سودان پس از «البشیر»؛ رد بیانیه ارتش توسط معترضان و تاکید بر سقوط کامل نظام

گروه جهان الف،   3980123100

در حالی که روز گذشته ارتش سودان رئیس جمهور این کشور را کنار گذاشت، ولی معترضان سودانی دست از اعتراض برنداشته‌اند و تاکید دارند که تا سرنگونی کامل نظام حاکم دست از اعتراض بر نخواهند داشت.

به گزارش فارس، «عوض بن عوف» وزیر دفاع سودان بعدظهر پنجشنبه (روز گذشته) با قرائت بیانیه‌ای اعلام کرد که «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان کنار گذاشته شده و قرار است طی دو سال حکومت انتقالی تشکیل داده شود.

شبکه خبری «الجزیره» امروز جمعه گزارش داد که «در دومین روز سرنگونی عمر البشیر و ادای سوگند توسط عوض بن عوف به عنوان رئیس شورای نظامی، نگاه مردم سودان به فرماندهان این شوراست».

الجزیره با بیان اینکه «اطلاع یافتن از نام [اعضای] شورای نظامی که هدایت مرحله انتقالی را بر عهده دارند در صدر انتظارات سودانی‌هاست» اما گزارش داد که تا کنون اطلاعی درباره اعضای این شورا در دست نیست؛ البته به جز عوف به عنوان رئیس و «کمال عبد المعروف الماحی» معاون وی که ریاست ستاد مشترک ارتش سودان را بر عهده دارد.

به گزارش این شبکه، انتظارات مربوط به شورای نظامی، صرفا محدود به اطلاع یافتن از نام اعضا نیست، بلکه مردم سودان به دنبال آگاهی از نگاه و سیاستهای این شورا هستند.، ولی ظاهرا «ساختار شورای نظامی هنوز قطعی نشده است».

خبرگزاری رسمی سودان نیز صبح امروز اعلام کرد که اعلام نام اعضای شورای نظامی به تاخیر افتاده و باید رایزنی بیشتری در این خصوص صورت گیرد، ولی این منبع، طرفهایی را که در حال رایزنی هستند، مشخص نکرد و معلوم نیست که این رایزنی در داخل نهادهای نظامی است یا با طرفهای سیاسی.

الجزیره در ادامه اعلام کرد که «کمیته سیاسی نظامی که از سوی شورای نظامی مامور است، بعدظهر امروز نشست فراگیری با طیفهای سیاسی در کشور خواهد داشت... و این کمیته شامگاه امروز نشستهای دیگری در ساختمان وزارت دفاع با دیپلماتها و سفرا برگزار خواهد کرد».

به گزارش این شبکه، در میان این اقدامات، تصمیمات و انتظارات متعدد، نگاهها به سمت ارتش است که ببیند چگونه با حضور مردم در خیابانها برخورد خواهد کرد؛ خاصه اینکه شامگاه پنجشنبه هشدار داده بود که اگر مردم به تصمیم منع آمد و شد احترام نگذارند، شاید خطراتی متوجه آنان باشد.

با وجود تهدید ارتش، معترضان سودانی اما به اعتراض خود ادامه می‌دهند تا مطالباتشان محقق شود. الجزیره در گزارش دیگری به اعتراض معترضان به بیانیه ارتش پرداخت و تاکید کرد که پس از قرائت این بیانیه «خشم و ناکامی بر خیابانها حکم‌فرما شد».

الجزیره با بیان اینکه پس از قرائت این بیانیه، «تحصن‌کنندگان تاکید کردند که تصمیم دارند دست از تحصن برندارند»  گزارش داد، معترضان گمان می‌کنند که بن عوف به عنوان جانشین البشیر انتخاب خواهد شد و به همین دلیل اعلام کردند که عرصه را ترک نخواهند کرد تا مبادا مطالباتشان محقق نشود.

«اتحادیه مشاغل» سودان نیز بلافاصله پس از بیانیه وزارت دفاع، آن را رد و معترضان را تشویق کردند که به تظاهرات ادامه دهند تا «تغییر فراگیر مورد نظر» حاصل شود.

به گزارش این شبکه، در مناطق مختلف خارطوم، معترضان لاستیکها را به آتش کشیدند تا مخالفت خود را با بیانیه ارتش اعلام کنند. معترضان همچنین شعارهای جدیدی استفاده و اعلام کردند که «شالوا حرامی وجابوا حرامی» (یک حرام زاده را کنار زدند و یکی مثل آن را بر سر کار آوردند). جوانان نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی، از تلاش برای فریب ملت سودان انتقاد و اعلام کردند که بیانیه را نمی‌پذیرند.

«فیصل محمد صالح» که از روزنامه‌نگاران موافق این اعتراضات است، اعلام کرد که به تحصن خود ادامه خواهند داد تا «رژیم و سرانش به صورت کامل سرنگون شوند و آنچه محقق خواهد شد، آسانتر از آن چیزی است که محقق شد است؛ زیرا آن کس که یک بار امتیاز داده، باز هم امتیاز خواهد داد».

رهبران کمیته مسئول برگزاری این اعتراضات، بیانیه ارتش را «طرح از پیش طراحی شده» دانستند که دولت سودان قصد داشته به آرامی آن را اجرا کند، ولی زیر فشار اعتراضات، زودتر آن را علنی کرده است.

الجزیره در ادامه می‌نویسد، جوانانی که در خیابان تحصن کرده بودند، روحیه بالایی داشتند و فریاد میزدند: «زی ما سقطت تسقط تانی» (همان‌ گونه که [نظام سابق] سرنگون شد، دومی (شورای نظامی) نیز سرنگون خواهد شد).

بنا بر این گزارش، اعضای کمیته بسیج، تظاهرات کنندگان را تهییج می‌کرد و به آنان روحیه می‌دادند که «پیروزی نزدیک است. برخی از آنان، به صورت نمادین البشیر را تشییع جنازه کردند... ولی آنچه تحصن‌کنندگان از آن ترس دارند، سیطره نیروهای واکنش سریع بر بخشی از مقر ستاد کل ارتش است... و به رابطه محکم بین بن عوف و نیروهای واکنش سریع اشاره می‌کنند؛ زیرا وزیر دفاع چندی پیش این نیروهای جنجالی را ایجاد کرد».

این شبکه در پایان تاکید کرد، معترضان اما دستاوردهایی داشتند؛ از جمله آزادی همه زندانیان سیاسی، پایان بخشیدن به حکومت 30 ساله البشیر، آزادی مطبوعات و لغو هر گونه نظارت یا محدودیت علیه آن. لذا تحصن شش روزه در برابر ستاد کل ارتش موفقیت نسبی به دست آورد و «سودان را پس از 30 سال حکومت البشیر در مسیر جدیدی قرار داد».

شهرهای بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است. معترضان تداوم ریاست جمهوری عمر البشیر را باعث این اوضاع می‌دانستند و طی این مدت خواهان برکناری او از قدرت بودند. عمر البشیر از سال ۱۹۸۹  رئیس جمهوری سودان بود.

البشیر سوم اسفند به مدت یک سال در سودان حالت فوق‌العاده اعلام کرد و همه جریان‌ها و احزاب‌ سیاسی مختلف را به گفت‌وگو به عنوان تنها راه حل برون‌رفت از اوضاع فعلی دعوت کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین