جزئیات جان‌باختن یک کودک در قشم توسط سگ‌های ولگرد

گروه اجتماعی الف،   3980117107 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

‌"سگ‌های ولگرد در قشم جان بچه ۳ ساله را گرفتند" عنوان خبری بود که در ایام تعطیلات نوروز استان هرمزگان را شوکه کرد.

جزئیات جان‌باختن یک کودک در قشم توسط سگ‌های ولگرد

‌به گزارش ایسنا، ‌هرچند وجود حیوانات ولگرد مانند سگ و گربه حیوانات موزی مانند موش در استان هرمزگان به امری بسیار عادی بدل شده اما رسیدگی به این مسئله توسط مسئولان مربوطه ظاهراً امری غیر مهم است.

‌این روزها در استان هرمزگان "سگ‌های ولگرد" به‌راحتی قابل‌مشاهده هستند به‌طوری‌که در ساعات پایانی شب به‌وضوح شاهد سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر هستیم.

‌مهم‌ترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل‌انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است.

طی ماه‌های اخیر با افزایش کم‌سابقه جمعیت سگ‌های ولگرد مواجه شده‌اند و این به آن دلیل است که سگ‌ها دارای پتانسیل تولیدمثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

وقتی صبح می‌شود و می‌خواهید از منزل خارج شده و در خیابان راه بیفتید، سگ‌هایی را می‌بینید که به‌صورت گله‌ای در حال پرسه‌زدن هستند، که در این حالت یا باید دونده ماهری باشید و خود را از معرکه نجات دهید، یا دل را به دریا زده و آماده مقابله شوید و یا اینکه از همان راهی که رفته‌اید به خانه‌ بازگردید.

وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر علاوه بر خطرات ناشی از حمله و گازگرفتگی می‌تواند باعث بیماری‌های خطرناکی شود که بر اساس منابع علمی مشخص شده، از میان ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان حدود ۱۰۰بیماری از سگ به انسان انتقال می‌یابد.

با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و افزایش احتمال انتقال بیماری‌ها از سگ‌ به انسان لزوم اقدام عملی و فوری در این زمینه به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل بهداشتی و یا حادثه‌ای تلخ برای شهروندان بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

اما خبری که این روزها سبب داغدار شدن شهروندان قشمی شده است، جان باختن کودک قشمی در پی حمله سگ‌های ولگرد بود. در این حادثه که دوازدهم فروردین در محله مسجد بلال روستای رمکان رخ داد، شش قلاده سگ ولگرد پس از حمله به این کودک، شکم وی را دریدند و این کودک براثر جراحات وارده در ساعات اولیه جان باخت.

در نخستین اظهارنظر، احمد مرادی، نماینده مردم قشم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، خواستار دستور استاندار نسبت به پیگیری نسبت به جان باختن کودک ۳ ساله قشمی در پی حمله سگ‌های ولگرد در قشم و شناسایی مقصرین این حادثه شد.

وی در جزیره‌ای همچون قشم که منطقه‌ای محصور است عدم کنترل پرسه سگ‌های ولگرد امری نابخشودنی است، اظهار کرد: متاسفانه این موضوع در اکثر روستاها و خود شهر قشم با توجه به ظرفیت گردشگری بالا نیز به‌وفور مشاهده‌شده و به‌هیچ‌وجه زیبنده این شهر به‌عنوان مقصد گردشگری نیست.

مرادی با بیان اینکه هرچه سریع‌تر باید استاندار هرمزگان نسبت به رسیدگی به موضوع رخ‌داده در قشم دستور بررسی صادر کند، عنوان کرد: بنده به‌عنوان نماینده مردم حوزه قشم در مجلس نیز به‌طور حتم این موضوع را از طریق وزارت کشور پیگیری و امیدوارم دستگاه قضایی جدی‌تر به این موضوع ورود کرده و مقصران این موضوع را شناسایی و مورد برخورد جدی قرار دهد.

دیری نپایید تا این واکنش نماینده مردم هرمزگان در مجلس با دستور معاون استاندار هرمزگان همراه شد.

در پی وقوع حادثه دلخراش جان باختن کودک قشمی در اثر حمله سگ‌های ولگرد معاون استاندار هرمزگان طی تذکر و دستوری فوری به فرماندار شهرستان قشم خواستار رسیدگی به این موضوع با تشکیل کمیته کارشناسی و همچنین دلجویی از خانواده متوفی شد.

در تذکر و دستور فوری ایرج حیدری خطاب به فرماندار شهرستان قشم آمده  است:

«با توجه به ارسال گزارشات مردمی ‌در خصوص حادثه دلخراش جان باختن کودک قشمی ‌در اثر حمله سگ‌های ولگرد ‌مقتضی است ‌ضمن دلجویی ‌از خانواده متوفی ‌در اسرع وقت ‌با تشکیل کمیته کارشناسی ‌بررسی موضوع، ‌در دستور کار قرار گرفته ‌و گزارش نوبه‌ای ‌و مستمر ‌جلسات تا زمان مشخص شدن علل حادثه  به این معاونت ‌ارسال نمایند.»

همچنین حیدری در دستور و تذکری خطاب به کلیه فرمانداران شهرستان‌های تابعه استان اعلام کرد:

"با توجه به گزارشات واصله در خصوص نارضایتی شهروندان مبنی بر عدم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد ضروری است  تمامی فرمانداران  ضمن فعال‌سازی کمیته مربوطه و پیگیری مستمر و جدی مصوبات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی نسبت به رفع معضل موجود اقدام و با هرگونه اهمال و عدم همکاری احتمالی دستگاه‌های متولی  در اجرایی شدن مصوبات، برخورد ‌لازم صورت پذیرفته ‌و گزارش اقدامات به‌صورت مستمر  به این معاونت ارسال کنند."

همچنین دیگر نماینده مردم قشم در مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و افزود: به‌طورجدی تا حصول نتیجه و مشخص شدن مقصران اصلی از طریق دادستانی پیگیر این موضوع هستیم.

حسین هاشمی تختی با بیان اینکه برخی از اتفاقات به حدی ناخوشایند است که باور آن‌ها نیز سخت می‌کند، اظهار کرد: اینکه این‌گونه اتفاقات در جایی همانند قشم بیفتد بسیار جای نگرانی و تامل دارد.

وی با اشاره به تماس تلفنی خود با دادستان قشم، تصریح کرد: دستگاه‌های متولی ازجمله شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دستگاه‌های مرتبط با بهداشت و سلامت محیط در سطح جزیره قشم، باید با دقت و حساسیت بیشتری نسبت مدیریت فضا و محیط روستاها و شهرها عمل کنند.

هاشمی تختی اضافه کرد: در تماس تلفنی خود با دادستان قشم، از وی خواسته‌ایم با هدف سلامت مردم و جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی با سرعت و حساسیت بالا به این پرونده و مشخص شدن عاملان مستقیم و غیرمستقیم آن ورود کند.

وی از فرمانداری و سازمان منطقه آزاد قشم خواست در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به مدیریت پدیده سگ‌های ولگرد در سطح جزیره با پیاده‌سازی طرح‌های استاندارد، اقدام کنند.

هاشمی تختی همچنین در بخش پایانی سخنان از پیگیری مستقیم استاندار هرمزگان و دیگر مسئولان قدردانی و افزود: دقایقی پس از انتشار خبر این حادثه دلخراش وارد عمل شدیم و تا روشن شدن مسئله پیگیری‌ها را ادامه می‌دهیم.

در همین خصوص بخشدار بخش مرکزی قشم اظهار کرد: اخباری که اخیراً در راستای حقیقی نبودن مرگ کودک توسط سگ‌های ولگرد در یکی از کانال‌های خبری محلی منتشر شده به این دلیل بوده که برخی مسئولین بی‌کفایت می‌خواهند قضیه را به نفع خود رقم بزنند که البته نمی‌توانند.

عبدالقادر صالحی ادامه داد: این حادثه دقیقاً توسط سگ‌های ولگرد صورت گرفته و کاری که مسئولین دارند انجام می‌دهند غیراخلاقی است.

وی افزود: بنده پس‌ازاینکه شورای بخش مرکزی را تحویل گرفتم در تاریخ 23 دی‌ماه 96 نامه‌ای به بخشدار قشم فرستادم مبنی بر اینکه با توجه به اینکه سگ‌های ولگرد در حال افزایش هستند و گزارشاتی از روستاها رسیده که به حیوانات اهلی و کودکان توسط این سگ حمله شده است؛ اما متاسفانه هیچ جوابی برای این نامه دریافت نکردیم و هیچ اقدامی نیز در این زمینه صورت نگرفته است.

بخشدار بخش مرکزی قشم تصریح کرد: شوراهای روستاها و شورای بخش مرکزی که نماینده روستاهای بخش مرکزی است قبلاً مشکلات مربوط به سگ‌های ولگرد را به مقامات اعلام کرده که اسناد آن هم موجود است.

صالحی عنوان کرد: بعدازآن حادثه هم اقدامی صورت نگرفته و تنها کسی که برای دلجویی و رسیدگی به خانواده کودک جان‌باخته رفته جناب سرهنگ الهی بوده است؛ متاسفانه هیچ‌کس از فرمانداری، بخشداری و منطقه آزاد برای دلجویی نرفته و حتی پیام تسلیتی نفرستاده‌اند و درصدد تغییر دادن ماجرا هستند که البته نمی‌توانند چراکه واقعیت را نمی‌توان تغییر داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص این حادثه من از شخص خاصی نام نمی‌برم اما کوتاهی اصلی از متولی شهرستان است.

نایب‌رئیس شورای روستای رمکان در خصوص جزئیات این حادثه بیان کرد: شب روزی که این حادثه اتفاق افتاده است عروسی دختر خانواده بود، خانه شلوغ بوده و پدر از خانه بیرون می‌رود؛ مادر فکر می‌کند بچه همراه پدرش بیرون رفته است، بچه به کوچه می‌رود و سگ‌هایی که در کوچه بوده‌اند گلویش را می‌گیرند به سمت دیگری می‌کشند.

موسی سرودی مدعی شد: کسی که بچه را غسل داده است می‌گوید مشخص است چندین سگ بوده‌اند چون روی دست‌ها و پاهای بچه جای دندان‌های سگ و گازگرفتگی بوده، پدر خانواده چون دیگر نمی‌خواسته بچه را به خانه ببرد و اعضای خانواده او را ببینند، بچه را برده و غسلش داده و دفنش کرده‌ است.

وی افزود: حرف‌هایی که منتشر شده حرف‌هایی است که مجموعه فرمانداری از ترس اینکه خودشان متهم نشوند به ما گفته بودند که پیگیر این مسئله نشویم، حرف‌هایی ازاین‌دست که پیگیری این موضوع برای خانواده مقتول بد است چراکه مواظب بچه‌شان نبوده‌اند، از کجا معلوم سگ بوده و ...

نایب‌رئیس شورای روستای رمکان اضافه کرد: چون این خبر پخش شده مسئولین به دنبال این هستند که خود را تبرئه کنند ولی آنچه مشخص است قطعاً این بچه را سگ گرفته و کشته است و هیچ ابهامی در آن نیست.

سرودی تصریح کرد: با انتشار خبر در فضای مجازی معاون استاندار و نمایندگان مجلس اظهارنظرهایی کرده و تذکراتی به فرمانداری قشم دادند اما تاکنون فرمانداری اقدامی نکرده و هیچ حرف و تسلیت و اظهارنظری نداشته است.

فرماندار قشم نیز  اظهار کرد: در خصوص جزئیات این حادثه داریم بررسی می‌کنیم و هنوز جزئیات دقیق این حادثه مشخص نیست.

علیرضا نصری عنوان کرد: دادستان پرونده در حال بررسی جزئیات و حقایق واقعه است، پس از تکمیل بررسی‌ها نتیجه را به اطلاع عموم می‌رسانیم.

به گزارش ایسنا، شاید این اتفاق هشداری برای مسئولان استان هرمزگان باشد که تا پیش‌ازاین نسبت ساماندهی سگ‌های ولگرد اقدام عملی موثری انجام نداده و شاهد اعتراض روزانه شهروندان به حضور بدون ساماندهی سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها هستیم.

دیدگاه کاربران

ایران۸۴۴۵۵۶۱۷:۵۴:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۱۷
سگها و گربه ها رابایدعقیم کرد. تولید مثلشان زیاداست وزندگی خوبی هم درکشورماندارند.
ناشناس۸۴۴۶۲۵۱۹:۰۹:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۱۷
سگها را باید به چین صادر کرد و فروخت ، هم ورودی ارزی دارد هم از دست سگها خلاص می شویم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین