نکته ای فلسفی در بابِ عصرِ جدیدِ احسانِ علیخانی

امین میرزائی، گروه تعاملی الف،   3980117005 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
نکته ای فلسفی در بابِ عصرِ جدیدِ احسانِ علیخانی

من با برنامه عصر جدید مشکلی ندارم و پخش آن را در ماتمکده سیما مفید می دانم. چرا که در وانفسایِ مشکلات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی که مردمان را به نوعی سبُعیت و بی مهری فرامی خوانند، غریبه ها را دور هم می نشاند و شادیهاشان را با یکدیگر به اشتراک می گذارد. البته اگر داوران محترم بگذارند و ناشی گریهایِ خودشان را هم به یاد آرند. پس مشکلِ من با محتوا و فرم این برنامه تقلیدی نیست، بلکه در آگراندیسمان آن است.

حدود یک ماه پیش در کنار یکی از عزیزانم مدتی را در بیمارستان به سر بردم. به عنوان همراه شبانه روزیِ یک بیمار سکته مغزی و در حال دلهره و هراس ناشی از حوادث درونی و پیرامونی. در این بازه، جابه جا شدن پرستاران و بهیاران را می دیدم و زحمتی را که در جابه جا کردن و سرویس دادن به بیماران از خود نشان می دادند شاهد بودم. پرستارانی که شاعر و متفکر هم در میانشان پیدا می شد و در آن پنج شب کذایی از محضرشان بهره ها بردم. فلسفه و دین پژوهی (حرفه ذهنی نویسنده) جا و مکان نمی نشناسد و در مخاطبه با پرستارِ بیمارستان و نگهبانِ حراست هم جایی برای مخاطبه باقی میماند. به ویژه که "مساله شرَ" و پیری و سالخوردگی، و در نهایت نتیجه آلامِ بی پایان انسانی، و دوگانه راههای پیش روی انسان در زندگی، مورد بحث دو طرف باشد و در آزمایشگاهی به وسعت یک بیمارستان صورت پذیرد. این بود که در آن پنج شب به اندازه پنج قرن تجربه آموختم و با توجّه به آن که با چنین محیطهایی - چه به واسطه مشاغل دیگرم و چه یاد و خاطره عزیزان بستری دیگر- بیگانه نبودم، در پیشارویِ تقدیر الهی زانو زدم.

گر تیغ بارد در کویِ آن ماه، گردن نهادیم الحُکمُ لِلّه !

و .... در کف شیر نر خونخواره ای، غیر تسلیم و رضا کو چاره ای؟!

شبی در کنار مونیتور بزرگی ایستاده بودم و برنامه عصر جدید را تماشا می کردم. نگاهم در زاویه ای دیگر با پرستارانی تلاقی کرد که -بدون قرار گرفتن بر استیج - انسانیت می ورزیدند و - بر خلاف پزشک محترم و سِری کار بیمارستان - نه دو ثانیه که ده ساعت از وقت خود را به مهار و آرام کردنِ دو سه بیمارِ نا آرام اختصاص می دادند. حقوق برخیشان عقب افتاده بود و لکسوس نمی راندند. از نردبام هستی بالا رفته بودند و در پنت هاوسِ مشاغل دولتی جا نداشتند. در مقایسه دکتر بخش با پرستاران، و پرستاران و بهیاران با آکروباتها و خوانندگان و شعبده بازانِ عصر جدید به راز این نکته آمده در کلام مولانا بیش از پیش پی بردم:

"آدمی در این عالَم برای کاری آمده است و مقصود آن است. چون آن نمی گزارد پس هیچ نکرده باشد." . تا انجا که می گوید: "اگر تو گویی که اگر آن کار نمی کنم چندین کار از من برمی آید، [با این همه ] آدمی را برایِ آن کارهای دیگر نیافریده اند. [این] همچنان باشد که تو شمشیر پولاد هندیِ بی قیمتی [یعنی بسیار گرانبهای غیرقابل قیمت گذاری] که آن در خزاینِ ملوک یابند آورده باشی و ساطورِ گوشتِ گندیده کرده که من این تیغ را معطّل نمی دارم و به وی چندین مصلحت بجای می آرم [مثلاً با دندانم یخچال سی فوتی بلند می کنم و توپی را بر سر مسواکم می چرخانم یا در حالی که طناب می زنم خودم را از رویِ آن رد می کنم! این به مثابه آن است که ] دیگ زرّین آورده ای و در آن شلغم می پزی!"

دیدگاه کاربران

محمد۸۴۳۵۸۶۰۷:۵۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۱۷
شمارا به دیدن برنامه Got Talent آمریکا دعوت میکنم. دکور، ترتیب داورها، شکل و فرم و خلاصه کپی 99 درصدی از آن. از خودمون یه چیزی دَروَکُنیم (برره ای بِید)
هموطن۸۴۳۶۹۶۰۹:۱۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۱۷
با تقلید های خوب موافقم و این برنامه موفقی است ، مشروط به اینکه هر شخصی رو اجازه ورود ندهند
ناشناس۸۴۳۶۱۵۰۸:۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۱۷
نویسنده محترم اول فارسی را خوب ادا کند "آگراندیسمان" یعنی چه؟ ما سوادش را نداریم.
ناشناس۸۴۳۶۸۷۰۹:۱۵:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۱۷
بزرگنمایی
rassharif۸۴۳۶۷۸۰۹:۱۰:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۱۷
در این وانفسای بی هدفی در جوامع و از جمله ایران ما، این که جوانان یه همین هدف هائی که شما آن ها را بی جهت بزرگ شده می نامی، خیلی هم لازم و ارزشمند است. و به امید این که این برنامه فرصت این را داشته باشد که با گذشت زمان کافی، تجربه پیدا کند و تاثیر گذار و آموزنده در جامعه ایران ( ماننده خنده وانه ) باشد.
ناشناس۸۴۳۶۹۳۰۹:۱۷:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۷
جناب میرزایی نکته فلسفیش کجا بود؟؟
ناشناس۸۴۳۸۵۱۱۱:۱۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۱۷
نکته اش در " آمدنم بهر چه بود" هست
محسن۸۴۳۶۹۹۰۹:۲۰:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۱۷
سلام عادت کردیم فقط مقایسه با خارج داشته باشیم وباکلمات قلمبه سلمبه نشون بدیم نقادخوبی هستیم . شما برو برنامه بهتر بسازیا نظرات بهتر بده .وزحمت دیگران راازروی حسادت زیر سوال نبر.
خودم۸۴۳۷۰۲۰۹:۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۱۷
متن خیلی دشواری بود .... من که نفهمیدم نویسنده چی میگه !!!!!!!!
ناشناس۸۴۴۹۵۸۰۰:۰۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۱۸
از خود نویسنده هم بپرسی نفهمیده چی گفته
ناشناس۸۴۳۷۰۹۰۹:۲۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۱۷
من آخرش نفهمیدم نویسنده کلا مقصودش چی بود. چی رو میخواست بگه؟؟
ناشناس۸۴۴۰۲۶۱۳:۰۲:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۱۷
هنرهای بی استفاده داستان هارون رشید و مردی که سوزن پرتاب میکرد را بخوان متوجه میشوی
ناشناس۸۴۳۷۹۰۱۰:۳۲:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۱۷
ما که نفهمیدیم چی گفتی ولی عصر جدید خوب جا افتاده و بیننده زیاد داره
ناشناس۸۴۳۷۹۱۱۰:۳۴:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۱۷
عزیز دلم هدف این برنامه بزرگنمایی و به قول شما روشنفکرنمایان سخت گوی آگراندیسمان نیست. بلکه هدف نمایش جنبه های مختلف استعدادهای انسانی است از اکروبات و خوانندگی و ورزش و نمایش گرفته تا قهوه چی گری و خراطی و جوشکاری . و این مساله که انسان باید غایت نهایی و هدف و استعداد خود را یافته و آن را کشف کند. این مساله هم تعارضی با زحمات پرستاران زحمت کش بیمارستان ندارد. یک پرستار هم در حرفه خود می تواند استعداد خاص و نابی را نمایش دهد و به ظهور رساند.
ناشناس۸۴۳۷۹۹۱۰:۴۳:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۱۷
با عشق
علي رادان۸۴۳۸۰۰۱۰:۴۳:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۱۷
درنیابد حال پخته هیچ خام پس سخن کوتاه باید والسلام
ناشناس۸۴۳۹۴۱۱۲:۰۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۱۷
بی انصافی نکنیم این اولین برنامه است و خوب حتما نقاط ضعفی داره در آینده برنامه های استعداد یابی بهتری خواهیم داشت
ناشناس۸۴۴۱۵۵۱۴:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۱۷
شما فقط به دنبال تخصص فلسفه باش و برای دیگران فلسفه نباف
ناشناس۸۴۴۱۶۴۱۴:۲۷:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۱۷
من از این نوشته چیزی نفهمیدم ولی اینو می دونم که برنامه عصر جدید توانسته مردم را پای تلویزیون نشانده و اونها را سرگرم کنه
ش.ز۸۴۴۲۷۰۱۵:۱۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۱۷
سلام، اینکه این برنامه کاملا تقلیدیه، دیگه فکر کنم عالم و آدم میدونند، راستش در ابتدا من، خیلی از این نوع کپی کاری بدم اومد و بسیار در جمع دوستان نقدِش کردیم. و البته که هنوز این برنامه بسیار ضعف داره. ولی وقتی استعدادهایِ درخشان و گاها بینظیرِ هموطنانم رو دیدم که مجالی برای نشان دادن وحتی غرورآفرینی پیدا کردند،خوشحال شدم که هر چند این برنامه بسیار راه داره ولی میتونه حرکتی تازه باشه.
ش.ز۸۴۴۲۸۰۱۵:۱۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۱۷
شما دوستِ عزیز،من متوجه نشدم،الان پزشکان رو نقد کردی، سیستمِ درمان رو نقد کردی، صدا و سیما رو یا برنامه رو نقد کردی، یا همه رو باهم نقد کردی!؟ درسته که گات تلنت آمریکا بسیار حرفه ای تر و جذاب ترِ ولی اونجا هموطنانِ ما و بچه هایِ این خاک نیستند که استعدادهاشون رو نشون میدن و فکر میکنم ما هم نیاز داشتیم جایی برای دیده شدن. در ضمن حتما همه نباید فیلسوف و اندیشمند باشن، دنیا به همه نوع حرفه و جذابیت نیاز داره حتی برای سرگرمی. و شما چه بیرحمانه استعدادها و علایقِ بقیه رو به هیچ و استهزاء گرفتی
ناشناس۸۴۴۲۹۲۱۵:۲۳:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۱۷
نکته مهمی است و من هربار در قریب به اتفاق اجراها این سوال را خودم می پرسیدم. البته خیلی از ارزشهایی که تلویزیون ترویج ی کند با این چالش مواجه است.
م فلاح۸۴۴۳۳۱۱۵:۵۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۱۷
واقعا بعضی از کار های شرکت کنندکان عبث و بیهوده و وقت تلف کردنی بیش نبود مثل همان یخچال بلند کردن و بعضی از شعبده بازی ها . و یا حتی جمع و ضرب و جذر حفظی یعنی که چی بچه ها رو در تنگنای اموزشی قرار دادن ..... البته این نظر شخصی من هست شاید دیگران نظر دیگری داشته باشند
ناشناس۸۴۴۳۷۰۱۶:۱۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۱۷
آقای الف صحبتهای شما هیچ ربطی به این برنامه دارد ماهم این پرستارارامی بینم که چطور کفر مارا تواین بیمارستانها درمیارن .خودتون هم نفمیدین که چی گفتین فقط مخواستید ابراز وجود کنید
ناشناس۸۴۴۵۷۰۱۸:۱۲:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۱۷
اگه میخوای نقاد خوبی باشی باید نکات مثبت و منفی رو با هم ببینی نه این که از کلمات قلمبه استفاده کنی ، در ضمن اگه چشم دیدن استعداد چهار تا جوون ایرانی رو نداری بهتره سکوت پیشه کنی .
ناشناس۸۴۴۶۸۳۲۰:۰۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۱۷
جناب نویسنده . بنظر شما فیلسوف شدن شغل است؟ آیا اگر انسان تمام عمر فیلسوف باشد در نهایت به آن چه برای آن آفریده شده رسیده است؟ اگر آری که همه فیلسوف شویم و اگر نه که تو برو خود را باش.
هوشنگ۸۴۴۸۲۹۲۲:۰۰:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۱۷
من که متوجه نکته فلسفی نشدم!!!!!
ناشناس۸۴۵۰۷۳۰۶:۳۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۱۸
عصر جدیداز خیلی از سخنرانی ها وسریال ها ومصاحبه های بیهوده وهزینه ووقت گیر وتکراری وتکرار فیلم های پوسیده وکهنه و.....بسیاربسیار عالیتره ضعف هم داره وروبه بهبوده تازه پیشنهادتون چیه جا رو برای هیچ چیز بهتر تنگ نکرده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین