دولت مراقب سیل اقتصادی سال۹۸ باشد/ تغییر سال سختی‌ها به فرصت‌ها با برنامه‌ریزی و رونق تولید

گروه اقتصادی الف،   3980118172 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
دولت مراقب سیل اقتصادی سال۹۸ باشد/ تغییر سال سختی‌ها به فرصت‌ها با برنامه‌ریزی و رونق تولید

الف/ سال۹۸ در حالی از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامگذاری شده که این نامگذاری نشان از توجه به بخش تولید به عنوان یکی از ارکان مهم و اساسی اقتصاد کشور دارد؛ اقتصادی که شاخص‌های آن از جمله تورم و رشد اقتصادی با چالش‌های مهمی مواجه است.

گرچه برخی‌ها امید داشتند که سال۹۸ ادامه اقتصاد متزلزل۹۷ نباشد و تاثیرات چندان مخربی را در اقتصاد کشور شاهد نباشیم و به نوعی گرانی‌ها و سونامی‌های اقتصادی تا حدودی فروکش کرده، اما به هر بخش از اقتصاد کشور که بنگریم چالش‌های بزرگی را مشاهده می‌کنیم؛ این در حالی است که با شروع تحریم‌های جدید از نیمه سال گذشته انتظار می‌رود در سال۹۸ تاثیرات این تحریم‌ها بر تولید افزایش یابد. بر این اساس کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که نه تنها امسال با رکود اقتصادی مواجهیم، بلکه فشارها از ناحیه فروش تولیدات بنگاه‌ها، مشکلات تامین مواد اولیه و تجهیزات نیز گریبانگیر تولید خواهد شد.

پس بی‌دلیل نیست که سال ۹۸ سالی برای رونق تولید در نظر گرفته شده تا توجه دواتمردان و فعالان اقتصادی به این موضوع مهم جلب شود و از این طریق بتوان راه گریزی برای آن یافت تا شاید اقتصاد بیمار و فلج شده کشور را تا حدودی هر چند اندک درمان کرد.

هرچند خسارات وسیع مربوط به سیل اخیر کشور و نابودی بخش قابل توجهی از زیرساخت‌ها، هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرده و در حال حاضر بخش زیادی از توجه دولت و نظام به حل این مشکل معطوف است، اما برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند به دلیل ثبات نسبی نرخ ارز در نیمه دوم سال گذشته و عدم کشش رشد دوباره نرخ ارز، وضعیت بخشی از بنگاه‌ها در زمستان سال گذشته به ثبات نسبی رسیده و دستکم در سال جدید رشد اقتصادی منفی از عمق کمتری برخوردار خواهد بود؛ همچنین این گروه از کارشناسان می‌گویند رشد نرخ تورم نمی‌تواند بیش از رشد ناگهانی سال گذشته باشد و اوضاع از چیزی که هست، بدتر نمی‌شود.

با این حال، گروهی از کارشناسان معتقدند شرایط اقتصاد در سال ۹۸ از وضعیت سال گذشته نامناسب‌تر خواهد شد و رکود اقتصادی عمق بیشتری خواهد یافت؛ همچنین به دلیل افت شدید ارزش ریال و با توجه رشد نه چندان مناسب دستمزدها، وضعیت معیشت جامعه بهبودی نخواهد داشت و قدرت خرید افراد همچنان تضعیف می‌شود.

از سوی دیگر اثرات تحریم‌ها بر درآمدهای نفتی در سال ۹۸ بیشتر خود را نشان خواهد داد و به دنبال آن درآمدهای ارزی دولت نیز کاهش می‌یابد و مدیریت منابع نفتی محدود سخت‌تر شده و در پی آن کمک‌های دولتی به تولید و بنگاه‌هایی که هر روز به سمت تعطیلی کشانده می‌شوند به شدت کاهش می‌یابد و با ادامه این روند می‌توان انتظار افزایش بیکاری را نیز داشته باشیم.

تمامی این موارد در حالی اتفاق می افتد که هیچ سمت و سویی برای اقتصاد در سال ۹۸ پیش بینی نشده و تقریبا برنامه ریزی کلان اقتصادی قابل مشاهده نیست و گویی دولت اقتصاد را به حل خود و رخ دادن معجزه رها کرده و منتظر است که سیل اقتصادی مردم را به هر طرف که می‌خواهد هدایت کند.

در حالی سال گذشته را با تورم بالای ۲۳ درصد به اتمام رساندیم که برخی از کارشناسان نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی را غیر واقعی می‌دانند و معتقدند که نرخ تورم واقعی حداقل دو تا سه برابر نرخ های اعلامی و غیر ملموس اعلامی از سوی دولت است و با تخلیه بار روانی تحریم‌ها، امسال تورمی سنگین را خواهیم دید. بسیاری از تحلیل گران اقتصادی می‌گویند که با وضعیت اقتصادی کنونی نمی‌توان انتظاری برای کاهش نرخ‌ها داشت و وعده‌های دولتمردان نیز فقط خرید زمان است.

نرخ ارز به ویژه دلار در اقتصادمان یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی تاثیرات افزایش بی‌سابقه آن در سال ۹۸ همچنان مشاهده خواهد شد و همچنان افت ارزش ریال در برابر دلار و سایر ارزها را خواهیم داشت؛ اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان هم می‌گویند که نرخ ارز در سال جاری به وضعیت با ثبات‌تری خواهد رسید گرچه کاهش محسوسی را تجربه نخواهد کرد.

از سویی مشکلات مالی و بانکی همچنان گریبانگیر اقتصاد است و پیش‌بینی انقباض مالی بیشتری متصور است، رشد اقتصادی کشور متزلزل تر از پیش خواهد بود و توان مصرفی مردم و نرخ ایجاد اشتغال وضعیت نابسامانی خواهد داشت و مشکلات اقتصادی، معیشتی، گرانی‌ها و به ویژه اشتغال از مهم ترین چالش‌های دولت در سال۹۸ خواهد بود.

برخی معتقدند سیلاب‌های اقتصادی مانند سیل اخیر کشور، سال‌هاست که معیشت و زندگی مردم را با مخاطره و گرفتاری همراه کرده و دولت‌ها در بیشتر موارد از جبران معضلات اقتصادی کشور ناتوان بوده‌اند. رشدهای ناگهانی نرخ ارز و تاثیر مستقیم آن بر معیشت خانوار، رشد یکباره نرخ سکه و طلا و رواج دلالی در این بازارها، وضعیت متزلزل و گرانی‌های مسکن، دستمزدهای پایین و کسری درآمد خانوار در برابر مخارج؛ واژه‌های آشنایی است که زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

در سال‌های اخیر وقوع سیلاب‌های ناگهانی اقتصادی در کنار ناکارآمدی‌ها و عدم مدیریت و اثر تحریم‌ها، مشکلات فراوانی برای زندگی مردم ایجاد کرده و افت ارزش ریال و سقوط قدرت خرید خانوار نیز در پی زلزله‌ها و سونامی‌های اقتصادی، فضای زندگی مردم را نامطلوب کرده است.

در شرایط فعلی و با اینکه برخی مقامات دولتی می‌گویند اقتصاد کشور در شرایط ایده آل و باثباتی قرار دارد،‌ نمی‌توان نگرانی مردم را از افت و خیزهای ناگهانی اقتصادی نادیده گرفت. برخی می‌گویند درست در زمانی که دولت می‌گوید همه چیز تحت کنترل است، سیلاب زندگی مردم ساکن در بخش‌هایی از کشور را فرا گرفت.

خطر وقوع سیل اقتصادی و از بین رفتن زیرساخت‌های اقتصادی کشور، مشکلات فروش نفت و تحریم‌ها، بمب نقدینگی، افزایش نرخ تورم، نرخ دلار، بیکاری و رشد اقتصادی منفی؛ سایه‌های سنگینی در اقتصاد ایران ایجاد کرده که حل آن نیازمند کار جهادی و شبانه روزی دولت و همراهی مردم برای عبور از مشکلات و گردنه‌های سخت است.

حال با وضعیت اقتصادی که کشور دارد وقوع یک سونامی یا حداقل سیل اقتصادی در سال ۹۸ دور از تصور نیست و بهتر است که دولتمردان هشدارهای اقتصادی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی را جدی بگیرند و برای مواجه با شرایط سخت برنامه ریزی کند تا ناگهان با غافلگیری، مردم را به مخاطرات اقتصادی نیندازند. دولتمردان تدبیر و امید نباید منتظر معجزه باشند و باید کار کنند.

امروز در جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم و لازم است دولت نیز فضای جنگی را لمس و براساس این وضعیت اقدام و برنامه ریزی کند؛ می‌بایست سایر ارکان و نهاد و مردم نیز به دولت کمک کنند. با اقدام و برنامه ریزی، مدیریت و کار جهادی می‌توان این سال را که برای آن سختی پیش‌بینی شده است را به سال فرصت‌ها و گشایش‌ها تغییر داد، البته با کار و تلاش جهادی و رونق تولید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۴۵۹۹۶۱۶:۲۶:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۸
امسال سال سختی است. هر چه از رونق و امید بنویسید فایده ای ندارد. بهتر است بنویسید که کمربندها را باید محکم تر بست.
ناشناس۸۴۵۹۹۸۱۶:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۱۸
هیچ فرصتی متصور نیست.
ناشناس۸۴۶۰۲۱۱۶:۴۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۱۸
جدی ترین موانع تولید تحریم ها هستند که سرمایه گذاران را فراری می دهند همانطور که طبق آمار۷۰درصد تولید خودرو بعد از اعمال مجدد تحریم ها کم شده و منجر به گرانی و مشکلات متعدد شده است.
ناشناس۸۴۶۲۰۴۱۸:۴۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۱۸
مردم ایران سلام. هیچ راهی جز مقاومت نداریم.
ناشناس۸۴۶۶۱۴۰۲:۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۱۹
مقاومت در برابر کی یا چی؟
محسن۸۴۶۸۹۹۱۱:۰۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۱۹
چرا ؟؟چرا ما فقط مقاومت کنیم مسئولان که خوش می گذرونن
ناشناس۸۴۶۶۲۹۰۷:۰۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۱۹
صلح با دنیا تنها راهه
ناشناس۸۴۶۷۸۰۰۹:۴۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۱۹
صلح یا تسلیم؟ تسلیم جز بدبختی بیشتر چیزی ندارد مثل الان
ناشناس۸۴۶۰۲۳۱۶:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۱۸
چند سالی است که در مورد تولید و رونق آن صحبت شده اما راه به جایی نبرده و این بار هم راه بجایی نخواهد برد در آخر سال 98 هم کلی آمار دست نوشته میارن که در رونق تولید این کار و کردیم و آن کار را کردیم اما فقط کاغذ نه در عمل در عمل خواهیم دید هیچ کاری صورت نگرفته است.
ناشناس۸۴۶۰۲۷۱۶:۴۴:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۱۸
تحریم ودشمنی با آمریکا مانع اصلی حل کل مشکلات کشوره که رکود تولید هم یکی شه
ناشناس۸۴۶۴۸۴۲۳:۰۷:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۱۸
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها و عوامل خارجی مربوط نیست .
ناشناس۸۴۶۵۵۷۰۰:۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۱۹
هنر امثال تو کپی کردن این مطلب در 1000 خبر الف
ناشناس۸۴۶۰۲۸۱۶:۴۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۱۸
هیچ رونقی در کار نیست. چون نه مسئولین انگیزه ای دارند و نه راه رونق دادن به تولید را بلدند و فساد سیستماتیک هم اجازه رونق را نمی دهد.
ناشناس۸۴۶۰۴۶۱۶:۵۲:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۱۸
اقتصاد ایران در تحریم ها فلج شده
ناشناس۸۴۶۰۴۹۱۶:۵۴:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۱۸
یکبار خوب به وضعیت دنیا نگاه کنید اجلاس گروه هفت درحال برنامه ریزی برای اقتصاد بدون نفت و تکیه به خاورمیانه درحال برنامه ریزیه اقتصاد سبز و پایدار بدون انرژی های تجدید ناپذیر انوقت باز شما می مانید و وابستگی به غرب نمی خواهید واقعن فکری کنید برای اقتصاد بدون نفت و درکنترل گرفتن غرب
ققنوس۸۴۶۰۷۱۱۷:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۱۸
ما در سالهای قبل چه کاشته ایم که امروز درو کنیم؟؟ تنها چیزی که در کویر می روید خیال است و تنها چیزی که ما داریم رفتن به زیر سایه درخت خیال!!!!!!
ناشناس۸۴۶۱۰۰۱۷:۲۰:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۱۸
روحانی در برنامه مستقیم تلویزیونی از نظام و ملت ایران عذرخواهی کنه و با تواضع برای محاکمه اعلام آمادگی کنه و استعفا بده شهامت نشان آزادگیست
ناشناس۸۴۶۱۹۸۱۸:۳۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۱۸
تو برای کشورت چی کار کردی ؟
ناشناس۸۴۶۲۴۵۱۹:۳۱:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۱۸
بابت چی ؟؟ تحریم ها که علتش مشخصه
ناشناس۸۴۶۴۸۶۲۳:۰۹:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۱۸
بابت سوء مدیریت و کم کاری و ضعف کابینه .
ناشناس۸۴۸۰۷۸۲۲:۱۲:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۱۹
بابت فساد های مالی حقوق های نجومی و تبدیل واحد پول ایران از ریال به پشیز
ناشناس۸۴۶۱۱۳۱۷:۲۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۱۸
خیال باطل
امیر۸۴۶۲۵۷۱۹:۳۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۱۸
هیچ کشوری به اندازه ویتنام با آمریکا نجنگید و قاعدتا آنها برای دشمنی با امریکا از هر کشور دیگریرمحق ترند، اما آنها بخاطر منافع ملی این دشمنی را پایان دادند و اکنون به مدد رابطه خوب و متطقی با دنیا ویتنام شاهد پیشرفت چشمگیر اقتصادی و صنعتی می باشد.
ناشناس۸۴۶۵۸۶۰۱:۲۰:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۱۹
اقا چرا این همه هزینه و ببختی را مردم ما باید متحمل شوند؟
جلال۸۴۷۰۲۲۱۲:۰۷:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۱۹
شوخی میکنی ... مثلا آره
ناشناس۸۴۷۰۵۷۱۲:۲۹:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۱۹
فوری ترین عکس العمل ما مردم باید این باشد که فقط و فقط جنس داخلی بخریم و اگر نیست یا خوب نیست اصلا نخریم. تولید کننده ما هم باید حداکثر تلاشش را بکند که برای مواد اولیه اش فقط و فقط جنس داخلی بخرد.
ناشناس۸۴۸۲۲۸۲۳:۱۹:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۱۹
تا دیرتر نشده یه فکری بکنید آمار دزدی داره میره بالا بخاطر گرونیها
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین