فیلم رحمان ۱۴۰۰؛ ورود خانواده‌ها به سینما ممنوع

گروه فرهنگی الف،   3980124028 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
فیلم رحمان ۱۴۰۰؛ ورود خانواده‌ها به سینما ممنوع

فرهیختگان نوشت: امسال در اکران نوروزی سینماها، فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی که به قدرت بلا‌منازع اکران در سینماهای ایران در پنج،6 سال گذشته تبدیل شده، چنان سهم قابل توجهی از گیشه‌ها را به‌دست آورد که همه شوکه شدند. «رحمان ۱۴۰۰» به‌لحاظ ارزش‌های سینمایی تقریبا درحد صفر بود و البته صحنه‌های هنجارشکن جنسی و اجتماعی آن به‌قدری زیاد بودند که این فیلم را بدون مبالغه می‌شد در 40 سال اخیر بی‌سابقه دانست و حتی اگر از آثاری مثل «محلل» و «نقص فنی» در قبل از انقلاب صرف‌نظر کنیم، این فیلم با این حجم از ساختار‌شکنی‌های اخلاقی در تاریخ سینمای ایران هم بی‌سابقه است. این درحالی است که فیلمی مثل «تختی» در همین فصل و همزمان با «رحمان ۱۴۰۰» اکران شده و در قعر جدول فروش قرار گرفته است. همین قضیه باعث ایجاد نگرانی‌هایی بین دغدغه‌مندان فرهنگی کشور شد و بازتاب‌هایی پیدا کرد.

پیش از این هم وقتی درسال گذشته «هزارپا» رکورد فروش سینمای ایران را شکست و «رگ خواب» ساخته حمید نعمت‌الله فروش بسیار کمی داشت، همین دست نگرانی‌ها ایجاد شده بودند. در خانه هنرمندان ایران نشستی با‌عنوان «ابتذال در سینمای ایران» برگزار شد که تعدادی از کارشناسان و اهالی سینما از جمله خود حمید نعمت‌الله در آن حضور داشتند، اما عمده این بحث‌ها به‌جایی نمی‌رسید چون شرکت‌کنندگان، خیلی راحت حکم می‌دادند که «خب لابد سطح فرهنگ مردم ما پایین آمده است که به این روز افتاده‌ایم» و هیچ‌کس به توزیع ناعادلانه کالاهای فرهنگی و حذف و منفعل‌کردن طیف دیگری از مخاطبان که اگر در صحنه بودند، اجازه نمی‌دادند «هزارپا» عنوان پرفروش‌ترین را به‌راحتی کسب کند، توجه نکرده و همچنان نمی‌کند.

مردم ایران چنان بی‌فرهنگ نشده‌اند که «رحمان ۱۴۰۰» ایده‌آل‌ترین فیلم‌شان باشد اما مخاطبان فهیم‌تر سینما از صحنه و به‌عبارتی از آمارها حذف شده‌اند و نه فیلمی برایشان ساخته می‌شود نه اگر احیانا چنین فیلمی ساخته شد، در اکران سهم قابل‌توجهی خواهد داشت. در دهه ۶۰‌، فیلم‌ها براساس درجه‌بندی کیفی بود که سهمی از اکران پیدا می‌کردند. درکنار اقداماتی از قبیل ساختن سالن سینما در شهرستان‌ها و نقاط جنوب‌شهر البته تولید فیلم‌هایی که مناسب احوال طیف‌های دیگری از جامعه ایران باشد، درجه‌بندی کیفی فیلم‌ها هم می‌توانست کمر غول مافیا در سینمای ایران را خم کند. درباره درجه‌بندی کیفی و سنی فیلم‌ها با سه نفر از اعضای شورای پروانه نمایش فیلم در سازمان سینمایی گفت‌وگو کردیم و تلاش برای شنیدن نظرات سایر اعضای شورا از طرف ما بی‌نتیجه بود.

یک نکته جالب توجه در این گفت‌وگوها که به‌صورت اقتراح انجام شده و سوالات یکسان را در برابر افراد مختلف قرار داده، این است که تمام آنها مبتذل بودن «رحمان ۱۴۰۰» را به‌عنوان یک پیش‌فرض پذیرفته‌اند و نکته جالب‌تر اینجاست که همه آنها می‌گویند خودشان حاضر نیستند به‌همراه خانواده‌شان چنین فیلمی را تماشا کنند. حسین کرمی رئیس مرکز نمایشی سیما، حسن خجسته معاون سابق صدا در رسانه ملی و رئیس اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا-اقیانوسیه درحال حاضر، محمدعلی حسین‌نژاد جامعه‌شناس که پیش از این در صداوسیما، بنیاد سینمایی فارابی و معاونت سینمایی حوزه هنری فعالیت داشت و فیلمنامه «براده‌های خورشید» را هم در سال ۱۳۷۴ نوشته است، افرادی هستند که از میان اعضای شورای پروانه نمایش، درباره اکران نوروز ۹۸ و غوغای ابتذال و لزوم و چگونگی برخورد با چنین پدیده‌ای با آنها گفت‌وگو شده است.

 آیا اجرای درجه‌بندی کیفی را درحال حاضر و با امکاناتی که در کشور داریم، امکان‌پذیر می‌دانید؟

محمدعلی حسین‌نژاد: من نمی‌دانم که اگر یک درجه‌بندی بخواهد صورت گیرد، تحت یک برنامه جامع است یا فقط درجه‌بندی فیلم‌ها را شامل می‌شود. چون درجه‌بندی فیلم‌ها درصورتی می‌تواند موفق باشد که ذیل یک برنامه جامع قرار گیرد. برنامه‌ای که حواشی و برنامه‌های پشتیبان آن و ترویج مفاهیم مربوط به هر قضیه را هم شامل بشود و زمینه‌سازی وسیعی برای ذهن مخاطبان سینما صورت بدهد. 

حسن خجسته: این وظیفه شورای نظارت و ارزشیابی است که چنین کاری انجام دهد، اما فکر نکنید که اجرای آن ساده است. ملاک‌هایی که برای این درجه‌بندی باید استفاده شود، مهم است. در بعضی کشورها این ملاک‌ها را نهادهای غیردولتی تعیین می‌کنند. یعنی این یک نوع رگلاتوری توزیع شده است. اما در بعضی جاهای دیگر این کار را نهادهای دولتی انجام می‌دهند. بعضی جاها هم این نظارت ترکیبی است و نهادهای دولتی و صنفی با هم این کار را می‌کنند مثلا خانه سینما و سازمان سینمایی می‌توانند این کار را انجام دهند. هنوز در کشور ما به یک مدل متناسب با خودش نرسیده که نتوانسته چنین چیزی را پیاده کند.

حسین کرمی: من تصورم این است که این سیستم در وزارت ارشاد بی‌سابقه نبوده و قبلا انجام شده؛ منتها تحت یک سری شرایطی از آن عبور کرده‌اند. حالا هم اگر دوباره قرار بر بازگشت به همان روال باشد، درحقیقت ارشاد کار بی‌سابقه‌ای نکرده و تجربه‌اش در همان مجموعه وجود دارد و هم بدنه اجرایی ارشاد و هم ترکیب شوراهای آن به شکلی هستند که بشود توسط آنها چنین برنامه‌ای را پیاده کرد. به‌نظرم این قضیه کار ارشاد را آسان‌تر می‌کند و اجرای آن هم برنامه پیچیده‌ای نیست.

 آیا با درجه‌بندی کیفی فیلم‌ها موافق هستید؟

محمدعلی حسین‌نژاد: این که با درجه‌بندی الف، ب و جیم بخواهیم درباره فیلم‌ها تبعیض قائل شویم و کسانی که فیلمی مثل «رحمان ۱۴۰۰» را دوست دارند، نتوانند فیلم مورد علاقه‌شان را ببینند، کار درستی نیست. برای اینکه معضل فرهنگی ایجاد شده حل شود، نیاز به کاری داریم که شما اصطلاحا به آن فرهنگ‌سازی می‌گویید. یعنی مخاطب را به مرحله‌ای برسانیم که خودش بداند کدام فیلم را باید ببیند و کدام کارها برایش مناسب نیستند.

حسن خجسته:من فکر می‌کنم انجام این کار لاجرم است و این درجه‌بندی باید اتفاق بیفتد. این ضعف بزرگی است که ما در ایران چنین چیزی نداریم. البته شاید همین حالا هم اقداماتی شده ولی به مرحله عمل نرسیده است.

حسین کرمی:بله، من کاملا موافق این کار هستم و تصورم این است که اگر این طبقه‌بندی اتفاق بیفتد، بخشی از نگرانی‌هایی که درمورد اعطای پروانه نمایش وجود دارند هم کم می‌شود؛ چون بالاخره با گریدی که به هر فیلم داده می‌شود، در یک چارچوبی با مخاطب درباره محتوا و کیفیت آن هم توافق شده است و انگار به مخاطب گفته می‌شود که توقعش را در زمینه‌های مختلف از هر فیلم در چه حدی ببیند و بعد که با فیلم مواجه شد، با واقعیتی که درتصورش نمی‌گنجیده است، روبه‌رو نشود.

آیا درجه‌بندی کیفی فیلم‌ها نمی‌تواند مانع از این شود که «رحمان ۱۴۰۰» چنین اکران گسترده‌ای داشته باشد؟

حسن خجسته:اگر درجه‌بندی کیفی وجود داشت، این فیلم قطعا از یک سری سینما‌های پردیس و درجه یک محروم بود و نمی‌توانست این‌چنین فروش گسترده‌ای داشته باشد. حتی مدت زمان اکران این فیلم هم با توجه به رده‌بندی کیفی آن می‌توانست محدود شود.

حسین کرمی: فکر نمی‌کنم در فضای فرهنگی اجتماعی امروز ما درجه‌بندی کیفی چنین کارکردی داشته باشد و بتواند باعث شود مخاطب برگردد و نگاهش را نسبت به چنین آثاری اصلاح کند. بخشی از استقبال نسبت به فیلم‌هایی از این دست، به فضای روانی جامعه برمی‌گردد نه کیفیت فیلم‌ها. البته می‌شد از این طریق مختصاتی ایجاد شود که شرایط سختی را برای اکران این نوع فیلم‌ها به وجود بیاورد و به‌عبارتی شرایطی معقول‌تر و هدفمندتر. قید‌گذاری کیفی و سنی روی فیلم‌ها در تمام دنیا وجود دارد و این، هم به مخاطب جهت می‌دهد و هم به‌لحاظ فصل اکران و تعداد سالن‌های نمایش و نوع تبلیغات یک فیلم، روی میزان دیده‌شدن آن موثر است. با این‌حال، اقبال به این نوع فیلم‌ها، اقبال نسبت به محتوای‌شان نیست؛ بلکه یک واکنش به شرایط حال حاضر جامعه است.

محمدعلی حسین‌نژاد: مطرح‌شدن فیلم‌هایی مثل «رحمان ۱۴۰۰» و فضای جوک و لطیفه‌ای آنها (حالا از هر نوع!) مقداری به فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور برمی‌گردد و در این موضوع سینما به‌تنهایی موثر نیست. برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های خصوصی که به اشکال مختلف در فضاهای رسمی و مجازی منتشر می‌شوند و همه چیزهای دیگر با هم در به‌وجود آمدن چنین وضعی عمل کرده‌اند. اگر فقط سینما را محدود کنند، درحالی که جو جامعه در حوزه‌های دیگر هنوز اصلاح نشده، این کار چندان موثر نخواهد بود. با اینکه «رحمان ۱۴۰۰» نسبت به فیلم‌های دیگر بیشتر فروخته، اما در مقایسه با جمعیت جامعه، مخاطبان این فیلم زیاد نیستند. سینما آنقدر مخاطب ندارد که اگر کسی نگرانی‌ای کلی درباره فرهنگ کشور دارد، با کنترل آن بتواند کلیت وضع را هدایت کند. محدودیت اکران برای فیلم‌هایی که درجه‌بندی کیفی پایینی دارند، ضرورتا باعث نمی‌شود که علاقه‌مندان این نوع آثار مثلا بروند و «تختی» را ببینند. مهم این است که الان شرایط خاصی ایجاد شده و در آن شرایط فیلمی مثل «تختی» مخاطبان خودش را هم نتوانسته جذب کند.

 با درجه‌بندی سنی فیلم‌ها هم موافق هستید؟

محمدعلی حسین‌نژاد: یکی از راه‌های راهنمایی مخاطبان برای انتخاب فیلمی که مناسب تماشای آنها باشد، درجه‌بندی سنی آنهاست و اگر درجه‌بندی برای آگاه ساختن مخاطب از کم و کیف فیلم‌ها باشد، چیز خوبی است اما فقط درجه‌بندی سنی کفایت نمی‌کند و کار اطلاع‌رسانی درست برای اینکه مردم این درجه‌بندی‌ها را بشناسند و به آن اعتماد کنند هم لازم است. کار درجه‌بندی به‌تنهایی و در کوتاه‌مدت نمی‌تواند مشکل ما را حل کند.

حسن خجسته: این موضوع را تمام دنیا در سینماهای‌شان دارند و چیزی کاملا منطقی است. اما چنین چیزی برای کنترل اوضاع فرهنگی کفایت نمی‌کند. رده‌بندی کیفی یک کارکردی دارد و رده‌بندی سنی کارکردی دیگر. البته ممکن است ترکیبی از اینها بتواند نتیجه بهتری دهد. مجموع این ریل‌گذاری‌ها باید طوری باشد که هم سرگرمی مردم تامین شود و سینما بتواند طنزی بسازد که مخاطب را با خودش بکشاند و هم اینکه خلاف هنجارهای اخلاقی حرکت نکند و چیزهایی که مربوط به خلوت هستند به جلوت نیایند.

حسین کرمی:  بله، موافقم. درجه‌بندی الان هم هست. مثلا در سال ۱۳۹۷ حدود 6، هفت فیلم با درجه‌بندی سنی مجوز نمایش گرفتند. تعمیم این نوع درجه‌بندی به فیلم‌هایی که مستقیما برای گیشه ساخته شده‌اند هم در سال گذشته وجود داشت اما اینکه فیلمی مثل «رحمان ۱۴۰۰» چطور مشمول این قاعده نشد، چیزی است که من نمی‌دانم چون در جلسه مربوط به آن حضور نداشتم.  

 آیا شما خودتان به‌همراه خانواده حاضر هستید فیلم«رحمان ۱۴۰۰» را ببینید؟

محمدعلی حسین‌نژاد:  من سعی کردم روی خانواده‌ام طوری کار کنم که خودشان نروند فیلمی مثل «رحمان ۱۴۰۰» را ببینند. آنها قبل از اینکه بروند فیلمی را ببینند، بررسی می‌کنند که با چه نوع فیلمی طرف هستند. فلذا نمی‌روند مخاطب چنین کاری قرار گیرند. آنها حتی اگر به‌طور اتفاقی بروند این فیلم را تماشا کنند، وسط نمایش آن بلند می‌شوند و از سالن بیرون می‌آیند. من می‌گویم باید تمام مخاطبان سینما را به این وضع رساند و خانواده ایرانی به‌جایی برسد که کسی به او نگوید برای تماشای فلان فیلم برو یا نرو؛ بلکه طوری باید روی فرهنگ خانواده کار کرد که خودش تشخیص دهد برود یا نه. البته این در جامعه ما فراگیر نیست اما باید همه را به‌جایی برسانیم که قوه تشخیص داشته باشند و تحت‌تاثیر چیزی مخرب قرار نگیرند و آن را پس بزنند. من خودم امیدی به سیستم‌های فرهنگی‌مان ندارم و برای همین، طوری زمینه‌سازی کرده‌ام که مثلا اگر دوستان پسر من بگویند بیا برویم و این فیلم را ببینیم، خودش بگوید من نمی‌آیم چون فیلم بدی است.

حسن خجسته: من توصیه نمی‌کنم. این فیلم یک سری جنبه‌های سرگرم‌کننده دارد اما ممکن است آثار خوبی نداشته باشد. رده‌بندی کیفی به همین وجوه توجه دارد.

حسین کرمی: من این فیلم را به‌همراه خانواده نمی‌بینم و به دوستان و نزدیکانم آن را توصیه نمی‌کنم. شاید خودم هم اگر در نشست مربوط به پروانه نمایش نبودم، نمی‌نشستم تا این فیلم را به‌عنوان اثری که واجد ارزش‌های سینمایی باشد ببینم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۴۲۳۵۰۹:۳۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
با این همه مشکل اجازه اکران دادند، اونوقت مدیری همش اصرار داره بگه که من خودی نیستم
amin۸۵۴۵۲۹۱۲:۳۷:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۲۴
عزیزجان در سراسر دنیا برای سنین مختلف فیلم دارن این یک امر عادیست هرررررررررررررررررنوع فیلمی قابل ارایه است
ناشناس۸۵۴۹۹۹۱۸:۲۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
نه قربانت. این طور نیست که در سراسر دنیا هر فیلمی در سینما اجازه اکران دارد. قدری بیشتر سفر کنید یا حداقل مطالعه
علی۸۵۴۵۶۶۱۳:۰۴:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۲۴
مدیری برای چند دقیقه بازی در این فیلم نزدیک یک میلیارد تومان گرفته مردم گول نخورید و از مدیری خودی تر کسی را در سینما نداریم هر فیلمی که او بازی کرده را تحریم کنیم
ناشناس۸۵۴۷۰۲۱۴:۲۲:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
دولت برای پر کردن سبد رای خودش ، در مقابل هنجارشکنی سلبریتی ها سکوت می کند.. فرهنگ قربانی سیاست.
تبریزی۸۵۵۰۱۶۱۸:۴۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۲۴
والا اگه یه فیلم بتونه خیلی روی اخلاق مخاطب تاثیر بذاره مشکل از فیلم نیست از مخاطبه که جنبه و ظرفیت نداره. اصولا هر نوع فیلمی با لحاظ کردن رده سنی باید اجازه پخش داشته باشه. من هشتاد درصد فیلم هایی که می بینم ژانر وحشت و خیلی خشونت آمیز هست بقیه هم علمی-تخیلی. ولی تا حالا راه نیافتادم تو خیابون آدم ها رو با اره برقی دو شقه کنم. این فیلم هم تیزرش رو دیدم و فهمیدم چی به چیه ولی مطمئنم مشکل از خود فیلم نیست. مشکل اصلی از اینه که رده بندی سنی مناسبی نداره و در مورد محتواش درست اطلاع رسانی نشده. وگرنه هیچ فیلمی نمی تونه و نباید هم روی اخلاق کسی که شخصیتش از قبل شکل گرفته تاثیر بذاره. شما برید به سایت IMDb دقیقا همه صحنه ها و الفاظ نامناسب همه فیلم های آمریکایی رو جزء به جزء شرح داده تا والدین با آگاهی قبلی بچه هاشون رو ببرن برای تماشای فیلم یا تصمیم بگیرن نبرن. اینجا هم باید این فرهنگ جا بیافته که به جای سانسور اثر در موردش اطلاع رسانی دقیق بشه.
ناشناس۸۵۴۲۶۰۰۹:۴۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۲۴
یکی از مافیای فیلم ایران سازنده این فیلم است انتظاری غیر از این دارید؟
ناشناس۸۵۴۶۸۱۱۴:۰۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۲۴
اینها همه تقلید از کمدیهای جنسی دبیرستانی امریکاست که بخش زیادی از فیلمهای هالیوود رو در بر میگیره ولی قطعا در جامعه ایران ، نه تنها از لحاظ مذهبی بلکه از نظر فرهنگی و اجتماعی پسندیده نیست
ناشناس۸۵۵۲۳۰۲۳:۲۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۲۴
معلومه کلا تعطیلی از نظر فیلما
ناشناس۸۵۴۳۳۷۱۰:۵۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۴
بعد از 20 سال خانواده فشار آوردند به سينما برويم . علي رغم كسالت و ميل باطني قبول كردم . بدون تحقيقات و با اعتماد كامل از سينماي ايران وارد سالن يكي از سينماهاي كرج شديم و به تماشاي فيلم رحمان 1400 نشستيم . اي كاش كور و كر مي شديم و آن صحنه هاي زشت ، غيراخلاقي و الفاظ ركيك را نمي شنيديم . خداوند نبخشد و نيامرزد نويسندگان و عوامل ساخت اينگونه فيلم هاي... كه باعث شرمندگي و خجالت انسان پيش زن و بچه مي شوند . خانوادگي بارها خودمان را ملامت كرديم چرا به سينما رفتيم . يقين كرديم سينما هيچ ارزش براي ارزشهاي ما قائل نيست .
ناشناس۸۵۵۰۵۵۱۹:۱۹:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۲۴
انگار زن و بچه تا حالا از این حرفا نشنیدن
تیمور۸۵۴۳۵۱۱۱:۰۲:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۴
این فیلم بدترین فیلم که بعد ازچندین سال دیدم همه شده فوهش وناسزا والفاظرکیک که درشان مردم ایران نیست ومدیری نیز نان به نرخ روزمیخوره خودبخوان مفصل ازاین ........
نادری۸۵۴۵۳۱۱۲:۳۸:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۴
این فیلم قسمت عمده ای از جامعه را نشان داد کم فحش و الفاظ رکیک تو کوی و برزن نمیبینیم و نمیشنویم نگو نیست
ناشناس۸۵۵۲۳۳۲۳:۲۸:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
بله تو کوچه خیابون از این الفاظ رکیک و حرکات شنیع زیاده موافقم ولی تو کوچه خیابون برای این الفاظ و حرکات از مردم بیست هزار تومن پول نمیگیرن. ما پول نمیدیم وقت نمیذاریم که بهرام افشاری وسعیدآقاخانی درمورد دست به دست کردن اسپرم صحبت کنن.
ایرانی۸۵۴۳۵۸۱۱:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
بنظر من اینقدرها هم قضیه پیچیده نیست این فقط بازتاب نیاز مردم به شادی هست
ناشناس۸۵۴۴۶۰۱۲:۰۵:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۲۴
شادی هم سطح بندی داره. مردم نیاز به شادی دارن یا ابتذال؟
ناشناس۸۵۴۷۱۸۱۴:۳۲:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۲۴
دمتون گرم
مهران۸۵۴۳۶۳۱۱:۰۷:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۲۴
من و همسرم رفتیم واقعا جز حرکات زشت چیز دیگری نداشت یعنی خنده فقط بر اساس بعضی حرکات و الفاظ زشت بعد از تموم شدن فیلم بچه های ده یازده ساله حرکات اینها رو به همدیگر نشون میدادن واقعا من متاسفم که چنین فیلمی رو دیدم و متاسف تر هستم که مردم فرزندانشون رو بدون بررسی فیلم میارن سینما
ناشناس۸۵۴۷۷۲۱۵:۰۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۴
دوست عزیز، فیلم رده سنی داشت. وقتی پدر و مادرها بدون توجه به رده سنی، بچه هاشون رو به سینما می برن، نباید انتظاری جز این داشته باشند.
ناشناس۸۵۴۳۷۸۱۱:۱۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۲۴
این فیلم را با به اتفاق خانواده در ایام عید دیدم ،(البته پشیمون شدم حسابی) در اون مقطع فقط دنبال یک فیلمی بودم که تم شاد داشته باشه و به حال و هوای عید بخوره , ولی وقتی فیلم شروع شد بهت زده شدم از این همه ابتذال وسط فیلم میخواستم سینما را ترک کنم. به هرحال منظورم این بود که انتخاب خانواده ها در اون ایام فیلمی مبتنی بر فضای شاد و مفرح می باشد و هیچوقت دنبال ابتذال نیستند. بدسلیقگی سیاست گذاران فرهنگی است که در اون ایام فیلم با محتوا مثل تختی را در اکران نوروزی با این فیلمها قرار می دهند . خانواده ها هم نمیخواهند ریسک کنند فیلمی را انتخاب می کنند به زعم خودشون با افراد شناخته شده که یه مقدار در این ایام شاد بشند. ولی با این ابتذال روبرو میشند.
ناشناس۸۵۴۴۵۹۱۲:۰۵:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی فقط اسلامی رو یدک می کشه و زیر این عنوان خودشو مخفی کرده و کشور و جوانها رو به قعر بی فرهنگی سوق می ده ابتذال در سینما و تئاتر بی داد می کنه اسمش می گذارن شادی
ناشناس۸۵۴۴۶۶۱۲:۰۷:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۲۴
فیلم های خوب معمولا سالن های کم، زمان های بد و بازه اکران کوتاه نصیبشون میشه که اصلا فرصتی برای دیده شدن پیدا نمی کنن.
ناشناس۸۵۴۴۹۹۱۲:۲۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۲۴
من خودم فیلم رو دیدم فیلم خنده داری بود و محتوی نداشت حرف و حرکات رکیک هم داشت ولی خدایش خندیدیم و از اون ۲ ساعت لذت بردیم این فیلم نیاز این روزهای ملت ایران رو پیدا کرده و اونم خندیدن هستش واسه همین هم .. تو این شرایط بد کاری و اقتصادی اگه انتظار دارین بیشتر مردم برن داستان زندگی تختی رو ببینن اشتباه میکنید فیلم ارزشی دیدن ماله زمانی هست که حداقل های زندگی رو داشته باشی و فکرت راحت باشه ولی فیلم های خنده دار ماله زمانی هست که هیچی نداری و با خودت میگی حداقل بخندم و خوش باشم
ناشناس۸۵۴۵۴۷۱۲:۵۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
وقتی سریال عاشقانه رو دیدم واقعا متوجه ابتذال شدم وازونموقع فیلمی که کارگردانش منوچهر هادی باشه نگانمیکنم.چون واقعا اون سریال مبتذل بود و بقدری داستان پیش پا افتاده وسطحی داشت تا یمدت فک میکردم این شخص چطوری کارگردان شده
ناشناس۸۵۴۶۰۲۱۳:۳۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۴
متاسفم برای کشورم که اونقدر در رو به روی فیلم های معناگرا و ارزشمند سخت کرد که فرهنگش این طوری و با وجود خلا، با این نوع از فیلمها و سطح آگاهی و ادبیات و سطح پایین فرهنگی داره پر میشه. عوض رشد فکری به قهقرا میریم متاسفانه
سعید۸۵۴۶۵۴۱۳:۵۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۲۴
زمانی مردم برای دیدن فیلم های کمدی مانند &;لیلی با من است &; میرفتند وفیلمهای جدی مانند &; اژانس شیشه ایt; چند نکته : اولا &;سلیقه مردم برای دیدن فیلم خوب طی زمان اصولا بالا باید برود نه پایین دوم : چون چنین فیلمهای فاخر و در عین حال چالشی بودند که برای دیدن فیلم هایی مانند هزارپاها و ...نروند پس اشکال جای دیگریست مردم فیلم چالشی را دوست میدارند وقتی این چالش ها و انتقادها در فیلم های سیاسی و اجتماعی و کمدی با نگاه تنک نظرانه رو برو شدند و بجای آن و به غلط در فیلمهای کمدی با رها سازی سطح شوخی های غیر اخلاقی اتفاق می افتد . فروش میلیاردی میکند و دومینو وار تهیه کنندگان به سمت ساختن چنین فیلمهایی می غلطند با هیچ جناح و عقیده سیاسی هم طرف نمی شوند . سیاستگداران فرهنگی برای جبران تنگ نظری در فیلم های انتقادی چه کمدی و چه جدی و برای اینکه به سانسور متهم نشوند اجازه ساخت فیلم های کمدی غیر اخلاقی و غیر هنری را راحت تر می دهند آنها هم کمتر به دردسر میافتند و این دومینوی مخرب را تسهیل میکنند پس باید قیچی سانسور را با شدت روی فیلمهای کمدی اینچنینی تیز نمایند وسعه صدر را برای فیلمهای سیاسی و اجتماعی و انتقادی و چالشی را پیش رو بگیرند چرخه معیوب اصلاح میشود
ناشناس۸۵۵۱۸۳۲۲:۴۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۲۴
دقیقا فیلم سازان مطالبه گر و منتقد و دارای دیدگاه را با تنگ نظری گوشه و کنار راندند و سر خورده و نا امید کردند و فیلم های سخیف کمدی میدان دار سینما و گیشه شده اندند بقول ایشان چرخه معیوب باید اصلاح شود
ناشناس۸۵۴۶۶۵۱۴:۰۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۴
اگر درجه‌بندی کیفی وجود داشت، این فیلم قطعا از یک سری سینما‌های پردیس و درجه یک محروم بود و نمی‌توانست این‌چنین فروش گسترده‌ای داشته باشد. حتی مدت زمان اکران این فیلم هم با توجه به رده‌بندی کیفی آن می‌توانست محدود شود.( دقیقا موافق درجه بندی و تبعات ناشی از آن هستم . چرا که مردم باید بدانند قرار است چگونه فیلمی را تماشا کنند)
سعادت۸۵۴۷۰۹۱۴:۲۸:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۴
این فیلم به معنای کلمه مستهجن بود! کل فیلم بر شوخی ها و ایهامات جنسی و القای ناامیدی و یاس تاکید میشود.
ناشناس۸۵۴۷۸۴۱۵:۱۹:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۲۴
منهم اين فيلم را ديدم و از اينكه خانواده را با خود همراه بردم هرگز خودم را نمي بخشم . . از مديري ، گلزار و سعيد آقاخاني كه پير سينما هستند بدم اومد .
ناشناس۸۵۵۱۳۸۲۱:۲۷:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۴
یجوری میگی گلزار و آقاخوانی و... انگار از پرویز پرستویی یا شهاب حستی داری حرف می زنی
ناشناس۸۵۴۸۸۱۱۶:۳۲:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۲۴
نود درصد فیلم های ایرانی شده توهین، گریه، کمدی هایی که خودشان میخندند، طلاق، خیانت، اعتیاد بعد برای فروش فیلم یک هنرپیشه نیمچه مردمی توش میگنجونند.
ناشناس۸۵۵۱۷۱۲۲:۲۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
موافقم
ناشناس۸۵۵۰۸۲۲۰:۰۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۲۴
مردم بی فرهنگ نشدن. سینماگر طنز ما شلخته و بی فرهنگ و پولکی شده.
علی۸۵۵۱۲۹۲۱:۱۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۲۴
من این فیلم را ندیده ام و شاید هم اصلا توفیق دیدنش نصیبم نشود ولی آنچه که مرا آزار میدهد این سریال های جفنگ و بی ارزش ترکیه ای است که با تاسف بسیاری از مردم ما چهار چشمی می‌بینند و لحظه های‌ را هم دنبال می‌کنند. یعنی اینقدر ما سطحی نگر و ابتذال گرا شده ایم؟
ناشناس۸۵۵۱۳۷۲۱:۲۶:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۴
یکی از مسخره ترین سکانس های تاریخ سینمای جهان در این فیلم در پیت رقم خود و آن زمانی بود که بازیگر زن فیلم در وان با لباس و روسری رفته بود! مجبورید مگه آخه فلک زده ها
ناشناس۸۵۵۸۹۱۱۴:۴۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۵
امان از یک فیلنامه خوب و جذاب در سینمای ایران ،واقعا چه صحنه منزجر کننده و مسخره ای بود .
ناشناس۸۵۵۱۴۸۲۱:۴۰:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۴
پارسال عید در استانبول رفتیم سینما و هر چقدر اصرار کردیم اجازه ندادند با خانواده فیلم را ببینیم چون دختر یازده ساله بود و فیلم برای دوازده سال به بالا بود. ما با اینکه خارجی بودیم ولی هرگز قبول نکردند. به این می گن نظارت و کنترل. اما در ایران کسی اصلا تذکر نمی ده و سوال هم نمی کنه. چون فروش و درآمد مقدم بر همه چیز هست. چون اینجا ایرانه.
ناشناس۸۵۵۱۹۰۲۲:۴۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۴
چطور وقتی بقیه هنرمندا نمی توانند هر چندسال یک اثر بسازند این آقای هادی پشت سر هم آثار عجیب غریب میسازند شخصا فیلم رو ندیدیم ولی در پیش پرده ای که همراه پشت صحنه قبل از عید منتشر شد آقای آقاخانی حرکت زشتی انجام می داد که نه تنها خنده نداشت برای سابقه ایشان گریه هم داشت البته در پشت صحنه خود ایشان به آقای هادی می گفت نوع پرداخت پولش درجه یک است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین