پل دوساله در سیل ریخت، پل ۱۰۰ ساله نه!

گروه اقتصادی الف،   3980121020 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی پل جدید کاکارضا در محور ارتباطی الشتر - خرم‌آباد با دو سال سابقه‌ی ساخت بر اثر وقوع سیل تخریب شده است که پل قدیم کاکارضا که در مجاورت پل جدید قرار دارد، با بیش از ۱۰۰ سال سن، دچار آسیب نشده است.

ایسنا نوشت: سیل اخیر در استان لرستان پل‌های زیادی را تخریب کرده است، اما نکته مهم تخریب یکی از پل‌های جدید تحت عنوان پل جدید کاکارضا واقع در محور ارتباطی الشتر به خرم آباد است که دو سال از زمان ساخت آن می‌گذرد. این در حالی است که در نزدیکی همین پل، پل قدیم کاکارضا قرار دارد که بیش از ۱۰۰ سال از زمان ساخت آن می‌گذرد اما آسیب چندانی به آن وارد نشده است. با این وجود معاون وزیر راه و شهرسازی از اعزام گروهی به منظور تعیین علت تخریب پل جدید کاکارضا در اثر وقوع سیل خبر داد، در حالی که پل قدیمی کاکارضا با بیش از ۱۰۰ سال زمان ساخت دچار آسیب نشده است.

خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- با اشاره به اینکه برآورد اولیه خسارات وارد شده به شبکه ارتباطی کشور ناشی از وقوع سیل حدود ۲,۶۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: تصور می‌کنیم که در بررسی‌های دقیق‌تر میزان این خسارت حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان دیگر افزایش یابد که مربوط به استان‌های گلستان، مازندران، ایلام، لرستان و خوزستان است و استان لرستان بیشترین خسارت وارده را متحمل شده است.

وی در پاسخ به اینکه به چه علت پل‌های قدیمی با بیش از ۱۰۰ سال ساخت تخریب نشده‌اند، اما شاهد فروپاشی پل‌هایی هستیم که بعضاً دو سال از زمان ساخت آنها می‌گذرد؟ تصریح کرد: اینگونه نیست که همه پل‌های قدیمی سالم مانده و پل‌های جدید تخریب شده باشند. باید بدانید اکثر پل‌هایی که در مسیر کشکان و سیمره از خرم آباد تا پل‌دختر قرار داشتند تخریب شده‌اند و این موضوع به علت بالا بودن شدت بارندگی و فشار سیل است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه پل‌ها برای دوره‌های زمانی مختلف و به طور مثال بازه‌های زمانی ۳۰ و یا ۱۰۰ ساله طراحی می‌شوند، گفت: پل‌ها بر اساس آئین‌نامه راهسازی احداث می‌شوند و همان گونه که می‌دانید قالب آن‌ها در آبراه‌ها و در معرض سیل برای دوره زمانی ۳۰ ساله طراحی می‌شوند علت بالا نبودن میزان دوره زمانی ساخت آن‌ها این است که توجیه اقتصادی ندارند و در آئین‌نامه راهسازی نیز این مسئله مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: در مورد دو پل جدید و قدیم کاکارضا در محور ارتباطی الشتر به خرم آباد باید خاطرنشان کرد که تیم فنی جهت بررسی به محل اعزام شده است تا مشخص شود به چه علت پل جدید تخریب شده و پل قدیم پابرجاست. شاید این مسئله به دلیل طراحی، جانمایی و یا ضعف ساخت باشد که به محض مشخص شدن آن اعلام خواهد شد.

خادمی تاکید کرد: اینگونه نیست که تمامی پل‌های جدید تخریب و پل‌های قدیم پابرجا باقی مانده باشند و تا جایی که اطلاع داریم تنها در این مورد چنین اتفاقی رخ داده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین با اشاره به اینکه عمده تلاش در استان‌های سیل زده بر این مبناست که از طریق ایجاد سیل بندها مانع از رخ داد سیل در مناطقی شویم که احتمال جمع شدن آب وجود دارد، گفت: در مسیر اهواز، اندیمشک که تراکم اصلی جاده‌ای شمال به جنوب خوزستان در آن وجود دارد، متاسفانه به طول ۲۵ کیلومتر شاهد آب‌گرفتگی مسیر هستیم و در جابجایی بار ترانزیتی از بندر امام خمینی، بندر خرمشهر و بندر آبادان به مرکز کشور به دلیل قطع شدن جاده اخلال ایجاد شده است.

خادمی با بیان اینکه حدوده ۴۰ تا ۴۲ هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین از این مسیر عبور می‌کردند، گفت: حدود ۸۵۰۰ تریلر و ماشین سنگین بارهای بندری را از طریق این جاده به مرکز کشور انتقال می‌دادند که با توجه به آب‌گرفتگی جاده، کل شبکه حمل و نقل استان دچار مشکل شده است و مسیر اهواز، شوشتر، دزفول و اندیمشک به سمت پل زال و خرم آباد را جایگزین کردیم اما با توجه به بار ترافیکی این مسیر محور شلوغ شده و تردد به کندی صورت می‌گیرد.

وی همچنین از مردم درخواست که اگر کار ضروری ندارند از شمال به مرکز خوزستان تردد نکنند و تا باز شدن مسیر منتظر بمانند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین به وضعیت ریلی استان خوزستان در محور اهواز اندیمشک اشاره و خاطرنشان کرد: مسیر ریلی شمال به جنوب که خوزستان را به مرکز کشور متصل می‌کرد با ۲۰ کیلومتر آب‌گرفتگی همراه شده و ریل و جاده در این مسافت به زیر آب رفتند، چرا که در مسیر موازی یکدیگر قرار دارند و سیلاب هر دو محور را دچار مشکل کرده است و سه کیلومتر از مسیر ریل به زیر آب رفته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۰۳۳۲۰۷:۲۹:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۲۱
فکر کنم از ساخته های دوران دکتر روحانی، کلا یکی این پل بود یکی برجام، که هر دو فروریخت!!!
ناشناس۸۵۰۴۷۳۰۹:۱۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۱
پل ۱۰۰ ساله پشتوانه سرمایه اجتماعی و تعهد قبل خود را داشت ،برای پل دوساله چیزی بعنوان سرمایه اجتماعی جهت ساخت آن نمانده مگر مفسدان بستگان برخی مسوولین محاکمه شدند نه که با وثیقه میگردند این موجب ترویج فساد و فقدان تعهد در جامعه می‌شود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «نابودی مردمان پیش‏تر از شما از آنجا بود که اگر سرشناسی دزدی می‌کرد، رهایش می‌‌ساختند و چون ناتوانی دزدی می‌‏نمود، مجازاتش می‌‏کردند»
ناشناس۸۵۰۵۵۷۱۰:۱۱:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۲۱
شما ببین پیمانکار و ناظر کی بوده! هر دولتی که باشه پول و پروژه را تحویل آن عزیزان داده و دولت ها تغییر می کنند اما ایشان خیر!
مهران۸۵۰۹۰۸۱۳:۰۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
اگر منظورتون قرارگاه خاتم هست این پل سازه دست قرارگاه خاتم نیست و جزو پروژه واریانت هست قرارگاه خاتم در پروژهای سبک که شرکت های ایرانی بتونند انجام بدن اصلا شرکت نمیکنه در ضن دو نفر از عوامل سازنده پل نیز دستگیر شدن
ناشناس۸۵۱۱۴۸۱۴:۴۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
در آن زمان شایسته سالاری بوده نه باند بازی و ووو .
ناشناس۸۵۱۴۵۶۱۷:۱۲:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۱
حضرات چقدر در ساختن یک پل ...
ناشناس۸۵۰۳۴۰۰۷:۳۷:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۱
چیز عجیبی نیست!
ناشناس۸۵۰۷۸۳۱۲:۱۷:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۲۱
آن بیمارستان در شهر زلزله زده را که یادتان هست! اینها یکی و دو تا پروژه نیستند، دهها و بلکه صدها پروژه هستند که به دلیل اهمال کاری سر هم بندی شده اند یا با کمترین فشار و تنش طبیعت تخریب میشوند! همین برج میلاد در تهران هم با یک زلزله ممکن است کج بشود و بیفتد!
ناشناس۸۵۰۳۷۹۰۸:۰۶:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۱
عکس پل تخریب شده(خاک و کلوخ و بتن بی کیفیت و...) در مقایسه با هزینه 5 میلیاردی تومان آن فاجعه است.
ناشناس۸۵۰۷۷۲۱۲:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۱
عزیز دل 5 میلیارد تومان فقط هزینه حق الزحمه مشاور تهیه کننده مطالعات پروژه پل هستش ، مطمئنا هزینه ساخت و حق الزحمه پیمانکار ساخت پل چندین برابر این مبلغ هستش.
ناشناس۸۵۰۳۸۲۰۸:۰۹:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
ی جوری میگن بررسی انگار میخوان برن دنبال مقصر بهتره بگید قراره برن دلیلی برای تبرئه پیمانکار و مدیر مسئول پیدا کنن
11111۸۵۰۴۴۶۰۸:۴۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۱
برای اینه که اون موقع ازکارشون و از مصالح نمی دزدیدن وهیچ ادعایی هم نداشتند
ناشناس۸۵۰۴۷۰۰۹:۱۰:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۱
خود همین " شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور " مافیایی برای خوشه !!! برای یک عده مشاور و پیمانکار وابسته و برخی رده های وزارتی دکان پر درآمدیه .....
افشار۸۵۱۵۵۳۱۸:۲۷:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۱
از وزیری مانند آخوندی ودلالی مانند...ی وزارت راه چه انتظاری داریم.به شکرخدارفتند,
ناشناس۸۵۰۴۷۴۰۹:۱۳:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۱
عدم نظارت ،بی خیالی ، بی توجهی ، همکاری با پیمانکار و ....
ناشناس۸۵۰۴۸۴۰۹:۱۹:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۲۱
شمال کشور هم همینه، چرا از پیمانکار ها تضمین نمیگیرن که اگه پل ریخت خودشون درستش کنن
ناشناس۸۵۱۱۶۴۱۴:۵۵:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۱
هیچ پیمانکاری حاضر نیست که چنین تضمینی بده مگر اینکه قیمت بسیار بسیار بالایی برای ساخت پل طلب بکنه! زیرا قدرت تخریب حوادثی مانند زلزله قابل پیش بینی نیست. مثلاً اگر به جای 8 ریشتر، زلزله 10 ریشتر باشد، قطعاً سازه پل فرو می ریزد.
ناشناس۸۵۱۵۳۰۱۷:۵۴:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۲۱
کاکو شما از فرزند خود در قبال کار تضمین میگیرید عجب حرفی می زنید اینها فقط تکلیف دارند بسازند حالا چطور بماند.
محمدی۸۵۰۵۰۱۰۹:۳۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۲۱
بخاطر اینکه در ساخت ابنیه و زیرساخت ها در قدیم با جان و دل کار انجام می شد و اختلاس دزدی از بودجه و کار و مصالح نبود
ناشناس۸۵۰۵۶۴۱۰:۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۲۱
متاسفانه ضعف نظارت ازسوی مشاوروکارفرما درهمه پروژه هابسیارمشهوده جالبه اگه یک خورده سخت گیری بشه می گن داره جلوی پیشرفت پروژه رومی گیره وازکاربرکنارمی شه
من۸۵۰۶۸۴۱۱:۲۶:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۲۱
مگه سیلو دولت اورده خون این ملت دامنتو میگیره
ناشناس۸۵۱۸۴۳۲۳:۰۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۲۱
سیل رو عملکرد همین دولتها آورده چرا کارهای آبخیزداری که باعث میشه روان آبها دیرتر شکل بگیرن رو متوقف کردن چرا جواب نمیدن
ناشناس۸۵۰۶۹۳۱۱:۳۳:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۱
آیا وقت آن نرسبده که با پیمانکاران، مهندسان و تحویل گیرندگان چنین سازه هایی برخورد شود؟
ناشناس۸۵۱۰۰۲۱۳:۳۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۲۱
به نظر من وقت آن رسیده با این دولت و ایادی مانند تو برخورد شو
ناشناس۸۵۱۱۷۰۱۴:۵۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۲۱
شما پل رو ساختی؟
ناشناس۸۵۱۴۲۲۱۶:۵۷:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۲۱
شما کدام یکیشون بودی؟ پیمانکار یا مهندس پل فرو ریخته دو ساله!
ناشناس۸۵۱۷۰۶۲۱:۰۶:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۱
شما پیمانکار یا مهندس یا ... پل دو ساله خراب شده هستی که ازشون دفاع میکنی؟
ناشناس۸۵۱۵۸۲۱۹:۰۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۱
هموطن عزیز وقتی حقوق کارکنان دولت،مهندسان ناظر کفاف زندگی شان را نمیدهد مجبورند نوکر و چاکر پیمانکار شوند و نهایتا کیفیت نابود میشود. دولت پول ندارد.هر از چند گاهی به پیمانکار اوراق مدت دار میدهد.پیمانکار تا کی باید از جیب خود هزینه کند.نهایتا کیفیت را خراب میکند. درد جای دیگری است و درمان نیز هم
ناشناس۸۵۰۷۴۳۱۱:۵۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۱
طراحی و اجرای صحیح علت باقی ماندن پل 100 ساله
ناشناس۸۵۱۸۴۹۲۳:۰۸:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۲۱
طراحی ها درسته. اجراها مشکل داره. قیمت کم به خاطر بیکاری پیمانکار و به تبع آن کم کاری پیمانکار برای سود بیشتر. آفت یک دهه اخیر
ناشناس۸۵۰۹۲۳۱۳:۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۲۱
الف جان بهتر است اینگونه سوال رو مطرح کنی: پل تخریب نشده 100 سال پیش در زمان مدیریت چه کسانی بر این سرزمین ساخته شده و پل تخریب شده 2 سال پیش در زمان چه کسانی ؟!!!
س.علی۸۵۱۲۰۵۱۵:۱۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
من فکر کنم صدسال پیش ارزش ها چیز دیگه ای بوده و بخاطر همین هنوز پل پابرجاست،
کاظم۸۵۱۳۱۰۱۶:۱۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۱
اگر می توانید پیمانکار را معرفی کنید اولا شناخته شوند دوما خودشان علت را توضیح دهند .
ناشناس۸۵۱۳۸۹۱۶:۴۷:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۲۱
این پل را قرارگاه خاتم نساخته قطعا بدون شک
ناشناس۸۵۱۵۳۶۱۸:۰۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۱
اشکال عدم تخریب پلهای قدیمی شاید عدم طراحی و ساخت آنها بر اساس یک دوره بازگشت نسبتا کوتاه (30 ساله) بوده است چون اصلا این معیار را در ساخت در نظر نمی گرفته اند.
ناشناس۸۵۱۵۴۵۱۸:۱۹:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۲۱
دزدی که شاخ و دم نداره . ایراد نداره 10 میلیارد بودجه تصویب میکنن بعد 1 میلیارد هزینه میکنن و تمام و این داستان ادامه دارد.
ناشناس۸۵۱۵۸۱۱۸:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۲۱
بنده سالهاست به عنوان ناظر در پروژه های راه و سد فعالیت دارم.مشکلات عبارتند از: _دولت پول ندارد.پیمانکار سر دولت نهایت منت را میگذارد.کارفرما(دولت) نمیتواند پیمانکار را برنجاند.چون کسی پیدا نمیشود در این وضعیت سخت بی پولی کار کند.پیمانکار کیفیت را نابود میکند! _پیمانکار عوامل کارفرما را ...پیمانکار کیفیت را نابود میکند. _پیمانکار ناظر را ... پیمانکار کیفیت را نابود میکند. نهایتا هیچکدام مقصر نیستند. حقوق پرسنل کارفرما و ناظر کفاف زندگی را نمیدهد لذا دست در جیب پیمانکار میکنند. پیمانکار هم پول نمیگیرد.بعد سالها که پولش بی ارزش شده اوراق بهادار مدت دار به او میدهند. اوضاع پروژه های عمرانی دردناک است.اسفناک است.وحشتناک است.خدایا مددی...
بهرنگی۸۵۱۶۴۹۱۹:۵۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۲۱
تخصص. ابتکار .ایمان .پیگیری.راندمان نتیجه یک کار مطلوب خواهد بود نقصان هر یک از آنها موجب از بین رفتن کلیات برایند ها میشود.
جبار۸۵۱۷۷۱۲۱:۵۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۲۱
کسی که باسهمیه می شود مهندس عاقبت کارهمیمنه
آرش۸۵۱۸۲۵۲۲:۴۰:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۱
قبلا ساخته شده. هرچی ساخته واقعا ساخته شده. تا کی پول بیت المال رو میریزید جیب افراد خاص
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین