هشدار اروپا به آمریکا: اگر معافیت‌های تحریمی تمدید نشود، ایران از برجام خارج می‌شود

گروه جهان الف،   3980123027 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مقامات کشورهای اروپایی طی روزهای اخیر به دولت آمریکا هشدار داده‌اند در صورت اجرای تحریم‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای، ایران احتمالا از برجام خارج می‌شود.

هشدار اروپا به آمریکا: اگر معافیت‌های تحریمی تمدید نشود، ایران از برجام خارج می‌شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از میامی‌ هرالد، مقامات اروپایی طی روزهای اخیر به کاخ سفید هشدار داده‌اند اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا معافیت‌های تحریمی درباره همکاری‌های هسته‌ای با ایران را تمدید نکند، به احتمال زیاد ایران از توافق هسته‌ای (برجام) خارج خواهد شد. منابعی آشنا با این گفتگوها این خبر را به  روزنامه آمریکایی «مک‌کلاچی» اعلام کرده‌اند.

به نوشته پایگاه «میامی هرالد» اگر این تحریم‌ها اجرایی شوند، هسته اصلی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) را هدف قرار می‌دهند. تمدید معافیت این تحریم‌ها، به ایران اجازه می‌دهد فعالیت‌های هسته‌ای خود را به صورت محدود و تحت نظارت بین‌المللی در تاسیسات اعلام‌شده ادامه دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نشست بین نمایندگان کاخ سفید و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، فرانسه، و انگلیس را «تنش‌آمیز» توصیف کرد و نسبت به اجرای این تحریم‌ها پس از پایان معافیت تحریمی در ۴ «مه» (۱۴ اردیبهشت) هشدار داد.

این تحریم‌ها تمامی نهادهایی را هدف قرار می‌دهند که در پروژه‌های هسته‌ای با ایران همکاری می‌کنند، بنابراین دور جدید تحریم‌ها همه طرف‌های برجام-روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا- را تحت تاثیر قرار می‌دهد و توان آنها برای اجرای تعهدات خود ذیل این توافق را با مشکلاتی روبرو می‌کند.

اختلاف‌نظر میان مشاوران ارشد سیاست خارجی آمریکا در خصوص تمدید یا لغو معافیت تحریم‌های نفتی به کشورهایی مانند هند و کره جنوبی وجود دارد. اما به گفته یک مقام آمریکایی این اختلاف‌نظرها بیشتر بیانگر شکاف عمیق‌تری است، اینکه «آیا با فشار تحریم‌ها، توافق هسته‌ای با خروج همه طرف‌ها کلا از بین برود، یا برای آغاز گفتگوهای جدید حفظ شود؟»

به گفته دو مقام آمریکایی، «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از ادامه تمدید معافیت‌ها به عنوان یک نشانه حسن نیت به اروپایی‌ها حمایت می‌کند، اما «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با این ادعا که این اقدام به ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشروعیت می‌بخشد، با تمدید معافیت برخی از تحریم‌ها مخالفت می‌کند.

بنا بر این گزارش، طبق مفاد برجام طرف‌های دیگر متعهد شدند که در بازطراحی زیرساخت‌های هسته‌ای ایران کمک کنند. به عنوان مثال چین یکی از کشورهایی است که تعهد داده به ایران در تبدیل رآکتور آب سنگین اراک تحت نظارت انگلیس کمک کند. همچنین قرار بود این ۵کشور به ایران در تبدیل سایت هسته‌ای فردو به یک مرکز تحقیقاتی و مرکز تولید ایزوتوپ‌های دارویی کمک کنند، اما بنا به  گفته مقامات ایران هر دو پروژه به علت هراس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، متوقف شده‌اند.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تایید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی یک دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بازگردانده می‌شوند. اما واشنگتن سرانجام آبان‌ماه از این ادعای خود عقب‌نشینی و برخی از معافیت‌های تحریمی را به صورت موقت صادر کرد که اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد. اکنون میان تمدید یا لغو این معافیت‌ها میان اعضای دولت ترامپ و کشورهای اروپایی اختلاف‌نظر وجود دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۳۳۱۰۰۸:۳۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۳
هشدار ؟! هش دار ؟!!!!! اروپا به آمریکا ؟!!!! اروپا به آمریکا ؛ هشدار داده ؟!!!!!! :-) آمریکا ، ..... ، اروپا رو باد میبره .
ناشناس۸۵۳۳۵۱۰۹:۵۵:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۲۳
خیال همه تون راحت. دولت ایران اعلام کرده کرارا: ایران از برجام خارج نخواهد شد. برجام را خدا آورد. پس چگونه می توان خارج شد؟
ناشناس۸۵۳۳۷۴۱۰:۱۲:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۳
اروپاییها هم خیلی ترسو هستند. ایران هیچوقت از برجام خارج نمیشود.
ققنوس۸۵۳۳۸۰۱۰:۲۱:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۲۳
یکی نماز میخواند و در نماز آیه(انا ارسلنا نوحا) را میخواند وقتی این کلمه را خواند ادامه آیه را نتوانست بیاد بیاورد کسی که در پشت سر به او اقتدا کرده بود گفت اگر نوح نمیرود دیگری را بفرست و ما را از این وضعیت خلاص کن!!!!!! به این اروپا از همون اول هم نمی شد اقتدا کرد
سعید۸۵۳۳۸۳۱۰:۳۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۳
از تعلیق که نه از لغو تمام تحریم ها بواسطه برجام رسیدیم به معافیت چهار تا کشور ، عجب منافعی از برجام نصیبمان شده دکتر روحانی عزیز حیف جایی نیست اقایان رو بازخواست کنه بخاطر ندانم کاری
ناشناس۸۵۳۳۸۶۱۰:۳۵:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۲۳
بستن تنگه هرمز بر روی آمریکا بهتر از خروج از برجام و اتمی است هر چند بعید است که ترامپ معافیت ها را تمدید نکند.
علی۸۵۳۴۶۹۱۲:۱۹:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۲۳
اروپا شده سخنگوی ایران؟
علی۸۵۳۴۷۰۱۲:۲۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۲۳
خوشم میاد برهم خوردن برجام بازم دست آمریکاست
ناشناس۸۵۳۴۷۱۱۲:۲۱:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۲۳
و چقدر هم از این ادعای پوچ ترسید
ناشناس۸۵۳۴۸۵۱۲:۳۷:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۳
همه که از برجام خارج شدند...عملا و نظرا. حسن مونده و حوضش متاسفانه
امید۸۵۳۵۰۴۱۲:۴۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۳
بسم الله الرحمن الرحیم اصلا توافق هسته ای یعنی چی ؟ چند کشور با دولت بی تدبیر مذاکره کردند و دولت هم یکطرفه متعهد شده است که تمام فعالیت های خود را برچیند و آنها هم تمام تحریم های خود را داشته باشند . کجای این توافق دو جانبه است ؟ به این می گویند تعهد تک جانبه .
ناشناس۸۵۳۵۲۹۱۳:۱۸:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۳
حقیقت چیست؟ مقامات عالی نظام روی دو گزینه زیاد تاکید کردند یکی تنگه هرمز و دیگری خروج از برجام و آغاز غنی سازی ؟! ما هر دو مورد را آزمایش کرده ایم ولی بالاخره تسلیم شورای امنیت شدیم بعد از خسارات سنگین. این که واکنش بهتر چیست کار آسانی نیست ولی قطعا تقویت نظامی و نزدیکی به روس و چین و تعدیل شعار ها و گسترش دموکراسی باید در اولویت باشد.
ناشناس۸۵۳۵۸۰۱۴:۳۴:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۳
اونهایی که ادعا میکردند امضای جان کری تضمین برجامه الان دقیقا کجان؟ سنگی که اینها توی چاه انداختند را الان هزار تا عاقل هم جمع بشن نمیتونن از چاه در بیارن. اومدن ابروش را درست کنند چشمش را هم کور کردند.
جواد۸۵۳۶۸۱۱۶:۳۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۳
ماندن در برجام برای ایران همآنقدر بی فایده است که خارج شدن از آن . به عبارت دیگر چون ایران با خارج شدن از برجام چیزی بدست نمی آورد بنابراین حداقل می تواند به عنوان یک نقطه عطف سیاسی از آن بهره برداری تبلیغاتی بکند . فقط همین
ناشناس۸۵۳۷۳۳۱۷:۵۳:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۳
اتفاقا آمریکا از خداش هست که جمهوری اسلامی از برجام خارج بشه
ناشناس۸۵۴۰۱۱۲۳:۳۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۲۳
ممکنه آمریکا به اروپا گفته باشه که بیانیه بده این مدلی به من هشدار بده که نکنه تمدید نکنی و بعدش من تمدید نمیکنم تا ایران رو تشویق کنیم از برجام خارج بشه. مواظب باشیم با عقل برای کشورمون تصمیم بگیریم نه احساسات. و بر اساس منافع ملی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین