شریعتمداری: برخی سلبریتی‌ها به دنبال فریب جوانان هستند/ معتمدی: اگر کسی در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیدایی حمایت کرده، باید پای آن بایستد

گروه فرهنگی الف،   3980124001 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک مدرس دانشگاه گفت: سلبریتی‌ها از فرهنگ غرب و به کمک رسانه ساخته شده استگ با این حال خواننده کشورمان معتقد است: اگر کسی در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیدایی حمایت کرده است، باید پای آن بایستد؛ همچنین مدیرمسئول روزنامه کیهان می‌گوید: عده‌ای از جمله برخی سلبریتی‌ها که به دنبال فریب جوانان هستند ویژگی های خاص مورد علاقه جوانان را استفاده می کنند.

به گزارش الف، برنامه این هفته نسل امروز، جمعه ۲۳ فروردین با موضوع پدیده شهرت (نگاهی آسیب شناسانه به عملکرد سلبریتی‌ها) با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو معاون اسبق هنری وزارت ارشاد و استاد دانشگاه، محمد معتمدی خواننده و گفت وگو با حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان با اجرای امیر ابراهیم رسولی روی آنتن شبکه پنج رفت.

در ابتدای این برنامه معتمدی در پاسخ به این سوال که شهرت را در فضای مجازی امروز چطور میبینید؟ اظهارداشت: عنوان برند و سلبریتی دو محصول جامعه مدرن و صنعتی امروز هستند که سرمایه گذار با به شهرت رساندن افراد به عنوان سلبریتی یا برندها در حوزه اقلام تجاری، به دنبال کسب در آمد است.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا عده ای به عنوان تهیه کننده و یا کمپانی ها افرادی را به عنوان ستاره به شهرت می رسانند تا روی آنها سرمایه گذاری کنند؛ برندها عموما به دنبال جریان های غالب جامعه فارغ از درست یا اشتباه بودن، حرکت می کنند، در طرف دیگر نیز سلبریتی هایی قرار دارند که خود دارای اندیشه هستند و با اینکه ممکن است طرفداران کمی هم داشته باشند اما پای آن می ایستند.

ایمانی مدرس دانشگاه نیز در ادامه برنامه در خصوص شهرت در فضای مجازی افزود: ما در سابقه و پیشینه هنری مان واژه "استاد" را داشتیم که اساتید طی گذر زمان به جایگاه گروه مرجع جامعه می رسیدند و حرف آنها سندیت داشت.

وی با بیان اینکه رسانه ها تولیدکنندگان سلبریتی هستند، گفت: مردم هم در این میان جایگاه مصرف کننده را دارند که عمر این سلبریتی ها خیلی نیست و زود محو میشوند در حالی که سلبریتی ها اگر خودساخته باشند حتی بعد از حضورشان در این دنیا همچنان سلبریتی باقی می مانند.

معتمدی در بخش دیگری از برنامه این هفته نسل امروز تصریح کرد: با توجه به اینکه عموم افراد شناخته شده شامل واژه سلبریتی می‌شوند نباید کلا نگاه منفی به این واژه داشت برای مثال استاد نصیریان در عرصه هنر نمایش بسیار شناخته شده و اصیل است اما در عین حال باید گفت در حوزه کاری بنده که موسیقی است شاهد بروز سلبریتی های یک روزه هستیم که تهیه کنندگان روی برخی افراد به دلیل تمایزهایشان سرمایه گذاری می کنند.

وی افزود: با توجه به وجود دست قدرتمند رسانه ای که پشت آنها قرار دارد کمتر از چند ماه در همه جا تصویر آنها دیده میشود تا به مرحله کسب درآمد میرسند اما پس از مدتی وقتی مخاطب از نزدیک آنها را میبیند متوجه میشود با آنچه از آنها ساخته شده بود تفاوت وجود دارد از این رو مخاطبشان ریزش میکند و همان تهیه کننده هم از ابتدا میداند پروژه کوتاه مدت است.

معتمدی در پاسخ به این سوال که آیا این گول زدن مخاطب نیست، گفت: این همان طراحی بسته و به نوعی گول زدن مخاطب است؛ با توجه به اینکه خاستگاه رسانه غرب است می داند چگونه یک فرد قدکوتاه را بلند و یا دروغگو را راستگو جلوه دهد و از تمام فرآیندهای تصویرسازی استفاده کند.

ایمانی نیز با بیان اینکه باید جایگاه بلند برای اساتید هنرمند قائل باشیم، اظهارداشت: سلبریتی ها از فرهنگ غرب و به کمک رسانه ساخته میشوند، ما در داخل کشورخودمان با توجه به غنای فرهنگی اساتید بسیاری داریم اما کسی که از موضع غیراستادی وارد عرصه سلبریتی شود همان نگاه صنعتی را شامل میشود که یک مدت می آید و پس از مدتی هم از میان می رود.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر بخشی از دانشمندان و روشنفکران هم شامل سلبریتی ها میشوند؛ سلبریتی ها هم میتوانند خوشحالی و هم درد را به مردم منتقل کنند .

معتمدی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا شما حاشیه ایجاد نکردید تا بیشتر دیده شوید، اظهارداشت: میل به دیده شدن لزوما بد نیست و انسان دوست دارد دیده شود اما اشکال در جایی است که یک سلبریتی برای دیده شدن متوسل به کارهایی شود که در راستای اخلاق و فرهنگ آن جامعه نباشد.

وی افزود: شاید امروز سلبریتی ها جای خالی رسانه را پر می کنند؛ رسانه ها باید بپذیرند یکسری اشکالات داشته اند که جامعه به جای اینکه نگاهش به رسانه باشد به سمت سلبریتی ها رفته است، در کشور ما توجه به مسائل حاشیه ای بیش از جاهای دیگر است که باید آسیب شناسی شود.

معتمدی در پاسخ به این سوال که آیا در کشورهای دیگر چهره های مشهور وارد حوزه های دیگری که تخصص شان نیست میشوند؟ گفت: خیلی از هنرمندان وارد میشوند اما برای مثال جامعه او را به عنوان یک خواننده میشناسد، آنها در حوزه سیاست هم اظهار نظر میکنند اما در کشور ما تاثیر اظهارنظرهای چهره های مشهور خیلی زیاد است.

ایمانی در ادامه برنامه در پاسخ به این سوال که هنرمندی که در حوزه تخصصی کار میکند اما وارد تخصص دیگری میشود نسل امروز به واسطه محبوبیت آنها حرفشان را میپذیرد اما بعد از ۶ ماه متضرر میشود، تکلیف این نسل امروزی چیست؟افزود: نکته ای که همیشه تاکید و خواهش کردم این بود که هنرمندان وارد فضای انتخاباتی نشوند چون در صورت رای آوردن ۴ سال است و اگر رای هم نیاورد ضربه را هنرمند خورده است؛ باید از جایگاه یک هنرمند همه استفاده کنند که با حمایت از یک جریان بقیه را محروم کرده است.

معتمدی نیز در ادامه تصریح کرد: بنده در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از هیچ کاندیدایی حمایت نکردم ولی اعتقاد دارم اگر کسی حمایت کرده باید پای آن بایستد کمااینکه از رئیس جمهور فعلی به دلایلی که بخش زیادی از آن مشاهداتم در حوزه کاری ام است تشخیص دادم دفاع نکنم اما اگر کسی حمایت کرده الان هم باید همین کار را انجام دهد و اگر به حمایتش اعتقاد داشت نباید ۶ ماه بعد که به میهمانی افطار دعوت شد بگوید خوشم نمی آید و شرکت نمی کنم!

وی برهمین اساس یادآورشد: باید هدف کلی و کلان و معیار انتخاب ها هم بر اساس اصول باشد نه اینکه با دست نیافتن به منافع فردی یا گروهی از عقاید خود برگردیم.

معتمدی گفت: داشتن آگاهی جامعه را در برابر آسیب های اجتماعی واکسینه میکند و متولی آگاهی و آموزش رسانه ها هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نگاهمان به افراد باشد به مشکل برمیخوریم از این رو باید به اهداف و ایده آل های جامعه نگاه کرد.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان هم که به عنوان میهمان نسل دیروز در برنامه حضور داشت درباره مقوله شهرت و تفاوت آن نسبت به اوایل انقلاب اظهارداشت: اوایل انقلاب شرایط خاص و ویژه ای داشت که معتقدم امروز هم هست درواقع همان ها که اوایل انقلاب در پی انجام وظایفشان بودند سعی داشتند هرچه بیشتر امکانات، وقت و عمر خود را پای انقلاب بگذارند بدون اینکه نام و نشانی باشد این افراد امروز هم هستند اما به دلیل نوع کارها، انفجار اطلاعات و فراوانی منابع اطلاعاتی و ارتباطی کمتر میشود آن چهره پنهان باقی بماند البته کسانی که در پی این هستند که شناخته نشوند و کارشان را انجام دهند هنوز هم هستند.

وی افزود: اما در کنار این شکل های دیگری هم وجود دارد یعنی برخی هم از شهرت نان می خورند و استفاده می کنند که کار پسندیده ای نیست.

وی درادامه در خصوص پدیده سلبریتی، با بیان اینکه عدل یعنی هرچیز در جای خود باشد، گفت: بعضی از جای خود بیرون می آیند اینکه کسانی به عنوان سلبریتی شناخته می شوند بهتر است در همان فضا و مسیر خود گام بردارند اما یک نوع به هم ریختگی که خاص فضای مجازی است و در آن افرادی وارد موضوعاتی میشوند که در حوزه تخصصی شان نیست.

شریعتمداری اظهارداشت: برای مثال فردی هنرپیشه است و درباره برخی مسائل سیاسی و اجتماعی اظهارنظر میکند نمیگوییم اظهارنظر نکند اما اظهار نظر قطعی میکند که خنده دار است و بعد هم پاسخگو نیست.

وی افزود: اگر بگوید اشتباه کردیم اشکالی ندارد منظور هم این نیست اظهارنظر نکند اما اظهارنظر منطقی و برخاسته از تحقق و تدبر داشته باشد.

شریعتمداری در پاسخ به این سوال که توصیه تان به نسل امروز در مقابل پدیده شهرت و محبوبیت برخی افراد گفت: بخشی از این ماجرا طبیعی است، هم اقتضای جوانی و هم کسب خبر است اما لازمه اش این است افراد عنان خود را به دست هر کسی نسپارند وقتی قرار است مسیر یا عنانتان را به دست کسی بسپرید باید مورد وثوق باشد و در عرصه ای که اظهارنظر میکند دارای تخصص است.

وی افزود: جوانان باید ظرفیت های خود را بشناسند، جوانان نسل امروز ویژگی های برجسته ای دارند و عده ای از جمله برخی سلبریتی ها که به دنبال فریب جوانان هستند ویژگی های خاص مورد علاقه جوانان را استفاده می کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۴۰۹۲۰۲:۱۸:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۴
شریعتمداری خودش یه پا سلبریتیه، البته یک سلبریتی بشدت نامحبوب
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین