیمتهای روز و عرف بپردازد ولی سند خانه‌ را نخواهد به نام خود بزند و همچنان، سند به نام مالک قبلی باشد؟ مگر اینکه خانه اصولا سند نداشته و با علم بر این موضوع، آن را ارزان خریده و از طریق قولنامه و یا دستنوشته انجام دهد. و در این شرایط بی قانونی، عده‌ای همیشه در این گونه حوادث طبیعی، به محل‌های حادثه می‌روند و ادعای ساکن بودن در آنجا و یا خسارت می‌کنند.
جواد۸۵۵۴۷۳۰۹:۰۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۵
نمیخواهم با وجود کمک های اولیه به قضیه با دیدگاه منفی نگاه کنم اما به نظر نمی آید دولت نه از اراده و نه از امکانات مالی مناسبی برای حل مشکلات سیل زدگان برخوردار باشد . صدا و سیما هم با وجود مشکلات فراوانی که مردمان سیل زده با آن دست به گریبانند سعی در جمع کردن اورژانسی مساله و گل و بلبل نشان اوضاع کما فی السابق است . گذشت زمان نشان خواهد داد که این مردم سالها بعد هم با مشکلات خود تنها خواهند ماند و زندگی آنها به روال عادی بر نخواهد گشت کما اینکه بحران زده های قبل از آنها در بلایای طبیعی از قبیل زلزله و سیل تنها ماندند و هنوز که هنوز است اغلب در کانکس و چادر زندگی می کنند . اما چیزی که در این میان دل آدم را به درد می آورد اینکه دولت به همراه صدا و سیما از زیر بار مسئولیت های خود در مواجه با چنین حوادثی شانه خالی می کنند . دولت با دادن وعده هایی که امکان تحقق آن کم است سعی در کارآمد نشان دادن خود و کنترل اوضاع را دارد و صدا و سیما هم با تهیه گزارش هایی که واقعیات میدانی این حادثه را منعکس نمی کند در صدد عبور از بحران و پاک کردن صورت مساله هستند . در حالیکه سیل غرب و جنوب غرب و شمال کشور را درگیر خود کرده و خانه و کاشانه اغلب مردم در شهرها و روستا ها تخریب صد در صد شده نشان دادن پاک کردن سبزی توسط یک خانم از صدا و سیما که به معنی عادی شدن یک وضعیت اضطراری در طی چند روز از وقوع سیل وحشناک است مصداق کامل بی انصافیست .
ناشناس۸۵۵۵۷۱۱۰:۳۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۵
دقیقا همینطور است! قبلا معاملات خودرو هم وکالتی و قولنامه ای انجام میشد که مشکلات فراوانی را به وجود آورده بود.در ضمن بسیاری از زمین خواری ها و بالا کشیدن املاک هم نتیجه انتقال وکالتی و قولنامه ای هست
ناشناس۸۵۵۶۰۶۱۱:۰۶:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۵
سیل طبیعی است این حجم آب و سیل غیر قابل جلوگیری بود اما در این سیلی که طبیعی بود همه جای دنیا سیل میاید نشان داده شد که مملکتی که سالها به حال خود رها شده باشد این میشود که با سیلی طبیعی از بیخ و بن فلج میشود بدبختی حاکم میشود این سیل بلا بود حتی از طبیعت هم گذشته بلا بود همه جای ایران گرفتار شد هر کجای دنیا میشنویم سیل میاید یک قسمت از ممکلتشان سیل میاید اما اینجا کل ایران درگیر شد بجز چند استان ..
ناشناس۸۵۵۶۱۳۱۱:۱۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۲۵
اگر بجای بتون کردن تاسیسات هسته ای سیل بندها گسترش میدادن الان شاهد سیل نبودیم دو سه ساله نسبت به خطر سیل هشدار داده میشه
ناشناس۸۵۶۰۵۱۱۶:۴۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۵
از اون حرفا زدیا. مثل افرادی که برای بی بی سی گزارش مردمی تهیه میکنن و میگن پول موشک رو بدین این روستا برا خودشون سیل بند درست کنن. یه ذره عقل هم بد نیست. هر کاری جای خودشو داره. سازمان انرژی اتمی بودجه خودشو داره و داره کار خودشو میکنه. تقصیر کیه که طرف توی حریم رودخونه برداشته بدون مجوز یه شبه خونه ساخته و رفته نشسته هر نهادی بره خرابش کنه 5 دقیقه بعدش بی بی سی و منوتو و بقیه مدیاهای صهیونیستی میان گزارششو پخش میکنن به عنوان ظلم جمهوری اسلامی.
ناشناس۸۵۶۳۱۱۲۰:۵۶:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۲۵
احسنت.
ناشناس۸۵۵۷۴۱۱۳:۰۷:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۲۵
سیل نیامده اموالت را بدون اینکه بفهمی با وکیل به اسم خود می کنند و ...چی میگی؟
ناشناس۸۵۵۸۵۸۱۴:۲۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۵
در زمین های کشاورزی مشکل حادتر است بخاطر قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به زمین ها سند نمی دهند در این صورت با فوت هر فرد ورثه با یک قشون شاهد اجاره ای وقولنامه انگشت مهری دنبال تضرع حق دیگری هستنداین میشه اطاله دادرسی حالا هی برسیم قاضی استخدام کنیم.
مهرداد رجبي۸۵۵۹۳۶۱۵:۰۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۵
همه كوهپايه ها، دره ها، رودخانه ها، مسيل ها ، جاده ها، خطوط لوله حامل نفت و گاز و ... داراي حريم بر اساس استانداردهاي جهاني مي باشند. پس قوانين وجود دارند، اين همه مسائلي و مشكلات كشور ناشي از دو موضوع است: 1- نا آشنايي و ناآگاهي و جهل مردم درباره قوانين طبيعت و سازگاري با محيط زيست و احترام به آن، 2- نبود نظارت و برخورد جدي با متجاوزان به حريم هاي قانوني محيط زيست و طبيعت توسط دستگاه قضاييه. 90% ما نياز به آموزش هاي جدي در ارتباط محيط زيستي، قوانين مدني و رفتارهاي فرهنگي و اجتماعي دارند. انصاف نيست همه گناه ها را به دوش دولت بيندازيم. ما بايد خواهان تغيير عميق در خود باشيم و گام هاي اساسي در جهت حركت به سمت انسان شدن برداريم. مهرداد رجبي
ناشناس۸۵۶۰۶۰۱۶:۵۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۲۵
مکاشفه سیل و عملکرد مسئولین و مردم .
ناشناس۸۵۶۲۱۵۱۹:۲۹:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۲۵
اشکال سیستمی قوه قضائیه در کنار فساد گاها ..در ادارات ثبت که برای یک کار ساده تبدیل سند دفترچه ای به تک برگ بدون اصلاح و.. ماه ها متقاضی را میگردانند باعث میشود کسی سمت مستند سازی اموال خود نرود وگرنه هرکسی دوست دارد اسناد مربوط به اموالش محکمتر باشد.
ناشناس۸۵۷۰۳۰۱۰:۱۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۶
ثبت اسناد عمدا ضعیف است تا زمینخواری آسان باشد.و گر نه ثبت ارزان سریع و مطمئن اسناد ثبتی در کل کشور با یک سامانه متمرکز کاری ندارد. در روستاها تعمدا سند نمی دهند.
ناشناس۸۵۸۳۲۲۱۸:۱۳:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
قانون را درست بنویسیم ودرست اجرا کنیم وهمه افراد در برابر کلام الله و قانون یکسان باشند زیبا است و دکترای حقوق داشته باشیم واز حق خود بگذریم زیباتر وبه حق کسی تجاوز نکنیم عالی تر و محبوبیت برای همگان بخواهیم قشنگتر و جهان را زیبا ببینیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین