مراقب قاتل‌های بهاری باشید!

گروه سلامت الف،   3980117098

مراقب این قاتل‌های بهاری خوش آب و رنگ باشید! بارش باران و حال و هوای بهاری حتی به قارچ‌های سمی هم مجال روییدن می‌دهد.

مراقب قاتل‌های بهاری باشید!

امسال هر چند این استان‌ها با مشکلات ناشی از سیل دست و پنجه نرم می‌کنند، اما با افزایش نزولات جوی و بارش‌ها انتظار می‌رود تا قارچ‌های بهاری قاتل امسال بیش از سال گذشته به مدد آب و هوای مناسب کلاهشان را سر کنند و از دل خاک بیرون بزنند. به همین خاطر و باتجربه مرگ و مسمومیت گسترده بهار 97، وزارت بهداشت امسال پیش‌دستی کرده و در اطلاعیه‌ای نسبت به مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت هشدار داده است.

سال گذشته بیش از هزار تن از هموطنانمان در استان‌های لرستان، کردستان، همدان، مرکزی و آذربایجان راهی بیمارستان شدند و 18 نفر از این افراد به دلیل شدت مسمومیت با این قاتل کلاه سفید جان خود را از دست دادند. وسعت مسمومیت‌ها در این پنج استان و وخامت حال و مرگ بر اثر مسمومیت با این قاتل بهاری حاشیه‌هایی را هم در این‌باره شکل داد و فضای مجازی همچون همیشه به گسترش این حاشیه‌ها دامن زد. در حالی که سال 85 نیز به دلیل وسعت بارش‌ها این قارچ‌ها محال رویش یافته و 9 نفر از مصرف‌کنندگانشان را به مرگ کشیده بودند، اما امسال وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه و هشدار درباره مصرف این قارچ‌های مسموم نسبت به قاتلان بهاری کلاه به سر پیش‌دستی کرده است.

ارمغان بارش‌های بهاری!

آنگونه که کامبیز سلطانی‌نژاد، دبیر انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌ها می‌گوید: «همه ساله در فصل بهار تعدادی مسمومیت با قارچ‌های سمی را داریم، اما به دلیل بارش‌های مناسب، رویش این نوع قارچ‌ها زیاد شده و همین دسترسی بیشتر موجب می‌شود تا مسمومیت‌ها با قارچ هم افزایش یابد.»

وی با اشاره به اینکه در جهان بیش از 5 هزار گونه قارچ وجود دارد که حدود 100 گونه از آن برای انسان سمی است، تاکید می‌کند: «قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست.»

محمد‌رضا آصف شایان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات گیاه پزشکی کشور هم با اشاره به بارندگی و شرایط مساعد اقلیمی برای رویش قارچ‌ها تاکید می‌کند: «در چنین شرایطی رشد قارچ‌ها، قارچ‌های سمی و تنوع آن‌ها بیشتر می‌شود و اهالی محلی ممکن است، نتوانند قارچ‌های سمی را تشخیص دهند. از سوی دیگر بیکاری‌های مردم منطقه و مشکلات اقتصادی هم گرایش به چیدن این قارچ‌ها را هم برای فروش و هم برای مصرف بیشتر می‌کند و فقدان نظارت بر بازار‌های محلی هم به احتمال بروز این مسمومیت‌ها دامن می‌زند.»

شباهت فریبنده 

آنطور که در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده این قارچ‌ها علاوه بر شباهت به قارچ‌های خوراکی حتی می‌توانند در محل رویش آن‌ها هم وجود داشته باشند. به همین خاطر با تاکید بر اینکه شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است از مردم خواسته شده تا به اظهارات افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ به هیچ وجه توجه نکنند. چراکه معیار‌هایی همچون تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی متقن و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست. همچنان‌که مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نمی‌تواند دلیلی برای غیرسمی بودن قارچ برای انسان باشد.

مهم‌تر اینکه برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، به گرما مقاوم هستند و با کباب‌کردن، آب پز‌کردن، سرخ‌کردن یا بخارپز تخریب نمی‌شوند. در عین حال از مصرف قارچ خام و به مقدار زیاد اجتناب کنید.

مراجعه به پزشک بدون فوت وقت

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه 90 درصد مسمومیت‌های شدید توسط قارچ‌ها، به دلیل ماده‌ای سمی به نام آماتوکسین است که این ماده عمدتاً روی کبد تاثیر مخرب می‌گذارد، درباره علائم مسمومیت با این قارچ‌ها می‌گوید: «علائم مسمومیت با قارچ در دو مرحله بروز پیدا می‌کند، مرحله اول، 6 تا 12 ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه‌هایی نظیر تهوع و استفراغ، درد‌های شکمی و احساس ضعف بروز پیدا می‌کند و ممکن است افراد آن را با مسمومیت غذایی ساده اشتباه بگیرند و حتی خوددرمانی کنند. مرحله دوم 24 ساعت یا حتی دو روز بعد از علائم اولیه، با ضعف، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می‌دهد که این حالات ناشی از اختلالات شدید کبدی و کلیوی در فرد مسموم است که ممکن است او را به مرگ بکشاند. تنها درمان اینگونه مسمومیت‌ها پیوند اورژانسی کبد است.».

اما برای آنکه با چنین چالش‌هایی مواجه نشویم، بهترین کار این است که از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت به‌ویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (به خصوص درختان خشک شده) می‌رویند یا قارچ‌های جمع‌آوری شده توسط افراد عادی یا قارچ‌هایی که به‌صورت فله‌ای با منشا نامشخص عرضه می‌شوند، خودداری کنیم و اگر هوس قارچ به سرمان زد، از قارچ‌هایی بسته‌بندی دارای مجوز‌های سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و پزشکی استفاده کنیم.

منبع: روزنامه جوان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

آخرین عناوین