عماد افروغ: مشکلات اساسی در صدا و سیما می‌بینیم

گروه فرهنگی الف،   3980122042 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
عماد افروغ: مشکلات اساسی در صدا و سیما می‌بینیم

عماد افروغ در روزنامه اعتماد نوشت: امروزه صدا و سیما با آسیبی روبه‌رو است که در قالب تظاهر به شعارها و نمادهای انقلابی در این رسانه خود را نشان می‌دهد. باید ببینیم چطور می‌توانیم هم جلوی این تظاهرها و نفاق‌ها را بگیریم، هم در جهت آرمان‌های منبسط انقلاب اسلامی حرکت کنیم و هم به‌روز باشیم و چالش‌های فرهنگی کشور، منطقه و حتی جهان را رصد کنیم.

به هر حال ما مدعی هستیم که حرف‌های نویی برای عالم بشریت داریم. ما در مجلس هفتم طرحی را تنظیم و ارایه کردیم مبنی بر اینکه هیاتی متشکل از استراتژیست‌ها، صاحب‌نظران و سیاستگذاران فرهنگی تعیین شود و صدا و سیما را از حالت تک‌صدایی خارج کند تا دیگر رییس سازمان صدا و سیما یکه‌تاز نباشد. گفتیم نصب اینها هم توسط رهبری صورت بگیرد و دبیر این مجموعه هم می‌تواند مثلا رییس سازمان صدا و سیما باشد.

اگرچه در این میان نمایندگانی از بخش‌های حاکمیتی هم می‌توانند حضور داشته باشند اما عمده توجه ما معطوف به نخبگانی بود که در عرصه قدرت اجتماعی و عرصه عمومی به فعالیت‌های فرهنگی مشغول هستند و متاسفانه دیده نمی‌شوند. هدف ایجاد فضایی برای تبادل نظر با نخبگان فرهنگی در عرصه عمومی بود.

آن طرح با وجود اینکه مراحل اولیه خود را پشت سر گذاشت، به سرانجام نرسید و هنوز هم همان مشکلات اساسی را در صدا و سیما می‌بینیم. در آن زمان یکی از مخالفان جدی این قضیه، خود سازمان صدا و سیما بود، چون احساس می‌کرد که با اجرای این طرح آقا بالاسر خواهد داشت و دستش دیگر مثل گذشته باز نخواهد بود. در حالی که ما معتقد بودیم که دست هیچ کس نباید در نظام باز باشد و همه - از بالاترین تا پایین‌ترین مقام- باید تابع قواعد و حدود اختیارات خود باشند.

مرادم از اینکه دست صدا و سیما نباید باز باشد، این است که این‌طور نباشد که خودش تشخیص بدهد، خودش سیاست‌ها را تدوین کند و خودش هم بنا به آن تشخیص و تدوین عمل کند. باید در رسانه ملی فضای نقد همه‌جانبه وجود داشته باشد و این‌طور نباشد که در مورد دولتی که با او همسو است، از نقد خودداری کند و دولت غیرهمسو را با یکجانبه‌نگری به چالش بکشد و فرصتی هم برای پاسخ به دولت ندهد.

زمانی که من در کمیسیون فرهنگی مجلس بودم، در جلسه‌ای خدمت مقام معظم رهبری بودیم و این موضوع را با ایشان مطرح کردیم که چون شما رییس سازمان صدا و سیما را نصب می‌کنید، این شبهه ایجاد شده است که ما به عنوان نمایندگان مجلس نمی‌‎توانیم بر این سازمان نظارت کنیم. ایشان به صراحت گفتند که فقط رییس سازمان را نصب می‌کنند و مجلس باید وظیفه نظارتی‌اش را به‌طور جدی انجام بدهد و اگر عده‌ای وظیفه نظارتی خود را انجام نمی‌دهند، دلیل نمی‌شود فکر کنیم مانعی وجود دارد.

شاید گفته شود که شورای نظارت بر صدا و سیما داریم که متشکل از نمایندگان نهادها و قوای مختلف است.

بله داریم اما واقعیت این است که فعالیت این شورا بیشتر سلبی است تا ایجابی. گرچه آن شورا هم می‌تواند فعال‌تر عمل کند و اجازه ندهد که سازمان صدا و سیما تک‌صدایی باشد. تک‌صدایی بودن صدا و سیما می‌تواند صادقانه باشد یا ناصادقانه که بالطبع جنبه ناصادقانه و متظاهرانه‌اش بیشتر مورد انتقاد و اعتراض است. متاسفانه بسیار دیده شده که عده‌ای در صدا و سیما سعی دارند، وانمود کنند انقلابی هستند اما خبر داریم و می‌دانیم که نیستند و هدف‌شان از تظاهر به انقلابی بودن صرفا رسیدن به منافعی خاص است.

این حق قوه مجریه هم هست که اگر حرفی یا پاسخ به نقدی دارد، بتواند آن را در رسانه ملی مطرح کند. رسانه ملی نباید یک‌طرفه به قاضی برود؛ آن‌گونه که در دولت قبل می‌رفت و همه به یاد داریم. صدا و سیما در دولت‌های نهم و دهم دولت مستقر را حتی مورد ناچیزترین انتقادها هم قرار نمی‌داد تا بعد دولت از این سازمان فرصتی بخواهد برای پاسخ دادن به آن انتقاد.

این یکجانبه‌نگری صدا و سیما درست مثل نگاه همان دولت بود. دولت قبلی که علی‌الاصول با ما هم‌راستا هم بود، صبرش چنان در تحمل انتقادها کم بود که دایم حتی با ذکر نام به ما فحاشی می‌کرد؛ در حالی که در این حوزه‌ها در دولت فعلی، الحق‌والانصاف من بداخلاقی ندیدم. نگاه دولت جاری در قبال منتقدان و نیروهای غیرهمسو بسیار متفاوت از نگاه دولت‌های نهم و دهم است. رسانه‌های حامی دولت جاری از جمله خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران به کرات با من گفت‌وگو انجام داده‌اند و زمان‌هایی هم که من نقدهایی داشتم، عینا انتشار دادند.هیچ وقت هم ندیدم که در مطالب‌شان علیه من و بعضا دیگر منتقدان فحاشی و بددهنی کنند. این جای تقدیر دارد.

باید به سوی ملی کردن رسانه‌ای که صفت «ملی» را یدک می‌کشد، برویم. ملی کردن در گرو اصلاح این رسانه است. طوری که هم تفسیر یک‎سویه از وقایع نداشته باشد و هم از سیاست‌ها و رفتارهای متظاهرانه دست بکشد.

اخیرا در جلسه‌ای شنیدم که می‌گویند ما در صدا و سیما از گفتمان فلان شخص تبعیت می‌کنیم. شخصی که در حد رییس سازمان هم نیست و در رده‌ای پایین‌تر است. تعجب کردم از این طرز تلقی و معترضانه گفتم که مگر گفتمان رسانه ملی را یک شخص باید تعیین کند؟ رسانه ملی یک ابزار است و گفتمان آن باید جایی ورای این ابزار تعیین شود. ما در رسانه ملی عطف به همین موضوع، نیاز به جماعتی داریم که استراتژی‌ها را تعیین کنند و صرفا رسانه‌ای هم نباشند. یعنی کارمند صدا و سیما نباشند و به قدرت دولتی هم وابسته نباشند. آن وقت است که همه اینها می‌شوند ابزار قدرت عمومی و اجتماعی و همه چیز سر جای خودش قرار خواهد گرفت. طوری که قدرت دولتی می‌شود خادم و ملت می‌شود مخدوم. به شرط اینکه آن جماعت اهل رویکردهای فله‌ای و پوپولیستی نباشند، بلکه از صاحب‌نظران و استراتژیست‌های فرهنگی مستتر در کل کشور و به‌طور خاص در عرصه عمومی و اجتماعی باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۲۲۱۳۱۰:۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۲
مدیر محترم شبکه ۳ بدون توجه به نظر میلیونها مخاطب و به راحتی آب خوردن پر بیننده ترین برنامه ی سیما رو متوقف کرد و به افکار عمومی هم پاسخ نداد چطور میتونه این سیما مورد علاقه ی مردم باشه؟
ناشناس۸۵۳۱۱۹۲۲:۰۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۲۲
ای کاش می شد از این ...با فردوسی پور فراتر رفت و به امور مهم تر هم رسید
ناشناس۸۵۲۲۳۲۱۰:۱۵:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۲۲
یک صحبت از روی انصاف ..
ناشناس۸۵۲۲۳۷۱۰:۱۷:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۲۲
جای پرداختن به روش و منش سابقه آقای افروغ نیست ولی ایشان حداقل چند بار در مواجهه با اصولگرایان و اصلاح طلبان، روش عوض کردند و اکنون طوری از انتقادناپذیری دولت قبل بدون مثال مهم، صحبت میکنه که انگار در دولت روحانی منتقدین تاج سر! محسوب می شوند و چیزی نثارشان نشده و نشریه و روزنامه ای از ایشان مورد تعقیب واقع نشده.
ناشناس۸۵۲۴۸۶۱۲:۳۰:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۲
افروغ از روی تجربه حرف میزنه و قطعا اگر امکان بازگشت به قبل وجود داشت هیچ وقت اون مواضع را نمی گرفت .
ناشناس۸۵۲۲۴۲۱۰:۱۹:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۲۲
آقای دکتر افروغ بعد از این همه تجربه فکر میکنی صدا و سیما تن به تغییر رویه میده؟! چرا باید رویه اش را عوض کنه ؟!
ابوالفضل۸۵۲۳۹۷۱۱:۴۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۲۲
کاش میشد مجالی به شبکه های خصوصی ( البته در چارچوب قوانین و مقررات کشور) داد تا رقابت صورت پذیرد و هم اینکه شبکه های خصوصی نیاز به نیروی انسانی دارند و میتوانند اشتغالزایی نمایند.
ناشناس۸۵۲۴۰۹۱۱:۵۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۲۲
دکتر افروغ برنامه های تلویزیون را تماشا نمی کنند چون زمانی که به منتقدین در برنامه ها داده می شود یک زمان بسیار کمی است. یا اینکه ایشان تحمل آن حداقل انتقاد را هم ندارند.
ناشناس۸۵۲۴۲۲۱۱:۵۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۲۲
فارغ از بحث های سیاسی چرا صدا و سیما هیچوقت میزان بودجه و نحوه انتخاب یک کارگردان و تهیه کننده برای ساخت برنامه ها و مخصوصا سریال های میلیاردی را شفاف سازی نمی کند؟ مخصوصا وقتی میبینیم یک سریال نه چندان قوی میلیاردها بودجه گرفته ولی مشخص نیست بر اساس چه مبنایی این بودجه ترزیق شده.
ناشناس۸۵۲۴۹۸۱۲:۳۵:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۲۲
منیت در مدیریت مدیران صدا و سیما بخصوص شبکه سه موج میزنه. براسای آنست که نظرات اکثریت بینندگانشان را نادیده میگیرند.
ناشناس۸۵۲۵۰۱۱۲:۳۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۲۲
اینجور که ایشون من من کرده اند ظاهرا معیار خودشان هستند و لاغیر چون چندتا روزنامه دولتی با ایشان مصاحبه کرده اند پس چه دولت خوب و انتقاد پذیری؟؟؟واقعا به عنوان یک جامعه شناس اینهمه دروغها وتوهین های رییس جمهور در تریبون های عمومی را ندیده و نشنیده اید فقط چون با شما خوب تاکرده اند مرده را چوب می زنید چرا ایشان را با بدها مقایسه می کنید معیار سالمتری برای مقایسه ندارید؟ آقای دکتر انصافتان کجا رفته؟
امیرعلی۸۵۲۵۶۳۱۳:۰۵:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۲۲
وقتی صدا سیمای خصوصی نداشته باشیم خب باید صدا و سیمای دولتی ما هر جور که دلش بخاد خبر و برنامه هارو مطابق میل خودش و سیاستگذاران گزینش وپخش کنه مثل برنامه نود یا توبیخ شدن مدیر شبکه نسیم بخاطر برنامه دورهمی و اظهارات بحق و بجای مهران مدیری
ناشناس۸۵۲۶۷۸۱۴:۲۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۲
البته صدا و سیما خودش دولت است و زیر نظر دولت نیست ، بهتره بگیم صدا و سیمای خودمختار .
صابر۸۵۲۹۰۱۱۸:۰۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۲۲
متاسفانه علی رغم نام گذ اری صدا وسیما به عنوان رسانه ملی این صدا و سیما به خدا قسم ملی نیست با آنکه هزینه آنرا همه آحاد مردم تامین کرده و میکنند یک جناح آنرا در اختیار گرفته و نظرات خود را به همه تحمیل میکند.اجازه تاسیس صدا و سیمای خصوصی هم نمیدهند ..
ناشناس۸۵۲۹۵۳۱۹:۰۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۲
یواش یواش صدا و سیما هم داره مثل خودرو ساز هامون میشه
ناشناس۸۵۳۱۱۷۲۱:۵۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۲۲
با این تفاوت که در مورد مقوله رسانه مردم مجبور نیستند به هر صورت با محصولات داخلی سر کنند بلکه شبکه های اجتماعی - اینترنت - سایتهای خبری داخلی و خارجی - ماهواره و ... خلاء های صدا و سیما را پر می کند کما اینکه پر کرده است و بسیاری از پای برنامه های صدا و سیما کوچ کرده اند
ناشناس۸۵۲۹۵۸۱۹:۰۷:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۲
تا زمانی که صدا سیما محل حضور افرادی مثل مدیر شبکه سوم سیماست این صدا سیما اصلاح شدنی نیست
ناشناس۸۵۲۹۸۶۱۹:۳۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۲۲
نکته جالب تو صدا وسیما همین بحث پولساز ستاره مربعها هست .این درآمدها اولا که شرعی نیستند ومعلوم نیست چرا صداوسیما روشنگری راجع به میزان درآمد ازاین طریق وشرکتهایی که طرف قرارداد هستند نمیکنه.جالبه زمان قدیم از بیلیت بخت آزمایی چه انتقادها که نمی کردند وحالا هزاران برابر اون به شکل ستاره ومربع تبلیغ میشه وصدا از هیچ جایی ... هم بلند نمیشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین