طرح ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران به کنگره آمریکا رفت + جزئیات

گروه جهان الف،   3980119057 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک سناتور آمریکا با حمایت گروهی از سناتورهای دموکرات طرحی را به کنگره برده که هدف از آن ممنوع کردن اقدام نظامی دولت این کشور علیه ایران است.

طرح ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران به کنگره آمریکا رفت + جزئیات

به گزارش فارس، «تام یودال» سناتور دموکرات ایالت نیومکزیکو آمریکا که چندی قبل از تدوین طرحی برای ممنوعیت اقدام نظامی بدون مجوز علیه ایران خبر داده بود، آخر هفته گذشته رسما این طرح را به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ارائه کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت کنگره آمریکا، این طرح به شماره «اس. ۱۰۳۹» تاکنون از سوی ۱۰ سناتور دموکرات از جمله «دایان فینشتین»، «برنی سندرز» و «ریچارد دوربین» مورد حمایت قرار گرفته است. «رند پال» هم تنها سناتور جمهوری‌خواهی است که تا این لحظه پای این طرح را به عنوان حامی مشترک امضا کرده است. سنای آمریکا ۱۰۰ عضو دارد و تصویب هر طرح به دستکم نصف به علاوه یک رای نیاز دارد.

یودال در مورد دلیل ارائه این طرح به سنا، در توییتر نوشته است: «درخواست جنگ با ایران، برگی از همان دفتری است که ما را به تهاجم شکست‌خورده به عراق کشاند. و کنگره باید اختیارات قانونی‌اش را برای توقف حرکت به سمت جنگ اعمال کند. به همین دلیل است که من امروز "قانون پیشگیری از جنگ غیرقانونی با ایران" را ارائه کردم.»

این طرح مهر ماه سال گذشته برای اولین بار در سنا ارائه شد، اما به واسطه آنکه تنها چند ماه تا پایان دوره سنا باقی مانده بود و دولت و کنگره آمریکا نیز در مورد بودجه با یکدیگر درگیر بودند، این طرح در نوبت بررسی قرار نگرفت. مشابه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا نیز مطرح شده بود، که آن طرح نیز به دلایل مشابه، بررسی نشد. بر اساس، قوانین آمریکا، در صورتی که با پایان یک دوره کنگره طرحی تصویب نشود، آن طرح در دوره بعد کنگره از دستور کار خارج می‌شود، اما حامیان آن می‌توانند آن را مجددا به کنگره ارائه کنند.

هنوز متن پیش‌نویس طرح تازه این دو سناتور آمریکایی منتشر نشده، اما متنی که به دوره پیشین سنا ارائه شده بود، تاکید داشت که بر اساس قانون اساسی ایالات متحده کنگره تنها مرجعی است که می‌تواند علیه کشوری اعلام جنگ کند و قوه مجریه برای چنین اقدامی ابتدا باید از کنگره مجوز دریافت کند.

در بخش یافته‌های آن طرح هرچند اتهاماتی علیه برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران مطرح شده، اما در عین حال اشاره شده بود که بر اساس تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای پایبند بوده است. این طرح می‌افزاید: «جنگ با ایران، دارایی‌ها، نفرات و اهداف سیاست خارجی ایالات متحده در سرتاسر آن منطقه از جمله در عراق، افغانستان و اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

این طرح سپس با بیان اینکه مواضع جنگ‌طلبانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند به «خطای محاسباتی» هریک از دو طرف منجر شود، استفاده از منابع مالی برای انجام اقدام نظامی علیه ایران را ممنوع می‌کند.

در بخش الزامات این طرح، آمده است: «هیچ منابعی نباید برای عملیات‌های نظامی در و علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد، مگر آنکه قانون یا قطعنامه مشترکی در کنگره تصویب شده و به صورت مشخص مجوز چنین اقدامی را بعد از تصویب این قانون، صادر کند.»

در این طرح البته اقدام نظامی در صورت «وجود تهدید قریب‌الوقوع علیه ایالات متحده» و با کسب مجوز لازم از کنگره، از ممنوعیت تخصیص بودجه مستثنی شده است. اقدام نظامی در تلاش برای «دفع یک حمله ناگهانی به ایالات متحده، اراضی یا دارایی‌ها یا نیروهای نظامی» و «نجات شهروندان یا نفرات ایالات متحده» دو استثنای دیگر این طرح هستند.

پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه ممکن است افرادی از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با طرح ادعای ارتباط ایران با القاعده به مجوز جنگی که در سال ۲۰۰۱ برای مبارزه با این گروه صادر شد استناد کرده و اقداماتی را علیه ایران انجام دهند. در صورت تصویب طرح یودال این مسیر مسدود می‌شود.

ادعای احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان در عملی بودن چنین ایده‌ای ابراز تردید می‌کنند. «ان رایت» از افسران سابق ارتش و از مقام‌های پیشین وزارت خارجه آمریکا اسفند ماه پارسال در یادداشتی در این مورد گفت: «ایران ۸۰ میلیون جمعیت و یک ارتش قدرتمند دارد که به اندازه ارتش آمریکا تجربه رزمی دارد. اگر به کشورهایی که آمریکا به آنها حمله کرده باشد نگاه کنید متوجه می‌شوید که آمریکا به کشوری که نیروی نظامی قدرتمندی داشته باشد حمله نمی‌کند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۴۶۷۷۲۰۹:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۱۹
خدا کنه این طرح در کنگره رای نیاره ....تا در جنگ با آمریکا دماغ ارتشش رو به خاک بمالیم
ناشناس۸۴۶۸۲۹۱۰:۱۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۱۹
شما همین سیل رو درست کن نمیخاد با امریکا بجنگی
ناشناس۸۴۷۳۶۸۱۵:۲۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۱۹
تا کی میخواید از این چرندیات بگید جنگ چه ربطی به سیل داره جمع کردن سیل وظیفه دولته ولی جنگ وظیفه همه ی مردمه همون بسیج 20 میلیونی واسه اینکه دماغ آمریکا رو برای همیشه به خاک بماله کافیه
ناشناس۸۴۷۹۴۷۲۰:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۱۹
در جنگ ایران و عراق چند تن از مسوولین عزیز خودشون یا فرزند دلبندشون رو فرستادن جنگ؟؟ مگه نمی‌فرماید جنگ وظیفه همه ست؟؟؟؟؟؟
ناشناس۸۴۸۰۹۴۲۲:۲۰:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۱۹
پسر خوب هنوز نجنگیدی که میگی جنگ خوبه...من یه جانبازم ولی بهتر جنگ نشه...
ناشناس۸۴۷۷۰۳۱۸:۵۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۱۹
آدمای ناآگاه شاخص اصلیشون ...مغلطه است و متاسفانه تعدادشونم زیاده
ناشناس۸۴۶۸۳۰۱۰:۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۱۹
چقدر خامی شما؟
ناشناس۸۴۷۳۲۸۱۴:۵۹:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۱۹
مسخره کرده و شما نگرفتی؟!!!
ناشناس۸۴۶۸۳۲۱۰:۱۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۱۹
خدایا خانه و کاشانه این شهروند جنگ طلب را اولین خانه ای قرار بده که از این جنگ احتمالی آسیب می بیند!
ناشناس۸۴۶۸۴۴۱۰:۲۱:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۱۹
منم امیدوارم رای نیاره جنگ بشه
ناشناس۸۴۶۸۰۵۰۹:۵۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۱۹
حیف شد ، چون خیلی دوست داشتم به یک رویارویی تمام عیار تبدیل می شد.
ناشناس۸۴۷۵۰۱۱۶:۳۵:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۱۹
آمریکا اصلا نیازی به جنگ با ایران ندارد. وضع کشور موید این حرف است.
ناشناس۸۴۸۲۷۶۲۳:۵۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۱۹
قبلا آمریکا با ایران رودررو شد در عرض چند ساعت چندین ناو ایران را غرق کرد و خارک را هم بمباران کرد رفت
علی 671۸۴۶۹۰۴۱۱:۰۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۱۹
آمریکا غط می کند که بخواهد چشم چپ به ایران اسلامی نگاه کند .بدانید جرعت و شهامتش را ندارند .که بخواهند چنین غلطی بکنند .کشور و مردم ایران را دست کم نگیرید و ترسو ها خود را خراب نکنند که هر گز بین ایران و آمریکا جنگی در نخواهد گرفت .چون با نابودی خودشان روبرو خواهد شد .
ناشناس۸۴۷۳۲۶۱۴:۵۹:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۹
امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
مهدی۸۴۷۵۵۳۱۷:۰۰:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۱۹
;جرعت;؟؟؟!
ناشناس۸۴۶۹۷۳۱۱:۵۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۹
منتظرم که رهبرم حکم جهادم دهد
ناشناس۸۴۷۰۴۶۱۲:۱۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۱۹
حکم جهاد تو اهواز و خوزستان و گلستان هست بسم الله اگه مردشی!
ناشناس۸۴۷۲۶۴۱۴:۲۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۱۹
همان جان برکف هایی که حاضرند در هرجای دنیا برای جنگ با دشمنان ایران بجنگند الان در مناطق سیل زده در حال کمک هستند همان ترسوهایی که با حرف های ترامپ خود را گم میکنند الان در حال ایرادگیری به وضعیت امدادرسانی هستند. البته از زیر پتو نظرات خودشان را میگویند که یکوقت سردشان نشود!
ناشناس۸۴۷۸۰۳۱۹:۵۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۱۹
دقیقا مثل شما و امثال شما اگه نه مردان بی ادعا دارن کار خودشون رو به نحو احسنت انجام میدن بدور از شعارها..
ناشناس۸۴۸۳۱۰۰۰:۱۹:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۲۰
و فضای مجازی هم تو تسخیر شما باشه؟درسته؟
ناشناس۸۴۷۰۲۷۱۲:۱۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۱۹
بدون این طرحم جنگی در راه نیست معلوم نیست برای تصویب این طرح قراره چه امتیازاتی از دولت بگیرن ، فردا باز تبلیغات شروع میشه برای دوری از جنگ فلان تعهد نامه رو باید امضا کرد و بهمان امتیاز و باید داد.
ناشناس۸۴۷۰۹۴۱۲:۵۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۱۹
t; اگر به کشورهایی که آمریکا به آنها حمله کرده باشد نگاه کنید متوجه می‌شوید که آمریکا به کشوری که نیروی نظامی قدرتمندی داشته باشد حمله نمی‌کند t; این بهترین تحلیل سیاسیه که راجع به جنگهای امریکا بعد از جنگ جهانی دوم شده . اونها هرگز به شوروی ، چین ، یا حتی کره شمالی حمله نکردن و به جاش به ویتنام ، افغانستان ، عراق و سوریه حمله ور شدن . تازه با همراهی ناتو و ارتش فرانسه و انگلیس ! بهترین راه برای در امان موندن از این کفتار هار ، داشتن نیروی نظامی قدرتمند و بازدارنده ست
ناشناس۸۴۷۳۳۱۱۵:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۹
عراق در زمان حمله به کویت , یک کشور تا بن دندان مسلح بود که در چند هفته به معنای واقعی کلمه دردهم شکست.
ناشناس۸۴۸۳۰۰۰۰:۱۳:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۰
قدرت فقط به سلاح نیست به وطن پرستی و به غیرت هم هست اون موقع مردم پشت صدام نبودن
ناشناس۸۴۷۲۸۲۱۴:۳۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۱۹
تقویت غرب پرستان بهترین گزینه برای آمریکا است ساختن افرادی که ذهنیتی نسبت به دشمنی آمریکا ندارند هیچ، حتی آنرا یک دوست و خیرخواه میدانند! اما آمریکا هیچ وقت حاضر نخواهد شد به جنگی که نه انتهایش معلوم است نه هزینه هایش برود الان هدف آمریکا جنگ رسانه ای است من اگر آمریکا بودم توانایی ها و نقاط قوت کشوری را که قصد نابودیش را دارم از طریق رسانه در نظرشان به نقاط ضعفشان تبدیل میکنم آن وقت خود مردم آن کشور با نقاط قوت خود به دشمنی بر میخیزند حتی دیگر خودم (آمریکا)‌ هم دخالتی نمیکنم صنعت هسته ای از نقاط قوت ایران بود که به دست خود داخلی ها (انتخابات 92)‌ نابود شد حالا نوبت صنعت موشکی و فضایی و نیروی نظامی و حضور منطقه ای، اعتماد ، امید و باور ملی و... اگر دقت کنید الان تمرکز رسانه های غربی بر این مسائل است یعنی نقاط قوت را هدف قرار داده و دارد آنها را در نظر ما به نقاط ضعفمان تبدیل میکند تا خودمان آن ها را نابود کنیم!!! البته ما نباید فراموش کنیم که مگس بر روی زخم مینشیند زخم بی اعتمادی را باید هرچه زودتر درمان کرد
ناشناس۸۴۸۲۸۰۰۰:۰۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۲۰
گل گفتی. دمت همیشه گرم ایرانی
ناشناس۸۴۷۷۰۷۱۸:۵۶:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۱۹
بن دندان مسلحی که زورش به ایران نرسید!
ناشناس۸۴۸۱۵۶۲۲:۴۵:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۱۹
اول خودشون سپاه رو گروه تروریستی اعلام میکنن بعد خودشون از ترس, دنبال قانونی هستن که مانع اقدامات خودشون بشه.
ناشناس۸۴۸۲۷۸۲۳:۵۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۱۹
نمیدونم چرا همه نظرات فقط شده جنگ کنیم و جنگ نکنیم. چرا هیچکس به این فکر نمیکنه که اینها دارن برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا تلاش میکنند. همین آقای سندرز یکی از رقبا است. با این طرح که مثلا ضد جنگه (البته در امریکا) میخواد رای جمع کنه. ولی به محض اینکه رای بیاره میشه مثل بقیه رییس جمهورهای امریکا و همون خباثت رو داره. باور نداری بشین و نگاه کن و چند سال بعد به حرف و نظرات سطحی که الان دادید فکر کنید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین