در گفت‌وگو با الف بررسی شد؛ تیر خلاص مصر به ناتوی عربی و طرح ترامپ/ آیا السیسی تغییر مواضع داده است؟

گروه جهان الف،   3980124086 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه قاهره نمی‌خواهد با تهران دچار تنش زیادی شود؛ گفت: اصلی‌ترین دلیل نگرانی عبدالفتاح السیسی و خروج از ناتوی عربی، مخالفت‌های مردمی است، زیرا حکومت مصر انسجام ندارد و هر لحظه امکان دارد که به سرنوشت سودان دچار شود.

تیر خلاص مصر به ناتوی عربی و طرح ترامپ/ آیا السیسی تغییر مواضع داده است؟

به گزارش الف، خبرگزاری «رویترز» بامداد پنج‌شنبه به نقل از منابع آگاه از کناره‌گیری مصر از مشارکت در طرح موسوم به «ناتوی عربی» که به ابتکار آمریکا و با هدف ایجاد جبهه‌ای واحد علیه ایران مطرح شده است، خبر داد. رویترز که این تصمیم مصر را «ضربه‌ای به راهبرد دولت ترامپ برای مهار قدرت ایران» توصیف کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: «مصر نقش بسیاری مهمی در امنیت منطقه دارد و ایالات متحده و همه کشورهای عضو ائتلاف استراتژیک شرق میانه می‌خواهند مصر بخشی از این ائتلاف باشد، که منافع بسیاری خواهد داشت».

یک منبع عربی دیگر هم گفته است که عدم اطمینان به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال آینده آمریکا و احتمال اینکه جانشین ترامپ طرح ناتوی عربی را کنار بگذارد هم از جمله عوامل اثرگذار بر تصمیم قاهره بوده است. مصر همچنین به نشست روز یکشنبه اعضای این ائتلاف هم که در شهر ریاض عربستان سعودی برگزار شد، هیأتی اعزام نکرده است.

بر اساس این گزارش، طرح ناتوی عربی را اولین بار در سال ۲۰۱۷سعودی‌ها پیشنهاد کردند. این پیشنهاد با استقبال آمریکا مواجه شد و بعدا نیز مقامات آمریکایی از آن به عنوان یکی از ستون‌های برنامه ایالات متحده برای مقابله با ایران یاد کردند. عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت، بحرین، قطر، عمان و اردن اعضای این ائتلاف هستند.

گزارش‌ها حاکی از آن است بعید به نظر میرسد که مصر به ائتلاف ناتوی عربی برگردد.

 

* ناتوی عربی شکست خواهد خورد/ ترس السیسی از اعتراضات مردمی

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل آفریقا در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد خروج مصر از ناتوی عربی، اظهار کرد: مصری‌ها چه در زمان مبارک و چه در زمان عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر همچنان تحت فشار هستند؛ لذا مقامات این کشور همواره سعی کردند علیه جمهوری اسلامی ایران و خط مقاومت موضع‌گیری نکرده و یا حداقل این جبهه را همراهی نکنند که البته این موضوع به دلیل ضعف اقتصادی و سیاسی کشور مصر است.

وی تصریح کرد: مصر در حال حاضر با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و مشکلات آنها هنوز حل نشده است، لذا مقامات این کشور حل این مشکلات را منوط به حمایت آمریکا و کشورهای عربی می‌دانند. موضوع دیگر نیز ضعف سیاسی حکومت مصر است؛ چراکه حکومت مصر انسجام ندارد و یک حکومت کودتایی که امکان دارد هر لحظه سرنوشت سودان را پیدا کند، لذا مجبور به حمایت از کشورهای عربی و غربی است.

این کارشناس مسائل آفریقا اظهار کرد: زمانی‌که السیسی روی سر کار آمد، کشورهای عربی به طور مشخص از وی خواستند تا علیه دشمنان اعراب موضع‌گیری کند. السیسی هم که وام‌دار کشورهای عربی بوده و حدود ۱۲ میلیارد دلار از آنها وام گرفته است تا در مقابل آن، علیه ایران و جبهه مقاومت موضع‌گیری کند. در گذشته شاهد بودیم که مصر همواره علیه ایران موضع‌گیری‌هایی داشت و نشانه‌ای از دوستی میان ایران و مصر نیز وجود ندارد.

قنادباشی به طرح ناتوی عربی اشاره کرد و گفت:‌ طرح ناتوی عربی متشکل از نیروی نظامی مشترک عربی است که به طور مستمر توسط کشورهای غربی و عربی تغذیه مالی و تسلیحاتی شده تا در مواقع لازم وارد عمل شود، هدف اصلی از تشکیل این طرح، بهره‌برداری از نیروی ارتش مصر است، چراکه مصر بزرگترین ارتش را دارد و کشاندن ارتش مصر به جهان عرب بزرگترین هدف طرح ناتوی عربی بود که با این اقدام مصر این طرح شکست خواهد خورد.

وی در مورد اینکه چرا مصر خواهان خروج از ناتوی عربی شده است، گفت: اصلی‌ترین دلیل نگرانی السیسی و خروج از ناتوی عربی، مخالفت‌های مردمی است، زیرا السیسی همواره نگران مخالفت و اعتراض‌های مردمی بوده و  معتقد است که یکی از دلایل کودتا و اتفاقات اخیر در سودان نیز به همین دلیل است، لذا یکی از علل خروج مصر از ناتوی عربی نیز می‌تواند این موضوع باشد.


این کارشناس مسائل آفریقا ادامه داد: از سویی در مصر مردم به دلیل فشارهای اقتصادی که هنوز گریبانگیر آنها است و همچنین همسویی السیسی با آمریکایی‌ها از وضع موجود خود ناراضی هستند، لذا او و سایر مقامات مصر  کشور نگرانند که با سرنوشت سودان دچار نشوند؛ چراکه می‌دانند که پیوستن به ناتوی عربی یعنی مقابله با ایران و خط مقاومت که نارضایتی جدیدی در این کشور ایجاد خواهد کرد.

قنادباشی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مصر نمی‌خواهد که با ایران دچار تنش زیادی شود و در واقع تحت حمایت آمریکا و عربستان وارد جنگی شود و شاید این تصمیم، مقدمه برای بازنگری در سیاست مصر در عرصه بین‌المللی باشد؛ البته آمریکایی‌ها در حال حاضر از این موضوع نگران هستند و نمی‌خواهند که این طرح (ناتوی عربی) شکست بخورد، زیرا به ضرر آنها و سایر کشورهای عربی تمام خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۴۹۸۱۱۷:۵۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۲۴
زود قضاوت نکنید!! این مخالفت مصر موقتی است . آنها در پی کسب امتیازات بیشتر از امارات و عربستان هستند. بعد از آنکه امتیازات بیشتر به آنها داده شود، آنها حاضر خواهند بود هر کاری برای امارات و عربستان بکنند.
ناشناس۸۵۵۰۱۱۱۸:۳۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۲۴
یکی به من بگه عمان اون وسط چیکار میکنه
ناشناس۸۵۵۲۰۴۲۳:۰۷:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۴
بهتر بود سوال کنید که قطر اون وسط چیکار می کند! قطر که خودش با عربستان و بحرین و امارات در گیر است! به نظر می رسد که لیست آورده شده در مطلب بالا اشتباه است.
ناشناس۸۵۵۴۱۳۰۸:۰۴:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۲۵
قطر جزو لیست نیست اون عکس ربطی به لیست ناتوی عربی نداره
ناشناس۸۵۵۳۰۴۰۰:۴۴:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۵
سلطان قابوس کارشو بلده اونجا باشه واسه همه خوبه بخصوص ما
ناشناس۸۵۵۰۸۰۲۰:۰۴:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۴
آقای قناد باشی جواب این کامنت را بدهند
ناشناس۸۵۴۹۸۶۱۸:۰۴:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۲۴
کشورهای فقیر عربی مانند مصر حاضرند برای پول هر کاری بکنند. همین 2 سال پیش بود که مصر حاضر شد که در مقابل دریافت کمک های مالی بیشتر، 3 جزیره اش را در دریای سرخ به عربستان واگذار کند. اکنون نیز بعد از دریافت مبالغ بیشتر، در طرح ناتوی عربی شرکت خواهد کرد.
شریفی۸۵۵۰۷۹۲۰:۰۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۲۴
شرکت کند یا نکند توفیر زیادی نمیکنه در وضعیت ما نیروهای مسلح ..ما به حدی از قدرت و صلابت دست پیدا کرده اند که ناتوی غربی ها هم توانایی رو یارویی با آن ها را ندارند چیزی که این میان وجود دارد هم غربی ها و هم کشورهایی مانند مصر بیشترین بهره را از این وضعیت می برند هر چه قدرت نظامی ما بالاتر می رود فروش سلاح غربی ها به شیوخ بی تدبیر عرب بیشتر می شود و در کنار آن کشورهایی مثل مصر و اردن هم منتفع می شوند
ناشناس۸۵۵۲۷۸۰۰:۰۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۲۵
السیسی می خواست دو جزیزه (تیران و صنافیر) رو به عربستان بدهد ولی با مخالفت دادگاه عالی مصر و البته مخالفتهای مردمی طرح لغو شد البته فراموش نکنید این دو جزیره بعد از پیمان ننگین کمپ دیوید تحت نظر سازمان ملل و به نحوی با اشراف اسرائیل مدیریت می شود .
ناشناس۸۵۵۰۰۹۱۸:۳۴:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۴
مصرنمي تواند از دلار هاي نفتي عربستان وامارات چشم پوشي كند تاكنون كه با عربستان همراهي كرده
ناشناس۸۵۵۰۵۹۱۹:۲۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۴
اینا که نوکر دست به سینه آمریکا هستند چرا وضع اقتصادیشون درست نمی شه؟؟؟؟
ناشناس۸۵۵۲۰۷۲۳:۰۹:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۴
وضع همشون از ما بهتر
العبد۸۵۵۷۴۹۱۳:۱۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۵
چون اف ای تی اف رو هنوز امضا نکردن. تا امضا کنن دیگه وضعشون خوب میشه !!!
ناشناس۸۵۵۱۲۴۲۰:۵۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
بیشتر بدنبال امتیازات بیشتر شما بخونید پول بیشتر هستند تا مخالفت حقیقی و واقعی! السیسی و امثال او این جراتها رو ندارن که مقابل خواست و اراده آمریکا بایستند.هنوز آمریکا هر ساله به مصر کمک بلاعوض میکنه.هم نقدی و هم تجهیزات نظامی. اما اونچه در مورد ملت مصر نوشته در این مقاله درسته. مردم مصر مردم فرهیخته ای هستند و همچنین مسلمانان متعصبی هم بشمار میروند گرچه کودتای السیسی آمال اونا رو خراب کرد که بیشتر تقصیر مرسی بود و تندروی های بیش از حدش.
سعید۸۵۵۳۸۶۰۶:۵۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۲۵
دوران تصمیم گیری های ایدئولوژیک به سر آمده است هر کشور بر اساس منافع خود تصمیم می گیرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    آخرین عناوین