ما ایرانی‌ها...

محمدعلی حبیبی،   3980124110 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
ما ایرانی‌ها...

احتمالا برای همه خوانندگان عزیز این یادداشت پیش آمده است که در جمع‌های خانوادگی، تاکسی و اتوبوس جملاتی با این آغاز به گوششان خورده باشد: «ماایرانی‌ها...». در ادامه هم معمولا گفته می‌شود که چاپلوسیم، دروغگوییم، کلاهبرداریم و ...

ایرانیان تصویری عموما منفی از خودشان دارند. این مسئله توسط پیمایش‌های ملی تایید شده است. مثلا براساس پيمايش ارزش ها و نگرش هاي ايرانيان که در سال ۱۳۹۴ انجام شده است ۲۲ درصد مردم معتقدند ۷ ويژگی منفی دروغ‌گويی، دورويی و تظاهر، تقلب و كلاهبرداری، تملق و چاپلوسی، بدبينی، تجمل‌گرايی و رباخواری، خيلي زياد در جامعه رواج دارد. ۴۱ درصد زياد و ۲۵ درصد نيز در حد متوسط معتقد به رواج ويژگي هاي منفي در جامعه بوده اند.

این نگرش منفی در کتاب‌های مختلفی هم بیان شده است. نخستین روایت‌ها از رفتار و اخلاق منفی ایرانیان در کتاب‌هایی است که سیاحان و گردشگران اروپایی از ایران نوشته‌اند. «سرگذشت حاجی بابای اصفهانی» نوشته جیمز موریه، گل سرسبد این کتاب‌هاست.

کتاب‌های زیادی هم توسط نویسندگان ایرانی درباره این موضوع نوشته شده است که «خُلقیات ما ایرانیان» نوشته محمدعلی جمال‌زاده از نخستین کتاب‌ها در این زمینه است.

در عموم این کتاب‌ها فهرستی از رفتارها و عادات بد به ایرانیان نسبت داده شده است که بخشی از آنها در بالا آمده است.

دکتر محمدرضا جوادی‌یگانه، جامعه‌شناس و دانشیار دانشگاه تهران که تحقیقات مفصلی درباره این آثار انجام داده است معتقد است آنچه در این کتاب‌ها با عنوان خلقیات ایرانیان مطرح شده است با پژوهش درست و روشمند مطرح نشده است.

جوادی‌یگانه می‌گوید: «معمولاً اینگونه کتاب‌ها اغراق و تعمیم‌های نابجا می‌دهند. وقتی یک روز، یکی مرا رایگان سوار کرد دلیل نمی‌شود که بگوییم ایرانی‌ها خوبند و روز دیگر یا فرد دیگر که راننده ماشینی به سرعت رد شده و روی من گل پاشیده هم دلیل نمی شود بگوییم ایرانی‌ها بد هستند. اینها مشاهدات شخصی و محدود است، نه پژوهش علمی. ذا‌ت‌گرایی و تاریخی ندیدن مسأله نیز از دیگر آسیب‌های پرداختن به این موضوعات است.»

اما آنچه بهانه نوشتن این یادداشت شد حضور همه‌جانبه نیروهای داوطلب در استان‌های سیل‌زده است. این روزها شاهدیم چندهزار نفر نیروی داوطلب اعم از بسیجی و جهادی تا رانندگان آفرود و جمعیت امام علی(ع) در استان‌های سیل‌زده حاضر شده‌اند و بی‌مزد و مواجب، شبانه‌روز در حال خدمت‌رسانی به عزیزان سیل‌زده هستند.

حقیقتا این اتفاق، مسئله کمی نیست و نیاز به بررسی بیشتر دارد. شاید کمتر کشوری در جهان باشد که مردمش اینگونه به یاری یکدیگر بشتابند. اما چرا این یاری‌رساندن به یکدیگر در تصویر ایرانیان از خود حضور ندارد؟

متاسفانه چنانکه دیدیم از دوره قاجار تاکنون تصویری از ایرانیان توسط سفرنامه‌نویسان خارجی و روشنفکران داخلی شکل گرفته است که در آن بدی‌ها بزرگ‌نمایی شده است و این تصویر در ذهن ایرانیان نقش بسته است.

درحالی‌که ایرانیان مانند مردمان همه دنیا خوبی‌ها و بدی‌هایی دارند و درباره هیچ‌یک نباید بزرگ‌نمایی شود. فرهنگ کمک‌رسانی در مواقع سختی از خوبی‌هایی است که باید به خلقیات ایرانی اضافه کرد.

دیدگاه کاربران

احسان۸۵۴۷۹۶۱۵:۳۱:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۴
بدحسابی هم بهش اضافه کنید.
ناشناس۸۵۴۸۳۸۱۶:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
و پر ادعا
ناشناس۸۵۴۹۳۷۱۷:۱۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۴
نه دادش ! ما نه سیلبریتی هستیم نه از اشرافیم ، در برنامه سالانه مان هم اصلاً سفر اروپا و آمریکا و استانبول و ... وجود ندارد. هیچ ادعایی نداریم ولی به کوچکتر از خودمان محبت میکنیم به بزرگتر از خودمان احترام . هیچ ادعایی نداریم ولی به داشتن تختی و باکری و همت و ستار خان و... افتخار میکنیم. هیچ ادعایی نداریم ولی با این حال که کمترین بهره را از امکانات کشور میبریم لیکن در مشکلات هموطنانمان ، داشته هایمان را در طبق اخلاص می گذاریم. البته اینها مربوط به عموم جماعت ایرانی است نه جماعت اشراف و غربزده های طلبکار و پر مدعا که به ایرانی بودن خودشان هم کراهت دارند و حتی فرزندانشان را خارج از ایران به دنیا می آورند که مبادا مهر ایران به شناسنامشان بخورد. نه دادش ! ما جماعت مردم هستیم و به ادعای ایرانی بودنمان افتخار میکنیم
نیما۸۵۴۹۷۸۱۷:۵۹:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۴
فرهنگ خودتحقیری ایرانی ها که با جوک های انگلیسی ها شروع شد حالا به این انجامیده که خود را با صفات بد بیاراییم در حالی که در سایر ملل و فرهنگ ها هم صفات مذمومی وجود دارد. منکر برخی صفات بد خود نیستیم اما اتفاقا از فرهنگ های غنی و پربار فرهنگ ایرانی و اسلامی است. بیایید به خودمان بیاییم.
ناشناس۸۵۵۳۵۳۰۲:۳۲:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۲۵
اگر ما درست بودیم که الان وضع کشور مان این نبود بجای مثلا الان با صنعتمان مثل آلمان و چین دنیا گرفته بودیم
ناشناس۸۵۴۸۱۱۱۵:۴۵:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۲۴
ما اگه کلاهبردار نبودیم که یه پیاز سفید رو یه مغازه نمیداد 13 یکی 14 یکی 10 یکی 9 هممون کلاهبرداریم
ناشناس۸۵۴۸۱۷۱۵:۵۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۴
ما ایرانی ها در قرن ۲۱ در عصر حجریم...با مدیریت بیل و کلنگی...به دنیا یه نگاه بندازین
ناشناس۸۵۴۸۷۰۱۶:۲۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۲۴
بهتره شما هم یه نگاهی بیاندازید. پس از 8 سال از زلزله و سونامی در فوکوشیمای ژاپن ، تازه بخش کمی از خانه ها جهت سکونت مردم آماده شده و مردم تونستن مراجعت کنن
ناشناس۸۵۴۹۱۹۱۷:۰۴:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۲۴
دست بردار از کذب گویی و مقایسه نادرست پناه بر خدا
ناشناس۸۵۴۹۹۰۱۸:۱۰:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۲۴
به نوشته روزنامه «گاردین»، پس از زلزله و سونامی شدید سال ۲۰۱۱ در فوکوشیمای ژاپن ، ده ها هزار نفر از ساکنین این منطقه از آن‌ گریختند. اکنون با گذشت ۸ سال از آن سانحه، حدود ۴۰ درصد از منطقه «اکوما» واقع در غرب این شهر قابل سکونت اعلام شده است و ساکنین آن می‌توانند به منازل خود بازگردند. مقامات محلی امیدوارند از ماه آینده شهرداری این ناحیه و سایر پروژه‌های زیرساختی، مردم بیشتری را به بازگشت شهروندان ترغیب کنند. «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن، روز یک‌شنبه مراسمی را به‌مناسب بازگشت بخشی از شهروندان به این ناحیه از فوکوشیما برگزار خواهد کرد. همچنین احتمال می‌رود برای بازگشایی نیروگاه مجاور این شهر، برای اولین بار در پنج سال اخیر، به این منطقه سفر کند.
ناشناس۸۵۵۰۲۹۱۸:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۴
مثل اینکه اخبار پیگیری نمی کنی عزیزجان . این خبر در غالب خبرگزاریهای جهانی منعکس شده و روزنامه گاردین هم به طور کامل این خبر را درج کرده
ناشناس۸۵۵۶۱۶۱۱:۱۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۵
دلیل تاخیر در بازسازی و برگشت ساکنین، مثل ایران ندانم کاری و سوء مدیریت نیست عزیر دل برادر ! بعد از اون سونامی، یک نیروگاه اتمی خراب شد و تشعشعات اتمی مانع از بازگشت ساکنین بوده. در واقع دولت کاملا آگاهانه و عامدانه مجوز بازگشت نمی داده. این قابل مقایسه نیست با وضع ایران.
ناشناس۸۵۵۱۳۹۲۱:۲۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۲۴
کذب؟!!! خدا رو شکر خبر داریم راست گفته... پناه بر خدا ببر از اینکه ....
ناشناس۸۵۵۱۴۲۲۱:۳۳:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۲۴
فوکوشیما نیوروگاه اتمی داشت شازده!!!!!!!!!!!
ناشناس۸۵۶۶۷۶۰۷:۴۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۶
شاید نیروگاه داشت ولی ژاپن که آنقدر تو ذهن شما دقیقه باید اینم پیش بینی میکرد
علی۸۵۵۲۵۸۲۳:۵۳:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۲۴
فوکوشیما یک سونامی با سرعت ۴۰۰ کیلومتر و ارتفاع ده متر به سواحل برخورد کرد و ۳ تا از ۴ نیروگاه اتمی را منفجر کرد و باعث آلودگی کل منطقه به شعاع ۱۵ کیلومتر شد و تا صد سال دیگر هم قابل سکونت نیست ولی کاری که ژاپنی ها با نظم و وطن پرستی و فداکاری و نجابت کردند در دنیا بی سابقه بوده و اصلا قابل مقایسه با مشکلات سیل فعلی ما نبوده و نیست
ناشناس۸۵۴۸۲۶۱۶:۰۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۲۴
ماها ریاکار ترین مردم روی زمین ایم .
ناشناس۸۵۴۹۹۴۱۸:۱۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۲۴
نمیدانم شما که ریاکارترین مردم دنیا هستید اهل کجا هستید . ولی ما با افتخار تمام ایرانی هستیم
ناشناس۸۵۵۲۲۴۲۳:۱۸:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۴
کافر همه را به کیش خود پندارد
پیمان۸۵۴۸۳۵۱۶:۰۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۲۴
خب حقیقته هر قومی یه سری نکات بدی داره که نباید منکر شد. در اصل همه ما حتی اونهایی که فکر میکنن خیلی خوب هستن هم مشکلات دارن. از زمانی که فرهنگ غربی خودش رو وارد زندگی و تمدن ایرانی کرد وضعیت صدها برابر بدتر شد. امیدوارم دوباره مثل قبل انسان های پاک تری بشیم.
ناشناس۸۵۴۹۲۰۱۷:۰۵:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۲۴
ریاکاری فقط خاص ماست تمام مشکلات ما هم از ریاکاریه در ظاهر صالح و عابد...
ناشناس۸۵۵۳۱۰۰۰:۵۰:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۵
مثلا عمل نکردن به تعهدات بین المللی از جمله برجام!
بیژن۸۵۵۵۳۸۰۹:۵۶:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۵
اگر واقعا اینطور فکر میکنید, کتاب خلقیات ما ایرانیان اثر مرحوم جمالزاده رو مطالعه کنید.
صمصام۸۵۴۸۴۲۱۶:۱۰:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۲۴
فرهنگ کمک‌رسانی در مواقع سختی از خوبی‌هایی است که باید به خلقیات ایرانی اضافه کرد. کلید معما در جمله بالاست اتفاقا بسیاری از ما ایرانی ها دارای صفات خوب هم هستیم که بسیار ارزشمندند مانند سلام کردن و یا جواب سلام دادن که دومی حتی در فرمایشات بزرگان دین توصیه شده است مشکل آنجاست که صفات پسندیده ما ایرانیها همیشه و دائمی نیست و به قول نگارنده فقط در مواقع سختی است که پررنگ و گسترده است به عبارت بهتر پیشگیری بهتر از درمان است اگر صفات خوب ما ایرانیها همیشگی باشد ارزش آن 100چندان است
نخود هر آش !!!۸۵۵۱۵۱۲۱:۴۱:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۲۴
انشاءالله كه ما ايراني ها ، هميشه " ما ايراني ها " باشيم !!!
ناشناس۸۵۵۲۰۲۲۳:۰۳:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۲۴
ماشالله ادعامون **** ، به حق هم رحم نمی کنیم ، و خلاصه خیلی چیزای دیگه....
ناشناس۸۵۵۲۵۱۲۳:۴۷:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۲۴
با نگرشی در جامعه ایرانی و خلقیات و روحیات غالب، می توان دریافت که متاسفانه اخلاق ناپسند در جامعه ریشه دوانده و غنی و فقیر هم ندارد. این روحیه کمک و یاری رساندن البته وجه مغلوب جامعه است که در زمان سختی و مشکلات در سطح ملی به کمک می شتابیم . والا در شرایط عادی باید دید که رفتار جامعه چگونه است؟ این هم مشکلات و تجاوز و دست درازی به حقوق یکدگر از کجا نشات گرفته و جامعه را روبه اضمحلال می برد؟ خوب است در این موارد نیز بررسی شود و علت آن را دریابند.
ناشناس۸۵۵۳۱۴۰۰:۵۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۵
معمولا ایرانیهایی که بدکار هستند بدبین هم هستند. کافر همه را به کیش خود پندارد. ایرانیهایی که استاندارد بالا دارند نسبت به جامعه منتقد هستند و هر دوی نقاط مثبت و منفی را می بینند.
مهران۸۵۵۳۹۴۰۷:۲۵:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۲۵
افرادی که همش اخلاق و صفات بد رو به ایرانی ها نسبت میدن در درجه اول خودشون اون خصوصیت رو دارند فکر میکنند همه مردم دارن از قدیم گفتن کافر همه را به کیش خود پندارد
ناشناس۸۵۵۵۲۹۰۹:۵۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۵
نمونه بارز رفتار ما ایرانی ها رو می توان در هنگام ترافیک در جاده ها دید به محض اینکه سرعت کم میشه سعی میکنیم همدیگه رو جا بزاریم. آمبولانس که میبینیم بجای اینکه نگران جان هم وطنمون بشویم فقط سعی میکنیم از فضای خالی پشت آمبولانس سواستفاده کنیم. اگه یک تکه چوب در خیابان ببینیم از ترس آسیب خودرو توقف میکنیم اما به عابر پیاده که می رسیم سرعتمون رو بیشتر میکنیم. سر چهارراه چراغ که زرد میشه بجای اینکه تقاطع را تخلیه کنیم از همه طرف هجوم میاریم به همدیگه توهین میکنیم و .... این رفتار ها مختص ترافیک نبوده و در اکثر زمینه ها وضعیت به همین منوال است
ناشناس۸۵۵۶۵۲۱۱:۴۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۵
ما خیلی خوبیم !!!!!!!!!!!!!!! ...!!!!!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین