اولین دانشمندی که عکس سیاه‌چاله را دید که بود؟

گروه فناوری الف،   3980124010 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

"کازونوری آکیاما" یکی از ۲۰۰ دانشمند پروژه افق رویداد و سرپرست تبدیل داده‌های تلسکوپ‌ها به یک عکس است که یکی از اولین نفراتی است که موفق به دیدن اولین عکس از یک سیاه‌چاله در تاریخ بشر شد.

اولین دانشمندی که عکس سیاه‌چاله را دید که بود؟

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس نیوز،"کازونوریآکیاما" یکی از اخترفیزیکدانان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) و پروژه افق رویداد است که یکی از اولین نفراتی بوده که عکس تاریخی سیاه‌چاله Powehi را دیده است.

این تصویر که در روز ۱۰ آوریل برای عموم منتشر شد، مرکز تاریک یک سیاه‌چاله غول‌آسا در مرکز کهکشان M87 را نشان می‌دهد که توسط گازهای چرخشی محاصره شده است.

ثبت و ظهور این عکس به هیچ عنوان آسان نبوده است، بلکه حاصل تلاش شبانه‌روزی بیش از ۲۰۰ محقق در سراسر جهان و جمع آوری داده‌ها از هشت رصدخانه است.

این هشت رصدخانه در آوریل ۲۰۱۷ طی ۱۰ روز ۵ پتابایت (۵ هزار ترابایت) داده جمع‌آوری کردند و تجزیه و تحلیل آنها بالغ بر دو سال به طول انجامید تا سرانجام اولین عکس واقعی از یک سیاه‌چاله در تاریخ دهم آوریل منتشر شود.

پردازش یک تصویر از این میزان اطلاعات نیاز به مهارت بیش از ۵۰ کارشناس تصویرسازی داشت. "آکیاما" از رصدخانه "Haystack" متعلق بهMIT در وستفورد ماساچوست، تلاش برای تبدیل داده‌ها به تصویر نهایی را رهبری می‌کرد.

آکیاما و همکارانش برای این که بتوانند این تصویر را ایجاد کنند، مجبور بودند ماه‌ها منتظر بمانند تا تجزیه و تحلیل پنج پتابایت داده خام که روی بیش از نیم تن هارددیسک ریخته شده بود، تمام شود.

متخصصان تصویرسازی داده‌های نهایی را در ماه ژوئن ۲۰۱۸ دریافت کردند. آکیاما می‌گوید: من نتوانستم شب قبل از تحویل داده‌ها بخوابم چون به شدت استرس داشتم.

وی پس از دریافت داده‌ها بلافاصله تجزیه و تحلیل را شروع کرد و در عرض چند دقیقه به نخستین سایه از سیاه‌چاله رسید. او می‌گوید: من واقعاً خوشحال بودم، واقعاً هیجان‌زده شدم.

اما پس از آن آکیاما نگران شد. اگر او تنها کسی بود که تصویر سیاه‌چاله را به این شکل می‌دید چه؟ اگر دیگر دانشمندان به تصویری متفاوت می‌رسیدند چه؟ وی می‌گوید: بعد از استخراج اولین تصویر دوباره نمی‌توانستم بخوابم.

این افکار خواب را از آکیاما گرفته بود و نمی‌توانست مطمئن باشد تصویری که او به آن رسیده درست باشد. بنابراین برای اطمینان از اینکه تصویر نهایی دقیق است، محققان به چهار گروه تیم تقسیم شدند که هر گروه به طور مستقل کار می‌کرد و نتایج را باهم مقایسه می‌کردند.

"دنیل مارونه" اخترفیزیکدان دانشگاه آریزونا در یک کنفرانس خبری در ۱۰ آوریل در واشنگتن گفت: ما به گروه‌ها گفتیم با یکدیگر و یا هر کس دیگری صحبتی نکنند.

این چهار گروه در نهایت پس از ۷ هفته کار بر روی داده‌ها و تصاویر در ماه ژوئیه ۲۰۱۸ در دانشگاه هاروارد یکدیگر را ملاقات کردند. در حالی که باز هم مجبور بودند صبر کنند تا میوه نهایی کارشان را به اشتراک بگذارند.

آکیاما می‌گوید: ما به شدت محتاط بودیم. در روز اول ما تصاویر را مقایسه نکردیم. در عوض همه محققان تأیید کردند که تصاویر آنها با داده‌ها سازگار است. در نهایت زمان انتشار عکس فرا رسید و تمام تیم‌ها تصویر مشترک خود از این شبح سیاه‌چاله را نمایش دادند.

پس از این که آکیاما دید که نتایج مشترک است و تفاوتی در ماحصل کار چهار گروه دیده نمی‌شود، بار دیگر توانست راحت بخوابد. سرانجام مشخص شد که تصویر این سیاه‌چاله واقعی است، فراتر از سایه شک و تردید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۴۴۸۰۱۲:۱۲:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۲۴
اونا تو چه دنیایی هستن ما تو چه دنیایی!!! هر روز دنبال قیمت گرفتن پیاز و گوجه و گوشت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین