ماجرای افزایش ۲۰درصدی حقوق کارمندان چه بود؟/ آیا قانون اجرا خواهد شد؟/ دولت از اجرای تصمیمش صرف نظر کرد!

گروه اقتصادی الف،   3980121085 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهار نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد افزایش حقوق کارکنان دولت نشان از سردرگمی دولت دراین خصوص و اجرا نکردن مصوبه قانونی مجلس دارد اما به نظر می‌رسد دولت از اجرای تصمیم خودش صرف نظر کرده است اما ماجرا چه بود.

ماجرای افزایش ۲۰درصدی حقوق کارمندان چه بود؟/ آیا قانون اجرا خواهد شد؟/ دولت از اجرای تصمیمش صرف نظر کرد!

به گزارش الف، مجلس شورای اسلامی اواسط اسفندماه، در حین بررسی لایحه بودجه۹۸ تصویب کرد که حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشته باشد و علاوه بر این افزایش، جز یک ضریب ریالی سالانه مشمولین این بند نسبت به ضریب ریالی سال ۹۷ به میزان تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد؛ این درحالی بود که دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود ۲۰ درصد به حقوق کارکنان و بازنشستگان اضافه شود که این موضوع باعث افزایش بی عدالتی می‌شد.

در نهایت پیشنهاد مجلس تصویب شد و شورای نگهبان در بررسی لایحه بودجه ایرادی به مصوبه مجلس نگرفت و افزایش ۴۰۰ هزارتومانی حقوق کارکنان دولت به همراه افزایش ۱۰ درصدی تایید و با تایید بودجه ۹۸ در شورای نگهبان تبدیل به قانون شد.

اما روز گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش حقوق کارمندان دولت گفت: به علت اختلاف نظر مجلس و دولت در افزایش حقوق ۲۰ درصدی و یا ۴۰۰ هزارتومانی کارکنان، این مصوبه با کُندی در حال انجام است و در حال حاضر تصمیم دولت بر آن شد که کارکنان دولت حقوق فروردین و در نهایت اردیبهشت خود را با افزایش ۲۰ درصدی و میانگین متوسط دریافت کنند.

این اظهارات نوبخت و تصمیم دولت مغایر با قانون بودجه ۹۸ بود و از سوی دیگر افزایش ۲۰درصدی برای تمام حقوق‌بگیران حتی برای دو ماه نخست سال به ضرر افرادی است که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و بر اساس عدالت نبوده و نیست و شکاف طبقانی ناشی از تفاوت حقوق بین حقوق بگیران افزایش خواهد می‌داد.

اما رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که افزایش حقوق کارمندان در فروردین و اردیبهشت ماه با فرمول ۲۰ درصدی اعمال کند؟، گفت: خیر؛ افزایش حقوق کارمندان دولت طبق مصوبه مجلس و‌ آن چیزی که تصویب شده است از فروردین ماه اعمال خواهد شد.

در حالی که می‌بایست قانون به صورت دقیق اجرا شود، دولت می‌خواست افزایش حقوق کارمندان را برای دو ماه ابتدایی سال براساس فرمول خودش اجرا کند و همه حقوق‌ها را برای دو ماه نخست سال به صورت یکسان و به میزان ۲۰ درصد افزایش دهد و می‌خواست از اجرای قانون برای این دو ماه خوداری کند. هر چند بین دولت و مجلس بر سر میزان و نحوه افزایش کارمندان اختلاف نظر وجود داشت ولی امروز که این موضوع به قانون تبدیل شده و دولت و سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند قانون را نادیده بگیرند.

با توجه به سخنان روز گذشته نوبخت به نظر می‌رسد دولت تصمیم داشت اجرای قانون در مورد افزایش حقوق کارمندان را برای دو ماه نخست سال کنار بگذارد و براساس فرمول خودش عمل کند، اما امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت رئیس سازمان برنامه و بودجه با پس گرفتن سخنان دیروزش و تغییر تصمیم دولت گفت که مصوبه قانونی مجلس در مورد افزایش حقوق‌ها از فروردین ماه۹۸ اجرایی خواهد شد؛ با این حال دولت فرمولی که می‌خواست اجرا کند را کنار گذاشته است و قرار شد همان افزایش ۴۰۰ هزار تومانی لحاظ شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۰۹۵۵۱۳:۱۸:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۲۱
چی بگم بیچاره کارمند
ناشناس۸۵۱۴۴۹۱۷:۰۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۲۱
فقط به فکر پزشکان هستند. هر پزشک عمومی بین 18 تا 25 میلیون و هر پزشک متخصص هم ماهی بالای 250 میلیون درآمد داره و اومدن 13 درصد هم حق ویزیتشونو زیاد کردن. کارمند بدبخت هم هنوز لنگ دو میلیونه.
ناشناس۸۵۰۹۶۳۱۳:۲۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۲۱
امید است،ًکه انشاءالله الرحمن نوبت به کارمندان و فرهیختگان که برسد ، آسمان نطپد !
ناشناس۸۵۱۴۵۷۱۷:۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
می طپد. فقط به پزشکان خوب میرسن.
ناشناس۸۵۰۹۸۵۱۳:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۱
حالا همچی هی میگین کسی ندونه فکر میکنه تصویب مجلس چی بوده.بابا ما همون ۲۰ درصد را میخوایم کیا باید ببینیم.بگذارین این دوریال را بده تمومش کنین.
ناشناس۸۵۱۰۱۶۱۳:۴۳:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
بفرض دوماه افزایش می یافت .ماه اول که به صندوق واریز می شود و برای کارمند جماعت فرقی نمی کند .
ناشناس۸۵۱۰۲۷۱۳:۴۹:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۲۱
حتما با این روش عدالت اجرا می شود خصوصا اگر چند سال همین روش ادامه یابد و مالیات پلکانی هم سال به سال توسعه یابد همه حقوق بگیران در نهایت به یک دریافتی می رسند و این عین عدالت خواهد بود!!!!!!!!!
عادل۸۵۱۱۴۹۱۴:۴۸:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۲۱
اتفاقاً اگر ذره‌ای دانش و تخصص داشتید متوجه می‌شدید که این مصوبه عین بی‌عدالتی است. آیا برابر شدن حقوق مهندسین ارشد یک شرکت صنعتی با کارمند دفتری آن، عدالت است؟ در این صورت چه انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل و کسب مهارت و تجربه وجود خواهد داشت؟ چگونه رییس شرکتی که مهندس ماهر آن با ۳۰ سال سابقه حقوقی برابر با آبدارچی شرکت می‌گیرد می‌تواند نیروی ماهر خود را به ماندن در شرکت ترغیب کند؟ کشورهای کمونیستی که پیش از این بزرگواران این جور ژست‌های پوپولیستی می‌گرفتند هم چند ده سال است به اشتباه مهلک خود پی برده و راه دیگری را می‌روند. اما افسوس و صد افسوس که در کشوری که قحط‌المدیر است آزموده را باید بارها آزمود.
ناشناس۸۵۱۷۳۹۲۱:۲۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۲۱
در پرداخت حقوق نباید عدالت به پای مساوات ذبح شود زیرا عدالت میگوید هر کس به اندازه حقش که این حق منشعب از توان تحصیلات سابقه و تجربه کارمند است باید حقوق بگیرد که در تمام سستم های مدیریتی دنیا اجرا و موفق بوده است لذا مساوی قرار دادن همه اثراتش در سالهای اینده برای کشور زیانبار و باعث فرار نخبگان میشود.
علی۸۵۱۰۴۶۱۴:۰۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۱
ای کاش اضافه کاری هم روی حکم مآوردند که بسیار بی عدالتی در اضافه کاری توسط مدیران انجام می گیرد و کارکنان مناطق محروم از کمترین اضافه کاری برخودارند و در مرکز استانها وشهرستانها برابر حقوق افراد مناطق محروم ویا بیشتر از آن اضافه کار مدهند که این بی عدالترین عمل مسئولان است
ناشناس۸۵۱۰۵۲۱۴:۰۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
حل میشه سخت نگیرید
ناشناس۸۵۱۰۵۶۱۴:۰۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
تفوت حقوق ها در تقاوت کدرک تحصیلی و سابقه و پست سازمانی است قرار نیست همه یکسان باشند شما باید حداقل حقوق را افزایش بدید، نه اینکه از بالایی بکنی بدی پایینی تورم روی زندگی همه تاثیر گذاشته
امیر باهار۸۵۱۰۶۳۱۴:۰۹:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۱
چرا رئیس برنامه و بودجه اینقدر باید سرخود عمل کند؟؟؟!!!!چه کسی وظیفه دارد به تخلف این اقا رسیدگی کند؟؟پارسال هم مصوبه مجلس و در زمینه افزایش حقوق 12-20درصدی رو اجرا نکردنداما اب از اب تکان نخورد؟؟!!
ناشناس۸۵۱۰۸۰۱۴:۱۸:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۲۱
اینکه نویسنده محترم حکم می دهد که روش مجلس عادلانه است ، این حکم را بر چه اساسی می دهد؟؟؟!!! یعنی همه باید به یک اندازه حقوق بگیرند؟! یا هر کس سابقه بیشتری دارد حقوق کمتری بگیرد؟! آیا این مفهوم عدالت است؟؟؟!!!! از این گذشته مطمئنم با این تفاسیرکارمندان از این اختلاف ضربه خواهند خورد و اضافه حقوق امسال تا تیر و مرداد اعمال نخواهد شد . افزایش فروردین را که دولت به اسم مقرری ماه اول تیغ میزنه و برای اردیبهشت و خرداد و تیر هم اعتبار پرداخت یکباره نداره و قسطی پرداخت میکنه .
ناشناس۸۵۱۱۳۳۱۴:۴۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۲۱
حاجی بابایی خود را مشمول الذمه کارمندان با سابقه و متخصص کرد
عبدالله۸۵۱۲۱۰۱۵:۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۱
اگر از دیدگاه شما حاجی بابایی خودش را مشمول الذمه تعدادی نجومی بگیر کرد در عوض دعای خیر میلیونها نفر کارمند و بازنشسته که حقوق زیر دومیلیون میگرفتند بدرقه راهش است، هرچند مصوبه مجلس هم با تورم و فشاری که به این قشر مظلوم وارد شده همخوانی ندارد ولی خیلی بیشتر نسبت به خواسته دولت به عدالت نزدیکتر است.
مهدی۸۵۱۲۸۴۱۵:۵۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۱
قبل از اینکه دولت حقوق کارمندانو افزایش بده بعد عید همه چیز بیست درصد خود به خود گران شد حالا این افزایش به چه دردی میخوره
محسن۸۵۱۲۹۳۱۶:۰۳:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۲۱
از عادلانه ترین مصوبات در باب حقوق و دستمزد بود-بحث اینه که افزایش سالانه ربطی به تخصص و مدرک و سابقه نداره اونها در محل خودش در حکم تاثیر گذاره -فلسفه افزایش سنواتی تاثیر تورمه که برای همه یکسانه-بنابر این افزایش سنواتی باید کاملا یکسان باشه
ناشناس۸۵۱۷۴۷۲۱:۳۳:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۱
این چه عدالتیه. چه جوری رو سنوات تاثیر نداره. چی میگی؟
ناشناس۸۵۱۵۱۶۱۷:۴۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۲۱
اجناس رو ۵۰۰ درصد بالا بردن اونوقت شما رو هم برا یه تکه استخوان گندیده جبون هم انداختن اگه اونا شرم ندارن لااقل شما شرم کنید
تینا۸۵۱۵۲۹۱۷:۵۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۱
موضوع اینه که اینا می خوان واسه همه یه فرم و اجرا کنن
ناشناس۸۵۱۵۶۳۱۸:۴۳:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۱
دولتی که من می شناسم تا 25اردیبهشت مصوبه هیات دولت را امضا نمی کند
بینام۸۵۱۵۷۱۱۸:۵۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
هر جوری اضافه بدند باز هم فرقی نداره اینقدر تورم بالا هست که تاثیری نداره البته کو گوش شنوا
ناشناس۸۵۱۷۳۳۲۱:۲۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۱
چه جوری میشه به این بی عدالتی و ظلم آشکار اعتراض کرد؟
اکبر مطلقی۸۵۱۷۶۷۲۱:۴۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۲۱
دولت حقوق ها را 20 درصد افزایش می دهد اما هیچ کنترلی روی سایر قیمت ها ندارد. این یعنی در آمد نفت را تجار، پزشکان، دلالها و ..می برند و کارمندان دولت باید مالیات بدهند، حقوقشان کمتر از تورم بالا برود و با عناوین مختلف مثل کم بازده، نجومی بگیر، بی فایده هایی که باید با جراحی از تعدادشان کم شود و مرتبا.... این بی عدالتی اصلی است. اگر راست می گویند سایر بودجه ها را هم حداکثر 20 درصد بالا ببرند و وقت و بی وقت دست توی صندوق توسعه ملی و یا جیب کارمندان نکنند. بسته حمایتی هم را ببرند ..
فرهنگی۸۵۱۹۷۷۰۱:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۲۲
با این حساب سابقه در افزایش حقوق نقشی نداردوبس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین