۱۰ ترفند شگفت انگیز برای لاغری

گروه سلامت الف،   3980122182

یک متخصص تغذیه با ارائه ترفند‌هایی برای لاغری حفظ وزن ایده آل، انجام همه نکات را در کنار یکدیگر موثر دانست.

۱۰ ترفند شگفت انگیز برای لاغری

نرگس جوزانی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از نکات مهم در بحث لاغری انجام دادن تمام عادات و نکات در کنار یکدیگراست؛ اگر فقط یکی از نکات را رعایت کنیم و تصور کنیم که لاغر می‌شویم،‌ باوری اشتباه است، باید تمام نکات را در کنار یکدیگر انجام دهیم تا نتیجه مطلوب و دلخواه‌ را بدست آوریم.

وعده های غذایی خود را حذف نکنید
وی بیان کرد: اولین نکته بسیار مهم آن است که هیچ وعده غذایی در طول شبانه روز نباید حذف شود؛ افراد باید صبحانه، ناهار و شام خود را میل کنند. برخی از افراد به دلیل مشغله کاری، به‌صورت دائم صبحانه نمی‌خورند، به این افراد توصیه می‌کنیم از شب قبل صبحانه‌ای کوچک برای خود آماده کند یا امکان صرف صبحانه درمحل‌کار فراهم کنند و خوردن صبحانه را هیچگاه حذف نکند.

وی ادامه داد: برخی دیگر یا به طور کلی شام نمی‌خورند یا به خوردن میوه اکتفا می‌کنند در صورتی که میوه جایگاه وعده اصلی غذا را نخواهد گرفت. ما برای سلامتی بدن به تمام گروه‌های مواد مغذی از جمله پروتئین، چربی، کربوهیدرات‌ و غیره نیازمند هستیم. درحالی که مصرف میوه تنها قند بدن را تامین می‌کند و از مصرف میوه و سبزیجات انرژی کافی را دریافت نخواهیم کرد.

آهسته غذا بخورید
جوزانی ادامه داد: یکی از رفتارهای غلطی که در افراد چاق و دارای اضافه وزن مشاهده می‌کنیم، تند غذا خوردن است؛ این افراد بدون تمرکز غذا می‌خورند. زیرا در محل کار بوده و با عجله غذا خورد می‌خورند یا جلوی تلویزیون، کامپیوتر و یا در حال کار کردن با موبایل خود هستند. اینکه گفته می‌شود ۳۰ بار یک لقمه را جویم، عملا برای خیلی از افراد امکان پذیر نخواهد بود. افراد باید سعی کنند با از وعده غذایی خود به طور کامل  لذت ببرند. لذت بردن از طعم غذا، بافت غذاو  رنگ‌های موجود در غذا باعث می‌شود که آرام‌تر غذا خورده و  کمتر گرسنه شویم. فاصله بین شروع اولین لقمه تا اولین سیگنال سیری به مغز ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید که ما می‌توانیم در این ۲۰ دقیقه مقدار حجم بالایی را از غذا مصرف کنیم و چاق شویم و یا مقدار کم با حوصله بخوریم سیر شویم و وزن متعادل خود را حفظ کرده و همچنین سلامت بمانیم.

حذف شکر از وعده های غذایی
وی افزود: خیلی از افراد تصور می‌کنند با حذف قند و شکر از وعده‌های غذای خود می‌توانند به روند کاهش وزن خود کمک کنند و به وزن متعادل برسند. از طرفی در وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود از مواد غذایی غنی از مواد قندی مانند کیک‌ و شیرینی‌، شربت‌های خانگی نوشابه‌ و غیره استفاده می‌کنند؛ با وجود اینکه شکر یک ماده اعتیاد آور است، فرد باید با برنامه‌ریزی این مواد غذایی را آهسته و کم کم از چرخه غذایی خود خارج کرده و قند مورد نیاز بدن خود را از طبیعی همچون میوه‌ها و سبزیجات تامین کند.

خواب کافی داشته باشید
این متخصص تغذیه درباره تاثیر خواب در حفظ تعادل وزن بدن بیان کرد:  بعضی افراد دیر وقت به رخت‌خواب می‌روند و صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و به خاطر مشغله‌های شغلی و روزمره در طول روز نیز استراحت کافی را نخواهند داشت. در نتیجه خواب مفید فرد چهار الی پنج ساعت در طول ۲۴ ساعت را خواهد بود که این موضوع باعث افزایش اشتهای فرد به غذا شود. افراد تصور می‌کنند که با مصرف بیشتر مواد غذایی انرژی کافی را برای انجام کار انجام کارهای خود به دست می‌آورد در حالی که این بی‌انرژی بودن به خاطر عدم خواب کافی است.

۳ ساعت قبل از خواب چیزی نخورید
جوزانی توضیح داد: آخرین وعده غذایی که افراد در ۲۴ ساعت شام‌ است،‌ میل کنید. فرض کنید که فرد می‌خواهد ساعت ۱۲ شب بخوابد او باید حداقل تا ساعت ۹ شب شام خود را میل کند، تا فاصله بین خوابیدن و شام خوردن او سه ساعت فاصله باشد و بین خوابیدن و شام خوردن چیزی نخورد. همچنین اگر احساس گرسنگی کرد از مواد غذایی سبک و کم حجم، مانند یک لیوان شیر و یک عدد میوه مصرف کرده تا معده پر نشده و  هضم آن برای معده راحت‌تر باشد. افراد از خوردن مواد غذایی مانند چیپس، پفک و  مواد غذایی حجیم و سنگین خودداری کنند.

ناشتا یک لیوان آب بخورید
این متخصص تغذیه تصریح کرد:  افراد صبح، قبل از شروع صبحانه یک لیوان آب با دمای محیط میل کنند زیرا این کار خود به تنهایی کمک می‌کند که بتوانیم متابولیسم بدن خود را تنظیم کنیم. همچنین این کار باعث می‌شود که افراد اشتهای بهتری برای صرف صبحانه پیدا کنند. افرادی که صبحانه میل نمی‌کنند‌، یکی از شکایات‌هایشان این است که میل به خوردن صبحانه نداریم. خوردن یک لیوان آب این میل را در فرد به وجود می آورد تا راحت تر صبحانه بخورد. بعضی از افراد شکایت می‌کنند که با خوردن آب احساس حالت تهوع به آنها دست می دهد و در آب مقداری آبلیمو می ریزند که این کار غلط است، زیرا به خاطر زیرا باعث تحریک معده شده و در دراز مدت زخم معده ایجاد می کند این افراد می‌توانند مقدار کم به لیوان آب خود اثر اضافه کنند.

تعداد وعده های غذایی خود را کوچک کنید
جوزانی افزود: افراد می‌تواند تعداد وعده‌های غذایی بیشتری را در حجم خیلی کم مصرف کنند. ما برای این که بدنمان یک متابولیسمی منظم داشته باشد، باید هر ۲ الی سه ساعت یک بار یک وعده غذایی کوچک مصرف کنیم که اگر این روند را رعایت شود می‌توانیم به متابولیسم بدنی متعادلی داشته باشیم. اگر سه وعده غذایی اصلی را همراه با ۲ الی سه میان وعده مصرف کنید تقریبا این قاعده رعایت خواهد شد و هیچگاه احساس گرسنگی نخواهیم کرد. بعضی از افراد یک وعده غذایی در طول ۲۴ ساعت شبانه روز مصرف می‌کنند که این باعث می شود بعد از مدتی متابولیسم بدن افت کند و به سمت لاغری مفرط و عدم سلامتی بدن بی‌انجامد.

بیشتر سبزیجات بخورید
این متخصص تغذیه تصریح کرد: متاسفانه افراد برای دریافت مواد مغذی خود بیشتر از میوه‌جات استفاده کرده، سبزیجات مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد. گروه سبزیجات باید در اولویت مصرف قرار گیرد. متاسفانه با وجود اینکه نیاز بدن به دریافت پروتئین در بانوان بالاست، به مقدار مصرف مواد مغذی به شکلهای مختلف مانند لبنیات، تخم مرغ، گوشت، حبوبات و غیره بسیار کم است؛ این باعث می‌شود افراد در طول روز بیشتر احساس گرسنگی کنند. به طور کلی مصرف پنج گروه مواد غذایی در کنار هم در سلامت افراد بسیار کمک کننده است.

روغن مصرف کنید
وی تاکید کرد: افراد برای لاغر شدن همه مواد غذایی خود را بخار پز مصرف کرده یا هیچ گونه چربی به غذا اضافه نمی‌کنند. بدن برای سیر ماندن به گروه چربی‌ها به همراه دیگر گروه‌ها نیاز دارد. مهم آن است که چربی های خوب و کم ضرر مانند روغن زیتون، روغن کانولا و روغن کنجد استفاده کنند. البته این باید توجه داشت که اندازه آن بسیار بسیار کم باشد.

تاثیر ورزش را دست‌کم نگیرید
جوزانی توضیح داد: افراد به ورزش کردن کم توجه می‌کنند. به ورزش کردن در روند لاغری و حفظ تعادل وزنی بدن بسیار اهمیت دارد. از پیاده روی کردن تا رفتن به باشگاه ورزشی و به دنبال کردن ورزش خاص می‌تواند به کاهش وزن و داشتن وزن متعادل کمک کند. انجام کارهای روزمره جز ورزش کردن به حساب نمی آید. افراد باید زمان مناسبی را برای ورزش کردن اختصاص دهند تا سلامت آنها تضمین گردد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین