لژیونرهای شکست‌خورده در آستانه بازگشت به ایران؟

گروه ورزشی الف،   3980120120 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیا بازیکنانی که قرار بود ستاره شوند، از عرش به فرش آمدن را باید بپذیرند؟

لژیونرهای شکست‌خورده در آستانه بازگشت به ایران؟

روزنامه شرق نوشت: تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار در تاریخ خود توانست با کارلوس کی‌روش دو بار پیاپی به جام جهانی صعود کند. این دو جام جهانی اما از یک منظر بسیار متفاوت بود؛ ترانسفر شدن بازیکنان ایرانی به لیگ‌های اروپایی. در جام جهانی ۲۰۱۴ با وجود عملکرد تقریباً قابل قبول بازیکنان تیم ملی ایران، نه تنها ترانسفری نداشتیم بلکه یکی، دو لژیونر ایرانی شاغل در اروپا نیز نتوانستند بعد از این جام با تیم‌های خود تمدید کنند. در جام جهانی ۲۰۱۸ اما شرایط متفاوت شد و شاید بهترین سال حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های اروپایی لقب بگیرد (از جهت تعداد بازیکن). تیم ملی ایران توانست برای اولین بار در جام جهانی بیش از سه امتیاز کسب کند اما با چهار امتیاز و قرار گرفتن در جایگاه سوم نتوانست جواز صعود به دور بعد را کسب کند. بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ سیل پیشنهادها برای بازیکنان ایرانی سرازیر شد.

مسن‌ها

دسته‌بندی مسن‌ها از این جهت که ترانسفر شدن این بازیکنان با توجه به سن‌شان شاید آخرین شانس آنها برای حضور در اروپا باشد.

رامین رضائیان: در جام جهانی طبق گفته اکثر کارشناسان عملکرد قابل قبولی داشت و مقابل رقبای چغری چون اسپانیا، پرتغال و مراکش توانست به خوبی بازیکنان مقابلش را مهار کند و با حداقل اشتباه نمره قبولی بگیرد. بعد از جام جهانی اما هیچ پیشنهاد مقبول اروپایی نداشت و باشگاه اوستنده بلژیک نیز اعلام کرد به او نیازی ندارد و قراردادش را تمدید نخواهد کرد. رضائیان مدت‌ها (حدود چهار ماه) بدون تیم بود و در زمین تمرین تیم ملی به صورت انفرادی تمرین می‌کرد که در نهایت با قراردادی یک‌ساله به الشحانیه قطر پیوست؛ تیمی که برای بقا می‌جنگد و پیش از پایان لیگ ستارگان قطر، رتبه دهم را در لیگ ۱۲ تیمی در اختیار دارد. رضائیان که در آستانه ۳۰ سالگی قرار دارد با زدن دو گل و دادن یک پاس گل عملکرد نه چندان قابل قبولی در تیمش داشته و بارها صحبت از بازگشتش به لیگ ایران مطرح شده است.

وحید امیری: یکی دیگر از بازیکنانی است که در ۳۰ سالگی سرانجام موفق شد تجربه لژیونر شدن را کسب کند. امیری تنها بازیکن جداشده دوران محرومیت پرسپولیس از خرید بازیکن است که صادقانه اعلام کرد برای زندگی و درآمد بهتر در سال‌های آخر فوتبال خود می‌خواهد حضور در اروپا را تجربه کند. امیری که درخشش غیر قابل انکاری در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مخصوصاً مقابل اسپانیا داشت، بعد از این رقابت‌ها خیلی زود با پیشنهاد ترابزون مواجه شد و با توجه به جذابیت‌هایی که این تیم دارد (هواداران پرشمار و حضور همیشگی در بین چهار تیم برتر سوپرلیگاین کشور و پیشنهاد مالی قابل قبول) امیری بی‌درنگ پاسخ مثبت به حضور در این تیم داد.

امیری اما در این تیم در ۱۸ مسابقه تنها دو بار موفق به گل‌زنی شده که یکی از این دو گل نیز در دیداری تدارکاتی برای ترابزون به ثبت رسیده است. هافبک چپ پرسپولیس یکی دیگر از بازیکنانی است که شایعه بازگشتش به پرسپولیس به صورت جدی مطرح شده است و باید دید در آینده چه اتفاقی برای این بازیکن خوش‌اخلاق رخ خواهد داد.

فرشاد احمدزاده: این بازیکن ۲۷ ساله که به «پسر برانکو» بین پرسپولیسی‌ها شهره بود، در عین ناباوری بعد از پایان قراردادش این تیم را ترک کرد و از دیگر بازیکنانی بود که در زمان محرومیت سرخ‌ها از خرید بازیکن دست برانکو را خالی گذاشت و با قراردادی یک ساله به شلاسک وروتسواف لهستان (تیم دهم لیگ این کشور) ملحق شد. حضور احمدزاده اتفاقاً خیلی خوب آغاز شد و در اولین دیدار لیگ این کشور او موفق شد اولین گلش را برای تیمش وارد دروازه حریف کند تا نوید درخشش یک بازیکن ایرانی در اروپا داده شود اما خیلی زود به دلیل افت بدنی و عدم رضایت سرمربی این تیم، احمدزاده به نیمکت تیمش تبعید شد و دیگر نتوانست یکی از بازیکنان فیکس تیمش لقب بگیرد. فرشاد در برهه‌ای از زمان حتی به تیم ذخیره‌ها تبعید شد تا شرایط بدنی خود را بازیابی کند و طبق گفته مربی وقت این تیم، شرایط فیزیکی این بازیکن به گونه‌ای نبود که بتواند برای تیم اصلی به میدان برود. احمدزاده این روزها بار دیگر به لیست ۱۸ نفره تیمش اضافه شده اما دادن یک پاس گل و زدن فقط یک گل در ۱۰ ماه اخیر و عدم تمایل تیم میانه‌جدولی لهستان به تمدید قرارداد با این بازیکن باعث شد تا زمزمه بازگشت «پسر سابق برانکو» به لیگ ایران مطرح شود.

جوان‌ها

مجید حسینی: او که به عنوان بازیکن جانشین به جای روزبه چشمی مقابل مراکش وارد زمین شد، به دلیل عملکرد بسیار خوب مقابل شاگردان رنار، در دو مسابقه بعدی هم به طور فیکس وارد زمین شد و مقابل اسپانیا و پرتغال نیز نمایش درخشانی از خود به ثبت رساند. همین عملکرد منجر شد تا ترابزون بازیکن ۲۱ ساله استقلال را در تیررس خریدهای گران‌قیمت خود قرار دهد. در این ترانسفر پول خوبی هم نصیب استقلال شد. حسینی در مرداد ۱۳۹۷ همراه با امیری راهی ترابزون‌اسپور شد. حسینی بر خلاف امیری از بازیکنان اصلی تیمش محسوب می‌شود که محبوبیت خاصی نیز بین هواداران پیدا کرده است.

صادق محرمی: دفاع راست سابق پرسپولیس که از تیم ملوان با درخواست برانکو به سرخ‌پوشان ملحق شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که خیلی زود به یار ثابت پرسپولیسی‌ها بدل شود. این بازیکن آن قدر خوب عمل کرد که خیال هواداران پرسپولیس حتی در دوران مصدومیت ماهینی هم راحت باشد. اما محرمی با دریافت پیشنهادی خوب از دیناموزاگرب به صورت بازیکن آزاد به این تیم ملحق شد. محرمی در تیم صدرنشین لیگ کرواسی فراز و فرود زیادی داشت. در ابتدا درخشش قابل قبولی داشت و پیش از پایان نیم‌فصل با مصدومیت زانو تا مدت‌ها از ترکیب تیمش دور شد. این روزها اما بار دیگر به عنوان بازیکن ثابت دینامو وارد زمین می‌شود و دو بازی قابل قبول نیز در لیگ اروپا مقابل ویکتوریا پلژن چک به نمایش گذاشت. با عملکرد محرمی در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد که فکر بازگشت به ایران به سرش بزند.

امید نورافکن: استقلالی‌ها به او لقب «بمب‌افکن» داده‌اند؛ چراکه توانایی حضور در چند پست را برای تیمش دارد. نورافکن ۲۱ ساله خیلی زود توانست خودش را به فوتبال ایران معرفی کند و فصل گذشته با درخشش در تیم استقلال تحت هدایت شفر نظرها را به خود جلب کرد. دفاع راست استقلال اما خیلی زود با اولین پیشنهاد اروپایی خود روبه‌رو شد و به تیم شارلوای بلژیک (پاتوق فوتبالیست‌های ایرانی) پیوست. او اما نتوانست آن طور که باید درخشش خوب خود در استقلال را ادامه دهد و فقط در دو مسابقه برای تیمش وارد زمین شد. با پیگیری مدیران استقلال او به طور قرضی بار دیگر به استقلال بازگشت و هیچ بعید نیست قراردادش با تیم آبی‌پوش تهرانی را دائمی کند.

علی قلی‌زاده: شاید بدشانس‌ترین بازیکن تیم ملی ایران علی قلی‌زاده ۲۳ ساله است که در دو تورنمنت بزرگ و مهم فوتبالی خود، به عنوان یار بیست‌وچهارم راهی جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات شد. قلی‌زاده که از جمله بازیکنان تکنیکی فوتبال ایران و سایپا بود بعد از درخشش در تیم علی دایی راهی لیگ بلژیک و تیم شارلوا شد اما بر خلاف نورافکن حضور قابل قبولی در این تیم داشته است. قلی‌زاده در ۲۲ مسابقه موفق به زدن سه گل و دادن دو پاس گل برای تیمش شده تا به عنوان وینگر راست تیمش در اولین سال حضور در فوتبال اروپا فعلاً کارنامه قابل دفاعی داشته باشد.

کاوه رضایی: مهاجم سابق استقلال می‌توانست تا پیش از سال ۲۰۱۹ در لیست بازیکنان موفق ایرانی در اروپا قرار بگیرد؛ چرا که بعد از خداحافظی ناگهانی با پیراهن استقلال و حضور در شارلوای بلژیک توانست در ۳۶ مسابقه ۲۱ گل برای تیمش به ثمر برساند و در برهه‌ای از زمان (پایان سال ۲۰۱۷) به صورت مشترک با ایساک سلین، مهاجمواسلندبورن آقای گلی لیگ را هم تجربه کند؛ هر چند در پایان با زدن ۲۱ گل برای تیمش جز سه گل‌زن برتر لیگ قرار گرفت. فصل جدید برای کاوه رضایی اما اصلاً خوب پیش نرفت. او که به‌عنوان گران‌ترین خرید از شارلوا به بروژملحق شد، فقط یک بار موفق به گل‌زنی شده و رسانه‌های این کشور خبر از عدم تمدید قرارداد این بازیکن در پایان فصل داده‌اند.

دیدگاه کاربران

آریابان۸۴۹۱۸۶۱۲:۴۶:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۰
کی روش در ابتدای کار خود در ایران، دورگه های فوتبالی ایرانی-اروپائی را جستجو کرد، شناخت، به تیم ملی ایران آورد، اونها رو حتی با تجربه کم، معروف کرد وو و.. و البته شاخک های دلال های فوتبال عربی هم حساس شد، اونها رو شکار کرد و صد البته با جاذبه های دستمزدی نفتی !!!! ، تا بدانجا که اونها هم ، دلار و تیم های عربی رو به تیم ها و میدان های اروپائی محل تداوم رشد و نمو خودشون !!!! ترجیح دادند و سر آخر-عاقبتشون هر چند به ضرر !!!! فوتبال ایران و خود این فوتبالیستها تموم شده ولی در نهایت به سود فوتبال تیم های عرب خلیج فارس بود ، حتی با تاقچه بالا !!! گذاشتن های اون تیمها؛ ولی از دیگر سوی، آخرین موج انتقال بازیکنان تیم های مطرح داخلی به خارج نیز بنا بدلایلی روشن !!!!! رو به افول گذاشت و اونهم بیش از پیش باید رو بسوی مام میهن بنهند و ادامه دهند راه فوتبالی خود را باز هم در همین جا ، نه هر جا !!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین