القدس العربی بررسی کرد؛ با پیروزی نتانیاهو و احتمال اعلام معامله قرن، خاورمیانه وارد مرحله تازه ای می شود/ ترامپ موجب فروپاشی جهان عرب می شود

حسن نافعه،   3980123156 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

القدس العربی در تحلیلی پیرامون پیروزی نتانیاهو در انتخابات می نویسد: با پیروزی نتانیاهو و احتمال اعلام معامله قرن، خاورمیانه وارد مرحله تازه ای می شود که خطرناکترین مراحل در طول تاریخ آن است. با توجه به اینکه جهان عربی همواره در بیهوشی به سر می برد، به احتمال زیاد بازنده اصلی درگیریهای پیش رو خواهد بود.

با پیروزی نتانیاهو و احتمال اعلام معامله قرن، خاورمیانه وارد مرحله تازه ای می شود/ ترامپ موجب فروپاشی جهان عرب می شود

به گزارش الف، به نظر می رسد سال 2019 نقطه آغاز یک تحول بزرگ در تاریخ منطقه خواهد بود؛ بویژه در تاریخ جهان عرب که در معرض فروپاشی و تجزیه کامل است. اهمیت و وخامت سال 2019 به مجموع عواملی باز می گردد که مهمترین آنها عبارتند از:

- آینده سیاسی ترامپ؛ معمولا سال سوم ریاست روسای جمهور آمریکا، آخرین سالی است که در آن تصمیمات مهم و حساسی به دور از فشارهای داخلی مرتبط با انتخابات در سال چهارم، اتخاذ می شود.

- طبیعت دولت کنونی آمریکا. این دولت تفاوت اساسی با دولتهای سابق دارد؛ نه تنها به این دلیل که رئیس جمهور آن، از بیرون موسسات وابسته به دولت پنهان وارد کاخ سفید شده و با پرونده های سیاسی براساس دیدگاه تاجری برخورد می کند که به دنبال معامله است؛ بلکه به جهت اینکه ترامپ در حال حاضر به رهبر جریان راست گرای افراطی تبدیل شده و همین مساله جسارت لازم برای تعامل با حساس ترین و موثرترین پرونده های سیاسی در آینده را داده است.

- برداشت ترامپ در مورد توانش برای ایفای یک نقش تاریخی در جریان درگیری بین اعراب و اسرائیل. ترامپ از نخستین لحظات ورود به کاخ سفید به فکر راه حلی برای پایان دادن به این درگیری افتاد و در حال حاضر می داند که اجرای این معامله باید تا شش ماه اینده انجام شود، در غیر این صورت دیگر فرصتی برای اجرایی شدن آن نیست؛ از این رو، بلافاصله پس از تشکیل کابینه جدید دولت اسرائیل، این پرونده در صدر دستور کار دولت آمریکا قرار خواهد گرفت.

می توان گفت در شرایط فعلی ترامپ یک تصویر واضح و کامل از آنچه طرفهای مختلف ذینفع باید نسبت به آن اقدام کنند در ذهن دارد؛ وی این طرفها را به سه دسته تقسیم می کند:

1-جبهه دشمنان، که ایران، حزب الله و سازمان های مقاومت فلسطینی را در خود دارد. با توجه به اینکه ترامپ ایران را رهبر اصلی این جبهه می داند که مانع از عملی شدن معامله قرن می شود، شدیدترین فشارها را به آن وارد می کند که تازه ترین آنها، قرار دادن سپاه پاسداران ایران در لیست سازمانهای تروریستی است، تصمیمی که می توان آن را به منزله اعلان جنگ دانست. واضح است که ترامپ برای محاصره ایران و هم پیمانان آن مصرّ است.

2-جبهه هم پیمانان، که شامل دولتهای قادر به تاثیرگذاری در مورد فلسطین می شود و ترامپ از آنها می خواهد نقش سیاسی مستقیمی در عملیات صلح ایفا کنند، و در مقدمه آنها، مصر و اردن و دولتهای توانا به ارائه حمایت مالی، یعنی عربستان، امارات، قطر و کویت قرار دارند.

3-دولت فلسطین، که موضع مشخصی در قبال پیوستن به یکی از این جبهه ها ندارد؛ از یک سو نمی تواند معامله قرن را بپذیرد، چرا که عملا به معنای پایان یافتن مساله فلسطین و از بین رفتن حقوق ملت فلسطین می شود و از سوی دیگر، نیاز مبرمی به حفظ روابط با تمام طرفها دارد.در این شرایط است که ترامپ تلاش می کند از اوضاع نابه سامان دولت خودگردان فلسطین استفاده کرده و از طریق بستن دفتر این دولت در واشنگتن و قطع حمایت مالی مستقیم و غیر مستقیم، آن را تحت فشار قرار دهد.

در همین راستا، انتظار می رود که به دنبال انتخاب دوباره نتانیاهو بعنوان نخست وزیر، ترامپ به سرعت معامله قرن را در مرحله اجرا قرار دهد؛ چرا که در این رابطه حساب ویژه ای روی نتانیاهو باز کرده است. تا کنون مشخص نشده است اگر ترامپ تفاصیل معامله قرن را به ناگاه اشکار کند، چه اتفاقی می افتد؟. پیش بینی می شود که ترامپ الحاق منطقه(ج) به اسرائیل را رسما اعلام کند؛ منطقه ای که 60 درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می دهد. علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا حاکمیت اسرائیل بر تمام شهرکهای مهم را اعلام می کند.
همچنین بعید نیست که در صورت ادامه موضع مخالف محمود عباس با معامله قرن، ترامپ به دنبال جایگزینی برای او باشد. در این میان، اگر مصر و عربستان در مورد نقش خواسته شده از آنها در مورد کمک به اجرای معامله قرن تردید داشته باشند، ممکن است ترامپ از طریق طرح دوباره پرونده خاشقچی و پرونده های مربوط به حقوق بشر، از آنها باجگیری کند؛ چرا که می داند اغلب دولتهای عربی خلیج نیاز شدیدی به حمایت آمریکا دارند.

در مجموع، می توان گفت با پیروزی نتانیاهو و احتمال اعلام معامله قرن، خاورمیانه وارد مرحله تازه ای می شود که خطرناکترین مراحل در طول تاریخ آن است. با توجه به اینکه جهان عربی همواره در بیهوشی به سر می برد، به احتمال زیاد بازنده اصلی درگیریهای پیش رو خواهد بود.
مترجم: مریم نصرالهی

دیدگاه کاربران

شعار زاده۸۵۳۷۱۰۱۷:۱۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۳
امریکا و اسرائیل بزودی از صفحه روزگار محو خواهند شد و جهان یکپارچه جمهوری اسلامی می شود
ناشناس۸۵۴۴۷۹۱۲:۱۲:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۴
تکبیر الله اکبر الله اکبر خامتنی رهبر
ناشناس۸۵۳۷۵۶۱۸:۱۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۳
راست میگه تحلیل منطقی بود
ناشناس۸۵۳۷۷۶۱۸:۳۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۲۳
سفیر ایران در انگلستان در مصاحبه ای می گوید امریکا در تهدید ایران لفاظی میکند ودرعمل همیشه مصمم نیست وبرخی کشور های عربی با تهدید ایران مخالفت دارند ودر صورت حمله به سپاه مقابله به مثل می باشد نظر ی در این مورد ندارم که گفته سفیر تحریک امیز است یا نه ولی سوال میکنم در این شرایط ایا موضع گیری های خارجی در هماهنگی مقامات عالیه صورت می گیرد که البته کمال مطلوب است
علی۸۵۳۷۸۱۱۸:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۲۳
اعراب با اسرائیل پس از ۷۰ سال دسمنی ، آشتی کرده و متحدا برعلیه ما دست به یکی شده اند
ناشناس۸۵۳۸۱۹۱۹:۴۲:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۳
اتفاقا جهان عرب به ثبات میرسه و تنشهای بیهوده به پایان خواهد رسید
راد۸۵۴۲۶۸۰۹:۵۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۴
بله اما این معامله یک تله است و بعد کشورهای عربی را در خودش هضم میکند برای تحقق آرزوی نیل تا فرات
ناشناس۸۵۳۸۳۰۲۰:۰۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۲۳
نمیدونم چرا چندین ساله تحلیل هایی که میشه برعکسه و به ضرر ما میشه؟؟!!
علی۸۵۳۹۳۳۲۱:۵۳:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۳
.. شواهد و قرائن حاکی از اتحاد و رفع تنش بین اعراب و اسرائیل است و متحدا برعلیه ما بلند شده اند . و .. ما هستیم که با اشتباهات بزرگ راهبردی مان موجبات دور شدن اعراب مسلمان از خود و نزدیکی به اسرائیل را باعث شدیم
ناشناس۸۵۳۸۵۰۲۰:۳۰:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۲۳
ترامپ از پیش گفته بود سال های ۲۰۱۸و۲۰۱۹ آخرالزمان است و منظورش هم در حال روشنایی بیش تر است. کشورهای اسلامی پس از کشورهای کمونیستی سابق، آخرالزمان شان را ترامپ در حال اجرایی کردن است.
ناشناس۸۵۳۸۹۰۲۰:۵۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۲۳
متاسفانه مشکل ناسازگاری های فلسطین و اسراییل بر دوش ایران قرار گرفته است و کشورهای عربی نیز از قرار گرفتن ایران در موقعیت ضعیف حداکثر سوء استفاده را می کنند.
امیر۸۵۳۹۱۱۲۱:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۲۳
اینکه در این مقاله t;خلیج فارس&;، خلیج قیدشده است مستوجب تذکر جدی است.
ناشناس۸۵۳۹۱۶۲۱:۳۱:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۲۳
ترامپ بخاطر انتخاب آینده هم که شده به تمام وعده هاش عمل میکنه و از طرفی بقیه کشورهای موثر خاورمیانه آنقدر گرفتاری های مختلف دارند که مسئله اعراب و اسرائیل دیگر اولویتی برای آنها نداره و سکوت میکنند.
ناشناس۸۵۳۹۲۴۲۱:۴۳:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۲۳
ترامپ موجب فروپاشی جهان عرب میشود!!! چرا؟ بغیر یک یا دو کشور نه چندان قوی ، در خاورمیانه تمام دولتهای عربی دشمن شماره یک خود را ایران میدانند و امریکا هم به این دشمنی کمک میکند.لذا نمیشود گفت ترامپ باعث فروپاشی میشود. سیاست خارجی ما آنقدر قوی است که در عرض ده ، بیست سال تمام خاورمیانه با ما دشمن شده اند. کلا در زمینه ..
محمد۸۵۴۰۱۳۲۳:۳۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۳
مطالب کامل و درستی بود فقط کاش مفسر محترم کمی حوصله میکرد و در انتهای مطالب نام کامل و درست خلیج فارس رو درج میکرد با تشکر
ناشناس۸۵۴۰۸۷۰۱:۵۴:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۴
اول اینکه خلیج فارس دوم اینکه اعراب از مرحله عادی سازی روابط با اسرائیل عبور کرده اند و به مرحله زندگی مسالمت آمیز دارن می رسند. سوم اینکه دختر و داماد ترامپ یهودی هستند و تاثیر بسیار زیادی روی ترامپ دارند و آنها هستند که برای ثبات اسرائیل همه کار می کنند و به زودی زود این معامله انجام خواهد شد حتی عربستان داره بخشی از خاک خود را به اردن می دهد تا اردن بخشی از سرزمین خود را به کرانه باختری بدهد تا دولتی فدرالی ضعیفی از نظر نظامی و اقتصادی به اسم فلسطین به وجود آید. از ظواهر امر پیداست که اعراب همگی موافق هستند و به زندگی مسالمت آمیز با اسرائیل راضی هستند . وقتی که خودشون راضی هستند چرا ما ...
ناشناس۸۵۴۳۱۴۱۰:۲۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۲۴
عبد الباری عطوان سردبیر انقلابی بعثی صدامی القدس العربی سال ها جنگ عراق و ایران مقاله ها خواندنی دارد زمان جنگ و چطور صدام حق داردو باید ایران را با خاک یکسان کرد لطفا مقاله ها ایشان منتشر کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین